Gå til innhold
Hundesonen.no

cesarsway.com, blokkerer vi for læring ved "hat"?

Bacon

Recommended Posts

Altså - slik jeg leser sitatene fra Løberg/Tillung så kan eieren "styre" 5 - 8 % av hundens atferd, resten av atferden bestemmes av forhold som er utenfor eierens direkte kontroll. Dersom eieren "gjør alt riktig" og hunden likevel endrer atferd, kan vel eieren neppe være den direkte årsak til atferdsendringen?

Det er ikke helt sånn jeg leser sitatet, men for all del - om man ikke kan kontrollere mer av hundens atferd enn som så, så er det vel poengløst å trene den til noe som helst? Du vil uansett ikke ha kontroll på 90 % av det den gjør?

Jeg hadde i sin tid to rødpelsede maken til din svarte. Kjøpt av en oppdretter med godt ry iflg den svenske raseklubben. Som hadde testet foreldyrene i det de kunne testes for med godt resultat, og slik var det vistnok bakover i slekta. Den første hunden jeg kjøpte var som belgere flest og skudd og raketter brydde den seg ingenting om. At naboene sendte raketter og avfyrte "kanonskudd" på nyttårsaften var helt uproblematisk. Hund nr 2 hadde samme foreldrekombinasjon men fra kullet etter. Den fikk samme trening, gikk i samme miljø som sin eldre bror men uten noen påviselig grunn utviklet nummer to en betydelig redsel for skudd og raketter, noe hverken foreldrene, kullsøskenene og "broren" fra det forrige kullet gjorde. Så mens broren kunne stå ute og se rakettene flakset over hodet gjemte hund nr to seg under senga og var helt fra seg. Eiers feil eller oppdretters feil? Eller andre årsaker?

Nei, gener er en artig ting, så to pluss to er ikke alltid fire. Men det er mye enklere å regne ut hvordan man får fire, når regnestykket ikke er X + Y = 4. Jeg syns ihvertfall det, jeg har aldri vært glad i regning med ukjente ligninger..

Slik jeg leser Løberg/Tillung er det mange faktorer som medvirker til at hunder endrer, atferd og at eieren ikke alltid er "den skyldige". Og om eieren har "gjort alt rett" så må det vel være noe annet som er årsaken til at det går feil? Og vi vet vel lite om hvor mange tilfeller av alvorlig atferdsendring som eierne er årsak til? For alt jeg vet kan eierfeil utgjøre 99% av alle tilfellene, eller 1%, eller et sted imellom de to?

Slik jeg leser Løberg/Tillung, så er det så å si aldri eieren er den skyldige..

Det er da godt at vi kan enes om noe :)

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Hvilken episode var det?

Aner ikke jeg, den som gikk i går? :blink:

var om en usikker rotweiler som bodd epå ett sånt omplasseringshjem. Man så hvordan kommunikasjonen til milan var helt rett for å få hunden til å respondere. riktig "energiflyt" liksom :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...