Gå til innhold
Hundesonen.no

Min hund angriper hele tiden den nye valpen..

HeleneMarie

Recommended Posts

Jeg har ei basenjitispe på 5 år som er "tøff i trynet".

Hu skal hele tiden ta andre hunder, og skal eie og dominere både det ene og det andre...

Og ingen i familien tar med hundene sine hit ( eller andre steder vi treffes hele familien) for hu min er så gneldrete og knurrer og hyler.

En kompis kjøpte seg valp før påske, men det funka ikke med dama, så han måtte flytte, og den nye leiligheten fikk han ikke ha valp, så jeg har tatt på meg å passe på denne lille voffa til han evt finner seg noe. Hu er en 4 mnd gammel blanding av Bordie Collie/Greyhound og Tervuren.. og går egentli bare helt tolig her hjemme..

Mens Basenjitispa mi er gal i hode.. spalta personlighet ellerno.. Når vi er ute i skogen å leker, så er de verdens beste venner, og de knurrer ikke engang til hverandre..

Men med en gang vi kommer inn i leiligheten skal basenjien ta denna lille valpen, og vi har prøvd alt.

Noen ganger kan de ligge i samme sofa, mens andre ganger kan de ikke engang være i samme leilighet.. ^

(

Noen som har tips til hvordan vi kan fikse(trene, avlede de, ettellerannet) så de går sammen her hjemme.. ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville i allefall ikke latt din hund få sjansen til å "ta" valpen gjentatte ganger. Dårlig atferd smitter VELDIG lett over på valper!

Den første tiden her, når jeg hentet valp for 3-4 uker siden, var at Ace ble sett på med haukeøyne. Han fikk ikke lov å ta valpen for småting. Og hun fikk ikke plage han, slik at han ble irritert.

Ang trening av dette så ville jeg kanskje prøvd å ha hunden din i bånd inne, slik at du lett kan nappe tak i henne om hun skulle prøve seg. Hva med timeout, evt skille de med kompostbinger? Jeg hadde krevd at min hund skulle oppført seg, i nærheten av en annen hund, fordi det er jeg som bestemmer. Hvis ikke så får den rett og slett ikke være sammen med oss andre. Bare pass på at hunden din ikke blir sjalu eller føler seg tilsidesatt siden du nå har tatt inn et individ av "lavere rang" enn henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien din er da ikke gal i hodet - hun er bare basenji hun. Hun har ikke bedt om å få en valp inn der hun bor vel? Hun synes sikkert det er noe ordentlig dritt.

Basenjier trenger litt tid å vende seg de. Da vi fikk vår flat-tomsing som valp fikk ikke basenji-tispa vår møte han inne før etter 3 dager. De var sammen ute (men da var hun i bånd og valpen flyttet vi vekk hvis hun viste minste tegn på å skulle barske seg, vi forsøkte å vise henne at han ble fjernet hvis hun ble ukomfortabel - og da ble hun mildere til sinns -å slippe å bli tvunget sammen med ekkel liten valp var viktig) men inne holdt vi dem adskilt og basenjien fikk ligge i sofaen som hun pleide og så kunne hun se an valpen på avstand uten kontakt.

Etterhvert fikk de treffe hverandre inne, men vi passet på - gikk i mellom hvis basenjien begynte å bli stram i munnvikene, passet på at valpen ikke plaget henne - og passet uendelig på at hun ikke skremte valpen! For det er viktig - små valper skal ikke skremmes. Imidlertid gikk det da over all forventning, hun var en engel med valpen - men kunne sette han på plass innimellom når hun ble dritlei av å bli dratt av sofaen etter halen for 12. gang liksom.. dog aldri uten å skade han (han fikset det forøvrig veldig greit, når hun kom etter han og han løp alt de små stabbebeina greide, og hun tok han igjen - så slang han seg på rygg - og hun stod litt over han og knurret og fortalte han at nå hadde han å oppføre seg, så gikk hun tilbake til plassen sin og han reiste seg og fant noe annet å gjøre)

Jeg tror du har gått for fort frem. Valpen skal skjermes men man må for all del tenke på den voksne hunden også. Så skill dem, inne. Gå mye tur ute sammen, bruk mye godbit. Hvis basenjien får ligge i sofaen så la henne ligge der og ikke la valpen komme opp. Bruk god tid på dette, når de etterhvert får være litt sammen så ta det etter en liten tur hvor begge er avslappet uten å være dødstrøtte, ser du at basenjien begynner å stramme seg, gå mellom , ta flat hånd foran henne som for å stoppe men uten å berøre henne - men ikke kjeft eller straff henne (det vil nemlig ikke gjøre henne mer blid liksom). Og skjerm valpen - basenjien må ikke ha anledning å ta den.

Nå hører det til saken at voksne hunder kan straffe valper, det kan være mye lyd - men valpen skal aldri bli redd - da har den voksne hunden vært for hard. Jeg ble litt nervøs i førsten med vår basenji - det var veldig mye lyd - men valpen ble aldri redd så det gikk seg til.

Du får smøre deg med tålmodighet og lirk valpen inn i tilværelsen litt etter litt. Det er skrekkelig slitsomt, men slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien din er da ikke gal i hodet - hun er bare basenji hun. Hun har ikke bedt om å få en valp inn der hun bor vel? Hun synes sikkert det er noe ordentlig dritt.

Beklager min uvitenhet om rasen. Men er det normalt at de angriper små valper uten grunn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager min uvitenhet om rasen. Men er det normalt at de angriper små valper uten grunn??

Absolutt ikke - de har alltid en grunn - muligens ikke en grunn vi mennesker er enige i kanskje.. nå spørs det hva du mener med angripe også. TS her snakker bare om at den skal "ta" valpen - høres ikke ut som det er snakk om blod eller biting (da håper jeg at TS skiller dem for alltid, men jeg har faktisk aldri hørt om eller opplevd at noen voksen basenji har skadet valp fysisk). Men noen basenjier kan være skarpe mot valper - kan virke unødig strenge i enkelte situasjoner. Man skal være klar over at det er mye lyd, mye "stå over og knurre" og så stopper det der. Men de kan finne på å fotfølge, være misbilligende, styre valpen - du får ikke lov å leke med den tingen - du får ikke lov å ligge her etc - alt dreier seg om kontroll. Som eier skal man gå inn og hjelpe basenjien med å akseptere/nekte den å være så kontrollerende (avhengig av hvordan man har lyst å formulere det) - vise, ved å gå imellom - sperre med seg selv valp og basenji fra hverandre - at det gjør da ingenting om valpen leker med den pinnen eller på det stedet der, at valpen ikke plager den voksne etc Den voksne pleier å tine opp da, og så går det greiere. Men har man en basenji av "skarp" type så vil det alltid være tilfeller hvor den blir litt skarp - men man pleier å kunne forutsi de situasjonene og kunne lese på basenjien at nå har den lyst å kjøre en påminnelse om hvem som har kontroll.

"Skarpe basenjier" (eller ekstreme kontroll-freaker) er ganske vanlig - og det er ganske vanlig med "ikke-så-skarpe" basenjier, så jeg tør egentlig ikke si at det er normalt at basenjier er så skarpe - men det er ikke unormalt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg har en basenji tispe på 2 år og hun skal ta valper ute! Her går hun rett til strupeangrep på små valper spesielt en liten basenij tispe på 4mnd. er hun helt vill etter å ta henne! Det fleste basenjier blir i dag avlet for utsende og gemytt men i fra gammelt av er den kjent for et sterkt jaktinnstinkt! Så jeg tror når man avler er kull er det mulighet for at en i kullet blir født med dette jaktinnstinktet! Min tispe har dette jaktinnstinktet så derfor må jeg alltid være på vakt for pluselig sier det klikk i hodet så skal hun jakte og det ser jeg ved at hun legger seg ned når vi møter andre hunder på tur! Jeg tenker også at det er viktig når man har en så dominat hund at den vet plassen sin i rangstigen! Jeg har begynt å avlede henne når vi går tur og planen er å få henne til å forstå at vi jakter ikke på vår egen rase eller andre hunder! Jeg tenker det er viktig at selvom hun er aggresiv mot andre hunder så må hun sosialiseres men det er ikke enkelt når ingen vil at jeg skal ha hun med! Noen forstår og vil hjelpe mens andre ikke! Håper det ordrer seg for deg og hundene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest alle inleggene men pass på at du gir din gamle hund MINST like mye oppmerksomhet som valpen. Viktig at du får ordnet dette, slik at valpen ikke får problemer med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...