Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase vil dere anbefale?


Rocket

Recommended Posts

Min kommende stemor har lyst på hund, om det blir noe av vet jeg ikke. Hun har tidligere hatt Shih Tzu. Grunnet min søsters allergi er det ønskelig med en allergivennlig rase.

Ang aktivitetsnivå har jeg ingen aning, men noe i nærheten en Shih Tzu er sikkert noe å sikte etter.

Mentaltrening har jeg ikke peiling på om hun kommer til å drive med, antar det kun blir manerer som blir lært.

Det må være en liten rase, da hun selv ikke er særlig høy eller tung.

Ble lite å gå på dette, men så har jeg ikke aning om det blir hund på dem helder. Vist noen har forslag så er jeg takknemlig for det. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en Bichon Havanais?

Vet ikke om den hvor allergivennlig den er, siden mange allergikere reagerer på forskjellig ting ved hunder. Men røytefri er den i allefall.

Ellers er det inntrykket jeg har av havanaisen at det er en morsom liten selskapshund som liker å være med der det skjer, er glad i tur uten at den har det enorme behovet for lange turer daglig.

Lettlært, intelligent og utroooolig sjarmerende. :rolleyes2:

Går jo an å kikke nærmere på rasen hvis den skulle være av interesse. Jeg mener i allefall at det er en allsidig liten selskapshund som går an å bruke til masse, også bare som tur og kosekamerat. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coton de Tulear er vel også allergivennlig, om jeg ikke husker feil. Jeg synes de er søtere en bichonene. :rolleyes2: Begge er uansett hunder som trenger litt tur og aktivisering, men gjerne vil være med på det som skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coton de Tulear er vel også allergivennlig, om jeg ikke husker feil. Jeg synes de er søtere en bichonene. :lol:

Coton de Tulear er en bichon! Jeg vet at det er vanlig å sikte til friséen når man sier bare "bichon", men siden det er mange bichonraser blir det litt feil. (Blir litt som å si at labrador er finere enn retrievere :rolleyes2:)

Bichonrasene er selvfølgelig nærliggende å tenke på når man skal ha liten, allergivennlig selskapshund. De er ikke de mest bedagelige av de små selskapshundene, og de trenger å gå på tur og helst få brukt hodet sitt litt også. Men de er ikke veldig krevende :rolleyes2: Ellers krever de en del pelsstell, men hvis man har hatt shih tzu tidligere, er man vel vant til det.

Bichonrasene er: bolognese, coton de tulear, bichon frisé, bichon havanais, løwchen, malteser og bolonka tsvetna (sistnevnte ikke FCI/NKK-godkjent).

Det er forskjeller i temperament på bichonrasene. Coton, malteser, frisé og løwchen kan være litt mer "terrieraktige", mens bolognesen og bolonkaen er generelt litt mildere i temperamentet. Havanaisen, som er min favoritt, ligger vel midt på treet. Mange tror at alle bichoner er hvite, men både havanais, løwchen og bolonka kommer i mange fargevarianter.

Jeg har hatt havanaiser i en del år og kjenner best til den rasen. Det er bare å spørre hvis du vil vite mer :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skal videreformidle informasjonen :rolleyes2:

Om det blir aktuelt med valp for dem kommer de nok til å sjekke om min søster reagerer på voksne individer før de går til anskaffelse av en.

Det at de ikke røyter er jo en super fordel, tror ikke min far er spesielt glad i dyrehår etter 20år med katter. Det blir vell napping/barbering som må til da for å holde orden på pelsen? Antar hun er vandt med pelstell etter å ha hatt Shih Tzu ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vell napping/barbering som må til da for å holde orden på pelsen? Antar hun er vandt med pelstell etter å ha hatt Shih Tzu ja.

Bichon frisé skal klippes og løwchen skal ha barbert bakpart (ala portugisisk vannhund). På de øvrige bichonrasene børster man ut det døde håret. Hvis man ikke skal stille ut, kan man klippe pelsen kortere for å gjøre pelsstellet enklere.

Ellers bør man kanskje også nevne raser som puddel og kinesisk nakenhund (med eller uten hår). Noen terriertyper kan også være allergivennlige. Hunder som skal nappes kan være allergivennlige, men personlig føler jeg meg ikke like trygg på nappepels som med bichon/puddelpels når det gjelder allergi. Men det kommer jo en del an på den enkelte allergiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...