Gå til innhold
Hundesonen.no

schæfer

heir

Recommended Posts

Jeg har ei schæfer tispe på 4,5mnd. Hun er ca 55cm og veier ca 20kg. Har tenkt til å ha henne på utstilling, men synes hun vokser veldig fort og er redd hun skal bli for stor. Er det andre her som har hatt schæfer som kan si noe om hun er normal høy i forhold til alderen? Jeg mener å ha lest at de vokser i høyden fram til ca 9mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke utvokst før de nærmer seg to-årsalder, men de vokser jo fortest de første ni månedene. Synes din høres litt stor ut for alderen ja, men jeg har bare min egen å sammenligne med, hun er 30 kg, og var vel knapt halvparten da hun var fire og en halv måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres vel egentlig ganske stort ut for alderen synes jeg. Normalhøyde for fullvoksne tisper ligger jo på 55 til 60 cm.

Min gamle hannhund som landet på 70 cm var ikke så høy i en alder av 4.5 mnd en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis har du målt henne? Med målestav eller målband? Tisper vokser i høyden stort sett til dei får første løpetid. Og den kommer ca rundt 7-8 mnd`s alder.

Det høyres ganske høyt ut når hunden er 4,5 mnd, men kan jo og være at ho slakker ned på veksten fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte for litt siden en Schäfertispe på ... det var kanskje 3 - 3,5 mnd? De hadde iallefall fått valpen nylig. Like stor som min fullvoksne Labrador på en 50 cm (aldri målt nøyaktig). Håper å treffe på de folka igjen om 1 år, for den ferdige størrelsen på den bikkja vil jeg gjerne se :icon_confused: Så at det går an er jeg ikke i tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel variere veldig? Noen vokser jo veldig mye i starten også dabber det av ganske tidlig, noen vokser gjevnt og trutt og andre igjen vokser kanskje mye, i korte perioder. Men noen liten hund blir det nok ikke. Ene min slutta og vokse i høyden da hun var 7 mnd, mens den andre vokser enda i en alder av 2 år. Begge de to har ligget på ca 20-22kg når de var 4 mnd og har en voksenvekt på 43 og 47-49kg og henholdsvis 63 og 72 cm på manken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Jeg vet ikke om jeg har målt henne riktig/nøyaktig. Jeg har stilt henne inntil en vegg, og målt av ved skuldrene. Mulig det er feil? Hun har vokst veldig fort så hun fortsetter nok ikke i dette tempoet regner jeg med. Jeg ser av svarene at flere har større hunder,men kan dere bruke dem på utstilling og til avl (bli avlsgodkjent) hvis de er større en rasestandarden? Jeg trodde "store" hunderaser fikk løpetid seinere enn 7mnd alderen, men det er vel veldig individuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Jeg vet ikke om jeg har målt henne riktig/nøyaktig. Jeg har stilt henne inntil en vegg, og målt av ved skuldrene. Mulig det er feil? Hun har vokst veldig fort så hun fortsetter nok ikke i dette tempoet regner jeg med. Jeg ser av svarene at flere har større hunder,men kan dere bruke dem på utstilling og til avl (bli avlsgodkjent) hvis de er større en rasestandarden? Jeg trodde "store" hunderaser fikk løpetid seinere enn 7mnd alderen, men det er vel veldig individuelt?

Skal ikkje vere skråsikker her, men trur ikkje du har fått korrekt måling.... Varm opp hunden din først og så still henne opp sånn som sch skal stilles. Har du en hundeklubb nær deg? Gå dit og spør om dei har en målestav så får du målt henne rett.

Mine sch har fått første løpetid ved ca 8 mnd`s alder.

I følge rasestandaren har du 1,5 cm "slingringsmonn" på maxhøyden. Du finner dette på sidene til NKK i rasestandaren for sch. Det er gruppe 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei schæfer tispe på 4,5mnd. Hun er ca 55cm og veier ca 20kg. Har tenkt til å ha henne på utstilling, men synes hun vokser veldig fort og er redd hun skal bli for stor. Er det andre her som har hatt schæfer som kan si noe om hun er normal høy i forhold til alderen? Jeg mener å ha lest at de vokser i høyden fram til ca 9mnd.

Jeg veide min schäfertispe for et par dager siden (dagen før hun fylte 4mnd.). Hun veide da 21kg., og hun er iflg. flere veterinærer jeg har snakket med ikke tjukk. Jeg får stadig kommentarer om at hun kommer til å bli stor.

Høyden har jeg ikke greid å måle, men jeg tviler på om hun er så høy som 55cm.

Jeg kommer også til å prøve meg på utstilling, men jeg blir ikke skuffet om hun blir for stor. Jeg synes ingenting er så flott som en stor og kraftig schäfer.

Det kunne forresten vært interessant å høre hva Ricco og dere andre som har greie på schäfer mener. Er 4mnd./21kg. veldig unormalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide min schäfertispe for et par dager siden (dagen før hun fylte 4mnd.). Hun veide da 21kg., og hun er iflg. flere veterinærer jeg har snakket med ikke tjukk. Jeg får stadig kommentarer om at hun kommer til å bli stor.

Min tispe på 3 år veier pr i dag 29 kg. Hun er ei litta tispe og ikke spesielt grovt bygget. Valpen min på 12 uker veider ca 11 kg (han er litt tynn, siden han har hatt mye diare + at han er fjasete i matveien, men tipper han hadde veid 12-13 kg i normal form). Regner ikke med at han øker vekta si med 10 kg på en mnd. Så hun slår meg som ei stor jente på 16 uker. Det er fortsatt 8 kg igjen til din lille frøken, så det kan jo hende veksten hennes bremser seg litt nå fremover og hun blir normal schæfertispe. Du skal ikke se bort i fra det altså :rolleyes2: Jeg tenker litt på om du kanskje burde prøve å holde henne litt tynn, med tanke på at hun er så tung og veksten hennes ikke har bremset opp ennå med tanke på beinstammen hennes. Vet ikke hva de andre sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min schvalp veier 13,6 kg. Han blir 4 mnd 13 april. var hos veterinær på tirsdag, og han synes valpen såg veldig fin ut og akkurat passe i vekt. Men det er jo flere ting som kan virke inn på vekta, f.eks tung/kraftig beinbygning.

Nå synes eg det heller er en fordel at dei ikke er så tunge i oppveksten med tanke bein og ledd.

Mi voksne tispe veier 32 kg og ho er 60 cm høg.

Personlig synes eg 21 kg kan være litt mye, men det er vanskelig å seie uten å få sjå hunden.

Kan du ta noen bilder av henne og legge ut? Fra siden, over ryggen og fronten?

Legger ut noen bilder av Kaizer så kan du sjå korleis han er.

Dette er tatt 21 mars.

152.jpg

Dette er fra sist søndag, og i tillegg er han våt i pelsen.

148.jpg

Kaizer er han med stående ører.

gutta.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ho ser ikkje ut til å vere overvektig. Ho har nok vokst godt i ei periode, men det kan jevne seg ut.

Takk for svar (til Margrete og Lola Pagola også). Håper disse svarene var av interesse for TS også, da det ikke var meningen å "kuppe" tråden. Men det ville vært litt dumt å lage en ny nesten identisk tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg peiling på schäfer, men jeg tror nok at individer av forskjellige raser kan ha litt "unormale" vekstkurver i forhold til de fleste andre i rasen - uten at de nødvendigvis blir unormalt store eller små som voksne. Min springertispe var hele 10kg da hun var 9 uker, vanlig vekt ved 8 uker er ca 5kg ergo var hun "dobbelt så stor som hun skulle være". Hun var heller ikke spesielt feit, men hadde normalt med valpefett.. Nå er hun akkurat som hun skal være, så jeg ville ikke begynt å bekymre meg mye enda. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fint at så mange har svart. Jeg synes hundene på bildene ser kjempe fine ut. Veide min i dag til 21.5kg og hun er IKKE tykk. Jeg prøver å få henne til å spise mer, men hun er ikke interessert. Jeg stiller henne opp inntil veggen, og måler av ved skuldrene. I dag målte jeg henne til 56cm. Men som noen andre har svart tidligere, så måler jeg nok feil. Men er det andre som kan prøve å måle sin hund på samme måten, så kan vi sammenligne høyden? Hun blir 5mnd neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fint at så mange har svart. Jeg synes hundene på bildene ser kjempe fine ut. Veide min i dag til 21.5kg og hun er IKKE tykk. Jeg prøver å få henne til å spise mer, men hun er ikke interessert. Jeg stiller henne opp inntil veggen, og måler av ved skuldrene. I dag målte jeg henne til 56cm. Men som noen andre har svart tidligere, så måler jeg nok feil. Men er det andre som kan prøve å måle sin hund på samme måten, så kan vi sammenligne høyden? Hun blir 5mnd neste uke.

Jeg får i underkant av 55cm. når jeg prøver å måle på den måten du beskriver. Men ta dette med en stor klype salt, da Jessie ikke er særlig interessert i å bli målt. Når jeg prøver å stille henne opp mot veggen, tror hun at det er noe «skummelt» som skal foregå, og bare prøver å sette eller legge seg.

Hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale deg å melde deg inn i Norsk Schäferhund Klub, og møte opp på treningene på Bredtvet (tirsdager og torsdager). Da kommer du i kontakt med mange hyggelige og schäferkyndige mennesker som kan gi deg råd og veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nok min bare litt større enn din, men også 1mnd eldre, så da er nok hun riktig størrelse. For et par dager siden falt det ene øret ned igjen. Hun er godt igang med tannfellinga, så jeg hadde håpet de kunne holdt seg oppe nå. De har vært opp og ned den siste mnd. Andre som har opplevd en hund på 5mnd som har ører som fremdeles ikke står som de skal? Jeg hører til Grenland schæferklubb, men jeg har ikke vært der enda. Andre som har noen erfaringer med klubben? Jeg har fått en koselig mail hvor de sier jeg bare må komme en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...