Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruksspor og blodspor


Benedicte

Recommended Posts

Jeg har lenge trent litt bruksspor for moroskyld, og det samme gjelder blodspor, men jeg vil gjerne høre deres erfaringer med å kombinere dette. Planen er jo å konkurrerere innen bruksspor hvertfall, og har ikke trent blodspor på ett år nå. Burde jeg kunne blande disse uten problemer? Vi har trent bruksspor på stedet med mye vilt i det siste, og de første gangene fikk vi litt problemer med at hun heller ville følge viltsporet. Men det kan kanskje ikke sammenlignes? Eller?

Jeg vet jo om flere som trener begge deler og lykkes, allikevel hører jeg om mange hunder som ikke starter blodsporkarrieren sin før de er pensjonert og ferdig med brukssporet.

Jeg vil gjerne drive med begge deler, men satser mest på brukssporet med henne nå og vil ikke skape unødvendige, store konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt fersk på spor og slikt, men på kurset jeg var på nå, sa instruktøren (Geir B. Larsen) at det gikk helt fint å kombinere både blodspor og menneskespor. Det han sa var at det er lurt å først lære hunden den ene sportypen, også lære inn den andre, slik at hunden har forståelse for feks bruksspor før den begynner med blodspor. En av de andre kursdeltakerne konkurrerer også både i blodspor og i bruksspor, uten problemer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har trent på både id spor, blod spor, kantarell søk :whistle: og generelt søk - men bare for morro :ahappy:

Spurte instruktøren om det var dumt å blande, og fikk til svar at hundene forsto forskjellen - men at det var lurt å bruke ulike dekken el til de ulike søkene

Så nå prøver jeg å være konsekvent i å bruke ulike kommandoer og seler og eller dekken - og gutten ser ut til å forstå poenget :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente begge deler og hadde ingen problemer med det på Lyng. Hadde heller ingen problemer med å gå bruksspor først og blodspor rett etterpå heller (eller omvendt). Det er så utrolig mange smårutiner som gjør at sporene blir forskjellige, selv med helt likt utstyr, og de lærer det like fort som forskjellen på rundering og feltsøk (som også kan se likt ut når en står på linja for å sende ut første gangen). På blodspor blir hunden som oftest satt direkte på sporet, gjerne med fertgrop først, mens på bruksspor trener man som oftest med oppsøk i en eller annen variant. Så er jo alderen på sporet også vidt forskjellig. De lærer fort forskjellen.

Det eneste jeg så, som jeg ser på mange hunder som har gått bruksspor først, er at de går på menneskelukta mer enn på blodlukta. For Lyng var det aldri opphold i sporet (blodopphold), siden han gikk menneskesporet, men han brukte blodet som "støtte". Noen vil si det er juks, og vel, kanskje er det det, men feks på et reelt ettersøk så går heller ikke hundene etter kun blodet, de går primært etter viltet med støtte i blodet, så de jukser jo litt de også :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente begge deler og hadde ingen problemer med det på Lyng. Hadde heller ingen problemer med å gå bruksspor først og blodspor rett etterpå heller (eller omvendt). Det er så utrolig mange smårutiner som gjør at sporene blir forskjellige, selv med helt likt utstyr, og de lærer det like fort som forskjellen på rundering og feltsøk (som også kan se likt ut når en står på linja for å sende ut første gangen). På blodspor blir hunden som oftest satt direkte på sporet, gjerne med fertgrop først, mens på bruksspor trener man som oftest med oppsøk i en eller annen variant. Så er jo alderen på sporet også vidt forskjellig. De lærer fort forskjellen.

Det eneste jeg så, som jeg ser på mange hunder som har gått bruksspor først, er at de går på menneskelukta mer enn på blodlukta. For Lyng var det aldri opphold i sporet (blodopphold), siden han gikk menneskesporet, men han brukte blodet som "støtte". Noen vil si det er juks, og vel, kanskje er det det, men feks på et reelt ettersøk så går heller ikke hundene etter kun blodet, de går primært etter viltet med støtte i blodet, så de jukser jo litt de også :rolleyes2:

Takk for svar :poke: Jeg er egentlig litt redd for at hun vil følge menneskespor ved blodspor (selv om hun har gått blodspor før vi startet med bruksspor), og dermed få erfaringen at det lønner seg å følge gamle menneskespor. Og jeg vil jo ikke at hun foretrekker det på konkurranse. Men det blir kanskje ikke et problem siden vi alltid ellers trener bruksspor som er maks 2 timer gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Takk for svar :rolleyes2: Jeg er egentlig litt redd for at hun vil følge menneskespor ved blodspor (selv om hun har gått blodspor før vi startet med bruksspor), og dermed få erfaringen at det lønner seg å følge gamle menneskespor. Og jeg vil jo ikke at hun foretrekker det på konkurranse. Men det blir kanskje ikke et problem siden vi alltid ellers trener bruksspor som er maks 2 timer gamle?

Men da er jo heller problemet at hun bytter spor underveis, og ikke hvor lenge sporet har ligget. Så hvis det blir et problem at hun bytter over til gamle spor (jeg tviler egentlig på det, men...) så får du bare trene på kryssende spor og at noen av de kryssende sporene er vesentlig eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :rolleyes2: Jeg er egentlig litt redd for at hun vil følge menneskespor ved blodspor (selv om hun har gått blodspor før vi startet med bruksspor), og dermed få erfaringen at det lønner seg å følge gamle menneskespor. Og jeg vil jo ikke at hun foretrekker det på konkurranse. Men det blir kanskje ikke et problem siden vi alltid ellers trener bruksspor som er maks 2 timer gamle?

Men da er jo heller problemet at hun bytter spor underveis, og ikke hvor lenge sporet har ligget. Så hvis det blir et problem at hun bytter over til gamle spor (jeg tviler egentlig på det, men...) så får du bare trene på kryssende spor og at noen av de kryssende sporene er vesentlig eldre.

Enig med Therese her. Om hun finner på å bytte spor så vil hun gjøre et uansett. Det kan jo fort traske en sopp-/bærplukker igjennom sporet ditt på en nbf konkurranse, og selv om det krysser ditt spor og kanskje er ferskere, eller ca like ferskt, så skal hun ikke bytte av den grunn heller.

Jeg er "slem" med mine hunder, kunne godt legge et 24t blodspor, for deretter legge ett 2t bruksspor kryssende til Lyng. Jeg hadde lagt begge, og Lyng gikk begge. Startet med brukssporet som krysset blodsporet 2-3steder, og deretter gikk vi blodsporet senere... Kanskje for mye å be en hund om, men Lyng byttet aldri spor i alle fall, hverken før, da eller senere, men jeg har bevist trent litt på det også fra han var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :rolleyes2: At hun bytter spor er ikke noe problem, så da blir det vel kanskje ikke noe problem når jeg blander inn blodspor også. Jeg tror jeg er litt redd for at hun vil foretrekke en av delene foran den andre, og dermed bytte. Men jeg tror ikke det blir et reelt problem. I så fall burde det ikke bli den vanskeligste jobben å fikse på det, siden hun ikke bytter noe særlig spor. Men jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor så mange fraråder å trene begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sporer menneske, blod og elg med min, han bytter ikke mellom dem, selv om sporterrenget er overstrødd med både elg, blod og mennesketråkk. Han bytter heller ikke elgspor når jeg har satt han på ett spor. Siden elg er det morsomste han vet så markerer han ofte elgspor i andre spor, men følger dem ikke.

Syns ganske mange er veldig redde for kryssende spor, men sånn til vanlig i skogen så har vi jo faktisk ingen anelse om hva som har foregått der uten om i akkurat det tidspunktet vi passerte. Så man går nok mer merkelige kryss en man aner :rolleyes2:

Syns jo ofte problemet er større om fører vet det krysses, enn om bare hunden vet det...

Klart enkelte hunder kan ha lettere for å bli nysgjerrig og velge å bytte spor, så en får jo legge opp treningen etter sin egen hund og hva den klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe litt*

Men jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor så mange fraråder å trene begge deler?

Jeg vet ikke hvorfor så mange fraråder det. Jeg fikk beskjed om at jeg aldri kom til å få en god brukshund om jeg gikk blodspor med ham også. Det eneste jeg tenker på er å ikke variere for mye samtidig i nyinnlæring. En trenger jo ikke gå både blodspor og bruksspor på samme dag når det er første gang hunden går spor.

Det er jo mange meninger om mye rundt om. Jeg har fått høre at jeg ikke burde la gjeterhundene mine gjete, for da blir de ikke gode brukshunder.. Uansett legger man jo opp treningen så hunden skal lære mest mulig rett. Om ett spor går skeis så er ikke det verdens undergang, da får man legge opp så hunden lærer hva som er "rett" senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
×
×
  • Opprett ny...