Gå til innhold
Hundesonen.no

Sår på nesa


Carina

Recommended Posts

Cane ser litt teit ut for tida, med et godt skrubbsår på nesa. Nå har det grodd sånn at han egentlig bare ser litt rosa og pelsløs ut på nesa, hva kommer dommeren til si om det tror dere? Vi skal jo stille om 14 dager. Regner med at det er noe bedre til da, men det går tregt.

100302-06.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja i verste fall får du ta med et papir fra en veterinær på at det faktisk er et sår.. vet ikke jeg? Det er jo det man gjør når tenner har blitt trukket..

Men dommeren kan vel ikke akkurat si noe på det da.. det må jo være lov å bli brukt, og skade seg litt! :aww:

Dessverre kan det jo være dommere som ikke bryr seg. Venninnen min fikk 0 på hunden sin fordi den prøvde å klø seg med bakbenet, han mente da at hunden var handikappet og ikke kunne gå på bakbenet. Den gikk nemlig på tre ben mens den prøvde å klø med det fjerde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min gutt fikk et bitt i snuten på ei utstilling, dommeren bøyde seg bare ned, snakka med bono, type: "you have been fighting, right?"

tror ikke det spiller noen rolle, da. hunden har jo sort stopp og et lite sår/arr. dommerne er vel vant til å se sånt, tror du ikke..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste er jo at det forstyrrer helhetsutrykket litt. Så opp mot en like god hund så kan du kanskje tape akkurat denne gangen - fordi det forstyrrer helheten litt. Men ellers skal det ikke ha noen som helst betydning. De fleste dommere skjønner og har selv opplevd at slikt skjer med hunder :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at dette såret har noe å si for helhetsinntrykket, dommer skal kunne klare å se bort fra det såret.

Med mindre det står noe i standarden om at sår er feil eller diskvalifiserende feil, kan du slappe helt av :icon_cry:

En kan stille hunder med ganske mye rart, og dommer klarer å bedømme og premiere de for det - våteksem, ørebetennelse, blodøre, barbert etter blodprøve eller what ever.

Det som kan ha noe å si i ringen, er for eksempel øyebetennelse, hvis hunden framstår med hengeøyer og tunge øyerender. Dommer er ikke veterinær, og skal dømme hunden slik den står og går den dagen, og kan ikke si at vanligvis er den sikkert fast og fin i øynene. Hunder som er barbert langs ryggen kan også framstå som med dårlig rygglinje/bakhøy på grunn av synsbedraget, men en dommer som tar på hunden vil lett avsløre dette. Og selvfølgelig, skader og plager som påvirker bevegelsene skal gi trekk, for dommer har ikke sjans til å si hvordan hunden vanligvis beveger seg.

Vi har faktisk fått bøtteplassering på ei tispe som haltet - hun tråkket på en veps rett før hun skulle inn i klassen sin, og vi så ikke at hun haltet før hun var i ringen. Dommer valgte likevel å plassere henne såpass høyt, fordi hun kunne se at hunden var hoven under foten. Men det hadde vært veldig forståelig om dommer hadde gitt henne KIP, fordi den dagen i den ringen viste hun ikke et rent trav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at dette såret har noe å si for helhetsinntrykket, dommer skal kunne klare å se bort fra det såret.

Med mindre det står noe i standarden om at sår er feil eller diskvalifiserende feil, kan du slappe helt av :icon_cry:

En kan stille hunder med ganske mye rart, og dommer klarer å bedømme og premiere de for det - våteksem, ørebetennelse, blodøre, barbert etter blodprøve eller what ever.

Det som kan ha noe å si i ringen, er for eksempel øyebetennelse, hvis hunden framstår med hengeøyer og tunge øyerender. Dommer er ikke veterinær, og skal dømme hunden slik den står og går den dagen, og kan ikke si at vanligvis er den sikkert fast og fin i øynene. Hunder som er barbert langs ryggen kan også framstå som med dårlig rygglinje/bakhøy på grunn av synsbedraget, men en dommer som tar på hunden vil lett avsløre dette. Og selvfølgelig, skader og plager som påvirker bevegelsene skal gi trekk, for dommer har ikke sjans til å si hvordan hunden vanligvis beveger seg.

Vi har faktisk fått bøtteplassering på ei tispe som haltet - hun tråkket på en veps rett før hun skulle inn i klassen sin, og vi så ikke at hun haltet før hun var i ringen. Dommer valgte likevel å plassere henne såpass høyt, fordi hun kunne se at hunden var hoven under foten. Men det hadde vært veldig forståelig om dommer hadde gitt henne KIP, fordi den dagen i den ringen viste hun ikke et rent trav.

Jeg tar vel ikke feil når jeg tror at du Emma er litt dreven med utstilling.. for jeg mener også at man skal få KIP hvis hunden ikke beveger seg rent, sånn som innlegget mitt over hvor hunden prøvde og klø seg og da kun gikk på tre ben.

Blir det ikke feil å gi den 0?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar vel ikke feil når jeg tror at du Emma er litt dreven med utstilling.. for jeg mener også at man skal få KIP hvis hunden ikke beveger seg rent, sånn som innlegget mitt over hvor hunden prøvde og klø seg og da kun gikk på tre ben.

Blir det ikke feil å gi den 0?

Tja, jeg føler meg ganske dreven, dreven nok til å vite at det ikke alltid er så lett å være dommer, dreven nok til å vite at en situasjon kan tolkes og oppfattes på et dusin forskjellige måter.

Det er umulig å svare på spørsmålet ditt, for jeg har ikke sett situasjonen.

KIP skal gis til hund hvis dagsform gjør at den ikke kan premieres, men at dommer forventer at situasjonen kan endre seg og dermed kvalifisere for premiering ved en senere anledning - for eksempel hund som halter, hund som mangler ringtrening og bare passer/hopper, hund som er usikker og ikke lar seg fullstendig ta på.

Null skal gis til hund med diskvalifiserende feil, for eksempel avvikende atferd, anatomiske konstruksjonsmangler og andre feil eksplisitt nevnt i rasestandarden.

Men det er gråsoner og overganger som er vanskelig å sette en klar grense mellom - hvor går skillet mellom usikker på grunn av manglende ringtrening og usikker på grunn av avvikende mentalitet, for eksempel?

Halthet er heller ikke så lett å bedømme, ikke alle har kraftig markering på ett bein når den halter.

En hund som klør seg gjennom hele runden burde fått en sjanse til å løpe en ny runde og vise sine bevegelser - samtidig som handler også har ansvar for å vise hunden sin best mulig. Om hunden klør, får en enten stoppe opp og la hunden klø ferdig, eller nappe den med seg for å få den ut av kløen.

Som sagt, jeg har ikke sett situasjonen, og kan kun spekulere - men det kan jo være at dommer ikke oppfattet det som kløforsøk, men som dårlige bevegelser. Eller at dommer trodde hunden haltet, og ikke visste forskjell på null og KIP (ikke alle land har KIP, men gir 0 eller tilsvarende også for halting). Hva vet jeg?

Edit: Urene bevegelser må ikke alltid være halting, det kan også være for eksempel på grunn av konstruksjon. En hund med så knappe bakbeinsvinkler at den ikke får dratt ut steget godt nok vil få en trippende og uren gange, for eksempel, og er den såpass dårlig vinklet kan det sees som så avvikende fra rasestandard at null er på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg føler meg ganske dreven, dreven nok til å vite at det ikke alltid er så lett å være dommer, dreven nok til å vite at en situasjon kan tolkes og oppfattes på et dusin forskjellige måter.

Det er umulig å svare på spørsmålet ditt, for jeg har ikke sett situasjonen.

KIP skal gis til hund hvis dagsform gjør at den ikke kan premieres, men at dommer forventer at situasjonen kan endre seg og dermed kvalifisere for premiering ved en senere anledning - for eksempel hund som halter, hund som mangler ringtrening og bare passer/hopper, hund som er usikker og ikke lar seg fullstendig ta på.

Null skal gis til hund med diskvalifiserende feil, for eksempel avvikende atferd, anatomiske konstruksjonsmangler og andre feil eksplisitt nevnt i rasestandarden.

Men det er gråsoner og overganger som er vanskelig å sette en klar grense mellom - hvor går skillet mellom usikker på grunn av manglende ringtrening og usikker på grunn av avvikende mentalitet, for eksempel?

Halthet er heller ikke så lett å bedømme, ikke alle har kraftig markering på ett bein når den halter.

En hund som klør seg gjennom hele runden burde fått en sjanse til å løpe en ny runde og vise sine bevegelser - samtidig som handler også har ansvar for å vise hunden sin best mulig. Om hunden klør, får en enten stoppe opp og la hunden klø ferdig, eller nappe den med seg for å få den ut av kløen.

Som sagt, jeg har ikke sett situasjonen, og kan kun spekulere - men det kan jo være at dommer ikke oppfattet det som kløforsøk, men som dårlige bevegelser. Eller at dommer trodde hunden haltet, og ikke visste forskjell på null og KIP (ikke alle land har KIP, men gir 0 eller tilsvarende også for halting). Hva vet jeg?

Edit: Urene bevegelser må ikke alltid være halting, det kan også være for eksempel på grunn av konstruksjon. En hund med så knappe bakbeinsvinkler at den ikke får dratt ut steget godt nok vil få en trippende og uren gange, for eksempel, og er den såpass dårlig vinklet kan det sees som så avvikende fra rasestandard at null er på sin plass.

Ja dommeren forsto ikke at den klødde seg det er riktig. Men skrev noe om disabilities og var utenlandsk ja (husker ikke helt hvor Italia eller noe).

Men da forstår jeg hvorfor han kan ha "tatt feil" skjønner jo veldig godt at det ikke er lett å være dommer, og det er jo et stort ansvar. Det er vel heller ikke så stor forskjell på KIP og 0 sånn for hundens del og videre karriere i utstilling?

Sorry at jeg stjeler tråden her! Bare si ifra hvis jeg skal ta det et annet sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at dette såret har noe å si for helhetsinntrykket, dommer skal kunne klare å se bort fra det såret.

Med mindre det står noe i standarden om at sår er feil eller diskvalifiserende feil, kan du slappe helt av :icon_cry:

En kan stille hunder med ganske mye rart, og dommer klarer å bedømme og premiere de for det - våteksem, ørebetennelse, blodøre, barbert etter blodprøve eller what ever.

Det som kan ha noe å si i ringen, er for eksempel øyebetennelse, hvis hunden framstår med hengeøyer og tunge øyerender. Dommer er ikke veterinær, og skal dømme hunden slik den står og går den dagen, og kan ikke si at vanligvis er den sikkert fast og fin i øynene. Hunder som er barbert langs ryggen kan også framstå som med dårlig rygglinje/bakhøy på grunn av synsbedraget, men en dommer som tar på hunden vil lett avsløre dette. Og selvfølgelig, skader og plager som påvirker bevegelsene skal gi trekk, for dommer har ikke sjans til å si hvordan hunden vanligvis beveger seg.

Vi har faktisk fått bøtteplassering på ei tispe som haltet - hun tråkket på en veps rett før hun skulle inn i klassen sin, og vi så ikke at hun haltet før hun var i ringen. Dommer valgte likevel å plassere henne såpass høyt, fordi hun kunne se at hunden var hoven under foten. Men det hadde vært veldig forståelig om dommer hadde gitt henne KIP, fordi den dagen i den ringen viste hun ikke et rent trav.

Og det er jeg helt enig i :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dommeren forsto ikke at den klødde seg det er riktig. Men skrev noe om disabilities og var utenlandsk ja (husker ikke helt hvor Italia eller noe).

Men da forstår jeg hvorfor han kan ha "tatt feil" skjønner jo veldig godt at det ikke er lett å være dommer, og det er jo et stort ansvar. Det er vel heller ikke så stor forskjell på KIP og 0 sånn for hundens del og videre karriere i utstilling?

Sorry at jeg stjeler tråden her! Bare si ifra hvis jeg skal ta det et annet sted!

Dommer har da gitt sin begrunnelse i kritikken, og da er premieringen i samsvar med dommers oppfattelse. Selv om det føles urettferdig. Men som handler har du lov til å si at "ups, hun bare klødde seg, vi tar en runde til". Det er lov til å ta seg bittelitt til rette i ringen når slike ting skjer. Eller som jeg skriver lenger opp, stoppe/nappe hunden ut av kløingen.

Tja, jeg vil heller ha KIP enn 0 på min hund, da null jo betyr at dommer har funnet diskvalifiserende eller avvikende feil hos hunden min, det er mer alvorlig enn at hun halter litt fordi hun tråkket på en veps... Det ser "styggere" ut på DogWeb. Ser jeg at en hund har fått null på en utstilling, lurer jeg alltid på hvorfor. KIP'er driter jeg i, de betyr som regel bare at hunden har en dårlig dag (med mindre den får mange KIP av dommere som tolker usikkerheten som uerfaren utstillingshund, mens det dreier seg om en mentalt svak hund).

En hund får utstillingsforbud om den har fått tre null for tre forskjellige dommere på grunn av gemytt eller testikkelmangel. Altså kan ikke null for eksteriøre feil og mangler gi utstillingsforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...