Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt farge tipping


Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna

Var inne i en blogg her om dagen og tittet på noe fargekart over evt valper etter min rase.

Desverre har jeg mistet helt evnen til å klare regne ut slike ting selv.

Så om noen har lyst til å prøve seg?

Sjangsen i dette kullet er svart eller brun (med sjatering fra sjokolade til rød) Talli er bærer av tan, men det fins ikke på hannhundsiden. Hannhunden kan ha med seg dilute, men det fins ikke hos Talli (en hund i 8 generajon).

Faren har ett kull fra før med en brun mor som har brune foreldre. Der ble det 4 valper og fordeling 50/50.

Talli sine linjer består omtrent utelukkende av brun/rød i 6 generasjoner. Moren til Talli ble parret med en svart hannhund og fikk da 3 brune valper.

Skjermbilde2010-05-02kl211459.png?t=1272827773

Morro å sett hva sjangsen er for fargefordeling og senere se om det bli riktig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Genetisk blir det 50/50 svart og brun. Det blir alltid visse fordelinger, statistisk. Men hva det faktisk blir, altså hva det blir i kullet, er noe helt annet. Grunnen til 50/50 fordelingen er at faren bærer brunt (Bb). Mor er brun (bb) og halvparten av valpene blir da Bb (svarte brunbærere) og halvparten blir bb (brune).

Så lenge du utelukker både tan og dilute (blå) så er det bare svart og brun (B-locus) vi trenger fokusere på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Genetisk blir det 50/50 svart og brun. Det blir alltid visse fordelinger, statistisk. Men hva det faktisk blir, altså hva det blir i kullet, er noe helt annet. Grunnen til 50/50 fordelingen er at faren bærer brunt (Bb). Mor er brun (bb) og halvparten av valpene blir da Bb (svarte brunbærere) og halvparten blir bb (brune).

Så lenge du utelukker både tan og dilute (blå) så er det bare svart og brun (B-locus) vi trenger fokusere på :)

:lol: Spennende med statestikk, men iblandt tar den totalt feil ja.

Her er ett kull som farge messig er lik i generasjoenene som kullet jeg venter. Fordelingen ble da slik:

N%F6jd%20Dizi%20med%20familj.jpg-for-web-large.jpg

Av 6 valper ble alle brune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Ja, hva statistikken sier, og hva som kommer i et kull, er ofte veldig forskjellig :) Statistikken er jo fordeling per 1000 individer, og da vil alt jevne seg ut. Jo mindre antall valper/avkom i kullet, jo mindre "jevnt fordelt" blir variantene. Nå avler jo jeg en del med kaniner, og ser stadig slike rare fordelinger. Det skjer selvsagt mest når man avler for å få ut en viss variant, og det absolutt ikke kommer noen slik :D Som i fjor, da jeg tok et kull jeg skulle spare hunn for videre avl fra...og det kom 6 hanner (statistikken sier jo 50/50 kjønnsfordeling). Nå er det jo en viss pelsvariant jeg avler meg mot, og får mye blandede kull, der sjansen for rex (det jeg ønsker) og normalhår (det jeg ikke ønsker) er 50/50. Hittil i år har jeg fått 1/6, 2/3, 0/3, 2/2, 0/3, 3/6, 2/1, 1/4. Ikke akkurat i min favør :lol: Så nå venter jeg at det blir mest rex i alle ventede kull! :D

Genetikk er kjempegøy, og veldig konkret. Er som å lære alfabetet, og jo mer man bruker det, jo raskere sklir det på plass. Vi bruker veldig mye fargegenetikk i kaninavlen, da kaninavl ikke er like mye basert på bruksegenskaper som på hund. Så er mye mer genetikkfokus i kaninavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er jo ekstremt mange faktorer som spiller inn. Det ville jo vært for enkelt om svart var svart og brunt var brunt - da ville man få en 50/50 fordeling og i stor grad kunnet holde seg til det. Men den gang ei. Dersom hannen er homosygot sort så vil han gi sorte avkom helt uavhengig av hva slags farge mor har. (om jeg ikke har missforstått helt). Og sånt vet man jo ikke før en hannhund har hatt kull før og da gjerne med ei tispe som ikke er bærer av sort fargegen. (som igjen er vanskelig å vite).

Om hannen har kull fra før og det er født brune valper etter han så er han ikke homsygot og da vil han nok med Talli bare få brune valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ett kull som farge messig er lik i generasjoenene som kullet jeg venter. Fordelingen ble da slik:

N%F6jd%20Dizi%20med%20familj.jpg-for-web-large.jpg

Av 6 valper ble alle brune.

Er mor svart eller mørke-mørkebrun?

Belgerpia: Slik jeg forsto teksten har far allerede fått brune valper med en annen tispe, derav Stellas 50/50 anslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Er mor svart eller mørke-mørkebrun?

Belgerpia: Slik jeg forsto teksten har far allerede fått brune valper med en annen tispe, derav Stellas 50/50 anslag.

Mor er svart etter svart/svart foreldre, som igjen er etter svart/brun svart/brun.

Om hannen har kull fra før og det er født brune valper etter han så er han ikke homsygot og da vil han nok med Talli bare få brune valper.

Bildet er ikke etter den hannhunden. Men som jeg sa tidligere i teksten:

Faren har ett kull fra før med en brun mor som har brune foreldre. Der ble det 4 valper og fordeling 50/50.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sorry - svaret mitt ble litt kort - noe skjedde og vi ble kastet ut av nettverket og jeg klarte å trykke feil så det havne i tråden før jeg var ferdig.

Det kommer jo an på hva slags fargeanlegg Talli bærer også.

Fargegenetikk er skrekkelig forvirrende synes jeg. Man tror man har oversikten og så plutselig har man ikke det - f.eks. så skal det ifølge genetikerne ikke være mulig at to groenendael skal kunne produsere rød og grå tervueren, black and tan og groenendael i samme kull - men det har skjedd (og farskap er bekreftet med DNA). Imidlertid så kan det være at den hannen slett ikke er sort, men bare ser sort ut osv. Morsomme greier.

Når venter du løpetid på Tallie igjen? Og kommer du til å vaksinere mot herpes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Sorry - svaret mitt ble litt kort - noe skjedde og vi ble kastet ut av nettverket og jeg klarte å trykke feil så det havne i tråden før jeg var ferdig.

Det kommer jo an på hva slags fargeanlegg Talli bærer også.

Fargegenetikk er skrekkelig forvirrende synes jeg. Man tror man har oversikten og så plutselig har man ikke det - f.eks. så skal det ifølge genetikerne ikke være mulig at to groenendael skal kunne produsere rød og grå tervueren, black and tan og groenendael i samme kull - men det har skjedd (og farskap er bekreftet med DNA). Imidlertid så kan det være at den hannen slett ikke er sort, men bare ser sort ut osv. Morsomme greier.

Når venter du løpetid på Tallie igjen? Og kommer du til å vaksinere mot herpes?

Fargenetikk er vanskelig! Det har jo dukket opp tan valper i AK kull som de faktisk ikke kan se på stamtavlen at det finnet Tan anlegg hos. (pga det ligger så langt bak og ikke tilgjengelig informasjon antagelivis). Er derfor jeg håpte noen som er mer opptatt av farge enn meg kunne "tippe" litt :)

Løpetid ventes nå i mai/juni og hun kommer til å vaksineres mot herpes. Vaksiner er bestilt på mitt lokale veterinær kontor. Ettersom hannhunden er en hund som hvalfarter i det meste av europa så bestemte jeg meg for å gjøre det.

Men dette blir nesten ot i min egen tråd:

Veterinære sjekket vaksine regime og det var ca 1 uke ut i løpetiden også ca uke 3/4 etter parring (rundt ultralyd tid) en tredje vaksine sto det ikke der. Men jeg syns jeg har lest at andre har tatt en tredje vaskine? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargegenetikk er skrekkelig forvirrende synes jeg. Man tror man har oversikten og så plutselig har man ikke det - f.eks. så skal det ifølge genetikerne ikke være mulig at to groenendael skal kunne produsere rød og grå tervueren, black and tan og groenendael i samme kull - men det har skjedd (og farskap er bekreftet med DNA). Imidlertid så kan det være at den hannen slett ikke er sort, men bare ser sort ut osv. Morsomme greier.

Joda, det er mulig. Krever litt fargerik bakgrunn på foreldrene (genetisk sett) men fullt mulig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men dette blir nesten ot i min egen tråd:

Veterinære sjekket vaksine regime og det var ca 1 uke ut i løpetiden også ca uke 3/4 etter parring (rundt ultralyd tid) en tredje vaksine sto det ikke der. Men jeg syns jeg har lest at andre har tatt en tredje vaskine? :lol:

Info fra veterinærdamen på NVH som er en del av herpesprosjektet som går i Norge og Sverige er følgende:

1. Herpesvaksine 1. settes tidligst en uke FØR paring og frem til to uker ETTER paring

2. Herpesvaksine 2 settes to uker FØR termin.

Det trengs altså bare to vaksiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet her med et tullette regnestykke og et tulette farge kart og regnet meg frem til 60/40 svart/brun. Men jeg har absolutt ikke peiling :lol: Jeg syns bare det er utrolig spennende og morro :) Hadde vært morsomt med noen svarte i kullet ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Info fra veterinærdamen på NVH som er en del av herpesprosjektet som går i Norge og Sverige er følgende:

1. Herpesvaksine 1. settes tidligst en uke FØR paring og frem til to uker ETTER paring

2. Herpesvaksine 2 settes to uker FØR termin.

Det trengs altså bare to vaksiner.

Ok takk :)

Var mulig det var det hun sa også, men jeg hørte ikke helt på det riktige øret imens Blaze lå på bordet.

Nå har jeg sittet her med et tullette regnestykke og et tulette farge kart og regnet meg frem til 60/40 svart/brun. Men jeg har absolutt ikke peiling :lol: Jeg syns bare det er utrolig spennende og morro :D Hadde vært morsomt med noen svarte i kullet ja!

Ja det blir spennende å se om det faktisk kommer noen svarte. At det kommer brunt er nesten garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...