Gå til innhold
Hundesonen.no

Leke med hund

Nirm

Recommended Posts

Jeg har bevisst gått inn for å lære Cane at man biter i selve leken, ikke i tauet. Og det er fordi han fant ut at han kunne utfordre figurantene i skogen litt ved å bite nærmere og nærmere hendene deres. Siden jeg er avhengig av figuranter for å få trent rundering, så ble han lært av med dette. I tillegg er det bedre for meg også hvis vi leker litt "heftig" at han for det meste sikter seg inn på kongen, det går jo litt fort i svingene med disse hundene av og til.

Zoffis biter like mye i tauet som i leken, men hun har så langt ikke truffet hendene mine, så da gjør det jo forsåvidt ingenting. Har ikke planer om å trene rundering med henne heller, da jeg vil prioritere Cane her når vi har mulighet til å trene dette. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Med hunder som ikke går etter fingrene og jeg har ingen planer om å driver noen form for bitearbeid. Så bryr det meg minimalt hvor hunden biter i leken sin bare belønningen er effektiv.

Folk er også veldig opptatt av at alle hundene skal ha kamp, og glemmer veldig ofte at det er ikke bare kamp som er en effektiv belønning. Det er ikke bare kamp som er lek, om dere skjønner :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg trente IPO med Vida, var hun like "dårlig" til å treffe riktig på leka som nå (vi har ikke så mange lekeregler egentlig), men aldri noe problem med å bite riktig i armen. Så ingen akkurat sammenheng mellom å bite i snor og bite feil i armen på hu...

"Problemet" løser seg jo automatisk om jeg bytter leke til en som er mye bredere (eksempel lite biteskinn). Der går hun aldri etter hanken selv om det er det. Men nå er en av hennes greier og hoppe etter leker og. Lar jeg hun jage etter den på bakken, går hu etter ballen, men den type lek har ikke like stor verdi som å få hoppe etter leka.

Men trur nok ikke jeg vil jobbe noe med for å forandre lekeatferden hennes akkurat. I hvert fall ikke før jeg får en virkelig god grunn for at de ikke skal bite i snoren. Viktigste er vel at hunden har glede av leken, mine fingre ikke blir klippet og at belønningen er effektiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trur nok ikke jeg vil jobbe noe med for å forandre lekeatferden hennes akkurat. I hvert fall ikke før jeg får en virkelig god grunn for at de ikke skal bite i snoren. Viktigste er vel at hunden har glede av leken, mine fingre ikke blir klippet og at belønningen er effektiv...

Dessuten er blod ett tegn på en super treningsøkt :P

Alle mine har gått i snoren, og jeg har heller ikke noe særlig problem med det. Z var en kjekser, men han bommet stort sett ikke på meg. Når han bommet så var det stort sett min feil som lekte for voldsomt med han og var i strålende humør :getlost: Jutamusa går også i snora, men hun kan være litt ufin og kjeksete, så jeg har byttet til jutepølse med to håndtak på henne, da har hun ett dypt og fast bitt.

Så jeg å venter på en god grunn til at dette må forandres og gjøres noe med i forhold til valpen, som også elsker snora si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er også veldig opptatt av at alle hundene skal ha kamp, og glemmer veldig ofte at det er ikke bare kamp som er en effektiv belønning. Det er ikke bare kamp som er lek, om dere skjønner :yawn:

Jepp - det er mange former for lekebelønning :wub:.

Guttungen her er litt sleivete med hvor han setter tenna, og en periode måtte jeg bare legge vekk biteskinnet som belønning siden det stort sett bare resulterte i kamp og konflikt mellom meg og han. Da var det å ta fram tennisballen og bruke jaktlek som belønning. Det har fungert like bra som kamplek heldigvis. Da unngikk jeg konflikten selv om jeg opprettholdt fart og moro som belønning.

Apropos dette med å bite i tauet i stedet for ballen. Tauet er jo selvsagt det eneste riktige å bite i !! :ahappy: Willy biter alltid bare i tauet når vi skal leke med ball i tau, men han tar også tak i tauet når jeg har pælma ballen avgårde og han skal hente den. Han biter konsekvent IKKE i ballen, men bare i tauet... hvorfor han gjør det har jeg overhodet ikke peiling på, men jeg bryr meg ikke så hardt heller :yawn:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dette med å bite i tauet i stedet for ballen. Tauet er jo selvsagt det eneste riktige å bite i ! :ahappy: Willy biter alltid bare i tauet når vi skal leke med ball i tau, men han tar også tak i tauet når jeg har pælma ballen avgårde og han skal hente den. Han biter konsekvent IKKE i ballen, men bare i tauet... hvorfor han gjør det har jeg overhodet ikke peiling på, men jeg bryr meg ikke så hardt heller :wub:.

Haha, han er omvendt enn Cane da. Til og med hvis han drukner kongen i ei elv og bare får tak i tauet først, så slipper han det og dukker under en gang til etter selve kongen i stedet. :yawn: Så man kan si at den "kun-bite-i-kongen-treningen" har hatt ønsket effekt - og vel så det. :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært mine å gripe etter leken/helt nederst på snoren over leken fordi det er praktisk. Begge to har hatt tendenser til å gripe altfor nærme hånden min og det har blitt noen rift, derfor grunnen.

Av samme grunn har Supra også lært at dte kun er leken som er lov å bite i. Jeg har allerede hatt en krokodille som glefset seg oppover tauet og hadde ikke lyst til det en gang til.

Haha, han er omvendt enn Cane da. Til og med hvis han drukner kongen i ei elv og bare får tak i tauet først, så slipper han det og dukker under en gang til etter selve kongen i stedet. :blink: Så man kan si at den "kun-bite-i-kongen-treningen" har hatt ønsket effekt - og vel så det. :blink:

Sånn gjør Supra også. Selv om tauet ligger synlig så må kongen letes frem :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, han er omvendt enn Cane da. Til og med hvis han drukner kongen i ei elv og bare får tak i tauet først, så slipper han det og dukker under en gang til etter selve kongen i stedet. :blink: Så man kan si at den "kun-bite-i-kongen-treningen" har hatt ønsket effekt - og vel så det. :blink:

Hvordan har du trent på å kun bite i kongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du trent på å kun bite i kongen?

Med Cane har leken opphørt en liten stund hvis han har bitt andre steder enn i kongen, så har vi startet på igjen når han har bitt i kongen. I starten fikk han litt hjelp til å skjønne hvor han skulle bite og hvorfor vi sluttet å leke, og han tok det fort. Begynte med dette da han var unghund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...