Gå til innhold
Hundesonen.no

hvem holder på med lappen nå?


minstemann

Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Hvorfor mener du at en som har hatt like mange timer (bare over lengre tid) er en bedre sjäför enn en som har hatt like mange timer, bare raskere? Alle har da egen läringsmetode for hva som fungerer best..

Fordi din evne til å reagere og handle på potensielt farlige situasjoner avhenger ikke bare av nyerhvervet kunnskap og ferdighet, men også av tidligere erfaring med lignende situasjoner. Å kjøre bil er som å spille veldig avansert sjakk, det handler om å lese "flere trekk" fremover i tid. Jo mer erfaren du er, jo flere trekk fremover kan du forutse. Det en erfaren sjåfør kan forutse og oppdage for eksempel 4 sekunder før det skjer, og fortsatt ha mulighet til å unngå faren, vil en uerfaren bruke lengre tid på. Dette kan få fatalt utfall hvis en er uheldig! Tid = sikkerhet i trafikken.

Derfor :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med rundkjøringer jeg.. Dumme ut og inn og bort og frem blinking! skjønner jo ikke hvor jeg skal blinke henne!

Du skal blinke til høyre før rundkjøringen dersom du skal mer enn halvveis rundt, dvs til høyre :blink: Du beholder blinklyset på til du har halvveis passert den utkjøringen som er før den du skal ta, og da blinker du ut til venstre for å indikere hvor du skal. Hva er det du spesielt syns er vanskelig? Hjelper gjerne til :D

Edit: Og her er den norske versjonen (i motsetning til den britiske, der vi kjører på feil side av veien...)

Du skal blinke til venstre før rundkjøringen dersom du skal mer enn halvveis rundt, dvs til venstre :wub:

Du beholder blinklyset på til du har halvveis passert den utkjøringen som er før den du skal ta, og da blinke du ut til høyre for å indikere hvor du skal.

Skal du rett frem, trenger du ikke blinke før du har halvveis passert utkjlringen før din egen.

Skal du til venstre, blinker du til venstre før rundtkjøringen slik du gjør i alle andre typer kryss :wub:

Beklager mitt første innlegg, det ville tydeligvis vært vanskelig for meg å flytte tilbake til høyrekjøring nå, hihi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man står med lappen i hånda så er man ikke en ferdigutdannet sjåfør. Det er vel mer at man har oppnådd de minstekravene staten setter til å kunne trene på egenhånd. Å bli en god sjåfør tar tid, og er ikke gjort på noen månder. Og overvurdering av egne evner i trafikken er vel ikke noe heldig bestandig...

At man ikke har vært i ulykker trenger ikke å være noe bevis på at man er en god sjåfør, men det kan være så enkelt at man har hatt dyktigere sjåfører rundt seg når man har "dreti på draget". Som har lest din atferd i trafikken, til at de stopper for deg, bremser ned etc slik at man unngår et uhell.

Daglig se jeg folk som gir blaffen i vikeplikt, idiotiske forbikjøringer, kjøring på rødt lys, kjøring mot enveiskjørte gater mm. Og dette er i sentrum av Oslo. At det ikke er fler ulykker, er rett og slett at de som møter disse brødhuene har litt mer mellom øra og unngår ulykker av den grunn.

For de av dere som trur at lappen er dyrere enn bil, så kommer dere til å få dere en "gledelig" overraskelse når dere får deres første bil. Det blir som å kjøpe hund. Utgiftene kommer etterhvert...

Det som undres meg litt, er at man kan vel forsøke seg på teori/oppkjøring et utall ganger. Når man har strøket til oppkjøring 10 ganger, så burde det vel være et hint om at vedkommende aldri bør slippes ut i trafikken på egenhånd. Lappen er ingen menneskerettighet synes jeg, men et gode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi din evne til å reagere og handle på potensielt farlige situasjoner avhenger ikke bare av nyerhvervet kunnskap og ferdighet, men også av tidligere erfaring med lignende situasjoner. Å kjøre bil er som å spille veldig avansert sjakk, det handler om å lese "flere trekk" fremover i tid. Jo mer erfaren du er, jo flere trekk fremover kan du forutse. Det en erfaren sjåfør kan forutse og oppdage for eksempel 4 sekunder før det skjer, og fortsatt ha mulighet til å unngå faren, vil en uerfaren bruke lengre tid på. Dette kan få fatalt utfall hvis en er uheldig! Tid = sikkerhet i trafikken.

Derfor :blink:

Veldig veldig sant.

Ser på min egen "vekst" de siste årene jeg har hatt lappen. Situasjoner jeg før fikk hetta av er nå "som alt det andre", jeg slapper mye mer av og merker autopiloten skrur seg på samt at jeg lettere oppdager "unormale" ting (altså ting som skiller seg ut). Mye lettere å avgjøre om noen kjører for fort mot deg i et kryss, avstand når du selv skal kjøre ut i kryssene.... Man får rett og slett mer flyt jo lengre man har jobbet med kjøringen.

Man blir nok aldri ferdig utlært, og spesielt når det gjelder fartsgrenser tror jeg det er mange som har mye å lære :wub: Synes det var så godt sagt av en fyr jeg kjenner, han jobber som brannmann. Han har DEN dyre sportsbilen med rå motor etc - så jeg spør "ja... pleier du å leke deg mye med bilen? noen steder hvor du kan slå deg helt løs?". Svaret var et lite flir og kommentaren "du... som brannmann har man sett, opplevd og reddet folk fra for mange ulykker med biler etter kollisjoner i høy fart, så her holder man seg til det som er sikkert".

...men det ble litt OT. Endog gir jeg meg aldri i kampen om at 5-10 km/t over fartsgrensa er farlige lovbrudd :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med rundkjøringer jeg.. Dumme ut og inn og bort og frem blinking! skjønner jo ikke hvor jeg skal blinke henne!

Det synes jeg også er vanskelig! Men jeg synes bremsingen FØR rundkjøringen er vanskeligst, når skal jeg begynne å bremse? Og når skal jeg gire? Og blinke samtidig, og se at det ikke kommer noen og kjører på meg, og prøve å ikke kjøre på noen andre SAMT holde meg i det feltet jeg er i OG kjøre ut av rundkjøringen når jeg skal?

Du skal blinke til høyre før rundkjøringen dersom du skal mer enn halvveis rundt, dvs til høyre :D Du beholder blinklyset på til du har halvveis passert den utkjøringen som er før den du skal ta, og da blinker du ut til venstre for å indikere hvor du skal. Hva er det du spesielt syns er vanskelig? Hjelper gjerne til :D

Øhm, omvendt kanskje? Blinke til venstre INN i rundkjøringen hvis du skal lenger enn halvveis og til høyre når du skal ut? :wub: *titte på hendene* Jo, <-venstre, høyre->, riktig det vel? :wub: (jeg har blitt flinkere på å huske forskjell på høyre og venstre også!

Det verste jeg vet med kjøringen er å kjøre ut i kryss, fra stillestående.. Jeg er så flink til å enten kvele bilen, eller gi den alt for mye gass før jeg har sluppet opp clutchen nok.. :blink: Ellers går det rimelig greit, selv om jeg sliter med det der med å beregne når jeg skal begynne å bremse før jeg skal parkere, stoppe, inn i rundkjøring eller kryss eller sånne ting.. :D

Ellers så har jeg jo ingen å øvelseskjøre med da, siden sjefen bare har en bil med automatgir, og en med håndbrekket under rattet(håndbrekket skal sitte mellom setene på biler man øvelseskjører med..). Jeg får ikke lov av kjørelærern min å øvelseskjøre med automatgir, siden det er giringen jeg sliter mest med. Også har jeg bare råd til 2 dobbelttimer i mnd, max.. Så det blir ikke så mye kjøring. Vurderer å kjøpe meg bil nå for å øvelseskjøre med, jeg må bare finne en jeg har råd til. (fikk ikke innvilget lån på 30 000, så da..) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal blinke til høyre før rundkjøringen dersom du skal mer enn halvveis rundt, dvs til høyre :wub: Du beholder blinklyset på til du har halvveis passert den utkjøringen som er før den du skal ta, og da blinker du ut til venstre for å indikere hvor du skal. Hva er det du spesielt syns er vanskelig? Hjelper gjerne til :wub:

Jammen, det er jo ikke tid til det da.. innen jeg har tenkt å blinke meg ut er jeg jo utav rundkjøringen igjen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, det er jo ikke tid til det da.. innen jeg har tenkt å blinke meg ut er jeg jo utav rundkjøringen igjen :blink:

*Flir* Hvis du skal til høyre med én gang så kan du begynne å blinke før du kommer inn i rundkjøringen. Da får du vel tid? :wub:

Men dette med venstreblinking... Min kjørelærer sa at det med venstreblinking var litt smak og behag/frivillig, så jeg har aldri lært å blinke til venstre, og blinker kun ut av rundkjøringen(høyre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg bremser alltid for svakt, for å unngå "kenguru-bremsingen", men det ender jo alltid opp med at jeg stopper en halv mil lenger fram enn jeg tenkte jeg skulle, da. :flowers:

Jeg har iallefall sluttet å tråkke inn bremsen med venstrefoten når jeg tenkte å gire.. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, omvendt kanskje? Blinke til venstre INN i rundkjøringen hvis du skal lenger enn halvveis og til høyre når du skal ut? :flowers: *titte på hendene* Jo, <-venstre, høyre->, riktig det vel? :banana: (jeg har blitt flinkere på å huske forskjell på høyre og venstre også!

Ja, ikke sant det var omvendt?! Jeg satt og tegnet rundkjøringer igår og var skikkelig forvirra -for jeg fikk det ikke til å stemme :-p

Jeg er egentlig passe flink på bykjøring. Men nå når jeg er her oppe hos mamma og pappa, så er det skikkelig landeveiskjøring. Og da blir jeg så usikker. "Er det plass til to biler her, eller må jeg vente?" "Er jeg for langt til høyre eller venstre nå?(jeg hater smale veier uten gul midtstripe!)" "Hvor er de siste ti sauene til naboen?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, omvendt kanskje? Blinke til venstre INN i rundkjøringen hvis du skal lenger enn halvveis og til høyre når du skal ut? :flowers: *titte på hendene* Jo, <-venstre, høyre->, riktig det vel? :ahappy: (jeg har blitt flinkere på å huske forskjell på høyre og venstre også!

Hahaha, vet du hva...jeg glemte at jeg bor i Skottland og...ja..du vet, hoder og sånt, virker ikke alltid...kan man redigere bort sånne hjerneskadeinnlegg? :banana:

Edit': De fjernet forresten kravet om at håndbremsen skal sitte mellom setene for en god stund siden. Dette fordi de fant ut at det faktisk er farlig for ledsager å dra i brekket i fart :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant det var omvendt?! Jeg satt og tegnet rundkjøringer igår og var skikkelig forvirra -for jeg fikk det ikke til å stemme :-p

Jeg er egentlig passe flink på bykjøring. Men nå når jeg er her oppe hos mamma og pappa, så er det skikkelig landeveiskjøring. Og da blir jeg så usikker. "Er det plass til to biler her, eller må jeg vente?" "Er jeg for langt til høyre eller venstre nå?(jeg hater smale veier uten gul midtstripe!)" "Hvor er de siste ti sauene til naboen?"

Beklager det innlegget, jeg har redigert det nå så det også inneholder den norske versjonen, hihi.

Hvor kikker du hen når det kommer bil imot deg på en smal landevei? Den beste måten å vurdere på er å finne din egen "bane", dvs kikker mellom veikanten og den møtende bilen. Er bilen som kommer imot større eller mindre enn din? Bruker den mer enn halvparten av veien? Bruker du mer enn halvparten av veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, vet du hva...jeg glemte at jeg bor i Skottland og...ja..du vet, hoder og sånt, virker ikke alltid...kan man redigere bort sånne hjerneskadeinnlegg? :banana:

Edit': De fjernet forresten kravet om at håndbremsen skal sitte mellom setene for en god stund siden. Dette fordi de fant ut at det faktisk er farlig for ledsager å dra i brekket i fart :ahappy:

Jeg tenkte at det sikkert var noe sånt. Og altså... jeg skal IKKE si noe egentlig, som svingte til venstre hver gang kjørelærern sa høyre og omvendt i begynnelsen. :flowers:

Har de fjernet det i Norge? Det har ikke kjørelærern min sagt noe om..? :banana::banana: I så fall kunne jeg jo øvelseskjørt masse! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at det sikkert var noe sånt. Og altså... jeg skal IKKE si noe egentlig, som svingte til venstre hver gang kjørelærern sa høyre og omvendt i begynnelsen. :flowers:

Har de fjernet det i Norge? Det har ikke kjørelærern min sagt noe om..? :ahappy::banana: I så fall kunne jeg jo øvelseskjørt masse! :banana:

Det skulle han ha sagt! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er rart da, for jeg har jo sagt at jeg ikke får kjørt med Mazdaen siden den har håndbrekket under rattet, og hun har ikke sagt noe på det? :flowers: (det er en hun, forresten) :whistle: Merkelige greier. Men da må jeg sjekke det nærmere, og så kan jeg jo kjøre mer, da, i så fall! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å ta lappen. Men kjørelæreren er litt sløv med å fikse kjøretimer, så jeg ble litt sløv jeg også :flowers: Mye eksamen, ferie osv som gjorde at det ikke ble noe av. Men nå er det heldigvis lenge til meg blir 18 da :banana: Ikke før i November.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er rart da, for jeg har jo sagt at jeg ikke får kjørt med Mazdaen siden den har håndbrekket under rattet, og hun har ikke sagt noe på det? :flowers: (det er en hun, forresten) :ahappy: Merkelige greier. Men da må jeg sjekke det nærmere, og så kan jeg jo kjøre mer, da, i så fall! :banana:

Når har ikke jeg undervist i Norge siden høsten, men jeg har ikke hørt at de har forandret det tilbake. Kravet om at håndbremsen skulle være mellom setene frafalt for minst 4 år siden...kan ikke huske nøyaktig når, men jeg kian ikke tenke meg at de skal ha tilbakeført dette kravet :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, men da er det rart at jeg har lært det? For jeg tok jo ikke trafikalt grunnkurs før for to år siden.. Jeg skal spørre kjørelærern min neste gang. :whistle:

Har sjekket opp paa lovdata.no naa. Som du kan se nevner de ikke lenger parkeringsbremsen med et ord :wub:

Sakset fra Forskrift om trafikkopplaering og foererproeve m.m. , Kapittel 3 Oevingskjoering med ledsager:

§ 3-2. Krav til øvingskjøretøy

Kjøretøyet skal tilhøre den aktuelle førerkortklassen. Ved øvingskjøring i klasse A må elever under 19 år bruke mellomtung motorsykkel som definert i forskrift om førerkort m.m. § 2-2 tredje ledd nr. 2. Ved øvingskjøring i klasse S kan eleven bruke beltemotorsykkel klasse 2 selv om eleven kun kan få førerett begrenset til beltemotorsykkel klasse 1.

Øvingskjøretøy for klasse B skal ha ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover. Videre skal kjøretøyet være merket med skilt som bakover viser en rød bokstav L på hvit bakgrunn. Skiltet skal være godt synlig for bakenforkjørende. Skiltet skal fjernes når kjøretøyet benyttes til annet enn øvingskjøring.

0 Endret ved forskrifter 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006), 29 mai 2009 nr. 593 (i kraft 1 juli 2009).

Skulle vaere klart nok. Du kan oevelseskjoere saa mye du vil med den bilen!

Beklager manglende bokstaver her, sitter paa min soesters pc, og den har engelsk tastatur :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli sånne som kaster dere ut foran andre på hovedveien og er i 20 km i timen når farstgrensen er 60.. særlig ikke når det faktisk er helt ledig lenger bak!? Altså, gass opp til marsjfart for å beholde flyten i trafikken :D På forhånd takk :D

Og ikke legg dere til venstre hvis dere skal i høyre fil for så å kaste dere til høyre når en annen bil ligger der!

Og blink heller for mye enn for lite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ellers saa kan man jo blinke naar det er noedvendig, og eller la vaere?:D

Ja, men jeg overdriver motsatt vei - for ingen blinker jo!

Men enig... det er ikke smart å blinke til høyre inn et kryss, og så fortsette rett frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...