Gå til innhold
Hundesonen.no

hvem holder på med lappen nå?


minstemann

Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Hvorfor mener du at en som har hatt like mange timer (bare over lengre tid) er en bedre sjäför enn en som har hatt like mange timer, bare raskere? Alle har da egen läringsmetode for hva som fungerer best..

Fordi din evne til å reagere og handle på potensielt farlige situasjoner avhenger ikke bare av nyerhvervet kunnskap og ferdighet, men også av tidligere erfaring med lignende situasjoner. Å kjøre bil er som å spille veldig avansert sjakk, det handler om å lese "flere trekk" fremover i tid. Jo mer erfaren du er, jo flere trekk fremover kan du forutse. Det en erfaren sjåfør kan forutse og oppdage for eksempel 4 sekunder før det skjer, og fortsatt ha mulighet til å unngå faren, vil en uerfaren bruke lengre tid på. Dette kan få fatalt utfall hvis en er uheldig! Tid = sikkerhet i trafikken.

Derfor :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med rundkjøringer jeg.. Dumme ut og inn og bort og frem blinking! skjønner jo ikke hvor jeg skal blinke henne!

Du skal blinke til høyre før rundkjøringen dersom du skal mer enn halvveis rundt, dvs til høyre :blink: Du beholder blinklyset på til du har halvveis passert den utkjøringen som er før den du skal ta, og da blinker du ut til venstre for å indikere hvor du skal. Hva er det du spesielt syns er vanskelig? Hjelper gjerne til :D

Edit: Og her er den norske versjonen (i motsetning til den britiske, der vi kjører på feil side av veien...)

Du skal blinke til venstre før rundkjøringen dersom du skal mer enn halvveis rundt, dvs til venstre :wub:

Du beholder blinklyset på til du har halvveis passert den utkjøringen som er før den du skal ta, og da blinke du ut til høyre for å indikere hvor du skal.

Skal du rett frem, trenger du ikke blinke før du har halvveis passert utkjlringen før din egen.

Skal du til venstre, blinker du til venstre før rundtkjøringen slik du gjør i alle andre typer kryss :wub:

Beklager mitt første innlegg, det ville tydeligvis vært vanskelig for meg å flytte tilbake til høyrekjøring nå, hihi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man står med lappen i hånda så er man ikke en ferdigutdannet sjåfør. Det er vel mer at man har oppnådd de minstekravene staten setter til å kunne trene på egenhånd. Å bli en god sjåfør tar tid, og er ikke gjort på noen månder. Og overvurdering av egne evner i trafikken er vel ikke noe heldig bestandig...

At man ikke har vært i ulykker trenger ikke å være noe bevis på at man er en god sjåfør, men det kan være så enkelt at man har hatt dyktigere sjåfører rundt seg når man har "dreti på draget". Som har lest din atferd i trafikken, til at de stopper for deg, bremser ned etc slik at man unngår et uhell.

Daglig se jeg folk som gir blaffen i vikeplikt, idiotiske forbikjøringer, kjøring på rødt lys, kjøring mot enveiskjørte gater mm. Og dette er i sentrum av Oslo. At det ikke er fler ulykker, er rett og slett at de som møter disse brødhuene har litt mer mellom øra og unngår ulykker av den grunn.

For de av dere som trur at lappen er dyrere enn bil, så kommer dere til å få dere en "gledelig" overraskelse når dere får deres første bil. Det blir som å kjøpe hund. Utgiftene kommer etterhvert...

Det som undres meg litt, er at man kan vel forsøke seg på teori/oppkjøring et utall ganger. Når man har strøket til oppkjøring 10 ganger, så burde det vel være et hint om at vedkommende aldri bør slippes ut i trafikken på egenhånd. Lappen er ingen menneskerettighet synes jeg, men et gode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi din evne til å reagere og handle på potensielt farlige situasjoner avhenger ikke bare av nyerhvervet kunnskap og ferdighet, men også av tidligere erfaring med lignende situasjoner. Å kjøre bil er som å spille veldig avansert sjakk, det handler om å lese "flere trekk" fremover i tid. Jo mer erfaren du er, jo flere trekk fremover kan du forutse. Det en erfaren sjåfør kan forutse og oppdage for eksempel 4 sekunder før det skjer, og fortsatt ha mulighet til å unngå faren, vil en uerfaren bruke lengre tid på. Dette kan få fatalt utfall hvis en er uheldig! Tid = sikkerhet i trafikken.

Derfor :blink:

Veldig veldig sant.

Ser på min egen "vekst" de siste årene jeg har hatt lappen. Situasjoner jeg før fikk hetta av er nå "som alt det andre", jeg slapper mye mer av og merker autopiloten skrur seg på samt at jeg lettere oppdager "unormale" ting (altså ting som skiller seg ut). Mye lettere å avgjøre om noen kjører for fort mot deg i et kryss, avstand når du selv skal kjøre ut i kryssene.... Man får rett og slett mer flyt jo lengre man har jobbet med kjøringen.

Man blir nok aldri ferdig utlært, og spesielt når det gjelder fartsgrenser tror jeg det er mange som har mye å lære :wub: Synes det var så godt sagt av en fyr jeg kjenner, han jobber som brannmann. Han har DEN dyre sportsbilen med rå motor etc - så jeg spør "ja... pleier du å leke deg mye med bilen? noen steder hvor du kan slå deg helt løs?". Svaret var et lite flir og kommentaren "du... som brannmann har man sett, opplevd og reddet folk fra for mange ulykker med biler etter kollisjoner i høy fart, så her holder man seg til det som er sikkert".

...men det ble litt OT. Endog gir jeg meg aldri i kampen om at 5-10 km/t over fartsgrensa er farlige lovbrudd :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med rundkjøringer jeg.. Dumme ut og inn og bort og frem blinking! skjønner jo ikke hvor jeg skal blinke henne!

Det synes jeg også er vanskelig! Men jeg synes bremsingen FØR rundkjøringen er vanskeligst, når skal jeg begynne å bremse? Og når skal jeg gire? Og blinke samtidig, og se at det ikke kommer noen og kjører på meg, og prøve å ikke kjøre på noen andre SAMT holde meg i det feltet jeg er i OG kjøre ut av rundkjøringen når jeg skal?

Du skal blinke til høyre før rundkjøringen dersom du skal mer enn halvveis rundt, dvs til høyre :D Du beholder blinklyset på til du har halvveis passert den utkjøringen som er før den du skal ta, og da blinker du ut til venstre for å indikere hvor du skal. Hva er det du spesielt syns er vanskelig? Hjelper gjerne til :D

Øhm, omvendt kanskje? Blinke til venstre INN i rundkjøringen hvis du skal lenger enn halvveis og til høyre når du skal ut? :wub: *titte på hendene* Jo, <-venstre, høyre->, riktig det vel? :wub: (jeg har blitt flinkere på å huske forskjell på høyre og venstre også!

Det verste jeg vet med kjøringen er å kjøre ut i kryss, fra stillestående.. Jeg er så flink til å enten kvele bilen, eller gi den alt for mye gass før jeg har sluppet opp clutchen nok.. :blink: Ellers går det rimelig greit, selv om jeg sliter med det der med å beregne når jeg skal begynne å bremse før jeg skal parkere, stoppe, inn i rundkjøring eller kryss eller sånne ting.. :D

Ellers så har jeg jo ingen å øvelseskjøre med da, siden sjefen bare har en bil med automatgir, og en med håndbrekket under rattet(håndbrekket skal sitte mellom setene på biler man øvelseskjører med..). Jeg får ikke lov av kjørelærern min å øvelseskjøre med automatgir, siden det er giringen jeg sliter mest med. Også har jeg bare råd til 2 dobbelttimer i mnd, max.. Så det blir ikke så mye kjøring. Vurderer å kjøpe meg bil nå for å øvelseskjøre med, jeg må bare finne en jeg har råd til. (fikk ikke innvilget lån på 30 000, så da..) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal blinke til høyre før rundkjøringen dersom du skal mer enn halvveis rundt, dvs til høyre :wub: Du beholder blinklyset på til du har halvveis passert den utkjøringen som er før den du skal ta, og da blinker du ut til venstre for å indikere hvor du skal. Hva er det du spesielt syns er vanskelig? Hjelper gjerne til :wub:

Jammen, det er jo ikke tid til det da.. innen jeg har tenkt å blinke meg ut er jeg jo utav rundkjøringen igjen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, det er jo ikke tid til det da.. innen jeg har tenkt å blinke meg ut er jeg jo utav rundkjøringen igjen :blink:

*Flir* Hvis du skal til høyre med én gang så kan du begynne å blinke før du kommer inn i rundkjøringen. Da får du vel tid? :wub:

Men dette med venstreblinking... Min kjørelærer sa at det med venstreblinking var litt smak og behag/frivillig, så jeg har aldri lært å blinke til venstre, og blinker kun ut av rundkjøringen(høyre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg bremser alltid for svakt, for å unngå "kenguru-bremsingen", men det ender jo alltid opp med at jeg stopper en halv mil lenger fram enn jeg tenkte jeg skulle, da. :flowers:

Jeg har iallefall sluttet å tråkke inn bremsen med venstrefoten når jeg tenkte å gire.. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, omvendt kanskje? Blinke til venstre INN i rundkjøringen hvis du skal lenger enn halvveis og til høyre når du skal ut? :flowers: *titte på hendene* Jo, <-venstre, høyre->, riktig det vel? :banana: (jeg har blitt flinkere på å huske forskjell på høyre og venstre også!

Ja, ikke sant det var omvendt?! Jeg satt og tegnet rundkjøringer igår og var skikkelig forvirra -for jeg fikk det ikke til å stemme :-p

Jeg er egentlig passe flink på bykjøring. Men nå når jeg er her oppe hos mamma og pappa, så er det skikkelig landeveiskjøring. Og da blir jeg så usikker. "Er det plass til to biler her, eller må jeg vente?" "Er jeg for langt til høyre eller venstre nå?(jeg hater smale veier uten gul midtstripe!)" "Hvor er de siste ti sauene til naboen?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, omvendt kanskje? Blinke til venstre INN i rundkjøringen hvis du skal lenger enn halvveis og til høyre når du skal ut? :flowers: *titte på hendene* Jo, <-venstre, høyre->, riktig det vel? :ahappy: (jeg har blitt flinkere på å huske forskjell på høyre og venstre også!

Hahaha, vet du hva...jeg glemte at jeg bor i Skottland og...ja..du vet, hoder og sånt, virker ikke alltid...kan man redigere bort sånne hjerneskadeinnlegg? :banana:

Edit': De fjernet forresten kravet om at håndbremsen skal sitte mellom setene for en god stund siden. Dette fordi de fant ut at det faktisk er farlig for ledsager å dra i brekket i fart :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant det var omvendt?! Jeg satt og tegnet rundkjøringer igår og var skikkelig forvirra -for jeg fikk det ikke til å stemme :-p

Jeg er egentlig passe flink på bykjøring. Men nå når jeg er her oppe hos mamma og pappa, så er det skikkelig landeveiskjøring. Og da blir jeg så usikker. "Er det plass til to biler her, eller må jeg vente?" "Er jeg for langt til høyre eller venstre nå?(jeg hater smale veier uten gul midtstripe!)" "Hvor er de siste ti sauene til naboen?"

Beklager det innlegget, jeg har redigert det nå så det også inneholder den norske versjonen, hihi.

Hvor kikker du hen når det kommer bil imot deg på en smal landevei? Den beste måten å vurdere på er å finne din egen "bane", dvs kikker mellom veikanten og den møtende bilen. Er bilen som kommer imot større eller mindre enn din? Bruker den mer enn halvparten av veien? Bruker du mer enn halvparten av veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, vet du hva...jeg glemte at jeg bor i Skottland og...ja..du vet, hoder og sånt, virker ikke alltid...kan man redigere bort sånne hjerneskadeinnlegg? :banana:

Edit': De fjernet forresten kravet om at håndbremsen skal sitte mellom setene for en god stund siden. Dette fordi de fant ut at det faktisk er farlig for ledsager å dra i brekket i fart :ahappy:

Jeg tenkte at det sikkert var noe sånt. Og altså... jeg skal IKKE si noe egentlig, som svingte til venstre hver gang kjørelærern sa høyre og omvendt i begynnelsen. :flowers:

Har de fjernet det i Norge? Det har ikke kjørelærern min sagt noe om..? :banana::banana: I så fall kunne jeg jo øvelseskjørt masse! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at det sikkert var noe sånt. Og altså... jeg skal IKKE si noe egentlig, som svingte til venstre hver gang kjørelærern sa høyre og omvendt i begynnelsen. :flowers:

Har de fjernet det i Norge? Det har ikke kjørelærern min sagt noe om..? :ahappy::banana: I så fall kunne jeg jo øvelseskjørt masse! :banana:

Det skulle han ha sagt! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er rart da, for jeg har jo sagt at jeg ikke får kjørt med Mazdaen siden den har håndbrekket under rattet, og hun har ikke sagt noe på det? :flowers: (det er en hun, forresten) :whistle: Merkelige greier. Men da må jeg sjekke det nærmere, og så kan jeg jo kjøre mer, da, i så fall! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å ta lappen. Men kjørelæreren er litt sløv med å fikse kjøretimer, så jeg ble litt sløv jeg også :flowers: Mye eksamen, ferie osv som gjorde at det ikke ble noe av. Men nå er det heldigvis lenge til meg blir 18 da :banana: Ikke før i November.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er rart da, for jeg har jo sagt at jeg ikke får kjørt med Mazdaen siden den har håndbrekket under rattet, og hun har ikke sagt noe på det? :flowers: (det er en hun, forresten) :ahappy: Merkelige greier. Men da må jeg sjekke det nærmere, og så kan jeg jo kjøre mer, da, i så fall! :banana:

Når har ikke jeg undervist i Norge siden høsten, men jeg har ikke hørt at de har forandret det tilbake. Kravet om at håndbremsen skulle være mellom setene frafalt for minst 4 år siden...kan ikke huske nøyaktig når, men jeg kian ikke tenke meg at de skal ha tilbakeført dette kravet :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, men da er det rart at jeg har lært det? For jeg tok jo ikke trafikalt grunnkurs før for to år siden.. Jeg skal spørre kjørelærern min neste gang. :whistle:

Har sjekket opp paa lovdata.no naa. Som du kan se nevner de ikke lenger parkeringsbremsen med et ord :wub:

Sakset fra Forskrift om trafikkopplaering og foererproeve m.m. , Kapittel 3 Oevingskjoering med ledsager:

§ 3-2. Krav til øvingskjøretøy

Kjøretøyet skal tilhøre den aktuelle førerkortklassen. Ved øvingskjøring i klasse A må elever under 19 år bruke mellomtung motorsykkel som definert i forskrift om førerkort m.m. § 2-2 tredje ledd nr. 2. Ved øvingskjøring i klasse S kan eleven bruke beltemotorsykkel klasse 2 selv om eleven kun kan få førerett begrenset til beltemotorsykkel klasse 1.

Øvingskjøretøy for klasse B skal ha ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover. Videre skal kjøretøyet være merket med skilt som bakover viser en rød bokstav L på hvit bakgrunn. Skiltet skal være godt synlig for bakenforkjørende. Skiltet skal fjernes når kjøretøyet benyttes til annet enn øvingskjøring.

0 Endret ved forskrifter 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006), 29 mai 2009 nr. 593 (i kraft 1 juli 2009).

Skulle vaere klart nok. Du kan oevelseskjoere saa mye du vil med den bilen!

Beklager manglende bokstaver her, sitter paa min soesters pc, og den har engelsk tastatur :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli sånne som kaster dere ut foran andre på hovedveien og er i 20 km i timen når farstgrensen er 60.. særlig ikke når det faktisk er helt ledig lenger bak!? Altså, gass opp til marsjfart for å beholde flyten i trafikken :D På forhånd takk :D

Og ikke legg dere til venstre hvis dere skal i høyre fil for så å kaste dere til høyre når en annen bil ligger der!

Og blink heller for mye enn for lite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ellers saa kan man jo blinke naar det er noedvendig, og eller la vaere?:D

Ja, men jeg overdriver motsatt vei - for ingen blinker jo!

Men enig... det er ikke smart å blinke til høyre inn et kryss, og så fortsette rett frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...