Gå til innhold
Hundesonen.no

jeg har overforet mitt vakre dyr!!!!

~Marlene~

Recommended Posts

Skrevet

hjelp å hjelp! jeg har overforet minvakre mira!

iikke rart hun veier 3.4 i den alderen!

jeg har nemli gitt henne50/60 gram tørrfor 3 ganger om dagen :)

å de skulle ha 60/75 gram fordelt over 3 porsjoner dagen!!!

jeg har ødelagt min lille venn, viss jeg ikke kan begynne å fore rikti fra nå av!?

hun er jo megatung!

Skrevet

slapp av, det går bra, det er bare å kutte ned på fôrmengden fra nå av :wink:

Hun tar nok ingen skade av det, nå har hun bare litt ekstra fett på kroppen til vinteren for å holde seg varm :wink:

Skrevet

det går så greit så, bare kutt ned på mengden og gi henne det hun skal ha for dagen, det gjør ingenting om hun har litt å gå på nå om vinteren(det blir jo kaldt ute for små tasser vet du). :wink:

Aiwa blir(i følgge det som står på fôrsekkene) underfôret så det holder.

på fôrsekkene så står det at hun skal ha ca 2 fulle målebeger med fôr for dagen, men her i huset har vi funnet ut at hvis hun skal se noelunde normal ut så kan hun bare få halvparten av annbefalte för mengde(og da fôres hun bare på light fôr).

får hun det som står på pakken så raser hun opp i vekt og har på det meste veid 28kg og i følge andre oppdrettere på Samojed så skal tisper ikke veie mere enn 20kg så nå har vi fått vekten ned i 23kg og hun ser fin ut og vi kjenner ribbeina uten å trykke for å kjenne de og alikavell ikke for lett når en tar i hunden, så ut i fra vetten sa sist vi var der så var hun passelig. :wink:

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Skrevet
hjelp å hjelp! jeg har overforet minvakre mira!

iikke rart hun veier 3.4 i den alderen!

jeg har nemli gitt henne50/60 gram tørrfor 3 ganger om dagen  :D  

å de skulle ha 60/75 gram fordelt over 3 porsjoner dagen!!!

jeg har ødelagt min lille venn, viss jeg ikke kan begynne å fore rikti fra nå av!?

hun er jo megatung!

Uansett hvilken rase du har, for det vet ikke jeg, så kan du blande rå, revne gulrøtter i fôret, slik at magen får noe å jobbe med, slik at hunden ikke føler seg sulten mellom måltidene. Jeg anbefaler også å gå bort fra tørrfôr og over til rått våtfôr, som f.eks. fôret fra vomoghundemat. Det er et fôr som passer både til valper og voksne og eldre hunder av alle raser.

Skrevet

Uansett hvilken rase du har, for det vet ikke jeg, så kan du blande rå, revne gulrøtter i fôret, slik at magen får noe å jobbe med, slik at hunden ikke føler seg sulten mellom måltidene. Jeg anbefaler også å gå bort fra tørrfôr og over til rått våtfôr, som f.eks. fôret fra vomoghundemat. Det er et fôr som passer både til valper og voksne og eldre hunder av alle raser.

Jeg glemte å fortelle hvorfor jeg anbefaler å gå over til rått våtfôr. Tørrfôr inneholder mye karbohydrater. Karbohydrater er vegetabilske stoffer, og siden hunden er åtselseter kan den ikke nyttiggjøre seg særlig mye av disse karbohydratene. Dette betyr at når utskillelsesprosessen av avfallstoffene foregår, blir det unødig stor belastning på nyrer og lever, noe det ikke blir hvis du fôrer med rått våtfôr. Rått våtfôr inneholder ikke karbohydrater i det hele tatt.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...