Gå til innhold
Hundesonen.no

spørsmål til dere som råforer

Flipp

Recommended Posts

Det er kanskje et litt sært spørsmål, men grunnen til at jeg lurer er det at her ute hvor vi bor er det mye ulv, og vi finner stadig ulvebæsj. Når den ikke er full av elghår og bein er den veldig mørk, slik som revebæsj ofte er, (men da i slike mengder og størrelse at det ikke er vanskelig å se forskjell)

En ulv må jo definitivt kunne sies å råfores, så da lurer jeg bare på om hunder som råfores får samme fargen på bæsjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje et litt sært spørsmål, men grunnen til at jeg lurer er det at her ute hvor vi bor er det mye ulv, og vi finner stadig ulvebæsj. Når den ikke er full av elghår og bein er den veldig mørk, slik som revebæsj ofte er, (men da i slike mengder og størrelse at det ikke er vanskelig å se forskjell)

En ulv må jo definitivt kunne sies å råfores, så da lurer jeg bare på om hunder som råfores får samme fargen på bæsjen?

Forer med vom&hundemat, her snakker vi lite og hardt og mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor mye ben det er i maten. Gubben har generelt mye lysere bais enn Valpis selv om de får akkurat samme maten. Den er ennå lysere, nesten hvit, om de får fjærfe og gris over lang periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte meg nesten det her ja, guriland så smart jeg er, hehe...

begynte å tenke over det da jeg så fargeforskjellen på hva bikkjene mine la igjen og hva ulven la igjen, jeg råforer ikke, så mine bæsjer mye lysere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor mye ben det er i maten. Gubben har generelt mye lysere bais enn Valpis selv om de får akkurat samme maten. Den er ennå lysere, nesten hvit, om de får fjærfe og gris over lang periode.

Hihi OT, men først tenkte jeg at du begynte å legge ut om basjen til mannen din :ahappy: Helt til jeg skjønte det var bikkja du snakket om :ahappy:

Dina sin besj er hard og mørk og det er lite av den. Kommer an på hva og om hun får noe i tillegg som kylling eller fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi liten, hard og mørk bærsj selv om jeg for tiden fórer tørt. Men jeg tror rett og slett dette fóret fungerer utmerket på henne, og hun tar opp mye næring av det.

Selvom det av og til dukker opp litt lysere/mykere flekker, men det er fordi hun har fått litt andre ting.

Bærsjen var likedan, av og til for hard, når vi råfóret. Men det sies at miniatyrhunder får litt hardere mage ofte av bl.a. V&H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølve legger fra seg mørkebrune klumper med varierende grad av grønnskjær. Grønnfargen kommer av spinaten han spiser, jo mer spinat jo grønnere bæsj i grunn. Forøvrig bæsjer han betydelig større klumper etter at jeg begynte å gi 50% grønnsaker, men alle problemer med hard mage er helt vekk og han fungerer godt på 50% grønnsaker og 50% V&H så jeg ser ingen grunn til å endre dietten.

Her har vi liten, hard og mørk bærsj selv om jeg for tiden fórer tørt. Men jeg tror rett og slett dette fóret fungerer utmerket på henne, og hun tar opp mye næring av det.

Selvom det av og til dukker opp litt lysere/mykere flekker, men det er fordi hun har fått litt andre ting.

Bærsjen var likedan, av og til for hard, når vi råfóret. Men det sies at miniatyrhunder får litt hardere mage ofte av bl.a. V&H

V&H med ris er visstnok laget for miniatyrhunder, jeg kjenner flere som har byttet til denne varianten og er kjempefornøyde - hundene får ikke så hard mage av denne typen V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gir hunden kli i tillegg til V&H så slipper du at de blir så fryktelig harde i magen. Dina ble veldig hard i starten da jeg begynte å fóre henne med vom og hundemat, men det ble bedre når hun fikk kli. Ofte får hun en desj biola i maten og, det hjelper også litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om disse her KUN får vom og hundemat og bein, så er møkka hvit og smuldrer seg opp. Får de avkapp i tilegg er den "bæsjfarget" og i normal til hard konsistens.

Jepp, når bajsen tørker blir den grå-hvit (av og til med mørkere partier), og hvis jeg tråkker på den smuldrer den opp. Med en gang den kommer ut er den vanlig bajse-mørk av farge. Hvis hundene har fått mye bein, kan bajsen være veldig lys, litt gulaktig. Den er mye tørrere og i større klumper enn om de ikke har spist bein, og den smuldrer opp umiddelbart.

Nå får mine hunder masse annet rart i tillegg, også tørrfôr, i hovedsak som godbiter og til å søke etter, og bajsen preges selvsagt av det. Lille-hunden min blir ikke for hard i magen av V&H, men Tulla blir for hard av for mye bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gir hunden kli i tillegg til V&H så slipper du at de blir så fryktelig harde i magen. Dina ble veldig hard i starten da jeg begynte å fóre henne med vom og hundemat, men det ble bedre når hun fikk kli. Ofte får hun en desj biola i maten og, det hjelper også litt.

Dette gjorde jeg også, men lat som jeg er, så syntes jeg det er slitsomt å huske på å ha i kli.. og det ender med at jeg glemmer det.

Sølve legger fra seg mørkebrune klumper med varierende grad av grønnskjær. Grønnfargen kommer av spinaten han spiser, jo mer spinat jo grønnere bæsj i grunn. Forøvrig bæsjer han betydelig større klumper etter at jeg begynte å gi 50% grønnsaker, men alle problemer med hard mage er helt vekk og han fungerer godt på 50% grønnsaker og 50% V&H så jeg ser ingen grunn til å endre dietten.

V&H med ris er visstnok laget for miniatyrhunder, jeg kjenner flere som har byttet til denne varianten og er kjempefornøyde - hundene får ikke så hard mage av denne typen V&H.

Ja, jeg ble veldig glad når jeg så denne typen. Men den kom liksom aldri til lokalbutikken. Selvom den helt sikkert har kommet nå.

Jeg vil helst kunne fóre uten å tilsette noe som helst. Og med vanlig V&H så må jeg tilsette kli, og med vanlig tørrfór må jeg tilsette selolje.

Så jeg vil tro at V&H m/ris vil være mye greiere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...