Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det større "takhøyde" for å avle "papirløst" innen enkelte raser?


ida

Recommended Posts

Noe sonen har lært meg ganske grundig gjennom årene, er at det er viktig med orden i sakene når man driver som oppdretter. Nå ble jeg nylig konslutert i forbinnelse med venners venner som ønsket en JRT valp. Tispa (valpemora) var papirløs og det forekommer meg at dette har jeg vært borti tidligere med denne rasen. Har jeg rett? Til orientering kan jeg si at jeg anbefalte å avstå fra valpekjøp også fordi jeg syns 9000 var en stiv pris for en hund som pr definisjon er en blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tendenser er vel at når en rase blir populær, så dukker det opp mer og mer papirløs avl. Tror ikke det er mer akseptert innen noen spesielle raser, men som sagt, det går på populæriteten på rasen. Ser for eksempel ikke fullt så mange papirløe Chi`er på Finn nå som for et år siden. JRT ble jo kjempepopulært for noen år siden, da var det mye papirløs avl på dem, men har inntrykk av at det ikke er fullt så ille nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke så mange år siden all avl på JRT var papirløs, i og med at rasen ikke var godkjent av NKK/FCI. Ikke at jeg vet, men det ville vel ikke være så rart om denne avlen fortsatte ved siden av ei stund? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, altså. Toller er jo en slik populær rase. Jeg har aldri hørt om papirløse tollere (selvom man kan se useriøs avling på andre måter...).

EDIT: Ja, det er jo sant bardmand. Men vil du si at det dermed er mer ok å drive papirløs avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en voldsom popularitetsbølge rundt det å ha hund, og det synes på "produsentene" (oppdretterene). Det er mye stygt i avl både med og uten papirer. Nå tror jeg denne populariteten er på vei tilbake, og jeg håper at det resulterer i mindre dårlig avl (selv om den verste konsekvensen er at bare de seriøse begrenser avlen som en følge av færre kjøpere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg har leitet etter rottweiler til min bror har jeg funnet veldig mye papirløst der. Ser det også mye på labradorer. Selv om aussien er en populær rase, lik som med tolleren, så har de ikke eksplodert fullstendig og havnet i hendene på enhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Ja, det er jo sant Barmand. Men vil du si at det dermed er mer ok å drive papirløs avl?

Det er vel verken mer eller mindre ok å drive "papirløs" avl enten det er den ene eller den andre rasen. I mine øyne forekommer det både seriøs og useriøs avl både i og utenfor de store organisasjonene. Det kommer jo an på hva man mener med "papirløs", da. Mange oppdrettere av alaskan huskies, lurchere og ikke godkjente terrierraser har vel så bra kjennskap til stamtavler og individer i dem som en del oppdrettere av meir strengt definerte reinrasa hunder.

På spørsmål om takhøyde, tror jeg faktisk den er lavere i raser der det ofte forekommer uregistrerte kull - chihuahua, JRT osv. I raser der sånne kull er sjeldne, har man sjelden noen særlig grunn til å danne seg en formening om det, og trekker bare litt på skuldrene om noen skulle velge å avle uregistrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel verken mer eller mindre ok å drive "papirløs" avl enten det er den ene eller den andre rasen. I mine øyne forekommer det både seriøs og useriøs avl både i og utenfor de store organisasjonene. Det kommer jo an på hva man mener med "papirløs", da. Mange oppdrettere av alaskan huskies, lurchere og ikke godkjente terrierraser har vel så bra kjennskap til stamtavler og individer i dem som en del oppdrettere av meir strengt definerte reinrasa hunder.

På spørsmål om takhøyde, tror jeg faktisk den er lavere i raser der det ofte forekommer uregistrerte kull - chihuahua, JRT osv. I raser der sånne kull er sjeldne, har man sjelden noen særlig grunn til å danne seg en formening om det, og trekker bare litt på skuldrene om noen skulle velge å avle uregistrert.

Her er tispa irsk import uten stamtavle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om det er mange som selger JRT uregistrerte. Jeg tror det kommer av to ting. Den første tingen er at det ikke er mer en 4 år siden stamboken ble lukket, og at det derfor er mange som fortsatt har uregistrerte JRT. Den andre tingen er at rasen har blitt utrolig populær de siste årene.

Hvis man vurderer uregistrert, så bør man spørre hvorfor de er det. Er det fordi den ikke ble godkjent når den skulle registreres, at de ikke rakk/gjorde det (mange som sier det) eller at tispen har for tette kull.

Jeg tror ikke det er mer takhøyde for dette inn rasen. Det virker som om klubben prøver å gjøre mer for å få folk til å velge registrerte hunder. Nå er det blant annet blitt lettere og finne aktuelle/planlagte kull på hjemmesiden til rasen. Det var det ikke for et par mnd siden.

Jeg har også reagert på at prisen på registrerte er veldig høy. Jeg har sett flere valper som er priset til 10-12 tusen. Mange opplyser heller ikke i annonsen om valpene er uregistrerte eller ikke. Har hørt om flere som har gått på en smell.

Siden tispa er irsk importert, er hun black and tan? Jeg har sett at black and tan kullene selges som irske linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...