Gå til innhold
Hundesonen.no

Hikking?

Fia

Recommended Posts

Skrevet

Jeg bare lurer på en litt merkelig ting. Er det normalt at en valp hikker ganske ofte? :aww: Har bare lagt merke til at Gina gjør det av og til. Blir jo bekymret av den minste ting! Haha :D

29616qg.png

- Nora&Gina

Skrevet

Jepp, det er helt normalt! :aww: Mine valper, som nå er fem uker, har ganske nylig begynt å hikke (i tilfelle noen lurte på når de begynte liksom). Husker ikke helt da de forrige hundene mine som valp sluttet å hikke, men de var nok flere måneder ja.

Skrevet

Jepp, det er helt normalt! :aww: Mine valper, som nå er fem uker, har ganske nylig begynt å hikke (i tilfelle noen lurte på når de begynte liksom). Husker ikke helt da de forrige hundene mine som valp sluttet å hikke, men de var nok flere måneder ja.

Men det er vel mulig at de hikker som voksne også håper jeg?

Skrevet

hehe joda mi på snart 4 år hikket i går :D Bare veldig sjelden forhold til når var valp da var det jo hele tiden.Er ganske komiskt synes jeg :aww:

Skrevet

Altså, her kommer den "vitenskapelige" utredningen: :aww:

Alle dyr som er avhengige av lunger, er avhengige av å bruke dem non-stop fra det øyeblikket de tar sitt første åndedrag, til de dør. Det er masse jobb for lunger, som inntil de tar sitt første åndedrag, ikke har hatt noen anna funksjon enn å vokse på plass. Hvis det hadde vært sånn at lungene aldri hadde fått trent litt, så hadde de vært altfor svake til å kunne ta på seg den jobben når feks menneskebabyen eller valpen blir født.

Så hva gjør flinke naturen? Jo, den finner på hikking! :aww: Inni magen drar fosteret inn fostervann i lungene, og så begynner den å hikke. Med fostervann i lungene blir hikkinga en temmelig tøff styrketreningsøkt for de jomfruelige lungene, men etter 9 mnd, eller 63 dager, har den hatt så mange av disse styrketreningsøktene at lungene er sterke nok til å ta på seg oppgaven med å levere oksygen til kroppen resten av livet.

Derfor ser man ofte at småbarn, og valper, hikker veldig mye fra de er små, fordi den refleksen har liksom ikke blitt helt skrudd av ennå, men det blir mindre og mindre hikking ettersom de blir eldre. Jeg har aldri sett en gammel dame hikke :D Men ingenting er vel så søtt som en liten valpis som hikker seg i søvn? :D:)

Skrevet

Det har jeg aldri tenkt på! :aww: Haha, jeg har heller aldri sett en gammel dame som har hikket :D

Skrevet
Jeg har aldri sett en gammel dame hikke :aww: Men ingenting er vel så søtt som en liten valpis som hikker seg i søvn? :D:aww:

Når jeg tenker etter, så er det fryktelig lenge siden jeg kan huske at jeg hikket... :D Det betyr altså... ehhhhhhh.... :)

Skrevet

Når jeg tenker etter, så er det fryktelig lenge siden jeg kan huske at jeg hikket... :D Det betyr altså... ehhhhhhh.... :aww:

...ehm, at du er moden for alderen? :aww:

N hikker rett før han sovner, rett etter at han har spist, når han akkurat har lekt og herja litt, når han har veldig lyst til å spise eller gjøre noe, når han nettopp har vært ute en tur, når han furter, når han er glad...ehm...skjønner ikke hvordan han rekker å puste innimellom all hikkinga, jeg. :D

Edit: *skrivemerskrivemer*

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...