Gå til innhold
Hundesonen.no

PLUKK OPP MØKKA!


Stanova

Recommended Posts

Jeg synes dere er flinke folkens! Nå for tiden plukker jeg aldri opp etter meg (pga hvor vi bor og hvor vi går tur), men da jeg bodde i mer befolkede strøk plukket jeg alltid opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Med denne tråden i bakhodet så tenkte jeg på de jeg kjenner med hund. Jeg tror ikke at jeg kjenner noen som plukker opp etter hunden sin jeg faktisk, men her inne har jeg inntrykk av at alle gjør det. Er sonenfolk ekstra flinke på møkkplukking? :ahappy:

Nei, men jeg tror sonenfolk, etter å ha tryna noen ganger, blir veldig flinke til å velge ut hva de går ut med på et offentlig forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg tror sonenfolk, etter å ha tryna noen ganger, blir veldig flinke til å velge ut hva de går ut med på et offentlig forum.

Haha!

Men det er noen av oss som har vært litt slappe på det, men skjerpet seg! *rekke opp hånda* Og nå sørger jeg alltid for å ha poser, og jeg går tilbake og plukker opp hvis jeg har glemt pose. Selvom det haar hendt at jeg har glemt det! Men da tar jeg turen innom det punktet neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden min gjør fra seg i grøftekanten plukker jeg den neppe opp. Om det er midt i veien, så sier det seg selv at dette plukker man opp.... Men skulle ønske hesteeiere gjorde det samme med de fordømte rukene man må gå flere steg rundt for å ikke tråkke oppi...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne tråden i bakhodet så tenkte jeg på de jeg kjenner med hund. Jeg tror ikke at jeg kjenner noen som plukker opp etter hunden sin jeg faktisk, men her inne har jeg inntrykk av at alle gjør det. Er sonenfolk ekstra flinke på møkkplukking? :)

Vet du, jeg kjenner heller ingen som plukker opp etter hunden(e) sine... eller, noen av dem plukker opp om hunden driter på en fottbalbane eller midt på fortauet, men ellers ikke.

Selv har jeg nesten aldri med meg pose når jeg går tur hjemme. Men skal jeg i byen etc så har jeg alltid med, flaut å ikke ha i gågata liksom.

Jeg er typen som står og roter i lommen om noen ser på, og later som jeg leter etter pose :ahappy:

Jeg må si at jeg ser ikke helt problemet med masse drit i grøften jeg, synes det er bedre enn å pakke inn noe svært nedbrytbart i en plastikkpose. Men drit på fortauet har jeg ikke noe til overs for, så jeg "dytter" gjerne hunden litt ut i grøften om jeg ser mr. brown eye utvide seg.

Men det å gå tilbake og plukke opp en uheldig plassert bæsj, det kunne ikke falle meg inn egentlig. Så samvittighetsløs er jeg.

Nei, men jeg tror sonenfolk, etter å ha tryna noen ganger, blir veldig flinke til å velge ut hva de går ut med på et offentlig forum.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ansvarlig hundeeier, som ferdes i befolkede områder, skal ikke glemme pose. Punktum.

Men du mener at hesteeiere skal ha med seg bæreposer og holde dette i hånda resten av rideturen, i alle gangarter? Foruten at bæsjen blir slengt over alt, så har jo rytter mye mindre kontroll over hesten med bare en hånd (med mindre det er western-hest).

Mens når du er uansvarlig hundeeier uten pose, så skal du slippe?

Man må jo også huske at hester bærsjer i fart, ikke sånn som hunder som må stoppe opp.. så det er faktisk mulig å ikke oppdage at hesten ens har bærsjet.

Nei, plukk opp sier jeg bare! Og ta med nok poser, de rullene er også geniale. Selv har jeg bærsjeposer liggende i alle jakker til envher tid (bortsett fra penkåper).

Jeg mener at hesteeiere faktisk kunne ha klart å skuffet driten som ligger på tvers av en 2,5 meter brei gang og sykkelvei.

Og som jeg allerede har nevnt prøver jeg å fjerne all dritten etter hunden min selv om jeg har glemt pose. Så kall meg uansvarlig om du vil, men jeg prøver jo faktisk å ta ansvar for mine glemsler. Og at jeg til vanlig har ørten poser i absolutt alle jakker inkl. penjakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne tråden i bakhodet så tenkte jeg på de jeg kjenner med hund. Jeg tror ikke at jeg kjenner noen som plukker opp etter hunden sin jeg faktisk, men her inne har jeg inntrykk av at alle gjør det. Er sonenfolk ekstra flinke på møkkplukking?

En del sonenfolk bor i litt mer teddbygde strøk hvor det ville blitt uutholdelig hvis folk ikke plukket opp. Hvis jeg trekker opp en sirkel med 100m radius ut fra blokka vår, bor det 10-15 hunder innenfor den sirkelen. Og hundetettheten er vel noenlunde den samme i resten av nabolaget. I tillegg har vi alle de som ikke bor her, men som benytter seg av parkene og turveiene i området. På søndager med fint vær er det rene folkevandringene forbi her, og mange av dem har selvfølgelig bikkja med på tur. Hvis ikke de fleste hadde vært flinke til å plukke opp hadde vi DRUKNA i hundebæsj. Det blir mer enn nok liggende igjen etter mindretallet som ikke plukker opp :ahappy: Nå som snøen begynner å smelte dukker det frem bæsj fra hele vinteren. Dette bruker selvfølgelig tid på å tine opp og brytes ned, og i mellomtiden blir det liggende og blomstre i brøytekantene langs gangveiene, ved siden av parkbenkene, like utenfor barnehagene og rundt lekeplassene osv osv. Og når ett lag snø/bæsj er borte, kommer det neste frem, ogs sånn er det gjennom hele mars/april. Lekkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer.... Dere som skriver at dere ikke plukker opp etter hundene deres når de gjør fra seg i veigrøftene. Har dere barn?? :ahappy:

Nope.

Men barn har ikke noe å gjøre i grøfta uansett synes jeg, kan være alt mulig annet rart der, glasskår, kondomer (ok ikke så ofte da) og sprøyter, iallefall i de mer urbane strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg tror sonenfolk, etter å ha tryna noen ganger, blir veldig flinke til å velge ut hva de går ut med på et offentlig forum.

Mye mulig. Jeg derimot plukker opp både egne hunders møkk og andre hunders møkk, rett og slett fordi det er pinlig å ha hund her omkring. Etter snøfallene her i vinter, var det hvitt og fint på morraturen, og fullt av dritt på kveldsturen. Da er det flaut å være hundeeier, er det, og jeg har full forståelse for sinte leserbrev i avisen. En rull med bæsjeposer (som forøvrig passer ypperlig i jakkelommer) koster hele 12 kr på Rimi, og på den nevnte runden passerer man ikke mindre enn TRE dunker det står "hundelatrine" på. Må jeg gjenta at det er pinlig og flaut å eie hund rundt her?

Nope.

Men barn har ikke noe å gjøre i grøfta uansett synes jeg, kan være alt mulig annet rart der, glasskår, kondomer (ok ikke så ofte da) og sprøyter, iallefall i de mer urbane strøk.

Om det er både glasskår og sprøyter i renna, burde man vel ikke slippe bikkja si uti der så den får gjort fra seg heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hestemøkk og annen dritt være en unnskyldning for å ikke plukke opp?

Barn har kanskje ikke så mye å gjøre i grøfta, men du aner ikke hvor mye spennende det kan være i en grøft for en på 9 år, og vi kan vel strengt tatt være litt bedre enn andre og ikke si "Alle andre gjør det, alle andre slenger fra seg søppel og dritt i grøfta, derfor gidder ikke jeg å ta opp etter meg" eller "rytterne gidder ikke å ta med seg spade og søppelsekk, så da kan jeg å la møkka til hunden min ligge igjen å!" Så jeg føler vel at det går an å rydde etter seg selv og ikke tenke så ille mye på hva alle andre gjør som rettferdiggjør det at vi ikke plukker opp.

Ja jeg synder selv og jeg er ikke så himla stolt av det når jeg har glemt poser... I skogen rydder jeg ikke opp altså, sparker vekk fra stien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER å ikke ha poser til å plukke opp når hunden skiter i et "befolket område", men jeg plukker sjeldent opp ellers. Hundene luftes ofte på haugen før vi legger oss, og der skiter de om kapp med reven og elgen. Jeg "møter" sjeldent på en hundebæsj, selv om de gjør fra seg der en gang om dagen minst, men jeg ser ofte elg eller revebæsj. Sistnevnte er lett å kjenne igjen den og, siden reven alltid bæsjer oppå en stein eller andre lignende steder for å "vise frem" avfallet sitt :ahappy:

Men på turstier, skogsstier osv. så sparker jeg møkka i grøfta eller plukker den opp med en bio-bag og kaster posen i en busk/legger den under en stein.

Bæsj er bæsj, uansett hvordan dyr det kommer fra spør du meg. Jeg ser ofte blaute og ekle hestebajser jeg, som jeg ønsker langt vekk fra stien jeg går på..

Hestebæsj bruker også enormt lang tid på å brytes ned, og det ser ekkelt ut leeenge etter ruka har blitt plassert der og hundene blir dårlige i magen hvis de spiser gamle hesteruker.

Bæsj er normalt i naturen - alle dyr bæsjer, til og med vi mennesker.. (det er ikke alltid menneskene tar opp etter seg når de gjør sitt i skogen de heller)

Hvorfor skal hestemøkk og annen dritt være en unnskyldning for å ikke plukke opp?

Barn har kanskje ikke så mye å gjøre i grøfta, men du aner ikke hvor mye spennende det kan være i en grøft for en på 9 år, og vi kan vel strengt tatt være litt bedre enn andre og ikke si "Alle andre gjør det, alle andre slenger fra seg søppel og dritt i grøfta, derfor gidder ikke jeg å ta opp etter meg" eller "rytterne gidder ikke å ta med seg spade og søppelsekk, så da kan jeg å la møkka til hunden min ligge igjen å!" Så jeg føler vel at det går an å rydde etter seg selv og ikke tenke så ille mye på hva alle andre gjør som rettferdiggjør det at vi ikke plukker opp.

Ja jeg synder selv og jeg er ikke så himla stolt av det når jeg har glemt poser... I skogen rydder jeg ikke opp altså, sparker vekk fra stien.

For meg er det ikke en unnskyldning, det er rett og slett meningene mine.. Totalt sett :D En bajs er en bajs - uansett om den kommer fra meg, deg, hunden vår eller hesten til naboen. Det er slik jeg tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bajs er en bajs - uansett om den kommer fra meg, deg, hunden vår eller hesten til naboen. Det er slik jeg tenker.

Det sier du bare til hunden din har spist eller rulla seg i menneskebæsj. Da er ikke bæsj bæsj lenger altså, hestemøkk er ingenting i forhold til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er både glasskår og sprøyter i renna, burde man vel ikke slippe bikkja si uti der så den får gjort fra seg heller..

Hahaha! Bra svar!

Jeg bor "delvis" på landet.. dvs tettbebygd, men med marka rett ved. Altså det er ikke så urbant her at man finner sprøytespisser eller denslags, muligens et kvikklunsjpapir eller noe i den duren. Men det er også en del hundebærsj!

Nå finnes det også hunder her som bare slippes løse så de kan gjøre fra seg hvor de vil (og en spesifikk henger veldig mye rundt skolens uteareale). Jeg plukker da alltid opp etter hunden min, og det hender jeg plukker opp etter andre.. sånn spesielt når jeg syntes det ligger virkelig dårlig til for andre!

Men jeg skal ikke nekte for at jeg var litt dårligere før, og jeg syntes det er lettere å huske pose om vinteren, men nå har jeg kun hatt egen hund en sommer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke hestemøkk som en unskyldning. Men når hunden tar seg en "tur" ned i grøfta for å gjøre fra seg, så ser jeg ikke noe problem med det. Grøften er ikke et sted mennesker skal eller bør ferdes (og det inkluderer meg selv turen ned i grøfta for å plukke opp). Om "barnet" ikke har skjønt dette enda, må det være en flott lærepenge når man står med føtta plantet i noe som ikke er "så spennende" lengere.

Som sagt, gjør hunden min fra seg der mennesker ferdes, plukker jeg opp.Det finnes langt større samfunns problem å ta tak i før man skal begynne å klatre ned i diverse grøfter :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke hestemøkk som en unskyldning. Men når hunden tar seg en "tur" ned i grøfta for å gjøre fra seg, så ser jeg ikke noe problem med det. Grøften er ikke et sted mennesker skal eller bør ferdes (og det inkluderer meg selv turen ned i grøfta for å plukke opp). Om "barnet" ikke har skjønt dette enda, må det være en flott lærepenge når man står med føtta plantet i noe som ikke er "så spennende" lengere.

Som sagt, gjør hunden min fra seg der mennesker ferdes, plukker jeg opp.Det finnes langt større samfunns problem å ta tak i før man skal begynne å klatre ned i diverse grøfter :icon_redface:

Så barn skal ikke kunne få leke fritt i naturen fordi de ikke har noe i veigrøftene å gjøre, og trenger å få en "lærepenge" ved å tråkke i dritten til hunden din som DU ikke har GIDDI å plukke opp???

:icon_redface::whistle:

*målløs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke hestemøkk som en unskyldning. Men når hunden tar seg en "tur" ned i grøfta for å gjøre fra seg, så ser jeg ikke noe problem med det. Grøften er ikke et sted mennesker skal eller bør ferdes (og det inkluderer meg selv turen ned i grøfta for å plukke opp). Om "barnet" ikke har skjønt dette enda, må det være en flott lærepenge når man står med føtta plantet i noe som ikke er "så spennende" lengere.

Som sagt, gjør hunden min fra seg der mennesker ferdes, plukker jeg opp.Det finnes langt større samfunns problem å ta tak i før man skal begynne å klatre ned i diverse grøfter :icon_redface:

Det sier du helt til du får unger selv og må spyle dem fordi de har lekt i grøften. Unger er gjerne flere på skoleveien f.eks og de dytter og styrer og vips snubler de i grøfta, der DIN hund har gjort fra seg og hvor DU ikke plukket opp etter den. De aller minste skjønner ikke slikt så kjapt ser du, de tenker stort sett ikke lengre enn der og da, og har glemt dette til dagen etter.

Jeg ser ikke helt problemet med å ta steget ut og litt ned i en grøftekant jeg da.

Forresten, gjelder dette ute i dypsnøen også? Ingen som ser det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, gjør hunden min fra seg der mennesker ferdes, plukker jeg opp.Det finnes langt større samfunns problem å ta tak i før man skal begynne å klatre ned i diverse grøfter :icon_redface:

Hvis noen trår i bæsjen til hunden din, så har vel hunden din bæsja et sted hvor mennesker ferdes? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier du helt til du får unger selv og må spyle dem fordi de har lekt i grøften. Unger er gjerne flere på skoleveien f.eks og de dytter og styrer og vips snubler de i grøfta, der DIN hund har gjort fra seg og hvor DU ikke plukket opp etter den. De aller minste skjønner ikke slikt så kjapt ser du, de tenker stort sett ikke lengre enn der og da, og har glemt dette til dagen etter.

Jeg ser ikke helt problemet med å ta steget ut og litt ned i en grøftekant jeg da.

Forresten, gjelder dette ute i dypsnøen også? Ingen som ser det der?

(Dette er ikke et svar, mer en fortsettelse)

Hvis man absolutt ikke gidder å gå ut i grøftekanten eller dypsnøen for å plukke opp, så er det jo bare å holde hunden innen rekkevidde (ved hjelp av båndet) til den har gjort fra seg.

Jeg gjør det selv, for det er ikke alltid jeg har på meg sko som jeg vil gå uti grøfter med, eller dypsnø. Da venter jeg med å slippe henne løs, ellers å kaller jeg henne inn til meg når jeg ser at hun snart skal bæsje.

Det er faktisk kjempeenkelt og plukke opp "møkka", man tar en pose og på en-to-tre så er bærsjen i posen i søppelbøtta! :icon_redface: Og alle er glade og fornøyde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen trår i bæsjen til hunden din, så har vel hunden din bæsja et sted hvor mennesker ferdes? :getlost:

Hvor de skal og bør ferdes er to forskjellige ting. Nei, nok energi på dette håpløse temaet, det finnes andre, mye større problemer å bruke energi på enn å klarte ned i grøfter. Lar man ungene sine klatre ned i slike grøfter man har rundt her, så er man forøvrig direkte uansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor de skal og bør ferdes er to forskjellige ting. Nei, nok energi på dette håpløse temaet, det finnes andre, mye større problemer å bruke energi på enn å klarte ned i grøfter. Lar man ungene sine klatre ned i slike grøfter man har rundt her, så er man forøvrig direkte uansvarlig.

Har du barn?

De går der de vil de! Ikke så mye å gjøre med den saken.. eller kanskje man skulle begynne å gå med dem i bånd?

Nei uff.. nå syntes jeg det er altfor dårlige unnskyldninger her. Skjerp dere! Bare plukk opp, ikke spørr spørsmål eller nøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del innlegg i avisen i det siste om altfor mye hundedritt her og der, og har selv reagert på at det ligger strødd overalt.

Etter å ha lest innleggene fra et par her inne skjønner jeg godt hvorfor enkelte har hundefolk opp i halsen. Lenge leve egoisme og latskap; "er det ikke et problem for meg, er det da ikke det for andre heller?" :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn?

De går der de vil de! Ikke så mye å gjøre med den saken.. eller kanskje man skulle begynne å gå med dem i bånd?

Nei uff.. nå syntes jeg det er altfor dårlige unnskyldninger her. Skjerp dere! Bare plukk opp, ikke spørr spørsmål eller nøl!

Du får nesten barn til å høres ut som ustyrlige roboter. Går man på gangsti med vei på de ene siden og grøft på den andre så bør man ha kontroll på "Barna"- eller lar du barna løpe ut i veien også? :getlost:

Sorry, men grøfta bør man klare å holde ungene sine unna. Men som sagt, jeg plukker opp etter hundene mine om de gjør fra seg der det er normalt å ferdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...