Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund?


PhoNuLi

Recommended Posts

Til sommeren flytter jeg ut, for å studere. Jeg kommer (forhåpentligvis) til å flytte fra stavanger, til kristiansand. Jeg er helt sikker på at jeg vil ha hund, også som student. Til min store fortvilelse får jeg ikke med meg familiehunden vår, men har allikevel flere alternativerå velge mellom.

Oppdretteren har gitt meg disse valgene:

1. Jeg kan ha en valp (evt fra det kullet vi har nå, eller en annen gjevngammel), de er ca 3 uker nå og vil være 4-5 mnd når jeg flytter ut.

2. Jeg kan være forvert for en av oppdretterens unge tisper. Hun er nå 4 mnd, og vil være ca 9 mnd når jeg flytter.

3. forvert for en voksen tispe, på omtrent 2 år.

Jeg skal studere sykepleier. Har 2 stk som jeg planlegger å bo sammen med, hun ene har en hund fra før av. Vi ønsker å leie en enebolig.Uansett hvilken hund jeg velger, så har jeg god hjelp i familien min, venner og sannsynligvis oppdretteren, dersom det skulle bli for travelt.

Vet jeg har et luksusproblem, men klarer ikke bestemme meg for hva jeg hvirkelig vil.

Har "diskutert" litt med meg selv her:

alt. 1: Har veldig lysst på en valp etter "babyen" min, spesielt nå som vi har dem hjemme og jeg har blitt knyttet til dem. MEN, er det egentlig fornuftig å starte et studie med en så ung valp? og, hun skal ha et kull senere også, så da kan jeg evt ha valp fra det kullet.

2. Egentlig ingen motargumenter her. Hun er fortsatt ung, men ikke "for" ung. Jeg kan fortsatt forme henne og trene henne til "min egen". Eneste er at hun muligens ikke blir noen utstillingsstjerne, men det er ikke så veldig viktig for meg uansett.

3. Virker som en herlig hund! Snill og omgjengelig. Men, jeg har jo aller helst lyst på en ung hund.

Hjelp? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år er fortsatt en ung hund. Du kan fortsatt forme henne en god del, og for min del ser jeg ihvertfall store fordeler med å slippe unghundperioden. Kanskje spesielt siden den faller sammen med andre og ofte det travleste studieåret.

Men -

vil du ha en hund som er DIN, eller oppdretters?

Alternativ 2 - ikke en utstillingshund? Hvis det er forvertshund forventer vel oppdretter kull på henne, og da ville jeg vel gått for en hund med godt eksteriør?

Du flytter til et nytt sted, det er studiestart, og det kommer til å skje mye. Det er travelt å være student! For min del er jeg ikke i tvil om at jeg ville valgt den eldste hunden som krever mindre tid, evt. tåler "unntakssituasjoner" bedre, når studiene krever mer eller det skal være fest i huset. :whistle: Det er såklart litt opp til hva du føler for å ofre, evt. delta i av studentaktiviteter, men sykepleiestudiene er ikke kjent for å være de kjedeligste sosialt sett. Desto yngre hund, jo mer må du ofre av alt det morsomme som skjer i studietiden (og det er ikke bare festing, for de som ikke er interessert i det).

Skal du helt sikkert ha en hund til når du er ferdig med studiene? Og har da mulighet til å få en valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært student og hatt hund så jeg kan ikke si noe om hva som er best for deg der.

Vil alikevel flagge litt for den voksne hunden jeg!

M flyttet til meg nesten 5 år gammel,jeg har ikke angret ett sekund! Makan til hund komme jeg aldri å få igjen, hun var en avdanket jaktbikkje, ble omskolert til agility-, tur-, blodspor- og kosebikkje :)

Bruk litt tid på å bli kjent med 2 åringen, hvem vet, kanskje det er "hunden i ditt liv"? :whistle:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valp som student. Altså jeg var student da jeg fikk henne 2mnd gammel i desember, og det gikk kjempefint. Neste semester ble det vekslende deltidsjobb, men jeg fikk vært nok timer hjemme (og øvde mye i juletider).

Men studietiden er jo veldig fleksibel, så lenge du klarer å lese hjemme :whistle: Og det er sjeldent lange dager.

Derimot så gir man jo slipp på mye av det sosiale, men vil du, så kan du! Du ville vel gjort det samme med en eldre hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville valgt nummer to jeg, unghunden. Da slipper du den aller travleste valpeperioden akkurat når du skal flytte, bli kjent på et nytt sted, nytt studie osv. Samtidig har du en hund som fremdeles er lett å forme, og som ikke har en "ferdig" personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere venninner som tar sykepleien i krsand og i grimstad og de har hatt veldig lange dager helt ifra begynnelsen av. - Men det er ikke obligatorisk, så hvis du klarer å lese litt selv også, vil du få mulighet til begge deler.

Er selv student og har hatt valp to av årene ved studiestart, det er en prioritering, men hvis du er villig til det, er det mulig å ta den yngste valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når valpen er 4-5 mnd gammel, er den vel allerede gammel nok til å være hjemme alene de timene du være på forelesninger o.l., og du kan sikkert komme deg litt ut om kveldene for å smake på studentlivet og bli kjent med folk; selvsagt så lenge du ikke kommer riv ravende full hjem igjen :whistle: Min på 4 mnd bryr seg i alle fall katta om jeg går ut og går på kino eller tar etpar øl etter at han har fått kveldsmat og kveldstur; da skal han sove, nemlig. Han ble mest fortvila de første gangene jeg skulle til å gå ut om kvelden fordi han gjerne ville være med meg, men var så altfor trøtt og visste ikke hva han skulle gjøre med saken! :D Dessuten får du kanskje litt hjelp/avlastning fra de du bor sammen, særlig siden hun ene har hund...men jeg ville vært ganske nøye på at dette er en hund som er godt sosialisert og dermed kan være en god valpeoppdrager, da :)

Hvis du ikke skulle bodd med noen med voksen hund, og heller ikke hatt all den hjelpen du beskriver her fra oppdretter osv, hadde jeg nok anbefalt den voksne hunden, og så kunne du heller fått valp fra et senere kull om et par år; det er nok til stor hjelp å ha en voksen hund med på laget når man oppdrar en rampevalpis - særlig når det er første gang du er alene om slikt (snakker av erfaring her :)) Men nå som du skal bo med ei som har voksen hund...hm...da tror jeg at jeg rett og slett hadde valgt den hunden/valpen jeg følte mest for, enkelt og greit. Det er som regel det alternativet du først heller mot, som vil vise seg å være det beste valget - bare fordi du følte det slik fra starten. Menneskepsyke er rare saker :P Siden du allerede har bestemt deg for at du skal ha hund, og tydeligvis allerede har bodd med hund en stund, regner jeg med at du er inneforstått med hvor mye tid og jobb hunden din (evt valpen, of course) kommer til å kreve, og at du er klar for å ta det store ansvaret - og dermed begrense din egen studietid mtp festing, lange lesesaldager og en del av det sosiale samværet. Men igjen - du bor sammen med ei venninne med hund, så dere er da i alle fall to om det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere venninner som tar sykepleien i krsand og i grimstad og de har hatt veldig lange dager helt ifra begynnelsen av. - Men det er ikke obligatorisk, så hvis du klarer å lese litt selv også, vil du få mulighet til begge deler.

Er selv student og har hatt valp to av årene ved studiestart, det er en prioritering, men hvis du er villig til det, er det mulig å ta den yngste valpen.

Man kan jo selvfølgelig ta lange dager, og være med på "alt"

På den annen side kan man kun være med på obligatoriske ting, så ta alt av selvlesning (kollokvier og sånn) hjemme med valpen. Men man bør jo ha god struktur og kunne litt og sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg har fortsatt ikke bestemt meg helt, men tror jeg heller mest mot nr 2, den 8 mnd gamle valpen :icon_redface: Valp etter hunden min kan jeg få fra neste kull.

Men -

vil du ha en hund som er DIN, eller oppdretters?

Alternativ 2 - ikke en utstillingshund? Hvis det er forvertshund forventer vel oppdretter kull på henne, og da ville jeg vel gått for en hund med godt eksteriør?

Jeg vil være forvert. Synes det er en veldig grei måte å gjøre det på. Jeg er i hvertfall veldig fornøyd med å ha hunden min på for :innocent: nr 2 skal stilles. Er litt usikker på hva oppdretter mente med det, kanskje bare at hun ikke er LIKE fin som de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...