Gå til innhold
Hundesonen.no

4 månaders omplacering


panthern

Recommended Posts

Hej!

Igår hämtade vi hem vår valp (blandras mellan kelpie och bc, tjuvparning, jättemysiga föräldrar) som har hunnit bli 4 månader. Han har bott 2 månader hemma hos sina föräldrar, en månad hos sin förra ägare och sen hos kenneln igen.

* Saken är den att när vi har han lös så sticker han iväg och skäller på olika saker och då går det itne att få stopp på han vad vi än försöker (ropar, leksaker, springer åt andra hållet). Detta sker ganska ofta- papperskorgar, snöhögar, bilar mm mm. Just bilarna skrämmer ju såklart oss, har hört om bc's som jagar dom, går det att få stopp på?

* Han lyfter också på benet när han kissar och juckar på sin hundkorg, han kan väll itne vara könsmogen redan?

Någon som har några tips om hur vi ska hantera han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Någon som har några tips om hur vi ska hantera han?

Man kan jo forsøke :ahappy:

Han slår meg som en stresset liten gutt. Nå svarer jeg på det siste først; prøv å finn på noe rolig (stille) innendørs. Fyll en flaske med maten hans, kjøp en kong og stapp den med pølser eller leverpostei, sleng ut pølser på en plen. La han bruke hodet sitt. Det kommer til å roe han ned en god del. Har du barn, så prøv å få de til å finne på stille ting, slik som under, kontakt og dekk, sammen med deg. Så de også forstår at de ikke skal herje han opp, det er jo tross alt kjempeartig med valp i huset.

At han løfter på beinet får du ikke gjort så mye med, men min lille på 13 uker gjør det samme. Det er slettes ikke elegant, men han gjør det *ler* Så jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for :) Noen venter til de blir kjønnsmodne, andre igjen begynner tidlig, mens noen begynner aldri.

Så det første;

Resten av atferdene hans, som bjeffing og løping mot ting, er nokså enkel og litt kjedlig. Ta på bånd på tider dere ikke orker å jobbe med det, og bruk langline når dere skal jobbe med det. Han skal søke kontakt om det er noe han er usikker på. For det er stort sett det som trigger boffingen og busingen hans. Men altså, langline så han ikke får dratt så langt avgårde. Derfra kan dere jobbe med innkallingen. Nå ville jeg ha jobbet en del inne med dette først, så han skjønner greia uten for mye forstyrrende elementer rundt han. Belønn for kontakt og at han kommer til dere. Bruk godis som han elsker, ost, pølser, kjøttbiter, leverbiter (lag selv) osv. Tusle ut med det i langline og test om det virker. Ute hadde jeg startet med at han tar kontakt i vanlig bånd og belønner dette. Ikke korrigerer usikkerheten hans, da vil dere bare forsterke den. Så om han er låst i noe, så ville jeg nok nappet litt i linen (ikke hardt, men mykt, for å minne han på at det er noen bak) Jeg ville også ha jobbet inn en dekk som gjelder selv om verden går under. Dette kan du også jobbe med inne, det må gjøre moro fra starten av, ta det med ut når du ser at du kan legge han på kjøkkenet, mens du er i motsatt ende av rommet. Ta det med ut i hagen, osv. Ute kan du godt bruke ball, som du kaster over hodet på han. Får du dette til, kan du bryte gjennom det meste. Han skal ligge selv om du kommer inntil og knepper på båndet. Dette kan komme til nytte ang biler, men du bør ikke prøve dette før du kan kaste en ball og legge han med ryggen til deg, der det er masse forstyrrelser. Kan du det, så kan du prøve på biler.

Med andre kortere ord; bånd til vanlig, langline til jobbing ute, trene inne på kontakt og dekk, rolige oppgaver inne. Lykke til, og du kommer sikkert til å få flere råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm fick det ikke till att byta överskrift på ämnet nu men jag ska tänka på det till nästa gång. Hade han ute i långlina igår och det blev otroligt misslyckat- en massa stress å han ville bita på bandet och busa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...