Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedsatt nyrefunksjon

Recommended Posts

Den eldste tispen min på 9,5 år har i det siste drukket mye mer enn det hun pleier. I dag ble hun tatt til veterinæren for en sjekk. Han tok ultralyd av henne for å sjekke om det evt. kunne være livmorbetennelse, det er det ikke. Tempen er også fin. Han tok urinprøve av henne som viste at hun ikke hadde diabetes, men veldig mye vann i urinen. Han konkluderte da med at hun hadde nedsatt nyrefunksjon.

Dette er vel gjerne ting som kommer med alderen, men på meg så kom det veldig brått på. Hun er ellers frisk og fin, slik som hun alltid har vært.

Det jeg lurer på nå er hva jeg skal gjøre videre? Siden jeg er bortreist så var det min mor som var hos veterinæren, og hun sa at han hadde anbefalt et (tør) fòr.

Hvordan kan jeg legge til rette for henne? I utgangspunktet så får hun Vom og hundemat, og Medium adult mature fra RC. Hva bør jeg gi henne, og hva bør hun ikke få i seg?

Er det noen form for behandling som kan hjelpe? :whistle:

Tar i mot alt av tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg egentlig bare erfaring med nedsatt nyrefunksjon hos katt (kronisk nyresvikt), men selvom katter ikke er små hunder, så er vel problemet ganske det samme tror jeg, og dermed også behandling. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her.

I alle fall. En blodprøve vil vel kunne påvise hvor godt nyrene fungerer, og hvor mye avfallsstoffer som er i blodet hennes. Nyrenes oppgave er jo i hovedsak å regulere "gode" og "dårlige" stoffer, de dårlige går ut i urinen, og de gode går i kroppen og benyttes. Når nyrefunksjonen er dårligere vil ikke denne balansen opprettholdes like bra, og gode stoffer kan gå ut av kroppen, og dårlige inn. Og dét igjen kan resultere i mye rart.

Viktig for nyrene er sirkulasjojn, så la henne drikke alt hun makter. Væskebehandling brukes for å redde totalvrakede nyrer. Noen ganger funker det supert, andre ganger dessverre ikke. Men uansett, la henne drikke mye.

Neste punkt er proteiner, og er det mye forskjellige meninger rundtom. Vanligvis sies det at man skal holde et så lavt proteintilskudd som mulig, men dette gjelder faktisk kun når nyresvikten er alvorlig. Siden du kun har merket det på drikkingen hennes sålangt, så er hun nok på ganske tidlig stadie. Alvorlig nyresvikt gir en veldig dårlig almentilstand. I alle fall. Det er gjort flere studier på det, og fôring med lite proteiner har ikke gitt bedre resultater på tidlig stadie, heller tvert imot. Så det anbefales faktisk å øke proteininnholdet på tidlig stadie av nyresvikt. Men for å finne ut hvordan hun ligger an sånn sett, må du som sagt ta en blodprøve. Det er jo ikke engang sikkert det er nyresvikt.

Det finnes spesialfôr for nedsatt nyrefunksjon til hund, men disse har veldig lavt proteininnhold, og dermed ikke å anbefale på et tidlig stadie.

Så mitt råd nå i første omgang er vel egentlig bare å få tatt en blodprøve, og så ta det derifra. Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. Så utrolig kjipt. Har desverre ingen erfaring. Ville bare si at jeg håper det ordner seg for dere!

ikke for å kræsje hele dagen din...men når nyreproblemer først oppdages på en blodprøve så er minst 70% av nyrefunksjonen ødelagt. noe som er veldig mye.

Veterinæren anbefalte nok et nyrefòr f.eks Hill`s K/D eler eukanuba renal.

Du har så mange spørsmål og jeg vil anbefale deg og ta kontakt med behandlende veterinær slik at du får svar på alle dine spørsmål

Det er klart at når det er veldig mye vann i urinen så fungerer ikke nyrenes filtreringssystem optimalt, og de kan få nyresvikt pga de blir forgiftet av sine egne avfallsstoffer- Som nevnt ovenfor. Også helt enig i Masse masse vanndrikking!

men ta kontakt med dyrlegen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, nyrene har et ekstremt reservelager. Men allikevel er ikke håpet ute selvom 70% eller mer er dysfunksjonnelt, fremdeles er det mye å gå på, nyrer er seigliva greier dersom de ikke blir motarbeidet, hehe. Så under rette forhold kan de leve mange problemfrie år med nyresvikt.

Det viktigste er at hun drikker masse masse, og minimere stress for henne. Også hørt at fiskeolje skal være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.. Nedsatt nyrefunksjon er vel ikke nødvendigvis det samme som nyresvikt, selv om det bare er sider om nyresvikt man får opp når man googler det?

Dina hadde nedsatt nyrefunksjon i november og desember, påvist ved blodprøve (forhøyet kreatinin og urea). Hun ble satt på skånefôr (Hills) og V&H (fordi hun var for tynn - V&H inneholder også mindre proteiner enn vanlig tørrfôr gjør). I desember ble hun også behandlet for urinveisinfeksjon (antibiotika). Utover det så har hun ikke fått noen behandling. Sist vi tok blodprøver (april) var verdiene hennes helt normale igjen - altså så har hun ikke nedsatt nyrefunksjon lenger.

Nå er hun tilbake på vanlig tørrfôr og V&H (hun går ned i vekt om hun står på bare tørrfôr), og vi kommer til å ta blodprøver av henne med jevne mellomrom bare for å se at alt er som det skal være, men pr i dag så er hun altså erklært frisk.

Jeg ville bedt veterinæren sjekke kreatinin og urea, det kan gjøres ved både blodprøve og urinprøve. En utvidet blodprøve vil også kunne si noe om det er noe annet i prøvene hennes som er unormalt, så jeg ville begynt med en blodprøve om ikke noe annet. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...