Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av varebil


Benedicte

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe min første bil nå, og titter litt rundt på varebiler. Det skal være plass til 3 mellomstore hunder bak og ikke loppe meg så altfor mye for penger.

Derfor tenker jeg noe som koster maks 50.000, sannsynligvis ikke vil gi de heftigste verkstedregningene og ikke sluker bensin eller diesel.

Jeg har tittet på Toyota Yaris Verso, men tenker at de kanskje er litt oppskrytt. Syns prisen er veldig høy på de, selv om de skal være driftsikre biler. Plassen er litt liten bak også.

TOYOTA-Yaris-Verso-1-3-Linea-luna--1999-2002-.jpg

Har også tittet på Peugeot Partner, men må styre unna 1.4 literen, og det er kun det jeg finner i min prisklasse.

Den siste jeg har tittet på er Citroën Berlingo. Også her har jeg fått beskjed om å styre unna 1.4 literen, og generelt håndverker-biler siden disse ofte er tøft brukt.

Tips? Hva må jeg se etter?

Har tittet litt på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21976223

Ser at veldig få av bilene har aircondition :D

Også lurer jeg på, hvor langt bør bilen ha gått? Hva er "maks"? En bil som har gått 150.000 har vel kanskje fått byttet ut en del mer enn en bil som har gått 90.000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag dersom du skal ha med deg flere hunder er følgende.

Kjøp en bil (ford connect, vw caddy, citroen berlingo, renault kangoo og lignende) Connecten tror eg hadde blitt førstevalget.

"hev" gulvet bak i lasterommet med en 40-50cm og sett hundebur oppå der igjen. Da har du både plass til bagasje under burene, god plass til hundene og god generelt ein god løsning.

Slike biler er ofte også mye enklere og holde nedkjølt da det ikkje er noen form for "isolasjon" i lasterommet slik at du på varme sommerdager gjerne bare lukker opp døren bak litt og eventuelt gjerne har en burvifte på ekstra varme dager.

Har en venninde som har valgt denne løsningen og hun har 2flats og ein tollinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første bil for noen måneder siden og hadde omtrent de samme kravene som deg, men siden jeg ikke ville kjøpe bil uten aircondition endte det med at jeg doblet budsjettet og kjøpte en toyota yaris verso. Er kjempe fornøyd med bilen. Den er kjempe god å kjøre ,bruker lite drivstoff , har god plass til hunden(e) og blir god og kald på noen få minutter. :D

Flere av de av varebilene jeg så på til og begynne med hadde problemer med å komme seg fort opp i fart , spesielt berlingoen var veldig treg der men det er kanskje ikke noe som irriterer alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer deg uten aircondition så klarer du fint å holde budsjettet , feks : denne koster bare 54.529 . Synes ikke den er så veldig mye mindre enn andre varebiler men nå har jeg bare ett stort bur i min for øyeblikket så mulig bagasjerommet ser større ut enn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt Ford Connect noen år nå, både privat og via jobb. Og er en bil jeg er veldig fornøyd med. Det er god plass i den, synes den er billig i drift og selv om folk påstår at Ford må stadig repareres, så er det kun sliteting som jeg har bytta på min. Hadde 3 hunder da jeg kjøpte den, og fikk lett inn tre gode bur. Min har også 5 dører (de fleste har bare 4), så sommerstid lukker jeg opp alt av dører, og så kan faktisk bilen stå en god stund i sola uten at det blir varmt inne til hundene. Bare normal skyggetemperatur. Kjørekomforten er bra, også på lange turer.

Yaris Verso er liten til tre hunder av litt størrelse synes jeg. Ikke liker jeg den på vinterføre og ikke på langturer. Men en yppelig bybil, siden du egentlig kan snu den over alt. Peugeotene synes jeg har en elendig kjørekomfort på lengre turer. Og mange har fått diverse problemer allerede ved 50 000 km...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at eg hadde valgt connecten er vell strengt tatt fordi eg har ein slik som firmabil og eg er kjempe fornøyd med den.

Kjørt 120 000km med den nå og aldri hatt eit feilslag på den av noen sort. Ikkje minst så er det den eg mener går desidert best og har ein fornuftig bruktpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Yaris Verso og er knallfornøyd. Har hatt 3stk tollere i den i hvert sitt bur, men da er det liten plass til annet. Men behagelig å kjøre, billig i drift og lite tull med Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har mulighet til å doble budsjettet. Men jeg syns den ser veldig liten ut bak, mtp at jeg skal ha tre bur der :P

Det store buret vi har i avensisen går i yaris versoen vår, og da er det litt plass til overs, men husk det har laange skråvegger. Skal du ha 3 hunder av type labrador størrelse - da må du nok bygge opp, som nevnt tidligere. Vi har hatt 6 voksne flatter baki vår, uten bur riktignok - men det funka :P

Har kjørt Ford Connect noen år nå, både privat og via jobb. Og er en bil jeg er veldig fornøyd med. Det er god plass i den, synes den er billig i drift og selv om folk påstår at Ford må stadig repareres, så er det kun sliteting som jeg har bytta på min. Hadde 3 hunder da jeg kjøpte den, og fikk lett inn tre gode bur. Min har også 5 dører (de fleste har bare 4), så sommerstid lukker jeg opp alt av dører, og så kan faktisk bilen stå en god stund i sola uten at det blir varmt inne til hundene. Bare normal skyggetemperatur. Kjørekomforten er bra, også på lange turer.

Yaris Verso er liten til tre hunder av litt størrelse synes jeg. Ikke liker jeg den på vinterføre og ikke på langturer. Men en yppelig bybil, siden du egentlig kan snu den over alt. Peugeotene synes jeg har en elendig kjørekomfort på lengre turer. Og mange har fått diverse problemer allerede ved 50 000 km...

Enig med det, bortsett fra at jeg ikke har opplevd det med vinterføre. Men nei - den er ikke verdens beste på langturer. (Men det hjelper noe om du har korte bein, hehe) MEN;

Har Yaris Verso og er knallfornøyd. Har hatt 3stk tollere i den i hvert sitt bur, men da er det liten plass til annet. Men behagelig å kjøre, billig i drift og lite tull med Toyota.

Er en kort og fin oppsummering :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ikke kjøpt partner eller berlingo... er mye utgifter på reperasjoner, og de er ikke holdbare. Dessuten er de elendige å kjøre langt med, som de nevner her. :P

Skal selv investere i ny bil etterhvert, men nå har jo jeg litt større budsjett enn deg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt hatt WV Caddy. Vi har hatt flere, og jeg har vært strålende fornøyd med alle! Det er god plass bak, de bråker mindre enn mange andre lignende biler, og skal være relativt rimelige å reparere. Gode å kjøre også. Kjører en Citroën Berlingo på jobb, den er god nok den, men bråker grusomt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har kjørt Ford Connect noen år nå, både privat og via jobb. Og er en bil jeg er veldig fornøyd med. Det er god plass i den, synes den er billig i drift og selv om folk påstår at Ford må stadig repareres, så er det kun sliteting som jeg har bytta på min. Hadde 3 hunder da jeg kjøpte den, og fikk lett inn tre gode bur. Min har også 5 dører (de fleste har bare 4), så sommerstid lukker jeg opp alt av dører, og så kan faktisk bilen stå en god stund i sola uten at det blir varmt inne til hundene. Bare normal skyggetemperatur. Kjørekomforten er bra, også på lange turer.

Yaris Verso er liten til tre hunder av litt størrelse synes jeg. Ikke liker jeg den på vinterføre og ikke på langturer. Men en yppelig bybil, siden du egentlig kan snu den over alt. Peugeotene synes jeg har en elendig kjørekomfort på lengre turer. Og mange har fått diverse problemer allerede ved 50 000 km...

Veldig enig. Jeg har ford connect og er knallfornøyd. Veldig god plass baki og overraskende god å kjøre langt i. I tillegg har den enorme speil og stor frontrute, så du har veldig god oversikt. Men jeg ville også satsa på en med fem dører. Jeg er glad jeg har skyvedør på begge sider. Den har ihvertfall mye bedre plass enn versoen. Både baki og i forsetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt hatt WV Caddy. Vi har hatt flere, og jeg har vært strålende fornøyd med alle! Det er god plass bak, de bråker mindre enn mange andre lignende biler, og skal være relativt rimelige å reparere. Gode å kjøre også. Kjører en Citroën Berlingo på jobb, den er god nok den, men bråker grusomt mye.

Men desverre har en del av disse (så og si alle jeg har sett) hel vegg bak (med vindu), noe hvertfall jeg ikke ønsket da jeg skulle ha bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, i vår familie har også "alle" caddy, gjerne som jobb-biler som blir brukt hardt, og de har vært helt strålende stabile og fine faktisk! Men det er jo personlig erfaring da. Vår hadde også hel vegg (vindu). Vi boret hull, satt inn vifter og fikk sirkulerende luft bak, men fremdeles ikke like mye bråk og klirring som jeg synes mange av de billige varebilene med gitter har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte mange Connect på jobben, og er absolutt ikke fornøyd. Endel av bilene har gått inn og ut av verksted som en jo-jo.

Bremseproblemer, defekte startmotorer og dynamoer har vært gjengangere fra dag 1. Nå var dette 2003-2004 modeller med 75 hk turbodiesel.

Vi byttet ut noen med 2007-2008 modeller med 110hk tdci motorer. Disse var foreløpig vært vesentlig bedre.

Uansett hva slags bil du kjøper, kan det være greit å sjekke hva slags intervall det er på bytte av registerreim.

Dette varierer mellom bilmerker og modeller, men har gjerne et intervall mellom 90.000 og 120.000 en plass.

Bytte av reg.reim har ofte en relativt høy kostnad, så mange foretrekker å kjøpe en bil hvor dette akkurat er utført...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt med Renualt senic. Dette er ikke varebil, men man kan plukke ut 1-3 seter bak etter ønske og da har man like stor bagasjeplass som i en varebil. Samtidig har man mulighet til å ha bakseter!

Jeg har 1997 modell. Det er billige biler å kjøpe + at det er veldig lett å få tak i billige brukte deler! Det er en veldig driftsikker bil. Jeg bruker litt under literen på mila. Så den er ikke veeeelig sparsom, men har et helt normalt forbruk. Bilen har også AC, ABS, startsperre og mange andre smarte løsninger.

Ettersom jeg kun så på varebiler til å begynne med, må jeg bare fortelle at jeg er glad jeg kjøpte en slik flerbruksbil isteden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Yaris Verso, og er foreløpig fornøyd med den. (Har ikke hatt den så lenge ennå).

Skulle jeg sette fingeren på noe, så må det være dette med benplass. Man bør ikke være så lang. Nå er det ikke noe problem for meg da.

Og så er det ikke hengefeste på den, noe som hadde vært kjekt for meg som vil ha med sykkelen rundt omkring. (Kan få plass til den inne i bilen, men det blir etterhvert en hund til og dermed større bur som tar opp plassen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Yaris Verso, og er foreløpig fornøyd med den. (Har ikke hatt den så lenge ennå).

Skulle jeg sette fingeren på noe, så må det være dette med benplass. Man bør ikke være så lang. Nå er det ikke noe problem for meg da.

Og så er det ikke hengefeste på den, noe som hadde vært kjekt for meg som vil ha med sykkelen rundt omkring. (Kan få plass til den inne i bilen, men det blir etterhvert en hund til og dermed større bur som tar opp plassen).

Men det kan du jo fikse? Vi har et vi hekter på ved behov :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan du jo fikse? Vi har et vi hekter på ved behov :P

Å så flott, jeg visste ikke at det fantes jeg! :P (Til biler uten hengefeste altså)

Edit: la til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...