Gå til innhold
Hundesonen.no

Melde på utstilling i Finnland for første gang.


Hampus

Recommended Posts

Sitter og prøver å få på plass de siste utstillingene i ferien vår som nærmer seg med stormskritt.

Har vært veldig i tvil om vi skulle avslutte i Gällivare ( Sverige ) eller prøve oss på tittel i Oulo, Finland.

Meeeen så er det dette med språket da.

Har startet stevner med hest i Finland, og jeg synes det ble rimelig tungvindt, da de fleste faktisk ikke snakket engelsk, eller Svensk.

Og jeg som er såpass blåst i hodet til hverdags, og enda værre på utstilling, klarer jeg å komme meg i rett ring til rett tid om alt går på Finsk liksom?!"!

Så dere som stiller i Finland, er det forståelig for tomsinger som meg fra Norge? :D

Tror faktisk jeg hadde hatt mindre sperre for å stille i Tyskland, eller Frankrike...hehe...

Og sist men ikke minst, er det der som i Sverige og Danmark at man må sende kopi av stamtavla med påmeldinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange finner snakker svensk - også hundefolk.¨

Men jeg tror jeg hadde alliert meg med en finne, jeg - finne en med samme rase som ser hyggelig ut. Begynn å snakke med vedkommende (lenge før rasen starter, såklart), spør om "alt mulig" i forbindelse med utstillingen.

Annet tips - meld på for dommer som snakker et annet språk (gjerne engelsk) - da er ringsekretæren NØDT til å snakke det med dommeren...

SI ifra til ringsekretæren at du ikke forstår språket, be henne gi deg ekstra beskjed når det nærmer seg du skal inn. (Ha katalog tilgjengelig - følg med som en haug på hva som foregår selv også, såklart).

Det er IKKE noe å være redd for - de er mer vant til utlendinger som ikke snakker språket enn det vi er på våre utstillinger i alle fall.

Meeeen... Jeg stite i veteranBIS'et der borte... DET var ekkelt, det -når de ropte opp plasseringene. (Selv rasenavnet er jo oversatt der borte!) Jeg sto der som en dust til noen vinket, jeg..

Susanne

(ang. påmelding - aner ikke. Men ta det sikre for det usikre, send med stamtavlen - kan ikke skade i alle fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stite i veteranBIS'et der borte... DET var ekkelt, det -når de ropte opp plasseringene. (Selv rasenavnet er jo oversatt der borte!) Jeg sto der som en dust til noen vinket, jeg..

:P:D

Jeg hadde dødd av stress, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Finner er dessverre veldig dårlige på både svensk og engelsk. Min familie (og venner) bor hovedsakelig i et område hvor de svenskspråklige er mange. Likevel kan de minimalt. Min far er jo norsk og han kan ikke et ord finsk (med unntak av ordet dampbåt), men likevel klarer min onkel og han diskutere både nyheter og sport med litt norsk/svensk, gjetting og armbevegelser. Så det går an! :D

Ellers er var det et godt tips fra Susanne. Ved å sjekke ut oppdretternettsider på forhånd kan du også kanskje få litt oversikt over hvem som kan klare å kommunisere litt på svensk/engelsk og som kanskje skal være i Oulu. Ellers kan det også være greit å sjekke litt relevante ord på forhånd. De fleste (engelske) rasenavn vi har er oversatt på finsk (og selv om det ikke skulle være det så uttales de på en helt annen måte). Bare si i fra om du trenger hjelp til oversetting! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner er dessverre veldig dårlige på både svensk og engelsk. Min familie (og venner) bor hovedsakelig i et område hvor de svenskspråklige er mange. Likevel kan de minimalt. Min far er jo norsk og han kan ikke et ord finsk (med unntak av ordet dampbåt), men likevel klarer min onkel og han diskutere både nyheter og sport med litt norsk/svensk, gjetting og armbevegelser. Så det går an! :P

Ellers er var det et godt tips fra Susanne. Ved å sjekke ut oppdretternettsider på forhånd kan du også kanskje få litt oversikt over hvem som kan klare å kommunisere litt på svensk/engelsk og som kanskje skal være i Oulu. Ellers kan det også være greit å sjekke litt relevante ord på forhånd. De fleste (engelske) rasenavn vi har er oversatt på finsk (og selv om det ikke skulle være det så uttales de på en helt annen måte). Bare si i fra om du trenger hjelp til oversetting! :P

Joda, det er utrolig hva man kan få til med litt kreativitet.

Men hvorfor snakker ikke Finner så mye engelsk egentlig?

Vi er da så like ellers tenker jeg...

Har bekjente i Oulo, og har allerede fått oversatt Dansk / Svensk gårdshund til Finsk...

Shiba var enkelt, men gårdis kunne jeg nok aldri funnet uten hjelp.

Tenker jeg må høre om de er hjemme den helga, og kan gi litt assistanse om vi går oss helt fast :D .

Og så må jeg jo ta kontakt med hoteller, og prøve å formidle at vi ønsker rom for hund...

Det kan jo bli interessant, men regner med at folk i hotellbransjen snakker engelsk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Joda, det er utrolig hva man kan få til med litt kreativitet.

Men hvorfor snakker ikke Finner så mye engelsk egentlig?

Vi er da så like ellers tenker jeg...

Har bekjente i Oulo, og har allerede fått oversatt Dansk / Svensk gårdshund til Finsk...

Shiba var enkelt, men gårdis kunne jeg nok aldri funnet uten hjelp.

Tenker jeg må høre om de er hjemme den helga, og kan gi litt assistanse om vi går oss helt fast :P .

Og så må jeg jo ta kontakt med hoteller, og prøve å formidle at vi ønsker rom for hund...

Det kan jo bli interessant, men regner med at folk i hotellbransjen snakker engelsk da.

Blant annet så er det jo en annen språkgren. Mener å huske at norsk og engelsk er i samme, mens finsk er jo for seg selv. For oss finnes det da noen logiske koblinger mellom ord, som for eksempel velkommen og welcome, på finsk er det tervetuloa. Så nordmenn har jo helt klart noen fordeler der. I tillegg har man i flere tiår oversatt populære engelske låter til finsk (jeg har blant annet en artig finsk versjon av I Will Survive) og jeg tror også de har hatt litt dubbing av filmer/serier á la Frankrike. I tillegg har de et litt annet system på skolen. Her i Norge må alle ha engelsk fra en viss alder/klassetrinn, mens i Finland velger du enten svensk eller engelsk i 2./3. klasse og så må du begynne med det andre språket noen år senere. Slik var det i alle fall en 10-15 år tilbake, mulig det har endret seg i dag. Husker også at jeg bladde gjennom en venninnes lærebok for noen år siden og til tross for at vi da hadde hatt engelsk like lenge så inneholdt læreboka oppgaver vi her i Norge hadde vært gjennom et par år tidligere.

Ville ellers tro at man ville ansette folk som kunne litt engelsk/svensk på et hotell, så det går nok bra! Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeen... Jeg stite i veteranBIS'et der borte... DET var ekkelt, det -når de ropte opp plasseringene. (Selv rasenavnet er jo oversatt der borte!) Jeg sto der som en dust til noen vinket, jeg..

Ja, så jeg har lært meg bl.a. rasenavnene mine på finsk :D Shetlanninlammaskoira og australianpaimenkoira!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...