Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispenavn på F

Carina

Recommended Posts

Skrevet

Næh. :blink: Skjønt, det uttales jo Fyushienn, så det hadde jo blitt Fus. :)

Tenkte med å uttale c som k jeg da. :wub:

Men da kan du jo kalle henne Fy. :)

Skrevet

Tenkte med å uttale c som k jeg da. :wub:

Men da kan du jo kalle henne Fy. :)

Ja, regner med du tenkte det ja. :)

Haha, stakkars liten jente da! :) Folk måtte jo trodd jeg er verdens slemmeste hundeeier hvis jeg skulle gått rundt og Fy'et på henne hele tiden. :blink:

Skrevet

Ja, regner med du tenkte det ja. :wub:

Haha, stakkars liten jente da! :) Folk måtte jo trodd jeg er verdens slemmeste hundeeier hvis jeg skulle gått rundt og Fy'et på henne hele tiden. :)

Hadde vært moro da. :)

Men noen gode tips har jeg vel egentlig ikke. Bortsett fra at jeg liker Freke, Frigg, Frei og Fyn.... Og et par jeg tenker på til egen hund i framtiden, så de sier jeg ikke. :blink:

Skrevet

Flesk? (evnt. Flæsk)

Wikipedia: Ordet flesk brukast òg, kanskje helst skjemtande, om kroppsfeitt hos folk.

En hund er jo ofte klengete, og Flesk er noe som ligger nærme kroppen, og hunden er svart, svart som en skygge, og skyggen holder seg også nært, dermed tadaaa Flesk!

Nei og nei... man kan da ikke være overtrøtt midt på dagen :blink:

Fabia

Fabienne

Fae (utales sikkert Fa)

Fay

Faigel (fra yiddish feigel som betyr fugl)

Faira

Fancy

Fran (kult egentlig)

Fantine

Farah

Fin

Fauna

Fausta

Fawn (young deer, og belgere er jo spretne saker :wub:)

Felice

Felina

Femie

Feodora

Feray (månestråle eller noe på tyrkisk)

Ffion

Fleur (pent og feminint synes jeg... minner meg om harry potter)

Fiera (stolt)

Filiz

Flann

Flàvia

Flikk

Fortuna

Folami (respect and honour me - yoruba)

Franka

frances

Funda

Skrevet

Jeg stemmer definitivt for Fauna altså. :whistle:

Er litt forelska i det navnet jeg, så du må isåfall tåle at geita mi heter det samme! :blink:

Betydningen er jo litt åpenbar, det betyr jo dyreliv. Men det er også en romersk gudinne (egentlig flere) av natur (blir rå på spor?), fruktbarhet (masse fine valper), kvinner og helbredelse.

Ellers synes jeg Filou var ganske fint, og ikke SÅ pusete. Men det er ikke min hund. :aww:

Og Faina.

Mulig noen av disse har blitt nevnt allerede, men jeg kjeder meg så da så. Jeg er også litt overtroisk av meg, ellers hadde jeg sagt Furia.

Fabia - en som gror bønner (veldig illeluktende valp?)

Flavia - gylden (nå er hun jo gronnis og ikke golden da men)

Frige - variant av Frøya

Fenia/Fenja - fred, sikkerhet, beskyttelse (stødig IPO-hund?)

• 4 weeks later...
Skrevet

Hva skjedde med F-navn liksom? :)

Jeg er jo veldig sær, så det skulle liksom høres fint ut og ha en bra betydning. Da var det ikke så mange alternativene igjen, og enten er det andre belgere som heter det, eller så passer det ikke til hunden. :wub: Jeg måtte gå maaange runder med meg selv for å klare å kalle hunden noe annet enn på F, siden jeg pleier å ha kallenavn som begynner på kullbokstaven. Tvangstanker, I know. :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...