Gå til innhold
Hundesonen.no

Gi smertestillende samme dag som operasjon


Midas

Recommended Posts

Ja, jeg vet jeg kan ringe veterinæren, men tenkte jeg skulle høre her først da vet. som opererte henne har stengt nå.

Dina ble kastrert i dag, og fikk narkose og smertestillende som skulle holde ut dagen. Nå har hun vondt og er urolig. Hun klarer ikke å finne et sted å ligge og grynter og er generelt skikkelig uggen form. Kan jeg gi henne litt smertestillende i kveld eller er det farlig? Som sagt så mente vetten at jeg ikke skulle det, men samtidig vil jeg ikke at hun skal ha vondt... What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til lille! :whistle:

Grunnen til at jeg spurte om du var sikker, er at Gubben er verdens verste pasient etter narkose, fyllesjuk og ******, og veeldig sutrete og typisk mannfolk. Men vondt har han ikke hatt før dagen etter, og selvsagt fått mer smertestillende da. Valpis skal sederes i morgen, skal bli spennende å se hvilken type pasient hun er etterpå. Heldigvis ikke smerter, da det bare er HD/AD røntgen hun skal igjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke gøy i det hele tatt.. Jeg har så dårlig samvittighet for å la henne gå igjennom dette... Vi har henne under oppsyn hele tiden, men jeg synes ikke hun har vist bedring i det hele tatt i kveld. Hun har nesten blitt værre jo mer hun har våknet. Håper morgendagen blir bedre. Hun virker litt fyllesyk i tillegg til vondtene i magen ja. Det virker som hun er svimmel, og blir kvalm når hun legger seg. Stakkar lille jenta mi... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring! Uff det er så kjipt å se hundene syke og svake.. Husker min forrige hund ble såå dårlig etter en operasjon, og hun var helt påvirka, ulte og peip hele dagen og natten etter inngrepet. Hun var i helt elendig form. Bæsja seg ut og greier. Huff og huff nei det var grusomt å se. :whistle: Jeg gav smertestillende så mye jeg kunne (fikk lov til) for jeg ville at hunden skulle ha det mest mulig komfortabelt.

Men du burde se forbedring ganske snart, de pleier å komme seg ganske bra når den værste rusen er overstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag virker hun litt piggere. Har spist litt, og det er et godt tegn... Synes det er litt lite at hun skal ha smertestillende bare en gang daglig? Det er metacam hun får, er det vanlig å gi bare en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen medisiner fungerer sånn at de avgir litt og litt medikament hele tiden, og gir en jevn smertelindring. Aner ikke hvordan det er med Metacam, men det pleier jo å stå sånt på pakningsvedlegget. Er det nevnt "retard" et sted, er det garantert en sånn type. Hvis du kan dele tabletten, er sjansen minimal for at det er en sånn type. Det varierer også fra medikament til medikament hvor lenge virkningen varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metacam er mikstur, ikke tabeletter, og har såvidt jeg vet ingen depoteffekt.

Jeg har brukt det til mine hunder i forbindelse med klokapselbrudd, betente bittskader, og slik som nå når Linus har fått et bittelite stikksår som kapslet seg inn og ble en betent byll.

I alle disse tilfellene har jeg gitt metacam 1 gang daglig som avtalt.

I forhold til en stor operasjon er jo dette bare bagateller da...

Ville nok tatt kontakt med veterinæren og forhørt meg om hvor mye man eventuelt kan gi ekstra om hunden er veldig smertepåvirket og anbefalt dose ikke gir noen lindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gitt metacam til min, fordi han fikk en rar klump. Han fikk metacamen mer som betennelsesdempende, da han ikke viste noe tegn på smerte i det hele tatt. Er virkelig metacam sterkt nok til å ta knekken på operasjonssmerter? :)

God bedring da, håper hun blir frisk og rask fort :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gitt metacam til min, fordi han fikk en rar klump. Han fikk metacamen mer som betennelsesdempende, da han ikke viste noe tegn på smerte i det hele tatt. Er virkelig metacam sterkt nok til å ta knekken på operasjonssmerter? :)

God bedring da, håper hun blir frisk og rask fort :whistle:

Jeg har fått forskrevet Metacam til Blaze nå i forbindelse med sterilisering og jursvuls fjerning. Så jeg tror det er ganske normal OP-smertelindring.

Fra veterinær katalogen:

Indikasjoner:

Mikstur: Hund: Til lindring av inflammasjon og smerter i forbindelse med akutte og kroniske lidelser i bevegelsesapparatet.

Injeksjonsvæske: Hund: Reduksjon av postoperative smerter og inflammasjon etter ortopediske inngrep og bløtdelskirurgi hos hund. Tyggetabletter: Hund: Lindring av inflammasjon og smerter i forbindelse med akutte og kroniske lidelser i bevegelsesapparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som hun ikke er veldig smertepåvirket nå, og hun var ganske kvikk i går også. Jeg gir henne medisinen på morgenen før vi står opp, og da holder det virker det som. Hun er mye bedre nå, og koser seg når hun får komme ut og tusle rundt i eget tempo. Nå har hun begynt å bli litt fokusert på såret da, så vi må passe på så hun ikke kommer til å får slikket på det. Tror dette går fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...