Gå til innhold
Hundesonen.no

Border collie oppdrett


Ane

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt lyst på en border collie, og med tiden kan det hende jeg vil skaffe meg en. Jeg har ikke noen kontakter innen det miljøet, så jeg lurer på om noen her inne vil anbefale noen seriøse oppdrettere som jeg kan sjekke litt ut? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer antakelig noen regler ang registrering av BC og gjeterhundprøver. Så ha det i bakhodet, slik at du ikke evt ender opp med en hund som enten havner i NOX registeret eller får avlssperre pga manglende gjeterhundprøve på foreldre. Sistnevnte har vel bare noe å si om man ønsker å avle selv, men NOX registeret setter jo noen begrensninger ang aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det kommer antakelig noen regler ang registrering av BC og gjeterhundprøver. Så ha det i bakhodet, slik at du ikke evt ender opp med en hund som enten havner i NOX registeret eller får avlssperre pga manglende gjeterhundprøve på foreldre. Sistnevnte har vel bare noe å si om man ønsker å avle selv, men NOX registeret setter jo noen begrensninger ang aktiviteter.

Dette kommer antagelig fra 01.01.11 og det er slik at NOX registrerte hunder ikke kan delta på gjeting. Det er så mye useriøs og merkelig avl på bc at man skal undersøke nøye hvor man kjøper fra og som en sikkerhet for en selv så bør man kun kjøpe valp fra oppdrettere som forhåndsregistrerer kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "store" innen lydighet er jo Kronvallaren. http://www.kronbacken.se/kronvallaren_sv/index.htm

Oppdrettere går litt på "mote" tidvis virker det som. Kommer en opp med en hund fra en viss kennel, så popper det opp flere fra samme kennel ganske fort... Ikke at det ikke er gode hunder, men man bør sjekke om det er hunder som passer en selv, og ikke bare "henge seg på"...

Ellers kan du sjekke ut Tunevannet kennel.

Nå har jeg bare sett en av valpene til Gråtass da (Ask), men om han er standard for kullet, så er dette noe jeg ville ha fulgt med på. Ask virker som en hund som man kan nå hvor langt som helst med. En herligere BC hannhund arbeidsmessig sett er det lenge siden jeg har truffet på.

Dette kommer antagelig fra 01.01.11 og det er slik at NOX registrerte hunder ikke kan delta på gjeting. Det er så mye useriøs og merkelig avl på bc at man skal undersøke nøye hvor man kjøper fra og som en sikkerhet for en selv så bør man kun kjøpe valp fra oppdrettere som forhåndsregistrerer kullet.

Virkelig et stort pluss til NKK om de gjennomfører dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettere går litt på "mote" tidvis virker det som. Kommer en opp med en hund fra en viss kennel, så popper det opp flere fra samme kennel ganske fort... Ikke at det ikke er gode hunder, men man bør sjekke om det er hunder som passer en selv, og ikke bare "henge seg på"...

Jada, som med alt annet. Men Kronvallaren har hvertfall fått vist at de har hunder som jevnt over duger i lydighet.

Ellers kan du sjekke ut Tunevannet kennel.

Hun har nok ikke flere kull før hun selv vil ha en ny hund. Og sist jeg snakket med henne så skulle ikke det skje med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå har jeg bare sett en av valpene til Gråtass da (Ask), men om han er standard for kullet, så er dette noe jeg ville ha fulgt med på. Ask virker som en hund som man kan nå hvor langt som helst med. En herligere BC hannhund arbeidsmessig sett er det lenge siden jeg har truffet på.

Takker for komplimentet. Jeg må si at kapasitetsmessig og konsentrasjonen til ASk er heldigvis represntativ for hele A-kullet mitt, men selvfølgelig så har Ask en utrolig flink og målbevisst eier (man debuterer ikke med 187 poeng og vinner Lp1 med 13mnd gammel hannhund ellers) som trener mye og riktig. Men jeg må helt ærlig si at jeg er superfornøyd med hele kullet, de gjeter bra, de er konsentrert og fine, førbare og arbeidsomme med en kjempemotor! Det var dagens reklame fra Kruttlappen kennel :blink:

Ellers så er forslaget fremmet fra NSG så det blir de som legger føringene for NKK registrering av evt valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo mi bc-tuppe passert 5 år :blink: og etterhvert må man jo bytte ut hodet hennes med et nytt hode som har lyst til å gjøre ting. Og siden gjeterhoder passer mitt hode bra så blir det innen der. Og selv om jeg virkelig liker Buffys evne til å jobbe i "evigheter" for knapper og glansbilder så er det også andre ting jeg ikke liker. Og noen av disse tingene er ting som jeg har vært borti hos andre bc'er også. Så derfor luuuuuurer jeg på. Finnes det en bc med en aussies mot, men som likevel ikke blir uforsiktig? En som ikke overreagerer på lyder og som jevnt over er trygg og som helst ikke avreagerer med å snappe... :lol: Buffy er en morsom og lettrent hund som ikke liker ting som detter ned og som synes gulvet innimellom blir ubehagelig glatt å gå på om hun får 30 kg Falco (som skumper inni henne) i nærheten. Hun liker ikke ting som beveger seg uten at hun kontrollerer det (noe som gjør vippa til en utfordring...) og biter meg i skoa om hun er med ut og aker på vinteren (ikke et problem, men hun bruker tenna når hun girer seg opp). Kan jeg få de positive tingene og slippe unna de negative? Er Gråtass-linjer sånne? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Skal jeg jammen gjøre! Dukker plutselig opp! *taste inn "huset i skogen" på gps* :)

Det er bare koselig, ellers så kan du se på www.kruttlappen.no :ahappy: Valper planlegges i 2011 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare koselig, ellers så kan du se på www.kruttlappen.no :) Valper planlegges i 2011 :)

Aaah, det hjelper! :) Du må legge link på signaturen din vettu, du aaaner ikke hvor lenge ei blondine kan sitte og trykke før hun skjønner at ingenting skjer! :)

Skal snoke litt, jeg.... :)

Edit:

Har snoket flere ganger før jeg da, men kan jo ikke huske all snoking man har gjort heller! :ahappy:

Ser at huset i skogen ikke ligger så langt fra Kongsvinger også, er der innimellomrettsomdeter. Gode venner der. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare sett en av valpene til Gråtass da (Ask), men om han er standard for kullet, så er dette noe jeg ville ha fulgt med på. Ask virker som en hund som man kan nå hvor langt som helst med. En herligere BC hannhund arbeidsmessig sett er det lenge siden jeg har truffet på.

Og han er jo temmelig søt også. Fikk se han i konkurranse i helgen. Flott fyr! *peke nedover*

2404102_017.jpg

2404102_018.jpg

Nå har jo mi bc-tuppe passert 5 år :ahappy: og etterhvert må man jo bytte ut hodet hennes med et nytt hode som har lyst til å gjøre ting. Og siden gjeterhoder passer mitt hode bra så blir det innen der. Og selv om jeg virkelig liker Buffys evne til å jobbe i "evigheter" for knapper og glansbilder så er det også andre ting jeg ikke liker. Og noen av disse tingene er ting som jeg har vært borti hos andre bc'er også. Så derfor luuuuuurer jeg på. Finnes det en bc med en aussies mot, men som likevel ikke blir uforsiktig? En som ikke overreagerer på lyder og som jevnt over er trygg og som helst ikke avreagerer med å snappe... :) Buffy er en morsom og lettrent hund som ikke liker ting som detter ned og som synes gulvet innimellom blir ubehagelig glatt å gå på om hun får 30 kg Falco (som skumper inni henne) i nærheten. Hun liker ikke ting som beveger seg uten at hun kontrollerer det (noe som gjør vippa til en utfordring...) og biter meg i skoa om hun er med ut og aker på vinteren (ikke et problem, men hun bruker tenna når hun girer seg opp). Kan jeg få de positive tingene og slippe unna de negative? Er Gråtass-linjer sånne? :)

Nonstop virker jo litt sånn da.... Men han er vel sånn "stueoppdrett" tror jeg? Skuddsikker var han iallefall! Og ikke bryr han seg om han snubler litt osv heller. Flott fyr han gitt! :)

Skal jeg jammen gjøre! Dukker plutselig opp! *taste inn "huset i skogen" på gps* :)

Ta meg med!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og han er jo temmelig søt også. Fikk se han i konkurranse i helgen. Flott fyr! *peke nedover*

2404102_017.jpg

2404102_018.jpg

Ja, fin! :ahappy: Tenkte over navnet og hunden før idag... :)

Nonstop virker jo litt sånn da.... Men han er vel sånn "stueoppdrett" tror jeg? Skuddsikker var han iallefall! Og ikke bryr han seg om han snubler litt osv heller. Flott fyr han gitt! :)

Ja, Nonstop virker som en stabil fyr. Men kjenner han liksom ikke nok til å vite hvor stabil han egentlig er jeg da...

Ta meg med! :)

Ja, kanskje vi skal dra på Hedmarksturne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo veldig fornøyd med min Akersborg hund, men det er ikke et oppdrett jeg uten videre vil anbefale allikevel. Min erfaring er at man får dårlig oppfølging fra oppdretter, hvis det passer deg (som det igrunn passer meg), så er ikke det noe problem, men for mange vil kanskje det bli litt vanskelig. "Ryktene sier" at Jaran Knive lager sterke hunder, fordi han personlig liker hunder som tåler en trøkk under trening. Jeg har blant annet fått høre (i lydighetsmiljøet) at det blir færre og færre Akersborg-hunder høyt i klassene der, mye fordi det er hunder som er sterke i hodet og vanskeligere å trene/nå inn til/noe i den dur. Dette er som sagt ting jeg har hørt andre si, selv er jeg jo fornøyd med min Knott, men hun er også en veldig annerledes hund enn de BC'ene jeg har hatt før. Mer selvstendig, mer egne meninger. Hvis jeg skulle hatt en til BC ville den vært fra Kruttlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fin! :ahappy: Tenkte over navnet og hunden før idag... :)

Ja, Nonstop virker som en stabil fyr. Men kjenner han liksom ikke nok til å vite hvor stabil han egentlig er jeg da...

Ja, kanskje vi skal dra på Hedmarksturne? :)

Nonstop er en Kronvallar-hund etter Cookie og Roi.

PS: Beklager klønete quoting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er drevene med BC, hvilke type linjer ville dere anbefale å følge om man skal satse AG. Det er jo såå store forskjeller på hvordan BCene går, noen kryper gjennom slalomen og andregår mer høyreist. Jeg vurderer BC som neste hund selv om jeg er veldig fornøyd med tolleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet mange er uenige med meg, men jeg er ikke helt overbevist om BC'en som AGhund jeg ... De er vanvittig flinke på banen, men jeg er jammen ikke sikker på hvor mange av de det egentlig er som tåler en så stressfylt sport, og er rolige og avslappede hunder utenfor banen. Mange BC'er er av natur hunder som er flinke til å "koke over", og ingen av mine tre (fra vidt forskjellige linjer) hadde fungert med utelukkende ag iallefall ... Men jeg vet det er mange forskjellige meninger ute og går når det gjelder akkurat det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser faktisk det du mener det, og jeg er helt enig i at det ikke er noe pent når det koker helt over. Tolleren min fungerer i så måte veldig bra til AG, men det er klart at jeg er avhengig av å kjøre korte økter og jeg må jobbe voldsomt med farten. Hunden skal jo fungere godt i hverdagen og om AG ikke er nok eller feil kan det jo fort oppstå problemer. Vi hadde derimot en ekstremt avbalansert BC fra Polen på besøk og han koblet utrolig bra av og på, tror dog han var fra mere showlinjer da han var mye kraftigere enn de som jeg ser rundt om i AG ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg mange border collier som utelukkende går agility, og selv de som koker over på banen har jeg knapt sett en hund som ikke klarer å slappe av i dagliglivet ellers..Ellers så kan jeg være enig i at border collier ikke er en bra hund å starte med hvis man ikke har noe erfaring med agility. Starter man mens hunden er for ung og i tillegg ikke lærer hunden hva den skal gjøre, men bare løper baner, kan man få et "morsomt" resultat med bjeffende, bitende border collies..Er man derimot erfaren med å trene hund, og går sakte fram, får man sjelden problemer. Man kommer ikke langt i agility med en hund som ikke har kontakt med hodet sitt uansett..Jeg har faktisk akkurat blogget om dette her

Angående kenneler syntes jeg det var kjempevanskelig selv. Jeg valgte å kjøpe etter linjer som virket veldig jevne; sosiale, snille og trygge, og som ikke hadde de aller mest gira hundene. I tillegg hadde alle hundene i stamtavlen godkjent gjeterhundprøve, det var et pluss for meg. Jeg har hund fra Viätts, og skal først og fremst trene agility. I tillegg trener vi LP og gjeter litt. Hun er bare 6 måneder, så jeg kan ikke si så mye ennå, men hittil er jeg hvertfall veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...