Gå til innhold
Hundesonen.no

Langrennski for totalt nybegynner

MartineH

Recommended Posts

Nå er det jo snart skisesongen over og jeg har bestemt meg for at til neste år skal jeg stå på bortoverski. Etter påske regner jeg med det er stort salg og tenkte derfor shoppe inn for neste år.

Jeg kan absolutt ingenting og mitt første og siste forsøk var på skiene til min stefar der både støvler og ski var altfor store, jeg var 10 år.... Jeg tror jeg brukte noe sånn som 1,5 time på 1 km :blink: Så hva skal jeg ha og hvorfor? Bruksområdet vet jeg ikke helt, siden jeg kun har stått en gang, og det selvfølgelig kommer ann på om jeg syns det er no'. Men noen kjempeturer og ekstreme forhold regner jeg ikke med det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det spørs om du skal gå i skiløyper eller litt i skiløyper og litt utenfor om du skal gå med hund eller om du slak gå uten.

Jeg ville hatt ski som jeg kunne gå utenfor og i oppkjørte skiløyper, jeg ville hatt ski uten stålkanter for det er lett å kutte opp labbene på stålkantene. Ulempen blir at skiene blir ikke så gode på hard skare/is.

Det finnes endel pakker å se på. Jeg ville valgt noen med gode stablie skisko, det er i hvertfall der dem har lagt inn svakehten i mange pakker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om du skal gå i skiløyper eller litt i skiløyper og litt utenfor om du skal gå med hund eller om du slak gå uten.

Jeg ville hatt ski som jeg kunne gå utenfor og i oppkjørte skiløyper, jeg ville hatt ski uten stålkanter for det er lett å kutte opp labbene på stålkantene. Ulempen blir at skiene blir ikke så gode på hard skare/is.

Det finnes endel pakker å se på. Jeg ville valgt noen med gode stablie skisko, det er i hvertfall der dem har lagt inn svakehten i mange pakker

For min del vil jeg ha muligheten til å gå i oppkjørte løyper men at jeg også kommer meg fram der det ikke er oppkjørte løyper.. Går det ann? Ser for meg at vi kommer til å holde oss mest i lysløypene, men kjipt å være henge bakerst mens man går og bannes og irriterer seg hvis man er så dum å blir med på fjelltur f.eks :blink:

Kan man ikke kjøpe nye sko utenom hvis man blir ufornøyd med de man får med i en eventuell skipakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Du sier fra at du vil ha skipakke for å gå i oppkjørte løyper og i løssnøenså skal dem gi deg rett type

Skiskoen velger du best mulig men noen steder er skipakken uten skisko også.

Så var det det med smøre frieski elelr ikke. Smørefrie ski har i hvertfall egnet seg best rundt psåke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir å svare det samme som Aussieglis her. For det meste løyper, men litt på utsia også. Er det noen forskjell om man skal gå klassisk/fristil? Og hva er forskjellen på smørefrie ski og vanlige(sånn foruten det opplagte da, at de ene ikke trengs smøres)? Ser for meg at det ikke blir mye skiturer om jeg i tillegg må drive å smøre de :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turski funker nok greit. De er litt bredere enn racing-ski. Skøyteski er kun for skøyting og er ikke ment for å gå "tur" og er en helt annen, mer avanser teknikk enn å bare gå med klassisk-ski :blink: Altså trenger du nok noen litt brede klassiske langrennski.

Smørefrie ski slipper man å smøre. Man kan ikke glide disse. (Glide er en voks man smelter inn i skiene for at de ikke skal tørke ut - på den måten beholder de gli-egenskapene). Smørefrie ski er ofte litt treigere, men om man skal GÅ på ski, og ikke løpe, kan det hende det funker greit. Jeg har ikke hatt smørefrie ski siden jeg var sånn 4 år, men har hørt at de ikke skal være så aller værst faktisk.

Hvis man har smøre-ski (noe som er det absolutt vanligste) må man ha mange typer smøring for ulike fører og helst mulighet til å glide skiene (dette kan de også gjøre i butikkene for deg). Å smøre skiene tar noen sekunder. Man gnir et tynt lag smørinig på smørefeltet -midt under skiene (i butikken kan de merke opp hvor langt opp og ned på skien du skal smøre). Deretter bør man ta en smørekork og gni smørningen litt inn i sålen. Hvilken smørning du skal ha, kommer man på hvor kaldt det er. Normalt brukes blå smørning. Det er veldig enkelt å smøre ski!

Av skitøvler anbefaler jeg alpina kombi-støvler. Disse stabiliserer ankelen godt og holder deg varm på føttene (hvis du beveger deg i hvertfall :D) Jeg har brukt de i 40 kuldegrader med to par sokken uten å være kald på føttene! Andre gode støvler kan f.eks være noen turstøvler fra alfa.

Staver er litt dilemma. Karbonstaver er veldig lette og svært bøyelige. Det de IKKE tåler er støt (at noe smellet brått inni). Så hvis man tryner stygt og smeller staven borti noe - så knekker den, men hvis man belaster staven tungt eller slås på noe som fjærer litt, så er den fremdeles som ny. En vanlig aluminiums-stav vil heller bøye seg litt etter litt etterhvert som den blir skadet.

Det er mange av "skipakkene" som pleier å være veldig fine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke kjøper seg sånne rene "skøyte-ski" eller "racing-ski" så funker nok det meste for koseturer med hund.

Sånne skipakker til 1000-1500 passer ofte helt ideelt, jeg har brukt noe liknende til løype, utenforløype og noe fjell uten problemer. Smørefrie og feller.

Trenger ikke være no heksekunst... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på noe som dette: http://www.gsport.no/Pakke/5111508(BC_5)/madshus-nordmarka-w-pakke-dame/ bare med litt andre sko, og muliggens også smørefri... Ikke undervurder den psykiske kraften som ligger bak smørefri ski ;) Det går sikkert an å velge mer i selve butikken, der får man også god hjelp med mindre man kommer på lørdag, hehe :icon_confused:

Denne så fin ut, ja! Tror skoene også skal være bra. Det står i hvertfall at de har ankelstøtte :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har 3/4 stålkant, det tør ikke jeg kjøpe, men du har antageligvis en god del mer kontroll på dine brune enn jeg har på min sort/hvite :icon_confused:

Hahaha, tror du har litt for høye tanker om meg og mine brune :angry: ;)

Jeg ville sett på noe som dette: http://www.gsport.no/Pakke/5111508(BC_5)/madshus-nordmarka-w-pakke-dame/ bare med litt andre sko, og muliggens også smørefri... Ikke undervurder den psykiske kraften som ligger bak smørefri ski :angry: Det går sikkert an å velge mer i selve butikken, der får man også god hjelp med mindre man kommer på lørdag, hehe :angry:

Okay, thanks :wub:

Så moralen er rett og slett; Dra på shopping og si hva du er ute etter, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...