Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg er bekymret for nabohunden

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er bekymret for nabohunden vår som også er en Bichon Frise. Jeg bor to steder og ser dermed ikke hunden så ofte, men hver gang jeg er i nabolaget så er hunden på frifot. Den er også ustelt i pelsen. Jeg vet ikke om noen av dere har sett på dyrepolitiet og de mest skrekkelige pelshistoriene hvor hunden lever under et berg av tovet pels. Denne hunden er på vei til å bli en sånn.

Familien som eier den har det tøft. Nesten hver kveld hører vi kjefting, smelling, skriking og gråt siden vi bor vegg i vegg. Dette kan umulig ha positiv effekt på hunden. Det ser ut som den er veldig trist, usikker og redd. Hver eneste dag blir den satt ut i bånd på trappa (båndet er vel 1 meter langt). Der sitter den i all slags vær. Både i solsteika og i 15 minus. På nyttårsaften til og med ble den tvunget ut i all bråk og støy.

Det er mange som reagerer og sier ifra til eierne og ber dem skjerpe seg, men ingenting skjer.

Nå orker jeg ikke se på dette lenger og vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.. Har aldri meldt i fra til dyrevern/beskyttelse eller noe, men nå vil jeg gjøre det.

Vi kjørte forbi eierne i bilen sin igår, så egentlig var hunden alene hjemme, men når vi kom hjem løp den ute og døra deres stod på gløtt. Den skalv og var livredd. Den virret frem og tilbake og ble nesten påkjørt av en bil som ikke så den (den er jo liten og går i ett med snøen). Vi var sammen med den til eierne kom hjem igjen, men de bryr seg ikke. Budskapet når ikke frem..

Vet noen hvor jeg melder i fra. Har ikke erfaring på det området...

Skrevet

Du ringer mattilsynet i ditt område. Og ja, jeg synes absolutt du bør gjøre det!

Edit: ser du har fått svar allerede. :icon_redface:

Skrevet

Kjempefint at du ringer og varsler om dette. Vi har et ansvar for å si fra når vi ser slike ting. Ring mattilsynet, og si at det haster før hunden blir påkjørt eller skadet. Stakkar liten :icon_redface:

Skrevet

Ring mattilsynet! Og hvis ingen ting skjer innen rimelig tid så ringer du på nytt og ber om å få snakke med noen høyere opp i systemet... Mattilsynet er utrolig tungrodd og det virker som det skal MYE til før de reagerer, iallefall her jeg bor... Stakkars hund, blir helt frustrert av å høre historier som denne...

Skrevet

Familien som eier den har det tøft. Nesten hver kveld hører vi kjefting, smelling, skriking og gråt siden vi bor vegg i vegg. Dette kan umulig ha positiv effekt på hunden.

Hvis det er barn inne i bildet og forholdene er slik du beskriver, kan du jo vurdere å ta en telefon til barnevernet også. Det er vel slik at alle små lider under slike forhold, enten de har to eller fire bein... Man har jo også rett til å være anonym når man kommer med en bekymringsmelding.

Skrevet

Om de har barn kan du også forhøre deg med barneverntjenesten om det dere observerer er grunn til bekymring for barna. De har råd og veiledningsplikt. Man kan ringe anonymt om man vil (det kan man også til mattilsynet) for å få råd i forhold til om man bør melde sin bekymring.

Edit: kermit var før meg, hehe

Skrevet

Så vidt jeg vet så har man ikke lenger bare et ansvar, i følge den nye dyrevernloven så har ma også en plikt til å varsle om dyr som ikke har det bra, så jeg synes så absolutt du skal ta deg en telefon til Mattilsynet eller den lokale dyrevernsnemda. Finnes det dyrebeskyttelsesavdeling der du bor så kan du også ta en tlf til dem, ikke fordi de har noen myndighet egentlig, men de kan ha en påvirkningskraft på de andre organene.

Lykke til :frantics:

Skrevet

Som Stripa sier, Etter den nye dyrevernloven er kommet i bruk har man plikt til å si ifra! :D

Dette høres ikke bra ut. Bra du bryr deg ! :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...