Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing på besøkende.


trulte

Recommended Posts

Har ett lite problem med tispa vår- hun bjeffer sånn på folk som kommer inn...men det går over med en gang de setter seg ned i en stol. Da kan hun gjerne hoppe opp i fanget dems.

Dette begynte i november da hun hadde fått valper, regna med det var for å beskytte valpene, og at det ville gå over da valpene var levert. Nå har vi beholdt den ene valpen, så det har ikke gitt seg.

Nytter ikke å snakke til henne, men hvis de som kommer på besøk løfter henne opp så gir hun seg, Ikke alle som tør det da...

De siste dagene har jeg putta ho i ett bur på stua til de som kommer, har fått satt seg, så får ho komme ut. Da er hun stille. Greit?

Er ikke bare når folk kommer. Skal besøket på do eller kjøkkenet så bjeffer hun da å.

Denne tispa ble omplassert til oss da hun var 4 år,i fjor sommer, så syns det er vanskelig å lese henne.

Hun er ganske usikker på menn, så hun er verst når mannfolk kommer. Og hun bjeffer selv om det er folk hun kjenner godt, så det har ikke noe å si.

Mange sier jeg skal holde igjen snuten hennes når hun begynner, men det vil jeg ikke. Syns ikke det virker "rett". Noen synspunkter på det? Er likssom det en grei ting å gjøre?

Mulig valpen blir solgt til påske, men tror vel egentlig bjeffinga er så innarbeidet nå at hun ikke stopper selv om valpis flytter...

Noen tips/råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Kan prøve det, men tror ikke det vil funke- virker som om hun girer seg mer og mer opp jo mer hun får bjeffe. Dessuten hiver gjerne de 2 andre seg med hvis hun ikke gir seg. Men det skal absolutt prøves ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke forvente noen umiddelbare resultater med en slik tilnærming. Det tar tid, men du må ha tro på at det kommer til å virke.

Dersom det fungerer å stenge henne i bur en kort periode, synes jeg dessuten bare du skal fortsette med det (men bare til det er "trygt" å slippe henne ut igjen, hun må få hilse på de besøkende).

Du må huske på at det er skjedd ganske mye i hundens liv det siste året: Både ny menneske- og hundeflokk, drektighet og valper. Det kan ta tid å finne sin rolle, så du får hjelpe henne å finne en både hun og dere kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk pappa på besøk istad, og da ble det prøvd ut. Og det funka overraskende bra! Tok ikke lange tiden før hun var stille :)

Men de andre 2 var ute, så det går nok ikke så lett med de tilstede. Men det skal det jobbes med.

Greit å holde for snuten eller ikke? Hvis det ikke er greit så trenger jeg argumenter for hvorfor ikke det er greit (endel kompiser som mener jeg "duller og daller" for mye med hundene). Jeg syns det virker "feil", og iallefall på henne, men mulig jeg er for "snill"..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Sørg for å ha skikkelige godbiter tilgjengelig så skjønner hun nok poenget kjapt. Husk å belønne med en gang hun holder kjeft.

Og nei, ikke hold for snuten. Da gir du henne oppmerksomhet, og all oppmerksomhet er ønskelig fra henne i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Sørg for å ha skikkelige godbiter tilgjengelig så skjønner hun nok poenget kjapt. Husk å belønne med en gang hun holder kjeft.

Og nei, ikke hold for snuten. Da gir du henne oppmerksomhet, og all oppmerksomhet er ønskelig fra henne i en slik situasjon.

Hehe, ja skjønner det at jeg ikke må holde snuten hennes i denne situasjonen. Tenkte mer generelt egentlig. I andre situasjoner.

Karbonader ligger klare, og jeg driver å skriver "instruksjon" til besøkende som jeg tenkte henge på ytterdøra :-) Gjelder bare å få de til å følge dem. Regner nesten med at noen kompiser kommer til å mene det er bare tull å ikke snakke til henne når hun driver på sånn, men jeg skal stå på mitt *peppe meg selv opp, og ta fram streng-stemmen til uoppdragne besøkede *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja skjønner det at jeg ikke må holde snuten hennes i denne situasjonen. Tenkte mer generelt egentlig. I andre situasjoner.

Det hender at jeg gjør det på mine i sjeldne tilfeller, men da klemmer jeg ikke igjen rundt munnen men legger bare et lite press med hånda oppå snuten og skyver den forsiktig ned. Dette for å få hunden til å skifte fokus egentlig, hvis den har fått oppheng på noe. Så hvert tilfelle må vurderes for seg, men jeg ville ikke klemt igjen.

Karbonader ligger klare, og jeg driver å skriver "instruksjon" til besøkende som jeg tenkte henge på ytterdøra :-) Gjelder bare å få de til å følge dem. Regner nesten med at noen kompiser kommer til å mene det er bare tull å ikke snakke til henne når hun driver på sånn, men jeg skal stå på mitt *peppe meg selv opp, og ta fram streng-stemmen til uoppdragne besøkede *

Kjempelurt! Og du, om besøkende ikke vil forholde seg til dine regler kan du faktisk be dem gå. Det er ditt valg hvordan du vil løse dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Sørg for å ha skikkelige godbiter tilgjengelig så skjønner hun nok poenget kjapt. Husk å belønne med en gang hun holder kjeft.

Og nei, ikke hold for snuten. Da gir du henne oppmerksomhet, og all oppmerksomhet er ønskelig fra henne i en slik situasjon.

Hehe, ja skjønner det at jeg ikke må holde snuten hennes i denne situasjonen. Tenkte mer generelt egentlig. I andre situasjoner.

Karbonader ligger klare, og jeg driver å skriver "instruksjon" til besøkende som jeg tenkte henge på ytterdøra :-) Gjelder bare å få de til å følge dem. Regner nesten med at noen kompiser kommer til å mene det er bare tull å ikke snakke til henne når hun driver på sånn, men jeg skal stå på mitt *peppe meg selv opp, og ta fram streng-stemmen til uoppdragne besøkede *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Hadde besøk både igår og idag, og det funker rimelig bra å overse henne. Tar ikke lange tiden før hun tier stille,og får ros og karbonade.

Men hvis besøket reiser seg igjen, eller vifter litt med armene eller prater litt for høyt så er det på han igjen med bjeffing. Skal jeg da også belønne når hun blir stille? Regner med at det blir det rette, men det virker litt "bakvendt" (besøket mitt kommenterte det også "-får hun belønning for å bjeffe?")

Mellom bjeffe-øktene kan hun godt ligge på fanget til besøket (hopper opp frivillig.) Kan det være at hun skal ha kontroll på en måte, det at hun bjeffer om de reiser seg o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...