Gå til innhold
Hundesonen.no

Såre sporer - hva gjør jeg?


Pim

Recommended Posts

Tror altså det er sporer det heter, sånne ekstra tredeputer på mellomhånden/framre haser?

Anywho, pelsen som har blitt så flink og ivrig på dekk (han skikkelig hopper ned i dekk :) ), har liksom vært litt sinna hver gang han må ned i dekk i det siste, særlig på grus og asfalt, og i går ville han rett og slett ikke! :D Syns det var fryktelig mystisk, så jeg sjekka beina hans, og så at sporene (hvis det da er det de heter) var temmelig rufsete, og den ene virka direkte sår, selv om han ikke klager over at jeg tar på den. Men nå er det sjelden han klager på ting som kunne gjort vondt også, da. Jeg må innrømme at jeg aldri har så mye som tenkt på at det kan lønne seg å bruke potesalve her og, men det er vel kanskje der problemet ligger...? :wub: Legger med bilder så dere får se (og jaaa, jeg veit det er på tide å klippe ned potepelsen :D ):

Sporen som er sånn ok, men fortsatt litt rufsete, ser sånn ut, og jeg tenker at å smøre med potesalve og ikke kommandere dekk på hardt underlag på en stund vil gjøre susen (men råd hadde vært fint!):

4560214494_b6a4c7323b.jpg

Sporen som virkelig ikke ser helt bra ut, ser sånn ut:

4559584437_eaf5feeb11.jpg

4560214298_1dbb5486fa.jpg

Litt vanskelig å få det ordentlig fram på bilder, men den øverste (gode) sporen ser bare ut som om den har et slags tørt skrubbsår (uten blod, da), mens den andre ser ut som den har væsket, og fått en slags rødfarge som han ellers ikke har på tredeputene. Hvordan kan jeg behandle dette? Rense (med hva?) - smøre - bandasje i noen dager? Eller burde jeg ambulere til vet-en? Og hvordan kan jeg forhindre at det skjer igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter han på dem? Mamma har en hund som stadig vekk har sånne sporer, men det er fordi han forsøker spise den av seg eller noe... Ellers så hjelper det sikkert å holde det reint, tørt og mykt framover, og kanskje du kan gi litt fiskeolje i foret.

Og tren lydighet på gress :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neh, han gnager bare på beina sine når jeg børster og han blir påminnet at det er fy-fy å bite på mor; og da er det mer sånn "ta et stort jafs av låret" :) Åh, han er inne i en sånn periode der alt det dumme han gjør er søtt. Eller kanskje det er bare jeg som er inne i en periode :wub:

Da holder vi oss til planen med rense, smøre, snillere underlag; skal undersøke nærmere den fiskeolja. Takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skjermen min er litt ødelagt, så ser ikke bildene så godt. Men, avhengig av hvor ille det er, hadde jeg forsøkt følgende i et par-tre dager (med mindre du ser at det ikke holder seg på samme nivå, men blir verre):

- Rense hvis det er noe gørr

- Smøre inn sporene flere ganger daglig med fet salve (noe á la Locobase, som du får på apoteket. Frem til du får kjøpt en slik fet, parfymefri krem, kan du jo prøve en krem som Spenol (eller Nivea i blå, flat metallboks - helst noe uten parfyme, men...).

Det kan jo hende at hunden din sliter på sporene når h*n hiver seg ned i dekk, uten at det pleier å være et problem for andre hunder. Du kan sikkert unnlate å trene dekk ute frem til hunden er bedre.

Lykke til! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...