Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser som ligner på hverandre

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Vet du, jeg har ikke kjøpt hund for å skolere andre i kynologi og raselære. Jeg har ikke kjøpt hund for å bli tilsnakket av fremmede jeg treffer i skogen. Jeg har ikke kjøpt hund for å presses til å være sosial og konverserende når jeg aller helst vil gå alene og bearbeide tanker eller slappe av. Jeg synes det er frekt å tro at kun fordi jeg går med en hund, er jeg tilgjengelig for hvem som helst når som helst. Jeg trenger ikke cred fra fremmede til enhver tid for at hunden min er pen eller fin eller søt eller stor.

Joda, noen ganger er det skikkelig varmende å få skryt, noen ganger har jeg god tid og kan skravle, noen ganger forklarer jeg gjerne om forskjellene på berner og andre "bamseraser". Men jeg er ikke fritt vilt, informasjonstjeneste og tilgjengelig 24/7 bare fordi jeg har hund.

Tålmodighet kommer i porsjoner, og på dette området blir tålmodigheten min fort brukt opp, siden den stadig settes på utfordring.

Det som gjør meg sur, er mangelen på folkeskikk og hensyn til andre når folk suser tak i hunden og sier den er så lik barndommens st. bernhardshund eller hva pokker de mimrer om. DET er sløsing av mitt liv, at jeg ikke får velge hvem jeg vil forholde meg til og hvordan jeg vil gå tur...

Neimen jøssda? Om man bor i et sentralt område der man kan møte på folk og går tur der må man jo bare regne med at folk kan komme bort og hilse på deg og hunden. Om man ikke føler for prat akkuratt den dagen kan man jo heller gå på tur et sted man vet at man mest sansynelig ikke kommer til å treffe på noen :blink:

Jeg treffer aldri på noen på tur der jeg bor, men om jeg går på fks. et litt mer sentralt sted må jeg jo regne med at folk kanskje vil hilse på, det er jo bare koselig det (synes jeg!) og såppas må man da klare! Dessuten er det ikke noe særlig å bli glefset til av noen bare fordi vedkommende ikke har så veldig lyst til å hilse på. Synes det er dårlig å la frustrasjonen sin gå ut over andre fordi man selv har en dårlig dag!

• Svar 107
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Vet du, jeg har ikke kjøpt hund for å skolere andre i kynologi og raselære. Jeg har ikke kjøpt hund for å bli tilsnakket av fremmede jeg treffer i skogen. Jeg har ikke kjøpt hund for å presses til å være sosial og konverserende når jeg aller helst vil gå alene og bearbeide tanker eller slappe av. Jeg synes det er frekt å tro at kun fordi jeg går med en hund, er jeg tilgjengelig for hvem som helst når som helst. Jeg trenger ikke cred fra fremmede til enhver tid for at hunden min er pen eller fin eller søt eller stor.

Joda, noen ganger er det skikkelig varmende å få skryt, noen ganger har jeg god tid og kan skravle, noen ganger forklarer jeg gjerne om forskjellene på berner og andre "bamseraser". Men jeg er ikke fritt vilt, informasjonstjeneste og tilgjengelig 24/7 bare fordi jeg har hund.

Tålmodighet kommer i porsjoner, og på dette området blir tålmodigheten min fort brukt opp, siden den stadig settes på utfordring.

Det som gjør meg sur, er mangelen på folkeskikk og hensyn til andre når folk suser tak i hunden og sier den er så lik barndommens st. bernhardshund eller hva pokker de mimrer om. DET er sløsing av mitt liv, at jeg ikke får velge hvem jeg vil forholde meg til og hvordan jeg vil gå tur...

Jeg skrev et skikkelig langt svar til deg her, men jeg slettet alt etter at jeg hadde skrevet ferdig. Jeg tror ikke det er noe poeng :blink: Jeg tror bare at det er rimelig optimistisk å gå rundt og tro at man kan befinne seg i vår verden uten å noensinne bli tilsnakket, med mindre man skaffer seg et skilt hvor det står "asosial" og henger det rundt halsen.

Skrevet

Jeg skrev et skikkelig langt svar til deg her, men jeg slettet alt etter at jeg hadde skrevet ferdig. Jeg tror ikke det er noe poeng :blink: Jeg tror bare at det er rimelig optimistisk å gå rundt og tro at man kan befinne seg i vår verden uten å noensinne bli tilsnakket, med mindre man skaffer seg et skilt hvor det står "asosial" og henger det rundt halsen.

Næh, det funker fint å bare se overlegen ut også, jeg blir aldri antastet av nysgjerrige idioter som gjetter på hva slags rase jeg har, jeg. Men jeg er på høyde med Emma, at jeg har hund betyr ikke at jeg er til disposisjon for enhver idiot som har lyst til å snakke litt hund.

Skrevet

Hva skjedde med å si "hey sorry jeg har det litt travelt jeg... :blink: " også går man videre? Tydeligvis veldig mye rart man kan irritere seg om her i livet.

Skrevet

Hva skjedde med å si "hey sorry jeg har det litt travelt jeg... :blink: " også går man videre? Tydeligvis veldig mye rart man kan irritere seg om her i livet.

Hvorfor skal jeg si det om de ikke snakker til meg? :D

Skrevet

Næh, det funker fint å bare se overlegen ut også, jeg blir aldri antastet av nysgjerrige idioter som gjetter på hva slags rase jeg har, jeg. Men jeg er på høyde med Emma, at jeg har hund betyr ikke at jeg er til disposisjon for enhver idiot som har lyst til å snakke litt hund.

Samme her, og om jeg har en ekstra kjip dag, så velger jeg ruter hvor det er færre folk. Jeg blir sjelden tilsnakket med mindre jeg har blikk-kontakt med noen, og det er enkelt nok å unngå!

Har aldri ment at man skal være til disposisjon for andre på fritiden sin, og det gjelder jo enten man har hund eller ikke :blink:

Skrevet

Jeg synes det var litt spesielt da en mangeårigoppdretter av schäferhund gikk bort til en dame med en grå tervueren og spurte om den kom fra kennel Silverpilen (en svensk oppdretter av bruksschäfere, som ikke så helt ut som alle andre, og ofte kom i grått). Greit at Silverpilens hunder ikke var de mest rasetypiske i forhold til utstillingsschäfere, men denne terven var nå ganske så rasetypisk i det minste. :blink: Som oppdretter av en rase, så forventer jeg liksom at man ser forskjell da. :D

Skrevet

Jeg synes det var litt spesielt da en mangeårigoppdretter av schäferhund gikk bort til en dame med en grå tervueren og spurte om den kom fra kennel Silverpilen (en svensk oppdretter av bruksschäfere, som ikke så helt ut som alle andre, og ofte kom i grått). Greit at Silverpilens hunder ikke var de mest rasetypiske i forhold til utstillingsschäfere, men denne terven var nå ganske så rasetypisk i det minste. :angry: Som oppdretter av en rase, så forventer jeg liksom at man ser forskjell da. ;)

I alle fall på sin rase og en annen! :icon_confused: Om jeg hadde tatt feil av hmm.. to raser som er ganske like (feks norske harehundraser) men som jeg ikke har selv, synes jeg ikke det hadde vært sammenlignbart.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...