Gå til innhold
Hundesonen.no

Bryte båndtvangen.


KristinL

Recommended Posts

For min del så går hundene mine nesten aldri i bånd, for som sagt jeg mener at lov om dyrevelferd (for MITT vedkommende) kommer i rekken før det å verne om viltet som mine bikkjer gir en god beng i uansett, siden jeg faktisk, på mirakuløst vis, har kontroll på dem.

Hvis hundene dine må gå løse for at det ikke skal være dyremishandling så bør du kanskje se litt på utstyret du bruker, eller hundeholdet ditt generelt? Såvidt jeg vet var det ingen unntak fra båndtvangen for folk som har kontroll på hunden sin. Derimot er det påbudt å ha kontroll på hunden når den er løs UTENFOR BÅNDTVANGEN.

mvh,

Dyremishandler (aka langlinebruker)

Paragrafen om unntak for kurs i regi av hundeklubber står i forskrift om hundehold i de fleste kommuner. Bare å søke etter "forskrift om hundehold blabla kommune".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Hvis hundene dine må gå løse for at det ikke skal være dyremishandling så bør du kanskje se litt på utstyret du bruker, eller hundeholdet ditt generelt? Såvidt jeg vet var det ingen unntak fra båndtvangen for folk som har kontroll på hunden sin. Derimot er det påbudt å ha kontroll på hunden når den er løs UTENFOR BÅNDTVANGEN.

mvh,

Dyremishandler (aka langlinebruker)

Hva man anser som et optimalt dyrehold og dyremishandling, er vel litt forskjell fra person til person vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man anser som et optimalt dyrehold og dyremishandling, er vel litt forskjell fra person til person vel?

Tja, man har lovdefinisjoner her også. Og dyrevelferdsloven skal såvidt jeg vet forhindre dyremishandling, ikke optimalt dyrehold. Isåfall hadde en del ting vært ganske annerledes her i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, man har lovdefinisjoner her også. Og dyrevelferdsloven skal såvidt jeg vet forhindre dyremishandling, ikke optimalt dyrehold. Isåfall hadde en del ting vært ganske annerledes her i landet...

Hadde ikke folk hatt forskjellige meninger om hva som var et "optimalt dyreliv", så hadde det vært lite endringer innen særlig industrielt dyrehold. De som sitter nærmest på en "fasit" på hva et optimalt dyrehold er, er vel etologene. Mens lovene tidivs nok er mer tilpasset menneskene enn dyrene.

En god del av det som er tillatt i følge staten, anser andre som dyremishandling. Burhøns og pelsdyrfarmer er et godt eksempel. Noen anser det som dyremishandling å bure inne dyr hele livet deres og frata de en hver mulighet for å utføre naturlig atferd. Andre synes det er helt OK faktisk. Spør man en NOAH/PETA aktivist og en pelsdyrfarmer om hva som er dyremishandling, så får man forskjellige svar. Fordi mennesker har forskjellige meninger, og vi har forskjellig oppfatning på hva et optimalt dyrehold er og hva dyremishandling er. Selv om man har lover og regler på dette. Så at en person har et annet syn på hva som er dyremishandling, er vel ikke ensbetydende med at det er noe med dyreholdet som er kritikkverdig på andre måter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier NOAH/PETA om båndtvang og hundeeiere som ikke greier å aktivisere hundene sine nok på andre måter enn å slippe dem løs?

Nå er jeg ikke medlem i noen av de organisasjonene, jeg brukte det bare som et eksempel på ytterpunkter i meninger om en og samme sak. Hva de mener om båndtvang og ikke båndtvang, aner jeg faktisk ikke.

Samme med hundeeiere. Noen mener at hundene skal ha mye mer mulighet til å løpe fritt rundt enn det lovene tillater, andre synes det er helt greit at en hund lever hele livet sitt i enden av et kort bånd på tur rundt kvartalet. Men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom at en person mener at hunder skal kunne løpe mye mer løs enn det de kan i følge lovene, med at det er noe galt med utstyr eller hundehold faktisk. Men meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk Emilie over her som antydet at båndtvangsloven var i konflikt med dyrevelferdsloven. Ikke jeg. Båndtvangsloven sier heller ikke noe om lengde på båndet/lina, og heller ingen begrenseninger på bruk av sykkel, jogging, inngjerdede områder, lengde på tur etc. Bruk hodet!

Nå er det ikke slik at man kan unnta seg for lovene etter eget forgodtbefinnende. Ellers er det en ting eller to jeg kunne tenkt meg å gjøre selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, første paragraf sier jo at man skal fremme god dyrevelferd. Det står også at dyr skal "holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel".

Og det blir vel et definisjonsspørsmål? Hva man anser som er god dyrevelferd? At de skal ha mulighet til naturlig atferd eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser virkelig ikke konflikten med båndtvangen. Da er hundeeierene for late eller dumme, hvis de ikke greier å gi hunden "mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd" uten å bryte loven. Med mindre du da mener at hunders naturlige jaktadferd skal gå foran viltets velferd, såklart.

Og nei, loven overlater ikke til folk å definere ting selv. Så det er ikke et definisjonsspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ingen stilt spørsmål ved lovverket, hadde det vel aldri blitt endringer. Loven er ikke en fasit på hva som er det beste for et dyr, men hva staten mener at vi skal gjøre og ikke gjøre. Og det er alltid folk som ønsker å endre diverse regler. Hadde enkelte kommuner fått det som de ville, så hadde vi ikke fått ha hundene løse overhode...

Nå har vel ingen sagt at det er greit at hundene skal jakte på viltet? Trur de fleste mener at skal man ha hunden løs, så skal den være under kontroll. Uansett når på året man har den løs. Men noen anser at det å løpe løs er en del av naturlig atferd for en hund, og mener at den skal ha rett til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok mange av oss ganske notoriske båndtvangsbrytere. Jeg tviler på at samtlige konkurransehunder trener kun på forsvarlig inngjerdede områder, på friområdene eller i bånd. Og loven gir vel ikke oss fritak egentlig? Rundering foregår løs, men der er det vel kun hunder til bruk i redningsarbeidet/tjeneste som er fritatt for loven?

Når man velger å bryte båndtvangen, så skulle man tru at det var steder der det var minimalt sjanse for at hunden jager vilt eller bufe? Ikke om man blir sett eller ikke, som virker som om er det avgjørende for enkelte.

Det finnes unntak, ja:

§ 9. Unntak fra sikringsreglene

Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for

a) hund når den brukes i reindrift,

b) dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit,

c) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste,

d) hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt,

e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger,

f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

Hund som nevnt i første ledd bokstav a til d eller i bestemmelse som gjelder særlige bruksformål etter bokstav e, kan på en aktsom måte slippes slik det er naturlig ut fra bruksformålet.

En hund som nyttes som jakthund eller er under trening eller prøve for dette, kan slippes på en aktsom måte slik det er naturlig ut fra bruksformålet, når dette ikke er strid med viltloven eller regler om båndtvang. Det samme gjelder for trening og prøving av ettersøkshunder.

Fra "Lov om hundehold".

EDIT:

Det står litt på paragrafen.no også:

Båndtvang

I tiden fra 1. april til 20. august er det båndtvang. Hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at de ikke kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Dessuten har kommunen adgang til å vedta forskrift om båndtvang. Dette gjelder bl.a. i boligområder og handleområder, parker mv. Det kan også gis kommunal forskrift om båndtvang i bl.a. tur- og rekreasjonsområder, på turstier mv. Det skal imidlertid ikke gis forskrift om båndtvang i turområder i større utstrekning enn nødvendig. Hensynet til dem som ønsker å ferdes med løs hund skal også ivaretas i tilstrekkelig grad. Kommunen kan også gi forskrift om at hunder ikke har adgang til skolegårder, barnehager, kirkegårder mv.

Det er en del unntak fra bestemmelsene om båndtvang. Bestemmelsene gjelder ikke for hund når den brukes i reindrift eller for dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit. Bestemmelsene gjelder heller ikke for jakthund når den brukes for jakt mellom 20. august og 1. april. Det er dessuten en del andre unntak, bl.a. for tjenestehunder. Når unntaksbestemmelsene kommer til anvendelse, kan hunden på en aktsom måte slippes slik det er naturlig ut fra bruksformålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira, det er du som kaller deg selv dyremishandler, ikke jeg. Jeg synes det er drøyt å holde et stort rovdyr fastbundet, enten jeg bruker sele eller pigghalsbånd for den del, men det er meg :wub:

Og forresten, på vei hjem fra jobb i fjøset i dag - hvor jeg hadde med meg hundene som faktisk ikke hang i strupen på gårdsdyrene, selv om de var løse ( :getlost: ) - sprang det en hare over veien, rett foran oss. Og gjett hva, de knertet ikke den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira, det er du som kaller deg selv dyremishandler, ikke jeg. Jeg synes det er drøyt å holde et stort rovdyr fastbundet, enten jeg bruker sele eller pigghalsbånd for den del, men det er meg :getlost:

Og forresten, på vei hjem fra jobb i fjøset i dag - hvor jeg hadde med meg hundene som faktisk ikke hang i strupen på gårdsdyrene, selv om de var løse ( :wub: ) - sprang det en hare over veien, rett foran oss. Og gjett hva, de knertet ikke den heller.

Det var faktisk du som anså det som brudd på dyrevelferdsloven dersom du fulgte båndtvangen... :D

Men hvis de ikke knertet haren, da gjør det jo ikke noe om du bryter loven.

Skjønner igrunn ikke hvorfor jeg gidder å argumentere på dette, igjen... ser de fleste har gitt seg.

Er folk virkelig så tette at de ikke ser problemet med å ta loven i egne hender og bryte den etter eget forgodtbefinnende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg bryter båndtvangen med min hund så ofte jeg kan. Min forrige hund hadde jeg ALDRI i bånd, jeg hadde faktisk aldri med meg kobbel en gang. Men han passet sine egne saker og tuslet fredelig alene. Den hunden jeg har nå derimot er supersosial, og ville nok overfalt folk med lykkelige sprell om han fikk sjansen, så han må jeg passe på. Han løper som oftest løs, men jeg har alltid øynene rundt neste sving, i tilfelle det skulle komme noen. Da kaller jeg han inn, så får han gå fri ved foten, evt i bånd, til de andre turgåerne har passert. Det hender man får noen sure kommentarer og hører noen mumle "båndtvang", men sålenge det ikke forårsaker noen hendelser så ser jeg virkelig ikke problemet! De fleste smiler og gir komplimenter og ønsker deg en god dag, så da får man heller ignorere de få som er sure iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke størst der og da, men "de få" sure er også de som sørger for å begrense hundeeieres frihet og rettigheter ellers. Den sure naboen din vil nok være den første til å si "friområder!? Tar ikke disse kjøterfolka seg nok friheter som det er?".

Ser det veldig tydelig her i England nå. England er et veldig bra sted for hunder. Båndtvang er ikke lovpålagt (de fleste ville dyr har jo også tilgang på gress hele vinteren, f.eks.), og hunder er velkomne de aller fleste steder, også puber, parker og fornøyelsessteder. Det er ganske godt tilrettelagt, og masse hundebæsj-steder.

Men nå har problemet med uansvarlige hundeeiere blitt såppas stort at det vurderes både båndtvang (dog da av hensyn til folk!) og andre begrensninger. Utrolig trist at folk er så egoistiske at det går ut over de som faktisk følger de lovene de er pålagt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag møtte jeg en merkelig ekvipasje i Trondheim.. Var utenfor bilen og lufta hunden min mens jeg venta på noen inne hos øyenlegen. Og da ser jeg en "penere eldre dame" og den lille terrieren hennes komme mot oss. I flexi selfølgelig.

Da de var 50 meter fra oss og de hadde fått øye på oss, tror du jaggu ikke at dama fikk behov for å slippe løs hunden sin fra flexin så den fikk løpe bort til oss? Er det ikke nok at voffsen har 15 meter med bånd liksom? Hva om jeg hadde hatt en hundeagressiv hund da? Da hadde det jammen ikke vært mye mer enn fillene igjen av den lille bjefferten. Heldigvis så er jenta mi bare superglad i andre hunder. Bjeffer og styrer gjør hun, men kun fordi hun vil bort og hilse/leke. Uansett så har jeg alltid kontroll på hunden min.

Kunne ikke dy meg for annet enn å spørre dama om det ikke var båndtvang i Trondheim, og joda det var da det svarte hun litt spak.. Hadde hun bare hatt stålkontroll på hunden så den kom da hun ropte og styra, men nei det hadde hun ikke.

Viste ikke om jeg skulle le av hele klisje episoden eller om jeg skulle bli irritert. Pga en god dag så ble det heldigvis det første :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig! Det er da masse man kan aktivisere hunden med selv om den må ha bånd på seg. Den kan ha på langline, da får den jo løpt.. Den kan sykles med, jogges med, svømme.. Syns ikke det er så ille å ha hundene i bånd mens det er båndtvang jeg, og det virker ikke som om de plages av det selv heller.

Jeg MÅ bare kommentere dette, da en vanlig 15m line er 5 galoppsteg for min hund.. Lenger line enn det gir meg null kontroll pga vektstangprinsippet, men heldigvis har jeg stemmekontroll. Og jeg er kjempeglad jeg har hage hvor Valpis kan få raptusene sine, slik at hun får løpt av seg energitoppene. Gubben bryr seg ikke så mye om å løpe i full fart, så 15m line holder i massevis til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker aldri på at det er båndtvang. Mine hunder går alltid løse når vi er på tur.

Det har jeg alltid å gjort. men her jeg bor sier di visst du VET du har 100 % kontroll på hunden kan du ha den laus.

Aldri noen som he klaget på meg når jeg har hun laus, alle he bare skrytt av hvor flink hun er som bare går laus på plass når det kommet andre hunder å sånn.

Så vi har aldri hatt noe problem med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg alltid å gjort. men her jeg bor sier di visst du VET du har 100 % kontroll på hunden kan du ha den laus.

Aldri noen som he klaget på meg når jeg har hun laus, alle he bare skrytt av hvor flink hun er som bare går laus på plass når det kommet andre hunder å sånn.

Så vi har aldri hatt noe problem med dette.

Da synes jeg at du skal lese hele diskusjonen og argumentene for aa holde hunden i baand, uansett hvor lydig, snill, stor, liten, lilla eller gul den er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...