Gå til innhold
Hundesonen.no

Ingrid & Nansen


Pim

Recommended Posts

Hei og hopp, nå er det vel på tide å presentere seg ordentlig her på hundesonen!

Jeg heter Ingrid, og er en student i Trondheim som endelig (etter et par års sterk lengsel, kombinert med en god porsjon tvil, må jeg innrømme) har hentet hjem min første valp, Nansen. Får vel også nevne at jeg tar mindre studiebelastning dette halvåret, og bare fag der jeg ikke er avhengig av forelesninger, øvingstimer eller gruppearbied, det første halvåret i Nansens liv, så det er ikke akkurat snakk om noen tidsklemme. Jeg har vokst opp med hunder, og hadde de siste 7-8 årene mesteparten av ansvaret for familiehunden; alt fra valpekurs, til kloklipping og daglige turer. Men å ha egen valp, helt alene uten hjelp fra verken mor og far eller en stor hage, er likevel ganske så nytt... :yawn:

Nansen er en helt super (og stor!) samojedgutt; med et enormt pågangsmot, og til tider overveldende aktiviseringsbehov :P Nansen skal nok bli en fin trekk- og kløvhund om noen år, men før vi kan starte å trene på det, har han et veldig stort behov for å lære andre ting! Vi begynner på valpekurs om bare en uke, men siden vi har bestemt oss for å bruke klikkertreningen og utelukkende positiv forsterkning, og jeg fra tidligere bare har erfaring med "Järverudmetoden", er det vanskelig å fylle tiden før kurset med klikkeraktiviteter :P Håper derfor det finnes noen her som kan gi noen råd og vink, og gjerne steg-for-steg oppskrifter på hvordan man kan aktivisere hjernen til en 10 uker gammel turbovalp =) Vi har allerede fått til sitt og kom veldig fint, og øver på å løfte labben. Dessuten drar vi til en ny plass hver dag hvor vi kan treffe voksne hunder og snuse på nye kvister, men det ser ut til at han kunne trengt mer konsentrert hjerneaktivitet inne. Ser virkelig ut til at han trives når han får sjansen til å lære noe nytt, men jeg merker ofte at det skorter litt på mors evner når vi skal trene :P

Slenger med noen bilder av røvern; fra 5-ukers alder, pluss et fra første dagen hjemme :P

post-6158-1266581472,939_thumb.jpg

post-6158-1266582750,2521_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! For en nydelig liten skatt du har der :P

Du sier du ønsker råd og tips til aktivisering fordi han har et stort aktivitetsnivå. Hvis han bare er ti uker gammel ville jeg prøvd å slappe av litt mer. Det er ingen hast med trening av ditten og datten ennå. Valper er spennville, men de synes det er godt med en eier som slapper litt av tror jeg nok. Husk han er bare en baby :yawn:

Fytti så søt han er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Jepp, han er fra Sissihøa. Far er Biancas Kvitebjørn Kong Valemon, mor er Bielkersmils Aurora av Kartman. Syns å huske at jeg kom over bilde av din Frost da jeg prøvde å bestemme meg for rase... =) Her er et bilde av Leo og Nansen på hundetreffet i Trondheim nå på søndag:

20336_10150096176560217_833100216_11181784_3792041_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig :)

For en så liten valp så holder det vel med bare ett par økter sitt e.l

så er han nok sliten nok.

Min er 4 mnd nå å skal ikke mye til før hun blir sliten. Her er det jeg som synes at jeg får trent for lite, ønsker så mye på kort tid å må ta meg sammen for å ikke holde på for lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BisQuit, ingenting som en liten isbjørn/polarrev snorkende i stua! Nansen er vel egentlig, for å være helt ærig, ikke sånn perfekt Samojed, altfor smal, mer fjellrev en sånn bamse de liker på utstillingene, også har han en god del biscuitfarge på rygg og ører. Sånn sett er nok Maar bedre "rustet", utifra det jeg har sett på bilder. Men jeg syns likevel at Nansen er het perfekt, og han er tydeligvis innmari gira på å trekke allerede, så han blir nok akkurat en brukshunden jeg ønsket meg!

Blongo, ser ikke ut til at et par økter sitt er nok for Nansen i det hele tatt, han blir bare gretten av å ikke få lære noe nytt, så vi trener vel 3-4 runder (7 godbiter per runde, kanskje) 4 ganger om dagen (mens vi venter på at maten skal bli ferdigoppbløtt...). Det ser ut til at det fungerer veldig bra, kombinert med kortere turer. I dag har vi har begynt med targettrening med håndflaten min (som skal utvikles til slipp-kommando etterhvert, også skal vi koble det inn i apporttrening), og han skjønte ordentlig poenget i andre runde og syns visst det er kjempegøy! Og så øver vi på å gå pent i bånd i blant, når vi ikke går "trekketur" med sele, og det er også morsomt, virker det som. Jeg har aldri trent så målretta og mye med en valp før, men det virker som om han stortrives, og det er jo gøy for meg og, da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...