Gå til innhold
Hundesonen.no

Klubcert

Guest Jonna

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er stadig inne på Danske sider og leser at hunder har fått Cert noen ganger og andre ganger står det Klubcert.

Hva er forsjellen på det?

Er det noe man må ha for å bli Dkch? Bare lurer her litt siden jeg tenker på å send en hund nedover i september og muligens også reise selv i november. Er Cert ett Cert i danmark eller er det som i Norge at man må ha storcert for å bli champ om man er nasjonal?

Skrevet

Cert er cert i Danmark - men de har dansk utstillingschampionat og dansk klubbchampionat.

Jeg er litt usikker, men jeg TROR at klubbcertet kun deles ut på rasespesialene/raseklubbenes utstillinger, og at det da deles ut til den beste hannhund og tispe som ikke allerede er klubbchampion, eventuelt deles det bare ut i championklasse. Men det deles da også ut ordinære cert på disse utstillingene - til den som skal ha det.

OK, rotete svar, men du behøver ikke å bekymre deg. Skal du på en terminfestet utstilling, får dyrene dine enten vanlig dansk cert for å bli dansk champion, eller så får de begge typer cert - om ikke klubbcertet deles ut i championklasse, that is.

Skrevet

Cert er cert i Danmark - men de har dansk utstillingschampionat og dansk klubbchampionat.

Jeg er litt usikker, men jeg TROR at klubbcertet kun deles ut på rasespesialene/raseklubbenes utstillinger, og at det da deles ut til den beste hannhund og tispe som ikke allerede er klubbchampion, eventuelt deles det bare ut i championklasse. Men det deles da også ut ordinære cert på disse utstillingene - til den som skal ha det.

OK, rotete svar, men du behøver ikke å bekymre deg. Skal du på en terminfestet utstilling, får dyrene dine enten vanlig dansk cert for å bli dansk champion, eller så får de begge typer cert - om ikke klubbcertet deles ut i championklasse, that is.

Jeg mener det klubbcertet deles ut i championklassen, og at man må ha 4 slike klubbcert for å bli dansk klubbchampion.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig vanskelig å si hva som er "bedre" uten å vite hvordan forutsetningene ser ut. Hvis det er hjelp til rasevalg du vil ha så er det kanskje greit å lage en egen tråd til det med informasjon om hvilken erfaring du har med hund, hvordan hverdagen din ser ut, hvor mye aktivitet vil hunden få, har du planer om noe målrettet aktivitet/sport osv. Hvilke kriterier har du mtp. lyd, pelsstell, støvsuging, størrelse på hunden?  Med denne informasjonen er det lettere å gi råd om en rase som kan passe til ditt potensielle hundehold. Det er helt sikkert flere raser som kan passe kriteriene, og mange som ikke gjør det. 
    • Svarer dere begge to her. Ser at dette kanskje er en god grunn til å vurderer andre raser. Kanskje Aussie eller Collie er bedre?
    • Har ofte erfaring med at de jeg spør på utstillinger eller andre stevner bare roser hunderaser helt og forteller kun det positive. De jeg snakka med på messen var kun positive til rasen.
    • Jeg har møtt noen fine individer, men ikke nok til at jeg tenker at rasen er en fin og god brukshund. Alt for mye merkelig mentalitet ute å går, og allergi og hd
    • Hunder lever fint med tre ben, jeg ser ikke at en amputert tå vil utgjøre store problemer for en såppas sprek rase. Hvis hunden ellers er frisk og sprek ville jeg gjort det, selv om den er godt voksen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...