Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få hunden til å apportere?


LeneG

Recommended Posts

Prøver å trene Demi til å apportere men hun vil ikke løfte noe som er tyngre enn en bitteliten pinne.

Har jo ett bittelite håp om å drive litt med LP men da må hun jo kunne løfte apportbukken.

Er det noen måte å trene inn dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt med pinnen, etterhvert så kan du øke til en større pinne osv osv. Og så former du pinnen litt som en apportbukk og til slutt så har du en apportbukk.

Tinka var lik, hun var ikke fan av apportbukken. Men jeg økte pinnestørrelsen, og nå er apportbukken grei. Men hun foretrekker å apportere rype :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter hun ikke tyngre gjenstander fra bakken, eller vil hun ikke holde de i det hele tatt?

Da jeg hadde problemer med å få hunden til å løfte apporten fra bakken(men han tok den fra hånden min), så hevet jeg den litt over gulvet(støttet opp med bøker i hver ende f.eks.), og bygget ned etter hvert. Det hjalp i hvert fall for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter hun ikke tyngre gjenstander fra bakken, eller vil hun ikke holde de i det hele tatt?

Da jeg hadde problemer med å få hunden til å løfte apporten fra bakken(men han tok den fra hånden min), så hevet jeg den litt over gulvet(støttet opp med bøker i hver ende f.eks.), og bygget ned etter hvert. Det hjalp i hvert fall for oss.

Hun vil ikke løfte i det hele tatt. Ikke hvis det er for tungt.

Hun har også problemer med å holde det i munnen helt frem til meg igjen.

Hun legger ting ifra seg halveis og forstår ikke at jeg skal ha det.

Tinka-Tequila: Jeg skal prøve den metoden :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil ikke løfte i det hele tatt. Ikke hvis det er for tungt.

Hun har også problemer med å holde det i munnen helt frem til meg igjen.

Hun legger ting ifra seg halveis og forstår ikke at jeg skal ha det.

Tinka-Tequila: Jeg skal prøve den metoden :rolleyes2:

Kom på en liten ting til som kan flettes inn. Og det er jo å gjøre gjenstanden kul, ved å dra den bortover bakken som en slange :rolleyes2: Tenk leking, ikke trening :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil ikke løfte i det hele tatt. Ikke hvis det er for tungt.

Hun har også problemer med å holde det i munnen helt frem til meg igjen.

Hun legger ting ifra seg halveis og forstår ikke at jeg skal ha det.

Kan det tenkes at det er fordi hun ikke har lært det? :rolleyes2: Hun kan det ikke om hun legger det fra seg, dermed har hun ikke lært det tilstrekkelig.

Jeg ville begynt helt på nytt. Lær inn alle delmomentene apportøvelsen består av. Løpe ut til, plukke opp, holde uten å tygge, løpe tlbake, sette seg på plass med apporten og avlevere. Deretter ville jeg kjedet de sammen til en hel øvelse. Det står veldig godt hvordan du kan gå fram i lydighetstrening i teori og praksis, om du har den boken? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at det er fordi hun ikke har lært det? :rolleyes2: Hun kan det ikke om hun legger det fra seg, dermed har hun ikke lært det tilstrekkelig.

Jeg ville begynt helt på nytt. Lær inn alle delmomentene apportøvelsen består av. Løpe ut til, plukke opp, holde uten å tygge, løpe tlbake, sette seg på plass med apporten og avlevere. Deretter ville jeg kjedet de sammen til en hel øvelse. Det står veldig godt hvordan du kan gå fram i lydighetstrening i teori og praksis, om du har den boken? :lol:

Ja det kan nok tenkes :rolleyes2: :rolleyes2: . Har foreløpig bare konsentrert meg om lek og å faktisk få henne til å holde fast i det jeg kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd frishaping? Som Marie sier, så står det veldig kjekt forklart i lydighetstrening i teori og praksis. Ellers finnes det tusen metoder å lære inn apport på. Mange, inkludert meg selv, shaper inn øvelsen slik at hunden trekker i mot når fører holder i apporten. På den måten har jeg fått løst slippe-inne-hos-fører-problemet. http://www.klickerklok.se/apportering.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd frishaping? Som Marie sier, så står det veldig kjekt forklart i lydighetstrening i teori og praksis. Ellers finnes det tusen metoder å lære inn apport på. Mange, inkludert meg selv, shaper inn øvelsen slik at hunden trekker i mot når fører holder i apporten. På den måten har jeg fått løst slippe-inne-hos-fører-problemet. http://www.klickerklok.se/apportering.php

Jeg har ikke den boken jeg. Skal se litt på klickerklok :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke den boken jeg. Skal se litt på klickerklok :rolleyes2:

Samme prinsipp som hos klickerklok, så det er bare å lese artikkelen :rolleyes2: En annen fordel med å lære hunden å dra imot, er at den blir bevisst på at den må bruke litt muskler og litt kraft i apporteringen. Mange hunder syns jo det er ekkelt og uvant å bære noe som veier litt, og som de må bruke litt kraft på. Derfor er det kanskje enklere å få hunden til å bære tyngre gjenstander om man har lært hunden at det bare er moro å ikke gi etter.

Edit: omformulerte meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der var det jo grundig forklart :rolleyes2:

Siden hun er så liten og den minste apportbukken er HUGE i forhold til henne, tror du det er mulig å begynne øvelsene med andre mindre gjenstander først? Eller skal dette kun trenes inn med apportbukken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der var det jo grundig forklart :rolleyes2:

Siden hun er så liten og den minste apportbukken er HUGE i forhold til henne, tror du det er mulig å begynne øvelsene med andre mindre gjenstander først? Eller skal dette kun trenes inn med apportbukken?

Du kan fint bruke mindre gjenstander, og så øke etterhvert. Poenget er jo at hun skal lære øvelsen.

Hvor gammel er hun igjen? Og hvor stor er hun blitt? Og hvordan ser den minste apportbukken du har funnet ut, for jeg har en veldig liten en. Kunne evt. sendt den til deg da vi ikke trenger den lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=LP013_var Kanskje du kan begynne å øve med denne, og gå over på vanlig apportbukk i tre etterhvert? Den er av plast og er endel mindre og lettere enn de i tre. Jeg begynte med den, da min var valp og gikk over på vanlig apportbukk når han forstod øvelsen, og det gikk veldig fint.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vår har heller ikke helt forstått apportering. Hun løper som en gal etter alt som blir kastet, men når det er fanget skal det tygges på og løpes bort med. Halve moroa er jo å sloss med oss om hvem som får ha ballen/pinnen/frisbeen etc.

Om jeg sier "på plass" så kommer hun snikende, men tygger som en gal på veien bort og slipper motvillig fra seg byttet. Vi har mistet endel frisbeer og baller allerede fordi de blir tygd i stykker. Har ikke helt skjønt at hun må gi de fra seg for at de skal bli kastet igjen og heller ikke at de blir ødelagt når hun biter i de.

Noe gode tips til å stoppe bitingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint bruke mindre gjenstander, og så øke etterhvert. Poenget er jo at hun skal lære øvelsen.

Hvor gammel er hun igjen? Og hvor stor er hun blitt? Og hvordan ser den minste apportbukken du har funnet ut, for jeg har en veldig liten en. Kunne evt. sendt den til deg da vi ikke trenger den lenger.

Hun er bare 7 mnd. Ikke veldig store saken :rolleyes2:

Hvor stor er apportbukken din da? I vekt tenker jeg på. Kan gjerne kjøpe den av deg men det koster vel mer å sende den enn å kjøpe en ny i butikken? Hvis din er mindre en vanlig så hadde det jo vært en ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vår har heller ikke helt forstått apportering. Hun løper som en gal etter alt som blir kastet, men når det er fanget skal det tygges på og løpes bort med. Halve moroa er jo å sloss med oss om hvem som får ha ballen/pinnen/frisbeen etc.

Om jeg sier "på plass" så kommer hun snikende, men tygger som en gal på veien bort og slipper motvillig fra seg byttet. Vi har mistet endel frisbeer og baller allerede fordi de blir tygd i stykker. Har ikke helt skjønt at hun må gi de fra seg for at de skal bli kastet igjen og heller ikke at de blir ødelagt når hun biter i de.

Noe gode tips til å stoppe bitingen?

Det høres ikke helt ut som at valpen har lært apportering. De fleste kan løpe etter noe som kastes bortover og bære det, men jeg ville ikke ha startet slik. Jeg ville ha trent mye inne hos deg med å holde fast og ikke tygge før du i det hele tatt tenker på å kaste den bortover, spesielt siden hun ikke vil komme inn med den. Å lære hunden å komme tilbake og bytte apportbukken bør du også fokusere mye på, men det kommer gjerne av seg selv dersom du lærer hunden at apporten skal holdes - og det gir belønning. Da bygger du også opp samarbeidet. Det er en forutsetning at hunden er villig med å komme tilbake med apporten før du begynner å kaste den ut. Da tenner man som oftest bare jakten i hunden, og apporten blir mer som en lek enn en øvelse. Du kan jo se på linken jeg viste ovenfor for å få tips til innlæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er bare 7 mnd. Ikke veldig store saken :rolleyes2:

Hvor stor er apportbukken din da? I vekt tenker jeg på. Kan gjerne kjøpe den av deg men det koster vel mer å sende den enn å kjøpe en ny i butikken? Hvis din er mindre en vanlig så hadde det jo vært en ide.

Nei lille valpen, men tiden har gått fort siden hun først kom til dere da :jump:

Den veier 150g. Vet ikke hva de vanlige veier jeg?

Så nå at de har den på Canis til 49kr, så da er det kanskje likegreit å kjøpe den der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...