Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om bruk av strømbånd.


Saphire

Recommended Posts

Jeg kom over noe på youtube som var om et treningsprogram som heter sitsmeanssit.Det er vel garantert ikke lov til å linke slikt her, men ettersom det er fra USA og ikke noen som kan ta seg "nær av det" så prøver jeg å linke det:

http://www.sitmeanssit.com/

Sjekk ut de filmene som ligger der!

Er det strøm de bruker på de båndene? Jeg kan liksom ikke forstå hvordan det kan være bra å trene en hund med å gi strøm? Man ser liksom aldri selve bruken av båndene, kun resultatet etter treningen. Men det jeg reagerer på er jo at de fleste hundene logrer på halen og ser glade ut (ikke alle), men jeg kan liksom ikke helt se hvordan det funker når de har fått strøm eller støt?

Det skal sies, mange av de er jo helt ville på avstandskomandering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffa, orker ikke å se filmene engang jeg :D Heldigvis er det - så vidt jeg vet - ikke lov til å bruke strøm på hunder i Norge; med mindre det er sånn sauehalsbånd og det er en godkjent instruktør (eller hva det nå heter...) som styrer fjernkontrollen. At de logrer kan vel like gjerne være forsøk på avvæpning, at de prøver å dempe treneren og ubehaget h*n påfører hunden gjennom det båndet. Tenker jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns også tankegangen bak den treningsmetoden var litt rar. Alt blir jo basert på negativ trening, dvs hunden sitter fordi den slipper unna strømen da. Jeg har hørt om at det har blitt brukt i forhold til problemhunder (selv om det også er galt), men å bruke det som en helt vanlig metode ved innlæring av nye ting er jo meget spesielt og innhuman måte å trene dyr på! Og dere har sikkert rett om at logringen er dempende signaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange i Amerika trener konsekvent innkalling med strøm. De kaller inn hunden samtidig som de bruker lydvarsel på halsbåndet, og strømmer hunden om den ikke kommer (selv om den ikke har lært innkalling)og roser voldsomt når den kommer inn, leker med den osv. Etterhvert bruker mange lydvarselet som innkalling, istedet for kommando. Så mange hunder har på halsbåndet hele tiden når de er løse, fordi lydvarselet er innkallingen. Andre har en boks ala klikker med lydvarsel, men signalet er lært inn med strøm. Det anbefales over høy sko på utallige raseforum etter det jeg har sett. Men sånn generelt synes jeg "hvermannsen" der bruker hardere metoder enn her hjemme.

Vi har jo innimellom store burdebatter her, der er det så vanlig å slenge valpen inn fra dag en, uten alene-hjemme-trening at de tror du er idiot når man snakker om tilvenning, være hjemme i lange perioder etter valpehenting osv. (Men man også huske at den jevne amerikaner har 21 dager ferie i året, inkludert her er bevegelige helligdager OG sykedager!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...