Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis dere skulle ha gått et kurs i konkurranselydighet

Imre

Recommended Posts

Jeg holder på å sette opp en kursplan for et konkurranselydighetskurs som jeg skal holde.

Har hatt flere sånne kurs før men kjenner at jeg vil endre litt på opplegget.

Kom med ideer på alt fra teori til praktiske oppgaver!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På konkurransekurs liker jeg å kjøre det så mye individuelt som mulig. Om to og to går sammen og hjelper hverandre f.eks, mens instruktøren går rundt. Jeg liker å få hjelp til øvelser vi sitter fast med, ikke alt annet som vi kan trene hjemme. Liker også at instruktøren pusher oss til å starte på nye, avanserte øvelser. Jeg husker jeg syns det var veldig motiverende å trene apportering med dirigering for mange år siden, selv om jeg ikke hadde hund i eliten. Vi kom ikke så langt på kurset, men vi kom i gang og da er det enklere å bygge videre på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sånn jeg har gjort hittil i alle fall :)Men kjenner enda at jeg enten skulle trenge litt nye ideer eller bli overbevist at det opplegget jeg har er bra nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt individuell tilpasning. Altså at en og en er på banen og fokuserer på problemer fører har. Jeg er ikke så glad i to og to, da det lett blir surr og skravvel i stedet :) Det siste kurset jeg gikk på, hadde instruktør med seg eggklokke og hver ekvipasje fikk 10 min hver. Det blir jo litt venting, men det er også nyttig for andre å plukke opp hva den enkelte får tips om.

På denne måten kan man jo ikke ha så mange på kurs da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekurs/endagskurs bruker jeg å kjøre på det viset. Men et vanlig kurs på 7-10 ganger så blir det veldig lite treningstid på hver. Og jeg opplever at nybegynnere i evnet ikke forstår det opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yey til individuell tilpasning! Eller der kursdeltakerne kan avtale på forhånd hva de faktisk selv mener de trenger mer trening på. Og dele disse momentene utover, om du skjønner?

Sånn at man faktisk kan trene på det, mens instruktøren underveis kan se på deg, og gi deg tips og råd på veien videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja individuell tilpasning er en selvfølge.

Jeg tenkte at de på første kurskvelden skal få sette opp en plan for hva de vil jobbe ekstra med under kurset.

Er kjempeglad for alle innspill her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

På konkurransekurs liker jeg å kjøre det så mye individuelt som mulig. Om to og to går sammen og hjelper hverandre f.eks, mens instruktøren går rundt. Jeg liker å få hjelp til øvelser vi sitter fast med, ikke alt annet som vi kan trene hjemme. Liker også at instruktøren pusher oss til å starte på nye, avanserte øvelser. Jeg husker jeg syns det var veldig motiverende å trene apportering med dirigering for mange år siden, selv om jeg ikke hadde hund i eliten. Vi kom ikke så langt på kurset, men vi kom i gang og da er det enklere å bygge videre på det :)

Hadde jeg kommet på ett konkurransekurs hvor dette ble gjort så hadde ikke jeg kommet neste dag :D

Når jeg melder meg på ett kurs for en instruktør så forventer jeg å bli instruert av den instruktøre jeg melder meg på til.

Trene sammen med andre kan jeg gjøre på "fritiden" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt det på flere kurs og fått bare positive tilbakemeldinger på det fra kursdeltagerne. Det får kursdeltagerne til å begynne å tenke mer selvstendig og starte diskusjoner.

Men da har vi som regel hatt 2 instruktører få grupper så hver gruppe har fått mye tid med instruktør.

Men har også begynt å fundere på om det virkelig er så bra med ganske ferske kursdeltagere som ikke helt hva det er de skal se etter og så er spørsmålet om alle våger å si meningen sin til den som er ute og jobber med sin hund.

Opplever også iblant at det kan bli mye snakk og lite verksted...

Jeg hadde først tenkt å ha det opplegget på dette kurset også, men jeg begynner å tvile litt på det altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
    • Hei! Har en 5 mnd gammel bc valp som knurrer og bjeffer på ting som kommer på avstand, samme om det er kjentsfolk eller fremmede.. hun syntes det er greit når de kommer nærme nok, da vil hun mer enn gjerne hilse og er fornøyd.   idag når faren min kom inn med caps knurret hun og bjeffet her inne, noe hun aldri har gjort før.. noe jeg bør gjøre for å forebygge? hun er dog lett å avbryte enkelte ganger, men mååå liksom bjeffe.. takk for alle svar
    • Jeg kaster lange blikk på Arrak sine jakker. Har brukt en 100-kroners Didriksons jakke fra Finn denne våren, og bra er det, for den har fått juling. Nå som hopping og biting og riving i klær ser ut til å være en ting i fortiden i nær fremtid.. Noen erfaringer med de?   Edit: advarer også mot Hööks sin jakke. Baklomma har rette kanter og er for smal. Lite plass og ting faller ut. Helt ok budsjettjakke, men har en råd til bedre, kjøp bedre. 
    • Henger meg på pinewood! Jeg har hatt herre/unisex vest og den passet meg godt i bredde. Ble dessverre litt for lang eneste så var uheldig å ødela glidelåsen og sømmen på en lomme i ett fall. Foreløpig eneste minuset med den er at den blir litt tung om man er ute i heftig regn.  Fikk sommerversjonen til pinewood i erstatning fra widforss og den bruker jeg hele tiden. Store gode lommer som rommer masse! ikke opplevd å miste noe utav, og i konkurranse setting så skal det ganske mye til for at leker ligger synlig for dommer også. Så sånn teknisk disk som det skal det godt gjøres at skjer også.    Har også en IQ Dogsport multifunctional jakke jeg bruker på vinteren og jeg elsker den!! Liker spesielt godt at det er linere til lommene så man kan vaske dem ofte om man bruker litt grisete godbiter. Ikke fult så dyp lomme bak som pinewood, men ok nok. 😊    Har også en eldre CRW vest fra hooks og den er jeg ikke så fan av. For små lommer og for lett å miste ting utav. Fordelen er stofftypen som ikke tar til seg så mye vann i regnvær. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...