Gå til innhold
Hundesonen.no

Shensi har skadet labben


Sanne

Recommended Posts

Ja hun skadet jo labben når vi var ute i går. Vi aner ikke hva som har skjedd, men hun hadde fryktelig vondt, var hoven og blå. Nå har hun smertestillende i kroppen, så hun klarer å bruke den, men har fremdeles vondt. I dag er ikke hevelsen like ille, men hun er mer blå. Noen som har noen som helst formening om hva dette kan være/hvor alvorlig. Skal til dyrlegen for røntgen i morgen altså, men klarer ikke helt å falle til ro i kveld heller liksom... Vil ikke at hun skal vandre rundt med noe alvorlig.

Fikk beskjed av dyrlegen om å gi henne smertestillende, holde henne i ro, ikke tur, ikke leke/hoppe osv. Ja for hvor lett er det å holde en valp i ro liksom :icon_redface: Men vi gjør så godt vi kan da. Og "heldigvis" er hun litt slapp av dette, så hun er litt roligere enn vanlig, men likefullt er det en prøvelse å holde henne i ro altså :whistle:

her er et par bilder for å vise:

i73859_LabbentilShensi.jpg

i73860_Untitled1.jpg

Som dere ser så har jeg ringet rundt hvor hun er blå på den nederste varianten. I tillegg er hun litt blå videre opp på foten, men det er vanskelig å se på et bilde siden hun har brun pels der. Men det ser absolutt ikke bra ut altså. :whistle: Og hevelsen er også så liten at du bare såvidt ser den på bildet. men ja, det er liksom i tå"leddene" hun er blå da :innocent: Og litt videre oppover på foten som sagt, men vises jo veldig godt på det hvite da. Har mest lyst å dra inn med henne i dag, men siden dyrlegen sier at vi like greit kan vente så er jo det kanskje like greit, sparer hvertfall noen kroner på det.

Bah, hater når dyra er syke/skadet :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som hun har forstuet den,og da er det bare å holde henne i ro noen dager til hun er haltefri.Sålenge hun greier å gå på den er det nok ikke brukket, og siden hevelsen har gått ned så er det nok allerede på bedringens vei. Jeg hadde ihvertfall ikke stressa avgårde til vet for røntgen for noe så lite,men så kan det hende jeg er blitt mer "tøff" sånn sett etter å ha hatt whippet som løper på seg småskader innimellom :icon_redface:

Men hva slags smertestillende har hun fått? Om det er vanlig paracet/ibux så er det giftig for hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan være ulike årsaker, trenger heller ikke være alvorlig. Du må bare vente til imorgen og høre da. Ellers har det lett for å bli spekulasjoner og det kan gjøre det værre for bekymringens del.

Hold hunden mest mulig iro til imorgen (er det alvorlig, vil selv en valp bli rolig. Nitro knakk beinet 4 mnd gammel, og da så man at han hadde vondt, og han ville ikke gjøre noe pga smerten). Jeg ville ikke gitt smertestillende imorgen før timen pga at da får dyrlegen kjent orntlig på hunden uten at medisinen har noe innvirkning.

Uff det er så kjipt når hundene har det vondt og man ikke helt vet hva det er.. :icon_redface: Lykke til imorgen. Du får gi oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonje: Det er smertestillende til hund ja :lol: Metacam. Dyrlegen vi snakket med i går som fakset resept til apotekt. Kjenner jeg ikke er så tøff på dette, har jo ikke hatt mye skader på hund tidligere. Så dyrlege blir det nok uansett, så får de avgjøre om det er vits med røntgen, tror ikke jeg er den beste til å vurdere det altså, for meg skal hun inn på røntgen tvert liksom :whistle: Men jeg synes det er ille nok når hun har vondt selv om hun har smertestillende liksom, eller er det vanlig? :icon_redface: jeg vet virkelig ikke hvor godt Metacammen funker jeg, noen som vet? Hun gikk jo ikke på den før hun fikk smertestillende i går heller, men håper virkelig det bare er en forstuing altså! :D Og det kan jo rett og slett hende at hun kanskje er litt "pysete".. kanskje. håper det :whistle: Kjenner uansett at det er litt beroligende å høre folk faktisk tenke forstuing. For jeg tenker knekt, alvorlig skade i sener/nerver osv :innocent: Ikke krisetanker på meg liksom :D

Djervekvinnen: Ja blir jo lett spekulasjoner og evt unødvendig bekymring, men sånn har vi vært i et døgn nå, skikkelig hyperstressa for at det skal være noe ille liksom :lol:

Men dyrlegen sa at hun skulle få smertestillende i tre dager for å fjerne hevelse og sørge for at det ikke gikk betennelse i det og sånt, men du har jo kanskje rett i at man kanskje burde la henne komme dit med den opprinnelige smerten i morgen og ikke med smertestillende innabors... Problemet er da at hun kommer til å bli gående hele natten med smerter. Smertestillende skal gå ut av kroppen sånn i 11-12 tiden i kveld, så får se om hun blir verre i foten da. Hvis hun slutter å tråkke på den igjen og heller halter som i går så tror jeg sannelig jeg gir henne uansett altså... Er fryktelig svak når dyra har det vondt altså :hmm: Takker og oppdatering blir det garanter. Så satser vi på at det blir en sånn "jo det var bare en forstuing gitt" :lol:

Nei nå skal jeg ta meg en røyk å stresse ned 100 hakk her. Får ikke gjort noe før i morgen uansett :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr takler smerte bedre enn man skulle tro. :icon_redface: Det er oftes værre for oss eiere. Jeg syns det hørtes litt rart ut at dyrlegen gir ut medisiner uten å ha sjekket hunden orntlig først. Ihvertfall sånn jeg tenker. Men kan jo være at han hadde en plan med det da, feks at hunden har blitt bra/mye bedre til imorgen med medisinen og vips, så har alt gått bra og sånn. :innocent:

Hunden ligger jo iro om natten så jeg tror ikke det gjør noe at den ikke har smertestillende da. For da får du tatt en orntlig undersøkelse imorgen, og ikke at hunden ikke kjenner noe pga smertestillene (som kan skje). Men dette er jo forbeholdt om at hunden ikke hyler og klynker/piper når den snur litt på seg osv. du hører jo hvis den har tydelig smerter. Har den VONDT, så gir du jo det.

Er det "kun" halthet, uten piping, ville jeg venta til dyrlegetimen. Men det er bare hva jeg ville ha gjort. Du bestemmer jo selv med din hund :innocent: Følg dyrlegens ordre, det er nok best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg vet, merker godt at det er verre for oss tobente enn det er for hun sånn sett :innocent: Hun stresser ikke stort med det hele hun nei, men merker jo at hun er litt roligere enn vanlig. Hun hopper og styrer ikke like mye som ellers liksom, og det er jo en stor fordel da, at hun klarer å begrense seg selv litt utifra hva som er vondt å sånn :whistle:

Ja jeg ville helst inn å sjekke i går, men antok at dyrlegen visste hva hu snakka om. Men tror det mest var for å unngå betennelser å sånn at det ble skrevet ut smertestillende, ikke så mye for å fjerne smertene egentlig :icon_redface:

Ja du har jo et godt poeng der, så er kanskje det beste å se det an litt utover. I går så hyla hun jo bare hun rørte litt på seg før hun fikk Metacam. Hvis det blir så ille i natt så får hun nok en dose. Men er jo helt klart best å ta henne med til dyrlegen uten at hun er smertedempa :lol: Jeg ser at Metacammen begynner å gå ut av kroppen hennes da, for hun halter mer nå enn tidligere. Er egentlig kanskje like greit å vente hvertfall noen timer før vi evt tenker på å gi henne ny dose for å faktisk se om hun er bedre/verre enn i går. jepp det var lurt synes jeg :whistle: Og nå er det jo bare 11 timer til jeg kan ringe til dyrlegen å bestille time :hmm:

EDIT: Ida: Ja det kan nok ha skjedd, men vanskelig å si. Det var jo hundetreff, så mye folk og hunder liksom. Vet hun ble tråkket på av en av hundene en eller annen gang i løpet av treffet, men kan liksom ikke forstå at det skal forårsake så mye smerte :innocent: Eller? men ja, hun kan nok ha klemt den uten at vi har sett det. Eller vridd den, trampa over, satt den fast kanskje.. Det er så mye som kan ha skjedd, det er jo sånn fart i den lille kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering! Da har vi kommet hjem fra dyrlegen. Og det var ikke noe alvorlig heldigvis! :icon_redface:

Men hun har blodutredelse da, og blodet forårsaker press på nerver og det er jo selvfølgelig vondt :whistle: Å så kunne det være en brist :whistle: Så nå har vi fått beskjed om å holde lille gull i ro i 2 UKER :innocent: Herlighet det blir hardt for lille engelen altså! Ingen leking med andre hunder, unngå løping og herjing som best vi kan...

Noen som har gode råd eller :innocent: Altså hjernetrim og sånt skal vi selvfølgelig gi henne og vi kunne gå rolige turer med henne heldigvis, men hun er jo en valp med energi. Jaja, må bare gå på et vis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holde Shensi i ro i 2 uker? Oi! :icon_redface:

Jaja, men det går vel å holde henne litt roligere. Nansen bikker etter å ha gnagd seg gjennom en frossen melkekartong med veldig utvanna blanding av fôr, egg, pølsebiter, leverpostei, og anna småsnask. Kanskje en fløtekartong med slik frysemiks hadde fungert på Shensi-lille? Håper det går bedre nå enn på lørdag, da, hun var ikke særlig fornøyd med foten sin da stakkars :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er akkurat det jeg også tenker... Holde den propellen i ro i to uker blir interessant :icon_redface:

Men ja, litt roligere må vi jo få til, og takker for forslaget! Skal absolutt prøves, og hun bruker jo lang tid på en litt hard godbit liksom, så dette kan faktisk funke for å både holde henne opptatt en god stund, men også å slite henne ut psykisk. Og labben er heldigvis mye bedre nå! :whistle: Var grusomt å se henne når vi kom hjem på lørdag. Da brukte hun ikke labben i det hele tatt og hyla hver gang hun snudde på seg/kom borti den å sånn. Håper aldri jeg trenger å oppleve det igjen altså, for å se lille valpen sin hoppe rundt på tre bein, hyle av smerte å sånn, DET gjør vondt i et mammahjerte altså!

Men hun trenger å være litt aktiv også, den lille rampen.. I går fikk hun jo en skikkelig raptus og det gikk utover labben, etterpå var hun skikkelig halt en stund igjen :innocent: nei farsken dette blir harde dager :whistle: Sover nå da, sliten etter dyrlegebesøk og labben er nok veldig vondt etter at dyrlegen klemte og sånn på den, skikkelig hoven igjen også :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det ikke var så alvorlig :icon_redface:

Ja det er kjipt å måtte holde hunden iro så lenge. Selv måtte jeg holde min valp helt iro i 4 uker(med gips), og etterfulgt av en roperiode på 4 mnd (rehabilitering) hvor det kun var små turer i kort bånd, og ingen løping i det hele tatt eller herjing. Så jeg vet godt fustrasjonen. Men utrolig hvor godt det egentlig går, når man må :innocent: Man må bare se på det positivt, og tenke: Nå blir hunden snart bra! :whistle:

Tips til rolige aktiviteter er å la hunden gnage på margbein, fylle kong med godbiter ol. Ellers kan du ha hunden med ut i hagen, bare sitte ute. Eller ta den med på oppdagelsesferd i armkroken. Valper blir fort sliten av inntrykk. Den kan være med på kjøreturer osv. Gå korte turer i bånd.

Pleide å ta med min hund ut og sette meg på et pledd eller en benk og se på ting utendørs. Du som har så liten hund, kan ta den i en bag eller noe, og ta den med overalt. Eller sette den på ei vogn :innocent: Mange kreative ting man kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp var utrolig godt å få vite at det ikke var så ille :icon_redface:

Seriøst, det er fem mnd det :D Tror jeg hadde gått på veggen hvis Shensi måtte vært i ro så lenge! heldigvis er det bare to uker :innocent: men som du sier, man må bare tenke positivt og heller tenke at for hver dag så er man nærmere slutten på roligperioden :hmm: Hun har faktisk sovet siden vi kom hjem fra dyrlegen. :whistle: Stakkar lita har nok vondt og er utrolig sliten nå ja.

Ja og fylle kong å sånt kommer vi helt klart til å gjøre. Og trene litt klikker med henne å sånne ting. Og tipset til Nansen også! Og ja, vi har tenkt på det der med å ta henne med ut og bare sitte i ro med henne, men problemet er at hun blir jo så sabla ivrig. Hun vil jo ikke sitte i ro, mye mer moro å løpe rundt! Men da kan vi legge inn litt roligtrening i samme slengen, hun kan jo godt lære seg til å slappe av ute også liksom :innocent: I armkroken nytter ikke, hun vil bare ned å gå... Kjøreturer var ikke så dumt! :whistle: Og korte, rolige turer fikk vi lov til å gå, takk og pris for det! Men ja, mange gode forslag her, så takker for tips! Greit å få litt tips fra noen som har gått gjennom det å måtte holde en valp i ro også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakar lille pia... Var vanskelig og ike holde på med hun da jeg kom i dag.. Bamse hade vanskeligheter med og holde seg i ro også :icon_redface: hehe, lille tantebarna mine ;)

går nok fortere over enn dere tror :) Shensi er nok hardfør :) litt sytete :P men det er bra og si i fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like blått og hun har veldig vondt enda. men du verden det er et såre strev å holde denne frøkna i ro altså :whistle: Uansett hva vi prøver så har hun tonnevis av med energi. Hun sover jo mye også liksom, men når a er våken så er a søren meg VÅKEN også ja og da freser hun rundt, hopper og spretter. :blink:

Så må vel ringe dyrlegen å høre hva han sier ang det, om det går bra at hun styrer en del fremdeles. Er ikke bare bare å holde henne i ro for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fik jo beskjed om å holde zita i ro etter hun forstuet labben, og ja.. :blink: hun var ike flink til det, hoppet ved utgangs døra da vi skule ut osv, men hun var jo ike valpen da dette skjede, men det jeg jorde var at jeg bar på hun, når hun ble hyper.

Jo jeg vet at shensi blir helt vrang når hun blir holdt fast, men hva med å .. aktivisere hun på en roooooolig måte.. vet ike va det måtte blit, men kanskje ha hun i fanget og leke (som en kattunge) når hun liger på ryggen ? :P når hun blir så hyper liksom :whistle::aww:

HELDIGVIS.. så er hun ike av den største hunderasen :lol: så det er jo bare og sette hun i valpe grinda, så hun ike hopper over alt, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...