Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål rundt INT UCH


Benedicte

Recommended Posts

Nå har Tia (austalian shepherd) og Memphis (korthåret vorstehhund) to norske cacib hver. Jeg lurer litt på reglene rundt internasjonalt championat. Trenger de nå to cacib til i to ulike land? F.eks Sverige og Finland? Kan det være hvilket som helst land?

I Norge kreves det ikke brukspremiering på aussie for å bli nasjonal champion, men i f.eks Sverige kreves dette. Jeg får heller ikke tilstrekkelig brukspremiering på henne fordi hun er skuddredd. Kan hun allikevel bli INT uch? Er det ikke noen nye utstillingsregler som gir en tittel for hunder som ikke har tilstrekkelig brukspremiering?

Lurer på det samme med vorstehhund, hvor det i Norge kreves minst 3.pr på jakt for å motta cert og 1.pr for å bli champion. Allikevel kan han jo motta cacib, hvordan er det med int uch på stående fuglehunder?

Ja, jeg er kjempedårlig til å forstå meg på utstillingsregler og nok bedre forståelse for det om jeg spør her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke "bare" ha opprykk til B bruks for å få cacibet i Sverige? Eller må man ha godkjent? Uansett, jeg hører folk påstår at man kan klare det selv med en skuddredd hund. :)

Edit: Jeg tenkte på med Tia, hvordan det er med vorsteh aner jeg ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke "bare" ha opprykk til B bruks for å få cacibet i Sverige? Eller må man ha godkjent? Uansett, jeg hører folk påstår at man kan klare det selv med en skuddredd hund. :)

Edit: Jeg tenkte på med Tia, hvordan det er med vorsteh aner jeg ikke :P

Jeg trodde dette gjaldt kun certet? For jeg fant jo ut at jeg må konkurrere med "alle" om CACIBene hvis jeg reiser til Sverige og stiller Cane.

Med Cane er det altså enten brukspremiering + to CACIB i to land for to dommere med et års mellomrom eller 4 CACIB i tre land og tre forskjellige dommere + den ettårsregelen. Regner med det er likt for aussier.

Edit: I reglene står det 2 CACIB og 1 x 1AK på jaktprøve for alle stående fuglehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

For å bli international champion (gr. 1 hunder med krav til bruksmerittering) så trenger man:

Alt 1.

To Cacib i to forskjellige land, vunnet med minimum 1 års mellomrom samt opprykk til B i bruks (dette skjer imidlertid på dispensasjon da FCI egentlig ikke godkjenner den nordiske bruksen).

Opprykk til B kan du klare selv med en skuddredd hund, jeg har ikke sett mye bruks - men jeg har i det minste sett en som har klart det - vedkommede avstod fra fellesdekk med skudd og budføring i C men fikk allikevel nok poeng til opprykk til B).

Alt 2.

Fire Cacib i minst tre forskjellige land, og det må være minst 1 år mellom første og siste cacib.

Alternativ 1 er jo den egentlige tittelen slik jeg ser det

Alternativ 2 er en sånn juksetittel synes jeg, og NKK har faktisk protestert i forhold til FCI på dette fordi de mener det er helt feil vei å gå dersom man ønsker å bevare ett snev av bruksegenskapene i en del raser.

Man må ikke ha opprykk til noe som helst i Sverige for å få Cacib, men man må ha WC for å få cert. Dvs. ha godkjent brukshundkåring (godkjent D) tror jeg det er. Da kan man konkurrere i bruksklass og konkurrere om certet - men man må ha opprykk til B for å bli S Uch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo skudd i C i fellesdekk? Det tror jeg ikke Tia klarer.

Jeg trodde dette gjaldt kun certet? For jeg fant jo ut at jeg må konkurrere med "alle" om CACIBene hvis jeg reiser til Sverige og stiller Cane.

Med Cane er det altså enten brukspremiering + to CACIB i to land for to dommere med et års mellomrom eller 4 CACIB i tre land og tre forskjellige dommere + den ettårsregelen. Regner med det er likt for aussier.

Hm, så hvis du har brukspremiering så trenger du kun to cacib sammenlagt? Men uten trenger man fire? Dvs at mine kun mangler to cacib i utlandet? Hva går disse reglene ut på, er det slik at det må ha gått 1/2 år mellom første og siste cacib eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke "bare" ha opprykk til B bruks for å få cacibet i Sverige? Eller må man ha godkjent? Uansett, jeg hører folk påstår at man kan klare det selv med en skuddredd hund. :)

Bruksmeritter har ingenting med utdelingen av CACIB å gjøre - CACIBET tildeles beste hannhund og beste tispe uavhengig av hvilken klasse de går i. Det er certet som deles ut i bruksklassen, og for å gå i bruksklassen må man ha minst godkjent i klasse C/lägre for å få delta (evt holder det for en norsk hund med WCC som man får ved opprykk fra D til C eller godkjent brukshundkåring :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo skudd i C i fellesdekk? Det tror jeg ikke Tia klarer.

Hm, så hvis du har brukspremiering så trenger du kun to cacib sammenlagt? Men uten trenger man fire? Dvs at mine kun mangler to cacib i utlandet? Hva går disse reglene ut på, er det slik at det må ha gått 1/2 år mellom første og siste cacib eller noe?

Tia mangler kun to i utlandet ja, og det må gå et år mellom første og siste CACIB. Jeg kunne ikke se noe alternativ for de stående fuglehundene i reglene, der sto det kun 2 CACIB + 1 AK på jakt. Regner med samme regler gjelder for de to CACIB'ene, 1 år mellom og ulike dommere/land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo skudd i C i fellesdekk? Det tror jeg ikke Tia klarer.

Men du kan få opprykk selv om du står over fellesdekk og budføring med skudd :) Du må ha minst 196 poeng på LP for å få opprykket, og da mener jeg at du må ligge på 8 i snitt på resten av øvelsene for å klare det (jeg regnet på det for litt siden, jeg har og en skuddredd hund - men ta det jeg skriver med en klype salt, hukommelse er noe dritt :P ).

Ei på runderingsstevnet i høst fikk opprykk uten fellesdekk og budføring. Hun hadde akkurat 196 poeng i LP, og med 10 i runderinga og forholdsvis høy karakter på feltsøk (jeg mener hun hadde 9.5 eller 10 der, men igjen - hukommelse er noe dritt), så fikk hun de poengene hun måtte ha for å få opprykket allikevel. Så det er mulig.. Men det er kanskje enklere å reise til 2 andre land og få cacibet? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Fin oversikt du hadde der BP.

Så det er mulig altså selv med skuddredd hund, det var jo veldig kjekt for oss, da har vi noe å jobbe mot.

Så hvis hun eller Memphis nå får nok premiering til å ta alternativ 1, så mangler de bare ett cacib i utlandet da?

Og i Sverige kan hun gå i bruksklass hvis hun er brukshundkåret eller har opprykk til D, men hun kan ikke bli champ der?

2ne: Var dette fra C til B? Jeg trodde ikke det var feltsøk før i B jeg, men jeg kan jo ikke reglene overhodet siden jeg ikke har tenkt at noen av mine nåværende hunder kommer lenger enn til opprykk til C :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Fin oversikt du hadde der BP.

Så det er mulig altså selv med skuddredd hund, det var jo veldig kjekt for oss, da har vi noe å jobbe mot.

Så hvis hun eller Memphis nå får nok premiering til å ta alternativ 1, så mangler de bare ett cacib i utlandet da?

Ja, da mangler de bare ett cacib i utlandet, og det må gå ett år fra deres første til deres siste cacib.

2ne: Var dette fra C til B? Jeg trodde ikke det var feltsøk før i B jeg, men jeg kan jo ikke reglene overhodet siden jeg ikke har tenkt at noen av mine nåværende hunder kommer lenger enn til opprykk til C :)

Det er ikke feltsøk i klasse C, så 2ne husker sikkert litt feil. Men det er fullt mulig å få opprykk til både klasse B og klasse A uten fellesdekk. Jeg og Cane har jo vært 2 og 3 poeng unna opprykk til A-rundering uten fellesdekken, og da var det mye annet rusk i lydigheten også, men skogsøvelsene var greit på plass. Men er litt vanskeligere fra B enn fra C uten de poengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg for lat til å dobbeltsjekke reglene, men det sto i hvert fall før at for å få internasjonalt championat, måtte hunden være utstillingschampion i sitt hjemland. Jeg vet for eksempel om en engelsk setter som har et tosifret antall CACIB fra de fire nordiske landene, men ikke fikk sitt internasjonale championat fordi den ikke er norsk champion. Altså må fuglisen på jakt, om ikke reglene er endret.

Angående den "enkle tittelen" som NKK har protestert på, mener jeg å ha forstått det dithen at de nå har åpnet for å dele ut den tittelen under forutsetning av at raseklubben til søkende hund aksepterer tittelen. En bekjent med stående fuglehund skrev nylig om det i sin blogg - h*n har ikke tilstrekkelig jaktpremiering på sin hund, men den har nok CACIB i Norge og Danmark. H*n søkte NKK om tittelen, fikk først avslag fordi NKK var i en protestprosess, søkte på nytt da det i siste eller nestsiste Hundesport sto en notis om at de åpnet for tittelen, og fikk da til svar at NKK ville søke gjeldende raseklubb om de vil akseptere denne tittelen - altså på et generelt grunnlag, og ikke for den enkelthunden.

Denne er for øvrig norsk utstillingschampion.

Altså må Norsk Vorsteherklubb eller hva det heter godta tittelen før NKK setter den i drift for vorstehere.

Om jeg har skjønt det riktig, jeg kan sette deg i kontakt med min bekjente om du vil vite mer detaljert og sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså må Norsk Vorsteherklubb eller hva det heter godta tittelen før NKK setter den i drift for vorstehere.

Det er akkurat slik jeg har forstått det hele også - men det er litt merkelig at NKK ikke har sendt ut informasjon om dette til klubbene i forkant slik at raseklubbene faktisk kan ta stilling til dette før det blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat slik jeg har forstått det hele også - men det er litt merkelig at NKK ikke har sendt ut informasjon om dette til klubbene i forkant slik at raseklubbene faktisk kan ta stilling til dette før det blir aktuelt.

Ja, ideelt sett burde det jo vært tatt opp som en prinsippsak - det blir lett en personsak når en har et konkret kasus foran seg, uansett hvor nøytralt en stiller seg.

Mulig denne praksisen er så nyetablert at informasjon ikke har nådd ut enda? Eller om en ikke tror det vil bli mange søknadene, og derfor informerer etter behov? I don't know.

Men det må jo være surt å ha engelsk setter og ikke få tittelen, mens naboens pointer får tittelen... (fiktive eksempler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det slik at i forhold til godkjennelse av internasjonalt jaktchampionat på norske hunder i gruppe 7 måtte den enkelte raseklubb ta stilling til om de godkjente tittelen eller ei uten premiering på jakt? forstod jeg det rett da?

Om hunden i eksempelet i Norge er NUCH må den vel ha premie allerede?

Så vidt jeg har forstått det i forhold til fuglehund fører de nye reglene som kom i fjor (?) til at det er lettere å bli internasjonal enn nasjonal utstillings champion. Iallfall slik jeg leste det når jeg leste informasjonen fra klubbene (som protesterer høylytt!). Altså, for å bli internasjonal champion teller bare utstilling, mens brukskravet ligger fortsatt der for NUCH. Har jeg misforstått det da?

Og emma: jeg vil gjerne ha bloggadressen til eksempelet ditt om du vil dele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det slik at i forhold til godkjennelse av internasjonalt jaktchampionat på norske hunder i gruppe 7 måtte den enkelte raseklubb ta stilling til om de godkjente tittelen eller ei uten premiering på jakt? forstod jeg det rett da?

Mulig du bare skriver feil, men klubbens godkjennelse og det vi har snakket om i denne tråden er internasjonalt utstillingschampionat. Jeg antar de fremdeles må ha jaktpremiering på internasjonalt jaktchampionat :)

Om hunden i eksempelet i Norge er NUCH må den vel ha premie allerede?

Ja, for i det hele tatt å kunne få cert'et må de aller fleste raser i gruppe 7 ha jaktpremiering - og for å få championatet må de ha en bedre premiering. Jeg tror det holder med en tredjepremie for å få certet, men at de må ha førstepremie for å få utstillingschampionatet. Ta det med en klype salt, men jeg tror det er forskjell på krav til cert og krav til championat.

Så vidt jeg har forstått det i forhold til fuglehund fører de nye reglene som kom i fjor (?) til at det er lettere å bli internasjonal enn nasjonal utstillings champion. Iallfall slik jeg leste det når jeg leste informasjonen fra klubbene (som protesterer høylytt!). Altså, for å bli internasjonal champion teller bare utstilling, mens brukskravet ligger fortsatt der for NUCH. Har jeg misforstått det da?

Nei, du har forstått det riktig - og det er også derfor NKK protesterte overfor FCI, og mente at dette ikke ville føre til noe godt for jaktrasene, og at de frykter en enda tydeligere todeling av rasene i en utstillings- og en bruksvariant. Så det er vel derfor de har lagt en klausul om at den nasjonale raseklubben må godta tittelen før den eventuelt iverksettes.

Og emma: jeg vil gjerne ha bloggadressen til eksempelet ditt om du vil dele :P

Sender deg PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Emma: Du må gjerne sende meg bloggen på PM! Og det stemmer at de fleste gr 7 hunder må ha minst 3.premie (på jakt) for å motta cert og 1.premie for å bli champion. Men hvis hunden i eksempelet er NUCH, så har den jo 1.premie og da kan den vel fint bli INT UCH?

Han får jo forhåpentligvis 1.pr på jakt snart, men hvis han tar CACIB i utlandet først, vil dette da være hvilende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Emma: Du må gjerne sende meg bloggen på PM! Og det stemmer at de fleste gr 7 hunder må ha minst 3.premie (på jakt) for å motta cert og 1.premie for å bli champion. Men hvis hunden i eksempelet er NUCH, så har den jo 1.premie og da kan den vel fint bli INT UCH?

Han får jo forhåpentligvis 1.pr på jakt snart, men hvis han tar CACIB i utlandet først, vil dette da være hvilende?

Jeg kan ikke championatreglene for alle raser på fingertuppene, men har hunden klart å bli norsk utstillingschampion, er i hvert fall det et oppfylt vilkår for å kunne bli internasjonal champion. Jeg bare mente å huske at du sa noe om at Memphis ikke kom til å bli norsk champion en gang, men mulig jeg blander med noe annet :ahappy:

CACIB er selvfølgelig hvilende - de hviler fra du kan motta de 15 måneder gammel og inntil du eventuelt en gang kan cashe de inn som tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat siste Hundesport i posten og der står det:

Hovedstyret åpner for å kunne innstille overfor FCI til int showchampion -CIE- for raser hvor det IKKE KREVES jakt - eller bruksmeritter for oppnåelse av NUCH.

For de raser hvor det kreves jakt/bruksmeritter for Nuch opprettholder HS sin beslutning om å ikke innstille CIE (4 Cacib).

Raseklubbene konskulteres i forkant første gang det er aktuelt å innstille for CIE for klubbens raser. Raseklubbens svar tillegges avgjørende vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke championatreglene for alle raser på fingertuppene, men har hunden klart å bli norsk utstillingschampion, er i hvert fall det et oppfylt vilkår for å kunne bli internasjonal champion. Jeg bare mente å huske at du sa noe om at Memphis ikke kom til å bli norsk champion en gang, men mulig jeg blander med noe annet :ahappy:

CACIB er selvfølgelig hvilende - de hviler fra du kan motta de 15 måneder gammel og inntil du eventuelt en gang kan cashe de inn som tittel.

Åja, nei, han får nok premieringen sin snart, det bare tar litt tid med mamma, så jeg må kanskje ta saken i egne hender :ahappy:

Veldig greit at cacibet er hvilende, jeg var ikke sikker på om det var det. :ahappy:

Fikk akkurat siste Hundesport i posten og der står det:

Hovedstyret åpner for å kunne innstille overfor FCI til int showchampion -CIE- for raser hvor det IKKE KREVES jakt - eller bruksmeritter for oppnåelse av NUCH.

For de raser hvor det kreves jakt/bruksmeritter for Nuch opprettholder HS sin beslutning om å ikke innstille CIE (4 Cacib).

Raseklubbene konskulteres i forkant første gang det er aktuelt å innstille for CIE for klubbens raser. Raseklubbens svar tillegges avgjørende vekt.

Ah, altså kan Tia bli int showchampion og ikke Memphis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Drar opp denne jeg. Er det mulig å få begge titlene, både CIE og CIB? Og hvilken var hvilken igjen? Hvis man først får varianten med brukspremiering + to CACIB, er hunden "fullCACIBet" da? *ler* Eller kan man så jakte to CACIB til og oppnå den siste varianten også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne jeg. Er det mulig å få begge titlene, både CIE og CIB? Og hvilken var hvilken igjen? Hvis man først får varianten med brukspremiering + to CACIB, er hunden "fullCACIBet" da? *ler* Eller kan man så jakte to CACIB til og oppnå den siste varianten også?

CIB er med brukskrav (for oss som har slike raser) :lol:

Om man kan oppnå begge deler vet jeg ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg vet ikke helt om jeg forstår det. Får man ikke INT Uch-tittelen dersom man får "bruksversjonen" av det internasjonale championatet (brukspremiering + 1xcacib Norge + 1xcacib utland)?

Sting har 1.premie på jakt og er NUCH, og har nok CACIB i Norge. Hvis han nå får ett i utlandet, hvilken tittel får han da? CIB, CIE eller INT Uch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg vet ikke helt om jeg forstår det. Får man ikke INT Uch-tittelen dersom man får "bruksversjonen" av det internasjonale championatet (brukspremiering + 1xcacib Norge + 1xcacib utland)?

Sting har 1.premie på jakt og er NUCH, og har nok CACIB i Norge. Hvis han nå får ett i utlandet, hvilken tittel får han da? CIB, CIE eller INT Uch?

Det står i den andre tråden når jeg også lurte på dette :lol:

Vi har fornorsket betegnelsen CIB og i Norge heter tittelen INT UCH.

Var svaret fra NKK. I teorien skal man ha CIB med bruks og CIE om man ikke har det. Men i Norge så veier de vist like mye og "alle" heter INT UCH. I følge NKK har dette vært på høring til klubbene om bruken av tittlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...