Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemmelagde levergodbiter

Pim

Recommended Posts

Hører mye fint om hjemmelagde levergodbiter, og siden lever er temmelig billig og tallet som står på kontoen min ikke er akkurat astronomisk, skulle jeg gjerne lært hvordan jeg kan lage sånne! Hjelp? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige måter å gjøre det på - den definitivt enkleste og minst luktende - er å tørke leverbitene i ovnen.

Skjær opp leverbitene i må biter eller tynne strimler - jo tykkere bitene er jo lengre tid tar det å tørke dem. Legg på bakepapir på et brett og sett i ovnen - gjerne med varmluft ovn - sett på laveste temperatur og la dem stå i til de er helt tørre. Jeg pleide å sette døra til stekeovnen på gløtt, men aner ikke om det har noen effekt sånn egentlig.

Regelen her er at jo mer varme du bruker, jo mer lukt blir det under "produksjonen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten jeg har gjort det på er å koke leveren i posen jeg kjøper den i(da lukter det ikke). Så har jeg tatt med meg skjærebrettet og posen ut(for å forhindre dårlig lukt inne), helt av vannet i posen, skåret opp leveren i små biter for å deretter ta de inn og hive de i ovnen på svak varme. Jeg var forberedt på død og fordervelse luktmessig første gang jeg laget det, men etter å ha gjort det på måten beskrevet over, så synes ikke jeg at det luktet noe særlig. Godt mottatt hos de firbente ble de i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kult, takk :whistle: Og da blir de myke, men lommevennlige etter tilberedelse, eller? Jeg har vaskbar jakke som jeg ofte bruker når vi trener på vanskelige, supergodbitkrevende ting, men likevel...hadde vært fint å slippe å vaske jakka annahver dag for å unngå klissete lommebok/telefon/bussbilletter osv som lukter lever sånn til stadighet :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg putter lever og litt mel (gjerne sammalt) opp i en food-professor. Gjerne også litt gulostrester, grønnsakerrester, et par fedd hvitløk, evt et egg. Moser alt til en passende klissete deig, smører i ca 1 cm tykkelse på bakepapir, steker til det er gjennomstekt, men ikke hardt. Deler i passende biter, inn i ovnen igjen og tørker.

Hundene mine elsker det og det er drøyere enn bare å tørke selve leveren, men jeg gjør det også av og til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker leveren (uten posen, syns ikke det stinker så fælt om man har på vifte) i en times tid, også skjærer jeg den i mindre biter da. Da er den veldig fin å jobbe med, og det er enkelt å skjære i bittesmå biter. Etter det steker jeg det i ovnen som så mange andre her. De blir helt tørre, og veldig mørke, helt greie å ha i lomma. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige måter å gjøre det på - den definitivt enkleste og minst luktende - er å tørke leverbitene i ovnen.

Skjær opp leverbitene i må biter eller tynne strimler - jo tykkere bitene er jo lengre tid tar det å tørke dem. Legg på bakepapir på et brett og sett i ovnen - gjerne med varmluft ovn - sett på laveste temperatur og la dem stå i til de er helt tørre. Jeg pleide å sette døra til stekeovnen på gløtt, men aner ikke om det har noen effekt sånn egentlig.

Regelen her er at jo mer varme du bruker, jo mer lukt blir det under "produksjonen".

Jeg har gjort det på samme måte (altså uten å koke), og det har fungert veldig fint. Uten nevneverdig lukt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange grader står ovnen på og hvor lenge er leveren inni der?

Det lurer jeg også på...har en ca 45 kvm leilighet med sovealkove og dårlig avtrekksvifte, så det her vil jeg gjøre riktig... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavest mulig om dere skal tørke leverbitene, og da skal de stå til de er helt tørre. Anbefaler å ikke lage så store doser om gangen. Blander man med mel, eller koker på forhånd så er vel 100 -150grader grei temp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...