Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedsatt nyrefunksjon


Recommended Posts

Den eldste tispen min på 9,5 år har i det siste drukket mye mer enn det hun pleier. I dag ble hun tatt til veterinæren for en sjekk. Han tok ultralyd av henne for å sjekke om det evt. kunne være livmorbetennelse, det er det ikke. Tempen er også fin. Han tok urinprøve av henne som viste at hun ikke hadde diabetes, men veldig mye vann i urinen. Han konkluderte da med at hun hadde nedsatt nyrefunksjon.

Dette er vel gjerne ting som kommer med alderen, men på meg så kom det veldig brått på. Hun er ellers frisk og fin, slik som hun alltid har vært.

Det jeg lurer på nå er hva jeg skal gjøre videre? Siden jeg er bortreist så var det min mor som var hos veterinæren, og hun sa at han hadde anbefalt et (tør) fòr.

Hvordan kan jeg legge til rette for henne? I utgangspunktet så får hun Vom og hundemat, og Medium adult mature fra RC. Hva bør jeg gi henne, og hva bør hun ikke få i seg?

Er det noen form for behandling som kan hjelpe? :whistle:

Tar i mot alt av tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg egentlig bare erfaring med nedsatt nyrefunksjon hos katt (kronisk nyresvikt), men selvom katter ikke er små hunder, så er vel problemet ganske det samme tror jeg, og dermed også behandling. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her.

I alle fall. En blodprøve vil vel kunne påvise hvor godt nyrene fungerer, og hvor mye avfallsstoffer som er i blodet hennes. Nyrenes oppgave er jo i hovedsak å regulere "gode" og "dårlige" stoffer, de dårlige går ut i urinen, og de gode går i kroppen og benyttes. Når nyrefunksjonen er dårligere vil ikke denne balansen opprettholdes like bra, og gode stoffer kan gå ut av kroppen, og dårlige inn. Og dét igjen kan resultere i mye rart.

Viktig for nyrene er sirkulasjojn, så la henne drikke alt hun makter. Væskebehandling brukes for å redde totalvrakede nyrer. Noen ganger funker det supert, andre ganger dessverre ikke. Men uansett, la henne drikke mye.

Neste punkt er proteiner, og er det mye forskjellige meninger rundtom. Vanligvis sies det at man skal holde et så lavt proteintilskudd som mulig, men dette gjelder faktisk kun når nyresvikten er alvorlig. Siden du kun har merket det på drikkingen hennes sålangt, så er hun nok på ganske tidlig stadie. Alvorlig nyresvikt gir en veldig dårlig almentilstand. I alle fall. Det er gjort flere studier på det, og fôring med lite proteiner har ikke gitt bedre resultater på tidlig stadie, heller tvert imot. Så det anbefales faktisk å øke proteininnholdet på tidlig stadie av nyresvikt. Men for å finne ut hvordan hun ligger an sånn sett, må du som sagt ta en blodprøve. Det er jo ikke engang sikkert det er nyresvikt.

Det finnes spesialfôr for nedsatt nyrefunksjon til hund, men disse har veldig lavt proteininnhold, og dermed ikke å anbefale på et tidlig stadie.

Så mitt råd nå i første omgang er vel egentlig bare å få tatt en blodprøve, og så ta det derifra. Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. Så utrolig kjipt. Har desverre ingen erfaring. Ville bare si at jeg håper det ordner seg for dere!

ikke for å kræsje hele dagen din...men når nyreproblemer først oppdages på en blodprøve så er minst 70% av nyrefunksjonen ødelagt. noe som er veldig mye.

Veterinæren anbefalte nok et nyrefòr f.eks Hill`s K/D eler eukanuba renal.

Du har så mange spørsmål og jeg vil anbefale deg og ta kontakt med behandlende veterinær slik at du får svar på alle dine spørsmål

Det er klart at når det er veldig mye vann i urinen så fungerer ikke nyrenes filtreringssystem optimalt, og de kan få nyresvikt pga de blir forgiftet av sine egne avfallsstoffer- Som nevnt ovenfor. Også helt enig i Masse masse vanndrikking!

men ta kontakt med dyrlegen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, nyrene har et ekstremt reservelager. Men allikevel er ikke håpet ute selvom 70% eller mer er dysfunksjonnelt, fremdeles er det mye å gå på, nyrer er seigliva greier dersom de ikke blir motarbeidet, hehe. Så under rette forhold kan de leve mange problemfrie år med nyresvikt.

Det viktigste er at hun drikker masse masse, og minimere stress for henne. Også hørt at fiskeolje skal være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.. Nedsatt nyrefunksjon er vel ikke nødvendigvis det samme som nyresvikt, selv om det bare er sider om nyresvikt man får opp når man googler det?

Dina hadde nedsatt nyrefunksjon i november og desember, påvist ved blodprøve (forhøyet kreatinin og urea). Hun ble satt på skånefôr (Hills) og V&H (fordi hun var for tynn - V&H inneholder også mindre proteiner enn vanlig tørrfôr gjør). I desember ble hun også behandlet for urinveisinfeksjon (antibiotika). Utover det så har hun ikke fått noen behandling. Sist vi tok blodprøver (april) var verdiene hennes helt normale igjen - altså så har hun ikke nedsatt nyrefunksjon lenger.

Nå er hun tilbake på vanlig tørrfôr og V&H (hun går ned i vekt om hun står på bare tørrfôr), og vi kommer til å ta blodprøver av henne med jevne mellomrom bare for å se at alt er som det skal være, men pr i dag så er hun altså erklært frisk.

Jeg ville bedt veterinæren sjekke kreatinin og urea, det kan gjøres ved både blodprøve og urinprøve. En utvidet blodprøve vil også kunne si noe om det er noe annet i prøvene hennes som er unormalt, så jeg ville begynt med en blodprøve om ikke noe annet. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...