Gå til innhold
Hundesonen.no

Bryte båndtvangen.


KristinL

Recommended Posts

Hvordan er reglene hvis man trener hunden? Er det lov å ha den løs da? Feks feltsøk, rundering, lydighet..

Jeg ble i allefall brølt til da jeg trente lydighet med Ganzie på en inngjerdet parkeringsplass helt ved kjøpesenteret på en søndags formiddag. "Det er båndtvang" brølte en mann til meg :ahappy:

Kjære vene, tenkte jeg, noen har fritidsproblemer. Jeg trente hovedsakelig fot-øvelser og hadde total kontroll hele tiden. Greit nok at noen er redde for hunder, men denne parkeringsplassen var som sagt inngjerdet, langt unna folk og ferdsel og hunden var under kontroll. Jeg er slem, gadd ikke bry meg og fortsatte å trene :) (forøvrig var det ikke båndtvang da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

tror man da må innhente tillatelse på forhånd, og antagelig gjøre det på godkjent område

Ja, tror det er noe slikt. En venninne av meg hadde denne tillatelsen på sin forrige hund, da burde det være noe hvem som helst kan få? :ahappy: Hun er den eneste privatpersonen jeg har hørt om som har denne tillatelsen da.

Kanskje fordi det er en gal "skogvokter" som springer rundt på byfjellene rundt Bergen, med eneste hensikt å finne hundeeiere som bryter båndtvangen? :)

Gjør det? Jeg lurer på om det MÅ være poiti som går rundt og gir bøter? Eller kan dette gjøres av sånne derre tilsynsmenn også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så irriterande det är med sådanna folk :ahappy: som liksom ska tillrättavisa andra och vara som en extra polis överallt. Jag hade också fortsatt hehe, du störde ju inte honom?!

Jag tror att det bara är polisen som kan ge böter, men vem som helst kan ju tipsa polisen om ev. vart de sett folk gå med lösa hundar. Finns väl en del sivila som håller utkik kanske? Men tycker det är onödigt att slösa resurser på det. Finns så mycket annat våldsamt och hemskt som händer men som aldrig blir uppföljt på grund av att de inte har nog resurser?! Det är ju inte så konstigt då om de sänder ut poliser för att hålla koll på om det finns lösspringande hundar haha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så irriterande det är med sådanna folk :) som liksom ska tillrättavisa andra och vara som en extra polis överallt. Jag hade också fortsatt hehe, du störde ju inte honom?!

Jeg forstyrret ikke på noe vis, han hang ut av et vindu flere hundre meter unna og brølte :) Men selvsagt, vi ødela kanskje utsikten hans? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh haha :ahappy: så komiskt hur lite folk kan ha att göra att de måste hålla koll på andra och styra haha... nej Ganzie tycker du bara ska strunta i han stollepär som hänger ut genom bilen och skriker för ingenting.

eller fönstret var det :) hihi lika dumt det haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det? Jeg lurer på om det MÅ være poiti som går rundt og gir bøter? Eller kan dette gjøres av sånne derre tilsynsmenn også? :)

Vet egentlig lite om det der, men denne "tilsynsmannen" i Bergen har i hvert fall fullmakt til å gi ut bøter, og det er vel derfor han saumfarer byfjellene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov til å ha hunden løs når det er båndtvang:

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Det er hele resten av året at hunder kan være løse om de blir fulgt og kontrollert på aktsom måte.

Nå er det ikke båndtvang for å hverken beskytte folk eller irritere hundeeiere, det er for å verne vilt i en periode hvor de føder og oppdrar små unger. Ha for all del bikkjene deres løse, men da regner jeg med at dere betaler en evt. bot med et smil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor pleier å gå tur på Hjortland i Bergen, og der har flere hundeeiere fått bot langt oppe på fjellet faktisk.

Men det er iallefall mye mer logisk enn når man får bot for å ha hunden løs i områder som er så invadert av mennesker at det knapt finnes en spurveunge igjen der ... På fjellet, i skogen og i strandlinjene er det jo faktisk vilt som bør beskyttes.

Forøvrig er jeg enig med 2ne, bryt for all del båndtvangen, men ikke syt over å ha fått bot:P For de aller, aller færreste har såpass kontroll på hundene sine at de med hånden på hjertet kan garantere at dyret aldri vil forårsake forstyrrelse av vilt i en sårbar tid! (Nå har jeg mine løse selv altså, men ser området veldig an, jeg er heldigvis "velsignet" med greie plasser å ha hundene løse rett rundt husveggene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Det er hele resten av året at hunder kan være løse om de blir fulgt og kontrollert på aktsom måte.

Aaah...i min familie har man alltid sagt at "båndtvang betyr det samme som fullstendig kontroll på hunden innenfor båndlengde (ca 2 meter, altså)", slik at vi alltid har ansett at om hunden går fot, og man har stålkontroll på at den kommer til å fortsette å gå fot "uansett" hva som skjer, så er den i bånd. Selv om båndet er usynlig. Ihihihi, ok, må revidere den, da, takk for oppklaring :)

Men, det burde da være greit å trene innkalling og ting med sporline, og så slippe lina bittelittegranne...? Og liksom leke litt frislipp uten å slippe fritt? Hvis man ikke blir sett? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er greit og ikke greit, setter jo loven ganske klare rammer for. Nå bryter vel de aller fleste av oss denne loven, men det går jo faktisk ikke ut på om man blir sett eller ikke. Men at man skal verne om vilt og bufe.

Men som 2ne sier. Blir man bøtelagt, så får man betale det med et smil. Jager bikkja noe den ikke skal jage og blir skutt, da kan man faktisk ikke klage i etterkant og kalle bonden for en haug med oppnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er fryktelig glad for at jeg bor på et sted uten innsnevra bønder eller andre folk som vifter med haglen hvis jeg har bikkjene mine løs. Tror jeg må bo på en ganske spesiell plass, for her blir faktisk ikke hundene sett på som skadedyr. Av en eller annen merkelig grunn knuser ikke hundene her vipeegg, sprenger hjortekalver eller spiser lam, men så går store schäfere og labbiser fot med sine 12 år gamle eiere her også, og det er vel kanskje heller ikke helt normalt i vår tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha ja :):P Glad jeg ikke bor i Bergen :)

Bor i indre Østfold, ja vi har nok ulv, men hunden er innen synsvidde :P Mulig jeg tar en sjans, men vi koser oss i skogen :P

Er vankelig å gå i skogen om vinteren med all den snøen :P Når det endelig begynner å bli bart må vi liksom ha hundene i bånd :) Nei :D løpe fritt er en fin ting :P

Leste ett eller annet stedom regler: "hunden kan være løs hvis den er under tålig kontroll" :ahappy: *løpe å sjekke*

står litt her: Regler

"Hunder kan være løse bare når de blir fulgt og kontrollert på aktsom måte" da høres det jo ut som den kan være løs da?? :P

her har vi hatt ulven helt nede på gårdveien, den har jaget av gårde hestene en gang også, så her må vi være forsiktige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er fryktelig glad for at jeg bor på et sted uten innsnevra bønder eller andre folk som vifter med haglen hvis jeg har bikkjene mine løs. Tror jeg må bo på en ganske spesiell plass, for her blir faktisk ikke hundene sett på som skadedyr. Av en eller annen merkelig grunn knuser ikke hundene her vipeegg, sprenger hjortekalver eller spiser lam, men så går store schäfere og labbiser fot med sine 12 år gamle eiere her også, og det er vel kanskje heller ikke helt normalt i vår tid?

Det har skjedd før at hunder har tatt både vilt og bufe, og det kommer til å skje igjen. Det er ikke alle som har kontroll på hundene sine eller vett. Enkelte slipper faktisk bikkjer løs i inngjerdete beiter med sau... Både utmark og innmark.

Og så lenge man bryter loven med viten og vilje, så blir det vel litt teit og sitte og sutre over teite politifolk som bøtelegger eksempel.

Eller som et ganske kjent norsk navn som var ute og luftet dyret sitt og lot den løpe rundt og jage sauer i båndtvangstiden. Bonden snakka til han, men han påstod at siden han var xxx så skulle da ingen komme her og påstå at han ikke kunne ha bikkja si løs. Bare synd bonden ikke skaut den bikkja, men da hadde det nok vært ramaskrik i et hvert trykket media der han hadde sitti og sippet over familiemedlemmet sitt. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt i denne båndtvangsperioden har jeg vel brutt loven hver dag, men det er fordi jeg har vært på hytta laangt inni skauen..

Men jeg bryter den litt sånn ellers også, egentlig gjør jeg ca. det samme nå som resten av året; har han løs på steder der jeg annser det som trygt og roper han inn hvis det kommer folk, hunder osv.

Sier som andre her, ikke aktuelt at min hund skal være i bånd hele sommeren, det er jo den fineste tiden å ha hund løs i skogen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd før at hunder har tatt både vilt og bufe, og det kommer til å skje igjen. Det er ikke alle som har kontroll på hundene sine eller vett. Enkelte slipper faktisk bikkjer løs i inngjerdete beiter med sau... Både utmark og innmark.

Og så lenge man bryter loven med viten og vilje, så blir det vel litt teit og sitte og sutre over teite politifolk som bøtelegger eksempel.

Eller som et ganske kjent norsk navn som var ute og luftet dyret sitt og lot den løpe rundt og jage sauer i båndtvangstiden. Bonden snakka til han, men han påstod at siden han var xxx så skulle da ingen komme her og påstå at han ikke kunne ha bikkja si løs. Bare synd bonden ikke skaut den bikkja, men da hadde det nok vært ramaskrik i et hvert trykket media der han hadde sitti og sippet over familiemedlemmet sitt. :ahappy:

hvilket kjent norsk navn? ble umodent nysgjerrig her jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tilsnakk av politi noen ganger faktisk. Har ikke fått bot ennå, men aksepterer at det er en risiko jeg må ta, når jeg velger å bryte loven. Jeg kan ikke si jeg ser sånn veldig alvorlig på det, da jeg vet jeg kan kalle inn Amira når som helst (klarer fint å kalle henne inn når hun akkurat er på vift etter f.eks rådyr).

Den ene gangen hadde jeg reist med toget fra sande til oslo s, gått gjennom jernbanetorget over på t-bane og gått vidre inn i byen uten å ha med bånd, så det fortjente jeg (trodde jeg hadde med bånd i sekken, men oppdaget på toget at jeg hadde glemt det!)

Når jeg trener LP, rundering e.l. så har jeg ikke tenkt over det egentlig. Tror det skal MYE til at noen gir meg bot eller tilsnakk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kalle hunden min til meg når som helst jeg også, men jeg skal finpusse mer på det allikevel så jeg så trygg som mulig på at han ikke kan komme til å ta vilt mm. Det er det viktigste for meg. Så får det heller være med hele boten. Rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står litt her: Regler

"Hunder kan være løse bare når de blir fulgt og kontrollert på aktsom måte" da høres det jo ut som den kan være løs da?? :)

Det gjelder når det IKKE er båndtvang. :)

Langline er et fint verktøy.

Her i England er det ikke båndtvang, og gjett hvem som jaget hjortekoller 2. april... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overholder båndtvangen i skogen pga viltet, men lar henne være løs der hun ikke forstyrrer ville dyr, og for å trene med henne.

Hunden trenger ikke jage dyret for å stresse det, og tenk hvor redde vi er for unødig stress i forskjellige perioder i drektigeheten på avlstisper...

Etter å ha gått endel med settere i vinter skjønner jeg også hvor viktig det er med båndtvang, for så systematisk og langt ut som de går, rekker de å forstyrre ganske mange dyr på sin vei. Og de kan ikke begynne å lage forskjell for folk / raser i loven heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd før at hunder har tatt både vilt og bufe, og det kommer til å skje igjen. Det er ikke alle som har kontroll på hundene sine eller vett. Enkelte slipper faktisk bikkjer løs i inngjerdete beiter med sau... Både utmark og innmark.

Og så lenge man bryter loven med viten og vilje, så blir det vel litt teit og sitte og sutre over teite politifolk som bøtelegger eksempel.

Ja, klart med enkeltes holdninger så skjer det nok igjen, men det skal ikke skje hos meg - jeg har faktisk kontroll på bikkjene mine. Og siden jeg bor og jobber på gård så ser jeg ikke problemet med å slippe hundene mine her heller.

Mulig jeg formelt sett bryter en lov, men hvis jeg har dem i bånd bryter jeg en annen lov etter mitt skjønn, nemlig lov om dyrevern. Jeg mener at mine hunder lider i utrengsmål når de går rundt med bånd rundt halsen, og jeg vet at jeg glatt kan slippe dem uten å miste kontrollen. Jeg tror for øvrig kattene mine lager mer problemer for vilt enn hundene mine, de tar jo både småfugl og mus - midt i verpetiden :) Burde kanskje festet et solid bånd på dem også, og satt dem i kjetting på tunet... :ahappy: Det er liksom ingen andre dyr som MÅ holdes i bånd forresten, mulig jeg er urimelig, men synes det er litt urettferdig jeg da.

Og btw, hunder som går i bånd får mer eller mindre muskelknuter i nakkepartiet før eller siden, det synes jeg i grunnen lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formålet med båndtvangbestemmelsene er jo som det blir nevnt her å verne viltet. Derfor er det litt selvmotsigende (men veldig forståelig) at vi hundeiere argumenterer med, og helt bevist går i skogen, på fjellet, stranda eller andre steder ut i naturen der sannsynligheten for å møte på vilt er stor, men der vi får være i fred for andre folk og evnt. Herr Politi med sin bøtelegginsbok.

Indirekte sier vi egentlig: "Jeg driter om jeg fortyrrer viltet, så lenge ingen ser at jeg gjør det, og så lenge jeg ikke forstyrrer noen mennesker". Egentlig så skulle man hvis man først vil ha hunden løs, ha latt hunden gå løs midt i byen, og holdt den i bånd i svarteste skaugen. Men det er vel (forståelig nok igjen) det motsatte folk gjør.

Når det er sagt så gjør jeg akkurat det samma sjøl, men kommer det en anmeldelse for brudd på båndtvangbestemmelsene, eller ser Onkel Politi meg, så kan jeg ikke være sur på dem om de gir meg en bot.

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klart med enkeltes holdninger så skjer det nok igjen, men det skal ikke skje hos meg - jeg har faktisk kontroll på bikkjene mine. Og siden jeg bor og jobber på gård så ser jeg ikke problemet med å slippe hundene mine her heller.

Mulig jeg formelt sett bryter en lov, men hvis jeg har dem i bånd bryter jeg en annen lov etter mitt skjønn, nemlig lov om dyrevern. Jeg mener at mine hunder lider i utrengsmål når de går rundt med bånd rundt halsen, og jeg vet at jeg glatt kan slippe dem uten å miste kontrollen. Jeg tror for øvrig kattene mine lager mer problemer for vilt enn hundene mine, de tar jo både småfugl og mus - midt i verpetiden :) Burde kanskje festet et solid bånd på dem også, og satt dem i kjetting på tunet... :ahappy: Det er liksom ingen andre dyr som MÅ holdes i bånd forresten, mulig jeg er urimelig, men synes det er litt urettferdig jeg da.

Og btw, hunder som går i bånd får mer eller mindre muskelknuter i nakkepartiet før eller siden, det synes jeg i grunnen lite om.

Hund har lite rettigheter ja. Det burde vært muligheter for friområder i alle kommuner slik at man kan slippe hundene lovlig. Katt er opplest og vedtatt at kan gjøre som de vil... De må få leve ut sin naturlige atferd, mens hunden ikke skal få utfolde seg overhode store deler av året. I tilegg så "straffes" jo alle hundeeiere for at noen ikke klarer å ha hverken kontroll på hunden, eller vett mellom øra.

Jeg bryter loven selv. Men den dagen jeg får bot, så må jeg bare betale den med et smil, og så heller glede meg over alle de gangene de har gått løse. Mange steder så er det jo ekstraordinær båndtvang store deler av vinteren i tillegg. Men siden loven er klar på sitt område, så må man bryte den med viten om konsekvensene. Ikke komme i ettertid og klage på det.

Jeg har ikke noe i mot løse hunder under kontroll (i "stemmebånd" :) ), men jeg har veldig mye i mot løse hunder uten kontroll. Men jeg synes det er greit å være klar over konsekvenser og hva lovteksten sier i klarhet. Og være fult klar over at det kan skje, det er hunder vi har med å gjøre. Selv om veldig mange antar at de har full kontroll over hundene sine, så har de aldri fått det testet ut i en situasjon med dyr til stede. Og den dagen de løper på et rådyr, så er både bikkje og rådyr langt avgårde... For mange har en holdning til båndtvangen at den er mer for mennesker og ikke å bli sett, enn til å verne nettopp om vilt og bufe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere vært velsignet med hunder som ikke har hatt så sterkt jaktinstinkt at jeg ikke kunne bryte jakten. Ergo har jeg vært slepphendt med båndtvangen. Nå derimot, så må jeg pent inn finne meg med å ha henne i bånd. Hun er en jeger og hun blokkerer totalt ut alt annet enn dyret hun jakter på. Nå begynner snart hyttetiden og jeg må si jeg gruer meg litt, men løpestrenger med snelle er kjøpt inn, svømmevest kjøpt inn (hun synes vann er skummelt og må venne seg til det) og sykkelen får bare være med att og frem. Litt styr blir det, men når jeg vet at hun kan både skremme, sprenge og gud forby ta livet av en kalv, så tør jeg ikke.

Går jeg i parken eller gatelangs, er hun løs, og da får jeg ta bota med ett smil. Jeg bryter en lov og da får jeg ta konsekvensen av det om jeg blir "oppdaget".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...