Gå til innhold
Hundesonen.no

Slipper bevisst hunden løs,


PsychoLynx

Recommended Posts

Onsdag kjørte jeg på en sidevei i distriktet her. Plutselig dukket det opp en setter med refleksvest midt i veien. Jeg seilet avgårde i snøen, men unngikk da ok å kjøre på han.

Tidligere har jeg hørt om flere som har vært nære på å kjøre på samme hunden på samme sted.

Jeg hadde mistanke om hvem som eier den, og tok kontakt nå for å få det bekreftet. Og ja, det var den personen sin hund, og den er der på dagtid, fikk jeg beskjed om.

Jeg svarte bare tilbake at både jeg og fler jeg har hørt om har vært nære ved å kjøre på bikkja, og ba h*n vurdere bånd på dyret. Ikke fått svar enda.

Men, altså... Det må jeg vel være ærlig å si, at hadde jeg kjørt på denne bikkja, så hadde jeg virkelig nektet å betale noe som helst form for veterinærutgfifter eller annet. Eier slipper tydeligvis bevisst løs hunden, som løper som den vil i skog og på vei. Kan eier her kreve noen form for erstatning om hunden blir skadet? Eller kan evnt bilfører kreve erstatning av hundeeier om man kjører av veien i forsøk på å unngå hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whops, kløna litt da jeg skulle redigere innlegget her...men det er mange faktorer som spiller inn dersom du kjører på en løs hund.

Bilansvarsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19610203-000.html

Hundeloven: http://www.lovdata.no/all/tl-20030704-074-002.html

Skadeserstatningsloven: http://www.lovdata.no/all/tl-19690613-026-001.html#1-5

Klippet fra skadeserstatningsloven:

"§ 1-5. (ansvar for dyr)

1. Eier og innehaver av dyr plikter uansett skyld fra sin side å erstatte skade som dyret volder på person eller på klær eller andre vanlige bruksting mens noen har dem på seg.

2. Eier og innehaver av hund eller ville dyr som holdes i fangenskap, plikter uansett skyld fra sin side å erstatte også tingskade som dyret volder.

3. Ansvar uten skyld for skade på person, klær eller bruksting som nevnt i nr. 1, gjelder ikke så langt skaden er dekket av en motorvogns trafikkforsikring. Ansvar uten skyld etter nr. 2 gjelder ikke skade som hund volder på annen hund eller motorvogn.

4. Skade som voldes av dyr og som ikke går inn under bestemmelsene om ansvar uten skyld i nr. 1 til 3 ovenfor, plikter eier og innehaver å erstatte dersom han har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade. "

Dersom føreren av bilen har handlet uaktsomt, vil føreren få erstatningsansvar, ellers vil hundeeier få det...hvis det kan sies enkelt i det hele tatt. Forsikringsselskaper vil som regel prøve å krangle om dette uansett, så det er best å holde tungen rett i munnen...

Eieren av denne setteren må jo være pine gal uansett, jeg får raskere puls bare ved tanken på at Buster skulle løpe alene langs (og over!) en trafikkert vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som imponerte meg mest her var faktisk at bikkja har refleksvest! :icon_confused: I min verden er et direkte imponerende! Har også en "nabo" (vi ser litt stort på det her på bøgda!) som har hele verden som sin personlige hage, dvs bikkja løper løs på veien til alle døgnets tider. Denne har IKKE refleksvest og jeg har holdt på å kjøre på den flere ganger! Har også prøvd å få tak i den, men den stikker til skogs når jeg stopper opp så har ikke greid det. Det er flere hus rundt der så ikke sikker på hvem som eier den... Kan helt sikkert finne det ut kjapt og ta kontakt, men vet at det kommer ikke til å føre til noe som helst! Her har det nemlig alltid vært en uskrevet lov at harabikkjer må få lov til å løpe løs som de vil! Sånne går man nemlig ikke tur med og de må jo få lufte seg litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fang inn bikkja og gi den til Falken. Lat som du ikke veit hvem eieren er... Da må de betale en pen liten sum for å få bikkja tilbake. Skjer dette nok ganger så tenker de seg kanskje litt om!

Sånne folk skulle ikke hatt bikkje.... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig hva folk kan få seg til å gjøre. Der vi bodde før samlet vi stadig opp løsbikkjer på riksveien, det var særlig en hund som når vi ringte til eier ble bedt om å slippe den løs så gikk den nok hjem igjen, hun hadde nemlig ikke tid til å hente den!

(det har jeg fått bekjsed om her vi bor nå også når jeg har funnet bikkja til naboen på tunet, men her er det i det minste bare skog og jorde i mellom oss, den andre hunden måtte gå 2 km langs vei der bilene kjørte i 80 +++ km i timen!)

Langs samme vei bor det forresten noen som presterte å gå med to hunder løse langs veien, den ene ble påkjørt og døde, og eieren ble VELDIG forbauset over at forsikringsselskapet nektet å utbetale noe siden hun hadde vært ufrsiktig, det kunne nemlig eier ikke forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike hunder bør fanges(om mulig) og leveres til falcken eller lignende plass hvor hunden er trygg og eier må betale for og få den ut! Jeg tar gjerne inn hunder som har kommet bort fra eier og passer de til eier kommer og henter, men en hund som blir sluppet med vilje slik hver dag, hadde jeg kørt og levert så mange ganger det trengs for at eier synes det svir nok til at h*n passer på litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem her en øang periode.

De første gangene jeg så bikkja, tenkte jeg at den bare hadde stikki av, men når den dukket opp i hagen min 5 ganger iløpet av ei uke skjønte jeg at SÅÅÅ ofte stikker ikke ei bikkje av.

Den er veldig sky/feig ovenfor mennesker og stikker når jeg prøver å fange den, men den er også ganske busete, at den løper mot deg og bjeffer, for så å bråsnu når den skjønner at jeg ikke rikker meg,

Jeg har selv 2 hannhunder som av og til står bundet ute i hagen, Denne løse hunden gjør alltid aggresive utfall mot mine og er mindre hyggelig å møte på. Jeg vet at OM mine står ute en dag og denne kommer rekendes for å finne på ufine ting, så får den mildt sagt juling..

Jeg ønsker absolutt ikke noen episode med denne hunden. (Med Amstaff blir man liksom alltid uglesett og skyldig uansett hva som har skjedd)

Jeg reiste ned til lensmann på Skarnes og forklarte problemet. Han spurte om hvem som eide bikkja og sa at han kunne ringe de med en gang, OM det ikke hjalp skulle han skrive ett brev og evt reise til de og snakke med dem. Løse hunder skulle man ikke ha noe av. Og det var ikke LOV å bare sleppe bikkja si løs. Jeg ba lensmann om å vente litt, at jeg kunne snakke med hun selv og håpe at det bedret seg da, mren jeg ville bare si ifra til han, slik at de var klar over problemet. Men om dette fortsatte skulle jeg ta kontakt igjen.

Jeg reiste hjem til eier og snakke med hun og forklarte problemet, jeg sa også klart ifra at det var hennes ansvar å ha bikkja i bånd.

Jeg fikk som svar at "Men den liker så godt å gå løs, men jeg trodde ikke at den gikk så langt" . Det har uansett bedret seg mye, den er ikke løs så ofte lenger.

Jeg kjørte på en hund for mange år siden, den løp løs på Bærumsveien og det var seint på kvelden, det var i tilegg en Flat så helt umulig å se den når det var mørkt.

Jeg fant eier, og snakket med han.. 1 snau uke etterpå fikk jeg brev fra advokatfirmaet hans hvor de krevde meg for erstatning på hund og vetrinærutgifter. Hunden fikk knust flere tenner, og en brukket fot.

Jeg hadde tatt takst på bilen min til ca7000,- skader i fronten.

Jeg skrev ett brev til Storebrand, la ved dokumentasjon og skademelding. Og lot de ta seg av saken. 2 uker etter fikk jeg en sjekk i posten på 7000,- fra avdokatfirmaet til hunde-eier.

det ER båndtvang.. og om en hund er løs skal den være under kontroll.

Å kjøre på eller skade ett dyr er aldri særlig trivlig, men når alt komer til alt er det hunde-eiers ansvar. både skade på bil og hund. Desverre er det alt for mange som driver "egenlufting" av bikkjene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok som sagt kontakt med eier, og h*n innrømmer at det er den hunden. Men den er hos foreldrene, og far hører visstnok ikke etter... I tilegg fikk jeg beskjed om at det faktisk lekte unger i området der, så man skulle kjøre pent i boligområde uansett. :aww:

Så jeg skrev tilbake at det faktisk ER forskjell på en løs hund i full fres og unger (som faktisk kan ha lært seg LITT om å oppføre seg langs vegen), og at det ikke er mulig å kjøre så himla stygt der uansett pga svinger, dårlig vei osv, men at det ikke har hindret meg i å nesten kjøre på hunden. Dessuten lurer jeg på hva ungene sier til å ha en hund løpende løs, og hva ungene evnt kan finne på å gjøre med hunden.

DA fikk jeg derimot svar om at det kunne være naboens hund jeg hadde sett, fordi denne stod som oftest i bånd, og at de hadde en sånn hund på andre siden av veien. Og at denne hunden besøkte den hunden innimellom. :D men maks engang om dagen. :D

Baaaah, jeg blir virkelig så lei slike folk. Og spes da dette er folk jeg kjenner fra tidligere, og jeg ikke trodde hadde en sånn holdning. Men ja,er nok ikke umulig det blir Falcken på bikkja om jeg ser den igjen.. Og igjen... og igjen... :aww: Kan jo nesten håpe egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...