Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemmelagde levergodbiter

Pim

Recommended Posts

Hører mye fint om hjemmelagde levergodbiter, og siden lever er temmelig billig og tallet som står på kontoen min ikke er akkurat astronomisk, skulle jeg gjerne lært hvordan jeg kan lage sånne! Hjelp? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige måter å gjøre det på - den definitivt enkleste og minst luktende - er å tørke leverbitene i ovnen.

Skjær opp leverbitene i må biter eller tynne strimler - jo tykkere bitene er jo lengre tid tar det å tørke dem. Legg på bakepapir på et brett og sett i ovnen - gjerne med varmluft ovn - sett på laveste temperatur og la dem stå i til de er helt tørre. Jeg pleide å sette døra til stekeovnen på gløtt, men aner ikke om det har noen effekt sånn egentlig.

Regelen her er at jo mer varme du bruker, jo mer lukt blir det under "produksjonen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten jeg har gjort det på er å koke leveren i posen jeg kjøper den i(da lukter det ikke). Så har jeg tatt med meg skjærebrettet og posen ut(for å forhindre dårlig lukt inne), helt av vannet i posen, skåret opp leveren i små biter for å deretter ta de inn og hive de i ovnen på svak varme. Jeg var forberedt på død og fordervelse luktmessig første gang jeg laget det, men etter å ha gjort det på måten beskrevet over, så synes ikke jeg at det luktet noe særlig. Godt mottatt hos de firbente ble de i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kult, takk :whistle: Og da blir de myke, men lommevennlige etter tilberedelse, eller? Jeg har vaskbar jakke som jeg ofte bruker når vi trener på vanskelige, supergodbitkrevende ting, men likevel...hadde vært fint å slippe å vaske jakka annahver dag for å unngå klissete lommebok/telefon/bussbilletter osv som lukter lever sånn til stadighet :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg putter lever og litt mel (gjerne sammalt) opp i en food-professor. Gjerne også litt gulostrester, grønnsakerrester, et par fedd hvitløk, evt et egg. Moser alt til en passende klissete deig, smører i ca 1 cm tykkelse på bakepapir, steker til det er gjennomstekt, men ikke hardt. Deler i passende biter, inn i ovnen igjen og tørker.

Hundene mine elsker det og det er drøyere enn bare å tørke selve leveren, men jeg gjør det også av og til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker leveren (uten posen, syns ikke det stinker så fælt om man har på vifte) i en times tid, også skjærer jeg den i mindre biter da. Da er den veldig fin å jobbe med, og det er enkelt å skjære i bittesmå biter. Etter det steker jeg det i ovnen som så mange andre her. De blir helt tørre, og veldig mørke, helt greie å ha i lomma. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige måter å gjøre det på - den definitivt enkleste og minst luktende - er å tørke leverbitene i ovnen.

Skjær opp leverbitene i må biter eller tynne strimler - jo tykkere bitene er jo lengre tid tar det å tørke dem. Legg på bakepapir på et brett og sett i ovnen - gjerne med varmluft ovn - sett på laveste temperatur og la dem stå i til de er helt tørre. Jeg pleide å sette døra til stekeovnen på gløtt, men aner ikke om det har noen effekt sånn egentlig.

Regelen her er at jo mer varme du bruker, jo mer lukt blir det under "produksjonen".

Jeg har gjort det på samme måte (altså uten å koke), og det har fungert veldig fint. Uten nevneverdig lukt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange grader står ovnen på og hvor lenge er leveren inni der?

Det lurer jeg også på...har en ca 45 kvm leilighet med sovealkove og dårlig avtrekksvifte, så det her vil jeg gjøre riktig... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavest mulig om dere skal tørke leverbitene, og da skal de stå til de er helt tørre. Anbefaler å ikke lage så store doser om gangen. Blander man med mel, eller koker på forhånd så er vel 100 -150grader grei temp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så klart vil jeg det, og jeg takket jo for innspillet om å ha eget teppe i sofaen til hunden, det var en god idé
    • Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...