Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva ville du gjort?

Bacon

Recommended Posts

Hva hadde du gjort, hvis du gikk tur med en hund. Hunden så en annen hund, og din hund prøver å gå bort til den andre hunden, og har en agressiv adferd. Du strammer båndet, fordi du ikke vil ha noe slosskamp. Også kommer du borti hunden med beinet, og hunden snur og går til angrep på deg. Hva gjør du så?

Det er vesentlig forskjell på en hund som går til angrep og en hund som biter fordi den blokker, er det ikke???

Siden så mange synes det er ok, så antar jeg at dere fremdeles mener det er forskjell i akkurat de to tingene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Siden så mange synes det er ok, så antar jeg at dere fremdeles mener det er forskjell i akkurat de to tingene??

At man ikke gir bikkja juling i en sånn situasjon, betyr ikke at man syns det er "ok". Det betyr ikke noe annet enn at man mener at bikkja ikke er mottakelig for "beskjeder" når den gjør sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, hva mener du man skal gjøre da? Skrive et brev til den og si at slikt er uakseptabel oppførsel? :)

Jeg ville gått hjem og tenkt over hundeholdet mitt, ikke minst hvorvidt jeg synes hunden egentlig har retten på livet ... når en hund angriper sin egen eier, ja...

Nå vet ikke jeg hva dere legger i ordet angrep? Hos meg betyr det at hunden går inn for å skade/ta noen bevisst. Om bikkja går til angrep for at jeg korrigerer når jeg ser den er på vei inn i en sinnstilstand jeg ikke ønsker, og det (refererer til TS) resulterer i et angrep, ja, da synes jeg faktisk ikke at hunden har retten på livet lengre, 2 eller 50 kg.

Jeg personlig ønsker ikke å bruke tid på en hund jeg kan risikere går til angrep på meg fordi jeg korrigerer den, eller er uheldig å dulter borti den i feil øyeblikk, såpass skal bikkja tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva dere legger i ordet angrep? Hos meg betyr det at hunden går inn for å skade/ta noen bevisst. Om bikkja går til angrep for at jeg korrigerer når jeg ser den er på vei inn i en sinnstilstand jeg ikke ønsker, og det (refererer til TS) resulterer i et angrep, ja, da synes jeg faktisk ikke at hunden har retten på livet lengre, 2 eller 50 kg.

Nøkkelordet her er "bevisst" - en hund som snur seg og biter eieren in the heat of the moment, er ikke ute etter å skade/ta eieren bevisst - den er i en forsvarsposisjon. Et annet nøkkelord er "sinnstilstand" - en hund som snur seg for å ta eieren når den blir "korrigert", er allerede i den sinnstilstanden du ikke ønsket den var i. Da ender det opp med at du "korrigerer" forseint, og det straffer du hunden med - enten ved å "sette den på plass", eller i verste fall avlive (jeg antar det er det vi gjør med hunder som ikke har retten på livet lenger?).

Jeg personlig ønsker ikke å bruke tid på en hund jeg kan risikere går til angrep på meg fordi jeg korrigerer den, eller er uheldig å dulter borti den i feil øyeblikk, såpass skal bikkja tåle.

Merkelig hvor mye vi forventer av hundene våre kontra folk - enda folk liksom skal være mer intelligente, overlegne hunden. Vi forventer at de alltid er i perfekt balanse og aldri er irrasjonelle, og de skal tydeligvis tåle all mulig feilbehandling fra vår side.

Jeg syns det er interessant at ingen av dere som ville avlivet en hund som beit i en sånn situasjon, svarer på hva de ville gjort hvis de ble truet av et rasende menneske. Kan det være fordi at vi innerst inne veit at heller ikke folk i en sånn "sinnstilstand", handler rasjonelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg har en ørliten mistanke om at trådstarter viser til et videoklipp fra YouTube? Hvor eieren av en gjeterhundliknende hund påsto å ha problemer med at hunden utaggerte i møte med andre hunder og fikk hjelp av en hundetrener som skulle ta hånd om problemet?

Minns jeg rett arrangerte hundetreneren en situasjon hvor han med den påstått utaggerende hunden i bånd skulle passere en annen hund som sammen med sin eier kom mot dem på fortauet på den andre siden av gata. Før ekvipasjene var på høyde med hverandre hadde den utaggerende hunden forlengst observert den andre ekvipasjen men viste etter min mening ikke mer enn naturlig interesse for den møtende. I det ekvipasjene passerer hverandre strammer hundetrenere struphalsbåndet og sparker/dulter hunden han leier. Hunden tverrvender, går opp på to og lager et rift i jakkeermet til hundetreneren samtidig som treneren også får ei flenge i armen. Deretter løfter treneren hunden etter lenka slik at den dingler i løse lufta med struphalsbåndet rundt halsen før hunden ramler ned i bakken og ligger der langstrakt mens den gisper etter luft.

Er det dette klippet som er utgangspunkt for innlegget ditt, Bacon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor 2ne er nødt til å gjenta seg om og om igjen.

Smør på flesk: Grim har snudd seg mot meg i situasjoner der han har vært fulstendig blotta for selvkontroll, og det er da ikke vanskelig å skjønne at det er noe som går på stress og reaksjon uten vidre gjennomtenkning.

En gang i vinter kom vi brått på en anna småhissig hannhund, og brøytekantene gjorde veien syltynn. Jeg hadde ikke mulighet til å trekke oss unna, og var nødt til å ta tak i halsbåndet hans for å unngå angrep på den andre hunden. Det resulterte i at han glefsa meg i armen. Nei, det er ikke noe gøy, men du ber faktisk om det når du tar på en hund som koker over. Og det blir det samme om man tar tak bevisst, eller om man kom borti hunden - reaksjonen blir den samme - selvforsvar. Ikke ta det personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ørliten mistanke om at trådstarter viser til et videoklipp fra YouTube? Hvor eieren av en gjeterhundliknende hund påsto å ha problemer med at hunden utaggerte i møte med andre hunder og fikk hjelp av en hundetrener som skulle ta hånd om problemet?

Minns jeg rett arrangerte hundetreneren en situasjon hvor han med den påstått utaggerende hunden i bånd skulle passere en annen hund som sammen med sin eier kom mot dem på fortauet på den andre siden av gata. Før ekvipasjene var på høyde med hverandre hadde den utaggerende hunden forlengst observert den andre ekvipasjen men viste etter min mening ikke mer enn naturlig interesse for den møtende. I det ekvipasjene passerer hverandre strammer hundetrenere struphalsbåndet og sparker/dulter hunden han leier. Hunden tverrvender, går opp på to og lager et rift i jakkeermet til hundetreneren samtidig som treneren også får ei flenge i armen. Deretter løfter treneren hunden etter lenka slik at den dingler i løse lufta med struphalsbåndet rundt halsen før hunden ramler ned i bakken og ligger der langstrakt mens den gisper etter luft.

Er det dette klippet som er utgangspunkt for innlegget ditt, Bacon?

Nope var bare nysgjerrig på hvordan folk reagerer på en klassisk overslagshandling som jeg illustrerte her. Dette hadde ingenting med Cesar Milan og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Nå har ikke jeg lest resten av tråden, så bare det ble en CM-diskusjon igjen, og valgte å hoppe over :ahappy: Men mitt svar til TS spørsmål:

Jeg ville fjernet hunden fra situasjonen så behersket jeg kunne og gått grunndig gjennom hvordan jeg forholder meg til hunden min og hvordan vi kommuniserer. Så ville jeg begynt treningen for å hindre at dette skjedde igjen, ved å få bedre lydighet på hunden så jeg slapp å hindre den i å oppsøke en annen hund med makt og ved å få til å hindre at hunden eskalerer til så høy intensitet at noe slikt kan skje igjen. En hund som ikke eskalerer, og som har en god hverdagslydighet så man kan passere uten at den bryter ut vil ikke komme i den situasjonen at den reagerer på den måten.

Men jeg har selv aldri opplevd dette på mine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Ikke det at hunden biter når den er oppjaget, men grunnen til at den blir oppjaget. ....

- Enig med 2ne. Siden TS har spurt om hva man gjør, - begynne å planlegge tiltak for å dempe/endre atferd ight "grunnen".

- MEN, selvfølgelig...som mange har påpekt over: Dersom dette er noe som gjentar seg stadig vekk - i mange slags situasjoner - i det hele tatt skulle være en vanlig måte å reagere på krav / bli stoppa i en heta situasjon, da sier det vel seg sjøl at man begynner å vurdere både det ene - seg selv/hundeholdet og det andre / bikkja.

- SAMT, til RTL i posten over: Jeg for min del er enig i at det er en vesentlig forskjell,

Takk for en røddig diskusjon!. Det gjorde jo at jeg hang med og begynte å tenke over egne opplevelser og standpunkt.

Nøttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ble medlem av dette forumet idag så jeg kjenner dere ikke særlig godt. Men føler cæsar millan blir tatt opp i mange tråder. På en positiv måte. Synes dere virkelig at hans metoder er ok? Han har forresten en rettsak mot seg nå fordi han kvalte en hund så heftig at hunden måtte gjennomgå flere opperasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Ble medlem av dette forumet idag så jeg kjenner dere ikke særlig godt. Men føler cæsar millan blir tatt opp i mange tråder. På en positiv måte. Synes dere virkelig at hans metoder er ok? Han har forresten en rettsak mot seg nå fordi han kvalte en hund så heftig at hunden måtte gjennomgå flere opperasjoner.

Velkommen skal du være :D

Vi har ett nøkternt syn på han :D. Du må lese med vanlige briller og ikke noen andre, så ser du at de aller fleste her inne sier ikke noe positivt om hele metoden hans, men at han har noe for seg i måten å tenke hund. Nå er det vel en lang tråd her inne om nettopp dette, så bruk søkemotoren så ser du hva hver og en mener om Milan :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...