Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemmelagde levergodbiter


Pim

Recommended Posts

Hører mye fint om hjemmelagde levergodbiter, og siden lever er temmelig billig og tallet som står på kontoen min ikke er akkurat astronomisk, skulle jeg gjerne lært hvordan jeg kan lage sånne! Hjelp? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige måter å gjøre det på - den definitivt enkleste og minst luktende - er å tørke leverbitene i ovnen.

Skjær opp leverbitene i må biter eller tynne strimler - jo tykkere bitene er jo lengre tid tar det å tørke dem. Legg på bakepapir på et brett og sett i ovnen - gjerne med varmluft ovn - sett på laveste temperatur og la dem stå i til de er helt tørre. Jeg pleide å sette døra til stekeovnen på gløtt, men aner ikke om det har noen effekt sånn egentlig.

Regelen her er at jo mer varme du bruker, jo mer lukt blir det under "produksjonen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten jeg har gjort det på er å koke leveren i posen jeg kjøper den i(da lukter det ikke). Så har jeg tatt med meg skjærebrettet og posen ut(for å forhindre dårlig lukt inne), helt av vannet i posen, skåret opp leveren i små biter for å deretter ta de inn og hive de i ovnen på svak varme. Jeg var forberedt på død og fordervelse luktmessig første gang jeg laget det, men etter å ha gjort det på måten beskrevet over, så synes ikke jeg at det luktet noe særlig. Godt mottatt hos de firbente ble de i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kult, takk :whistle: Og da blir de myke, men lommevennlige etter tilberedelse, eller? Jeg har vaskbar jakke som jeg ofte bruker når vi trener på vanskelige, supergodbitkrevende ting, men likevel...hadde vært fint å slippe å vaske jakka annahver dag for å unngå klissete lommebok/telefon/bussbilletter osv som lukter lever sånn til stadighet :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg putter lever og litt mel (gjerne sammalt) opp i en food-professor. Gjerne også litt gulostrester, grønnsakerrester, et par fedd hvitløk, evt et egg. Moser alt til en passende klissete deig, smører i ca 1 cm tykkelse på bakepapir, steker til det er gjennomstekt, men ikke hardt. Deler i passende biter, inn i ovnen igjen og tørker.

Hundene mine elsker det og det er drøyere enn bare å tørke selve leveren, men jeg gjør det også av og til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker leveren (uten posen, syns ikke det stinker så fælt om man har på vifte) i en times tid, også skjærer jeg den i mindre biter da. Da er den veldig fin å jobbe med, og det er enkelt å skjære i bittesmå biter. Etter det steker jeg det i ovnen som så mange andre her. De blir helt tørre, og veldig mørke, helt greie å ha i lomma. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige måter å gjøre det på - den definitivt enkleste og minst luktende - er å tørke leverbitene i ovnen.

Skjær opp leverbitene i må biter eller tynne strimler - jo tykkere bitene er jo lengre tid tar det å tørke dem. Legg på bakepapir på et brett og sett i ovnen - gjerne med varmluft ovn - sett på laveste temperatur og la dem stå i til de er helt tørre. Jeg pleide å sette døra til stekeovnen på gløtt, men aner ikke om det har noen effekt sånn egentlig.

Regelen her er at jo mer varme du bruker, jo mer lukt blir det under "produksjonen".

Jeg har gjort det på samme måte (altså uten å koke), og det har fungert veldig fint. Uten nevneverdig lukt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange grader står ovnen på og hvor lenge er leveren inni der?

Det lurer jeg også på...har en ca 45 kvm leilighet med sovealkove og dårlig avtrekksvifte, så det her vil jeg gjøre riktig... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavest mulig om dere skal tørke leverbitene, og da skal de stå til de er helt tørre. Anbefaler å ikke lage så store doser om gangen. Blander man med mel, eller koker på forhånd så er vel 100 -150grader grei temp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...