Gå til innhold
Hundesonen.no

Langrennski for totalt nybegynner


MartineH

Recommended Posts

Nå er det jo snart skisesongen over og jeg har bestemt meg for at til neste år skal jeg stå på bortoverski. Etter påske regner jeg med det er stort salg og tenkte derfor shoppe inn for neste år.

Jeg kan absolutt ingenting og mitt første og siste forsøk var på skiene til min stefar der både støvler og ski var altfor store, jeg var 10 år.... Jeg tror jeg brukte noe sånn som 1,5 time på 1 km :blink: Så hva skal jeg ha og hvorfor? Bruksområdet vet jeg ikke helt, siden jeg kun har stått en gang, og det selvfølgelig kommer ann på om jeg syns det er no'. Men noen kjempeturer og ekstreme forhold regner jeg ikke med det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det spørs om du skal gå i skiløyper eller litt i skiløyper og litt utenfor om du skal gå med hund eller om du slak gå uten.

Jeg ville hatt ski som jeg kunne gå utenfor og i oppkjørte skiløyper, jeg ville hatt ski uten stålkanter for det er lett å kutte opp labbene på stålkantene. Ulempen blir at skiene blir ikke så gode på hard skare/is.

Det finnes endel pakker å se på. Jeg ville valgt noen med gode stablie skisko, det er i hvertfall der dem har lagt inn svakehten i mange pakker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om du skal gå i skiløyper eller litt i skiløyper og litt utenfor om du skal gå med hund eller om du slak gå uten.

Jeg ville hatt ski som jeg kunne gå utenfor og i oppkjørte skiløyper, jeg ville hatt ski uten stålkanter for det er lett å kutte opp labbene på stålkantene. Ulempen blir at skiene blir ikke så gode på hard skare/is.

Det finnes endel pakker å se på. Jeg ville valgt noen med gode stablie skisko, det er i hvertfall der dem har lagt inn svakehten i mange pakker

For min del vil jeg ha muligheten til å gå i oppkjørte løyper men at jeg også kommer meg fram der det ikke er oppkjørte løyper.. Går det ann? Ser for meg at vi kommer til å holde oss mest i lysløypene, men kjipt å være henge bakerst mens man går og bannes og irriterer seg hvis man er så dum å blir med på fjelltur f.eks :blink:

Kan man ikke kjøpe nye sko utenom hvis man blir ufornøyd med de man får med i en eventuell skipakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Du sier fra at du vil ha skipakke for å gå i oppkjørte løyper og i løssnøenså skal dem gi deg rett type

Skiskoen velger du best mulig men noen steder er skipakken uten skisko også.

Så var det det med smøre frieski elelr ikke. Smørefrie ski har i hvertfall egnet seg best rundt psåke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir å svare det samme som Aussieglis her. For det meste løyper, men litt på utsia også. Er det noen forskjell om man skal gå klassisk/fristil? Og hva er forskjellen på smørefrie ski og vanlige(sånn foruten det opplagte da, at de ene ikke trengs smøres)? Ser for meg at det ikke blir mye skiturer om jeg i tillegg må drive å smøre de :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turski funker nok greit. De er litt bredere enn racing-ski. Skøyteski er kun for skøyting og er ikke ment for å gå "tur" og er en helt annen, mer avanser teknikk enn å bare gå med klassisk-ski :blink: Altså trenger du nok noen litt brede klassiske langrennski.

Smørefrie ski slipper man å smøre. Man kan ikke glide disse. (Glide er en voks man smelter inn i skiene for at de ikke skal tørke ut - på den måten beholder de gli-egenskapene). Smørefrie ski er ofte litt treigere, men om man skal GÅ på ski, og ikke løpe, kan det hende det funker greit. Jeg har ikke hatt smørefrie ski siden jeg var sånn 4 år, men har hørt at de ikke skal være så aller værst faktisk.

Hvis man har smøre-ski (noe som er det absolutt vanligste) må man ha mange typer smøring for ulike fører og helst mulighet til å glide skiene (dette kan de også gjøre i butikkene for deg). Å smøre skiene tar noen sekunder. Man gnir et tynt lag smørinig på smørefeltet -midt under skiene (i butikken kan de merke opp hvor langt opp og ned på skien du skal smøre). Deretter bør man ta en smørekork og gni smørningen litt inn i sålen. Hvilken smørning du skal ha, kommer man på hvor kaldt det er. Normalt brukes blå smørning. Det er veldig enkelt å smøre ski!

Av skitøvler anbefaler jeg alpina kombi-støvler. Disse stabiliserer ankelen godt og holder deg varm på føttene (hvis du beveger deg i hvertfall :D) Jeg har brukt de i 40 kuldegrader med to par sokken uten å være kald på føttene! Andre gode støvler kan f.eks være noen turstøvler fra alfa.

Staver er litt dilemma. Karbonstaver er veldig lette og svært bøyelige. Det de IKKE tåler er støt (at noe smellet brått inni). Så hvis man tryner stygt og smeller staven borti noe - så knekker den, men hvis man belaster staven tungt eller slås på noe som fjærer litt, så er den fremdeles som ny. En vanlig aluminiums-stav vil heller bøye seg litt etter litt etterhvert som den blir skadet.

Det er mange av "skipakkene" som pleier å være veldig fine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke kjøper seg sånne rene "skøyte-ski" eller "racing-ski" så funker nok det meste for koseturer med hund.

Sånne skipakker til 1000-1500 passer ofte helt ideelt, jeg har brukt noe liknende til løype, utenforløype og noe fjell uten problemer. Smørefrie og feller.

Trenger ikke være no heksekunst... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på noe som dette: http://www.gsport.no/Pakke/5111508(BC_5)/madshus-nordmarka-w-pakke-dame/ bare med litt andre sko, og muliggens også smørefri... Ikke undervurder den psykiske kraften som ligger bak smørefri ski ;) Det går sikkert an å velge mer i selve butikken, der får man også god hjelp med mindre man kommer på lørdag, hehe :icon_confused:

Denne så fin ut, ja! Tror skoene også skal være bra. Det står i hvertfall at de har ankelstøtte :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har 3/4 stålkant, det tør ikke jeg kjøpe, men du har antageligvis en god del mer kontroll på dine brune enn jeg har på min sort/hvite :icon_confused:

Hahaha, tror du har litt for høye tanker om meg og mine brune :angry: ;)

Jeg ville sett på noe som dette: http://www.gsport.no/Pakke/5111508(BC_5)/madshus-nordmarka-w-pakke-dame/ bare med litt andre sko, og muliggens også smørefri... Ikke undervurder den psykiske kraften som ligger bak smørefri ski :angry: Det går sikkert an å velge mer i selve butikken, der får man også god hjelp med mindre man kommer på lørdag, hehe :angry:

Okay, thanks :wub:

Så moralen er rett og slett; Dra på shopping og si hva du er ute etter, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...