Gå til innhold
Hundesonen.no

Sunn treretters


laikamor

Recommended Posts

Mamma har bursdag på tirsdag, og jeg vurderer å lage en treretters til henne. Det må være sunt siden hun er på slankern. Jeg tror ikke jeg klarer å lage noe veldig avansert, så det bør være ganske enkelt å lage, og ikke noen veldig "fine" ingredienser.

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne trerettersen har vi pleid å lage her:

Forrett: Asparges med bacon (la frisk asparges trekke noen få minutter i lettsaltet vann, stek bacon forsiktig (må ikke bli helt sprøtt), surr rundt og fest med tannpirkere UTEN smak

Hovedrett: Biff med chilidressing: http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=17672 Veldig sunn, veldig enkel, veldig god (og jeg er ikke engang veldig glad i biff ... )

Dessert: Is, ha gjerne sorbet med friske bær f.eks, det er ofte litt mindre kaloririkt enn fløteiskrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne trerettersen har vi pleid å lage her:

Forrett: Asparges med bacon (la frisk asparges trekke noen få minutter i lettsaltet vann, stek bacon forsiktig (må ikke bli helt sprøtt), surr rundt og fest med tannpirkere UTEN smak

Hovedrett: Biff med chilidressing: http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=17672 Veldig sunn, veldig enkel, veldig god (og jeg er ikke engang veldig glad i biff ... )

Dessert: Is, ha gjerne sorbet med friske bær f.eks, det er ofte litt mindre kaloririkt enn fløteiskrem.

Takk for svar :blink:

Noe annet forslag til forrett? Tror ikke det er noen her i hus som liker asparges :whistle:

Biffen så god ut :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan annbefale 2-3 store scampi som du bare lett steker noen fä minutter i panna. Til dette kan en frisk skive tomat med litt krydder väre kjempegodt, og ikke minst, ekstremt enkelt.

Hovedrett syns jeg alltid filet, eller en god steak er et godt valg, lett ä lage, tar lite tid, og faller i smak hos de aller fleste. Tilbehör som er enkelt kan väre raspede gulerötter med litt eplebäter i, en god blandet salat, og noen ovnsbakte potetbäter. Nam!

Dessert som er sunt og ikke minst sinnsykt godt er yoghurtbeger med müsli oppi. Dvs, du tar en liten bolle og heller litt god müsli i, sä naturelyoghurt, sä igjen litt müsli, og oppä det hele noen bäter deilig frisk frukt! (Annbefalt druer, bananer, og jordbär)

Alt dette kan lages uten mye fett, tar liten tid, er rimelig ok i pris, ser deilikat ut, og ikke minst er det sunt, og utroooolig godt! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrett kan være honningmelon med spekeskinke - de to smakene er gode sammen!

Dessert - hva med å varme skogsbærblanding, og servere en rikelig porsjon av det sammen med en kule vaniljeis eller litt pisket krem? En kan jo spise tradisjonelle desserter selv om en skal spise sunt - men nå blir det bær med is i stedet for is med bær. Altså, mengden avgjør hvor sunt det blir.

Skogsbærblanding finner du i frysedisken, koker opp med pittelitt vann og sukker, og serverer det avsilt (det blir mye vann av frostisen også). Det finnes også frosne jordbær, bjørnebær og bringebær en kan kjøpe og varme, avhengig av hva en liker.

Fyll et høyt stetteglass med varm skogsbærblanding, det ser lekkert ut, så har du pisket krem på toppen og et dryss av raspet kokesjokolade. Server med lang skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere tips :)

Tror jeg har kommet frem til at jeg skal lage scampi til forrett, og Grete Roedes gulrotkake til dessert.

Jeg er fortsatt litt usikker på hovedretten. Gjerne noe med kyllingfilet, men føler det blir litt kjedelig å bare lage kyllningfilet og ris/pommes frites ol. da vi har det ganske ofte. Noen tips til hvordan jeg kan lage en litt spennende (ikke FOR spennende :) ) rett ut av kyllingfilet? Eller liker alle her veldig godt kjøtt, så flere tips til kjøttretter mottas gjerne. Hadde egentlig tenkt å lage biff, men tror jeg går for noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar og lager type "grillspyd" (nä er jo vären snart her, hehe..) sä er jo det utrolig lett, og igjen, kjempegodt og ikke kjedelig :) Pä spydene kan du "tre pä" paprika, champignon, kyllingfiletbiter, div. kjöttsorter, gulerötter, potetbäter, babymais, osv osv, mulighetene slutter der fantastien sier stopp :D Evt. kan du lage rene grönnsaksspyd, noen med bare kylling osv. Tror det faller i smak hos de fleste, og man har enkelt et godt utvalg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker dere sennep?

Jeg har to kyllingretter jeg pleier å lage. De er enkle, spesielle og veldig gode.

Den ene er kylling i spesiell saus, som er basert på bla sennep med sopp og paprika + poteter som tilbehør. Det høres kanskje rart ut, men selv synes jeg kylling og sennep er en overraskende god kombinasjon. Lagde den første gang i forbindelse med en prøve da jeg gikk på kokken og den har slått ann flere ganger etter det.

Alternativ to er kylling i sjokoladesaus, basert på løk, rødvin og kakao. Høres rart ut, men den har blitt en overraskelsessuksess ved flere anledninger :P

Begge disse er lette å lage og tar ikke spesielt lang tid heller. Fancy å spise, enkelt å lage. Slikt liker man :)

Om du ønsker kylling som hovedrett kan du også ta kyllingfilet som du lager lommer i og fyller med urtekremost. Rundt kan du surre bacon. Brun det først litt i pannen (for å få litt stekeskorpe på baconet) før du setter det i ovnen til kyllingen er ferdigstekt.

Til scampiene kan du også prøve litt avokado kanskje? jeg tror det ville vært godt :)

Biff kan bli noe tungt mot scampiene, men svineretter tror jeg vil passe fint. Men det lager jeg litt sjeldnere så da må jeg tenke litt mer :D Lykke til

Om du ønsker oppskriftene på noen av de to første rettene her, send meg PM så skal jeg sende de. Vil bare ikke legge de ut pga opphavsrett osv...

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...