Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og bensin


Argyr

Recommended Posts

I går kveld var vi ute og holdt på med båten. Bikkjene svinset rundt som de pleier.

Vi merket at det luktet bensin (må ha vært en lekkasje et sted), og dermed ble jeg stående på avstand og sørget for at surrehuet Garm oppholdt seg et stykke unna for ikke å puste inn gassen, jeg ropte ham bort når han gikk nærme båten.

Plutselig hører jeg en rask skrapelyd, som en hund som sklir gjentatte ganger på isen. Snur meg og ser Garm vime rundt, og riktig nok - det ene frembenet ser ut til å gi etter nå og da. Blir selvfølgelig bekymret og står og ser på ham litt for å se bedre hva som er feil, men blir ikke klok på det. Han stopper og rister løs på poten, men jeg finner ingenting feil med ham. Så blir ting brått annerledes.

Han blir helt rabiat, freser rundt i tohundreogåtti som en fluehodebelger på speed med sporadiske beinspasmer og "ooooOOOOoooo, verden er morsoooom"-innstilling d055.gif og hiver seg ned og gnir seg vilt rundt i snøen, spretter opp og freser videre, beina rykker og bikkja er ikke mulig å få kontakt med. Svart i blikket og et fårete glis.

Bikkja er helt tydelig ruset på noe. Mens vi står i telefonkø til giftinformasjonssentralen bestemmer vi oss for at det må være bensinrus, til tross for at ingen av oss som oppholdt oss I dunsten var påvirket.

Damen i andre enden var ikke veldig hjelpsom. For det første sier hun at de ikke kan hjelpe med info om hund (hun må være ny, for de har alltid hatt info om hund tidligere), for det andre påstår hun at han burde vært sløv, ikke "høy" (det stemmer ikke helt - det kan også skje selvsagt, og han ble sliten etterpå, antakelig hodepine, men først og fremst ble han ruset og høy). Ikke så mye å gjøre, følge med og håpe han ikke får lungebetennelse av inhalasjonen.

I løpet av ti minutter er han normal igjen.

Nå får han ikke lov å gå i nærheten av båten, vi holder oss på en helt annen plass mens gubben blir ferdig, og alt er bare fryd og gammen. Båten kjøres inn i garasjen og vi går inn.

Omtrent i det vi kommer inn døra ser jeg at det ene bakbeinet går agurk, han snur seg og slikker på det, og derfra går det ikke mange sekundene før bikkja er akkurat like rabiat.

Nå går det opp et lys i hodet på de usedvanlig trege menneskene - han har ikke pustet det inn, han har klart å tråkke i det og fått det rett i blodstrømmen gjennom huden, så har han slikket på det og fått i seg enda mer! k022.gif

Opp i badekaret med ham, tapper i vann med masse såpe og gnukker løs på poter og bein. Det lukter friskt av bensin ja... Sprøytet inn melk i kjeften på ham for å beskytte slimhinnene og huden mot eventuell bensin som måtte være igjen.

Det er ikke bare bare å prøve å holde en bensinrusa bikkje i ro. Alt på badet fikk seg en grundig skyll med såpevann, og alt som befant seg på hylla ved badekaret fikk seg en ufrivillig dukkert, inkludert klippemaskinen til gubben. Jeg som prøvde å holde føttene i såpevannet mens han bokstavelig talt spant rundt, var gjennomvåt fra topp til tå.

Etter dette konkluderer jeg med et par ting:

1. Garm har et bitepotensiale likt null. Han var totalt og fullstendig bortreist og fast bestemt på å ikke befinne seg i badekaret ELLER stå stille, og jeg fikk virkelig erfare hvor sterk han er. Han var helt svart i øynene, digre pupiller, virkelig crazy-blikk. Hadde hjernen hans hatt noe konsept om å bite som løsning på frustrasjon, så hadde nok jeg vært kjøttkaker nå.

2. Giftinformasjonssentralen er ikke alltid like informative som man skulle ønske. Jeg har sjekket det opp på nett i ettertid, og joda - man blir "høy" av løsemiddelrus. Men det er ikke så populært å opplyse om visstnok, for da kunne jo folk finne på å prøve det. :yawn: Det er forøvrig livsfarlig og kan resultere i permanent hjerneskade og tilogmed død.

3. Garm har eksepsjonelt kørka eiere. :ahappy:

4. Argyr kjenner til overnevnte punkt og passer dermed heller på seg selv og lar være å tråkke i bensindammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.... :yawn: Dette var både skummelt, interessant og informativt! Aldri vært borti noe sånt, og aldri tenkt på det heller faktisk... Bra gjennomført MH på Garm da, han bør herved klassifiserer som "ikke-aggressiv, men med et potensielt rusproblem"! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.... :yawn: Dette var både skummelt, interessant og informativt! Aldri vært borti noe sånt, og aldri tenkt på det heller faktisk... Bra gjennomført MH på Garm da, han bør herved klassifiserer som "ikke-aggressiv, men med et potensielt rusproblem"! :wub:

Nei, det slo ikke ned i pappen min heller, at han skulle tråkke i det og reagere sånn, men han klarte det jo da til alt overmål TO ganger.

Han har gjennomført MH han altså, uten aggresjon, men dette er jo et fint supplement? :yawn: Potensielt rusproblem ja, han gjorde det jo to ganger og skulle sikkert gjerne gjort det igjen. :ahappy: Sånn i ettertid så er det jo komisk, men der og da var det bare fryktelig skummelt. Løsemidler er jo faktisk farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff! Jeg vet ikke om jeg skal le eller bli redd, eller kanskje sint på giftinfotrallen.. Slenger meg bak Carmas uttalelse for å være på den sikre siden. Det høres jo helt sprøtt ut at han har "sugd opp" bensin gjennom potene; hjelpes min! :yawn: Må jeg begynne å være forsiktig med hva hundene tråkker i fra nå av? Hva om de tråkker i noe uidentifisert på veien? :yawn:

Når det gjelder rusproblematikken du ser ut til å ha gående her, så sier vel Bob Bailey at "En feil er et uhell. To feil er en trend. Tre feil er en livsstil." - så nå må du bare passe på så han ikke får rusa seg en gang til..! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg kunne ikke annet enn å flire for meg selv, . Giftinformasjonssentralen og leger er ikke så flinke til å informere om at det som kan gjøre den ene sløv kaln like godt gjøre den andre aktiv/rar på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. Godt dere skjønte det, skummelt å lese om. Håper han er helt fin igjen nå!

Det er han. :yawn: Det går fort ut av systemet, men han hadde sikkert litt hodepine etterpå.

Uff! Jeg vet ikke om jeg skal le eller bli redd, eller kanskje sint på giftinfotrallen.. Slenger meg bak Carmas uttalelse for å være på den sikre siden. Det høres jo helt sprøtt ut at han har "sugd opp" bensin gjennom potene; hjelpes min! :yawn: Må jeg begynne å være forsiktig med hva hundene tråkker i fra nå av? Hva om de tråkker i noe uidentifisert på veien? :ahappy:

Husk at han både tråkket i det, inhalerte det (snuste på poten) og slikket det i seg da. Og jeg synes det er mycket merkelig at ingenting skjedde med Argyr. Men, Garm rekker ham ikke opp til albuene i intelligens, så...

Når det gjelder rusproblematikken du ser ut til å ha gående her, så sier vel Bob Bailey at "En feil er et uhell. To feil er en trend. Tre feil er en livsstil." - så nå må du bare passe på så han ikke får rusa seg en gang til..! :wub:

:hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...