Gå til innhold
Hundesonen.no

Passiv røyk skader husdyr

Lemen

Recommended Posts

Skrevet

Virkelig? Jeg er ikke sjokkert overhodet.. :ahappy: Hvorfor skulle dyr være i bedre stand til å tåle passiv røyk enn mennesker?

Skrevet

Kan ikke si jeg er sjokkert men.. Røyker selv jeg, men ikke inne. Selvfølgelig pga mine barn, men også pga Blondie. Liker ikke å sitte i røykfylte rom selv, så kan da tenke meg hvor ille det vil være for barn og dyr som ikke driver med dette svineriet...

Skrevet

Virkelig? Jeg er ikke sjokkert overhodet.. :ahappy: Hvorfor skulle dyr være i bedre stand til å tåle passiv røyk enn mennesker?

Er heller ikke det minste sjokkert..

Skrevet

Tja, i et blondt øyeblikk har jeg vel tenkt at siden de fleste hunder og katter oppholder seg på gulvnivå og siden røyk stiger oppover :ahappy: vil ikke de bli utsatt for like mye forurensing.. :ahappy: Nå vet jeg bedre.. :ahappy:

Fant forresten en annen nettside som skriver følgende "One study shows that the more members of a household who smoke, the higher their dogs’ risk of developing certain kinds of cancer. It’s such a direct connection that dogs with long noses are at an even greater risk of developing certain nasal and sinus cancer, as they expose more tissue to the carcinogens when they inhale. Short and medium-nosed dogs are more susceptible to lung cancer, as the carcinogens more quickly pass the nose and settle in the lungs." - Skummelt.

Skrevet

Gamlehunden døde av lungekreft :ahappy: for han ble alltid med ut på verandaen når mamma og pappa skulle røyke, kanskje han var avhengig!?

Han døde i god alder (13år som er omtrent gjennomsnittet), men jeg kan jo kort si at mine foreldre ikke røyker lenger!

Skrevet

Gamlehunden døde av lungekreft :ahappy: for han ble alltid med ut på verandaen når mamma og pappa skulle røyke, kanskje han var avhengig!?

Jeg tror ikke han ble med eierne ut på terassen fordi han var avhengig, men kanskje fordi han faktisk vil være sosial og det er viktigere enn å unngå røyk? Jeg vet ikke, men jeg festrøyker og da vil hundene gjerne opp i meg, selv om de hater røyk. Og ikke får de lov heller.

Det kunne heller aldri ha falt meg inn å røyke i samme rom som hundene, eller i bil med hunder i. Det er ikke første gang jeg har lest artikler om hvor helseskadelig det er for hunder!

Skrevet

Jeg tror ikke han ble med eierne ut på terassen fordi han var avhengig, men kanskje fordi han faktisk vil være sosial og det er viktigere enn å unngå røyk? Jeg vet ikke, men jeg festrøyker og da vil hundene gjerne opp i meg, selv om de hater røyk. Og ikke får de lov heller.

Det kunne heller aldri ha falt meg inn å røyke i samme rom som hundene, eller i bil med hunder i. Det er ikke første gang jeg har lest artikler om hvor helseskadelig det er for hunder!

Du skjønte at det var en spøk ikke sant!?

Skrevet

Du skjønte at det var en spøk ikke sant!?

Jeg regnet vel med at du hadde såpass vett at du ikke trodde det, men man vet aldri. Det finnes aper som er avhengig av nikotin, så mulig noen tror hunder kan bli det av passiv røyking...

Skrevet

Jeg regnet vel med at du hadde såpass vett at du ikke trodde det, men man vet aldri. Det finnes aper som er avhengig av nikotin, så mulig noen tror hunder kan bli det av passiv røyking...

Tja sant det.. men det var ihvertfall 100% spøk fra min side. Et menneske vil vel heller ikke bli avhengig av nikotin av å stå ute sammen folk? Tja.. OT dette!

Skrevet

Jeg røyker aldri inne her hjemme. Først og fremst pga hundene, nr 2 at jeg ikke liker den sure lukta som blir hengende i gardiner, vegger og tak. Hvis jeg røyker ute når jeg har hundene med meg, prøver jeg alltid å ha hundene på rett side ifht vindretning, så de ikke får så mye røyk på seg. De liker ikke det, nyser og snøfter. Røyker heller ikke hos andre som har husdyr, selv om de røyker inne selv.

Vet om en sjefen min kjenner, som hadde jakthunder, men var så oppgitt over at de var så dårlige.. Når han sluttet å røyke inne(han røykte mye), så ble hundene bedre på jakt. Bedre luktesans, tydeligvis.

Jeg merker jo det selv, at luktesansen min er dårlig, og det er jo fordi jeg røyker. Det skal iallefall ikke hundene mine utsettes for!

Skrevet

Virkelig? Jeg er ikke sjokkert overhodet.. :blink: Hvorfor skulle dyr være i bedre stand til å tåle passiv røyk enn mennesker?

Signerer denne.

Over hodet ikke sjokkert over dette nei.

Godt at ingen her i husstanden røyker.

Skrevet

Jeg hørte om noen som røykte hasj med hundene i hus. Det kan da umulig være godt for dem :blink:

Hunder og mennesker kan bli ruset av passiv hasjrøyking, så nei, det er ikke bra.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...