Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er det trygt å slippe tispen med hannhunder igjen?

PsychoLynx

Recommended Posts

Gry har jo nå sin første løpetid, og jeg har ikke hatt hund med løpetid i hus, OG hannhunder i omgangskrets på lenge. Egentlig aldri, når jeg tenker meg om. :yawn:

Når kan jeg med sikkerhet slippe Gry sammen med feks Sheriff og være sikker på at det ikke skulle bli valper om de forsvinner ut av syne noen minutter?

"Normale" ståtider er vel fra 9-13 dag (eller noe sånn?), men tispene kan vel strengt tatt bli drektige ellers også? Mener å ha hørt om hunder som man mistenker parret på helt opp til 21 dagen, og påfølgende valper....

Når kan jeg være sikker? Det siste jeg vil, er å ende opp med valper på Gry...

Sheriff er intr i å ri uansett han, så det går ikke ann å se på det. Det samme er Ozzy (en staffe). Og Gry?? Hu tror jeg ikke hadde skjønt hva som slo henne før de hang der :P Så stoler ikke på DEM liksom :P

Gry fikk løpetid et sted mellom 4. og 6. feb. (Jeg så blod den 6. Og sist jeg sjekket, og det IKKE var blod, var den 3.) Så hun er jo kun 14 dager inn i løpetida nå.

Men ja, dere skjønner hvor jeg vil. (og jeg skal ta meg et kurs i å skrive innlegg)

Edit: Nei, ingen planer om å slippe Gry sammen med Sheriff den første uken heller :P Selv om jeg skrev 9-13.dagen oppi her. Like sannsynlig for valper idag som i går liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville vært litt forsiktig alle de tre(?) ukene fra hun startet jeg. Det varierer så veldig hvor lenge løpetiden varer, og når tispene står, så du må nesten lære tispen din å kjenne før du vet når du kan slappe helt av. Men som regel ser man ganske tydelig når tispa ikke er tilgjengelig lenger. Problemet hvis det er den første løpetiden er at tispa kanskje ikke heelt er vant til det selv, og ikke er helt klar på de signalene hun gir. Men etterhvert lærer man seg gjerne å tyde når hun er "ferdig". Dessuten lærer etterhvert de fleste hannhunder som bor med tisper også akkurat når det er en sjans, så etter et par løpetider vil det ikke være stress hele tiden, men kun den uka hvor hun er mest tilgjengelig. Men nå første gangen ville jeg nok sett det an alle de ukene det varer, og vært litt forsiktig.

Som et eksempel: Tispa hjemme har løpetid i 3 uker pluss pluss. Hun er VELDIG tilgjengelig fra ca slutten av den andre uka (før det er hannhunder IKKE interessante) og ca en uke framover (er selvsagt ikke dermed sagt at hund ville blitt drektig hele denne uka). Etter dette avtar interessen, men hun er gjerne veldig smiskete med hannhunder i flere uker etter løpetiden. Så der er vi forsiktige fra ca andre uka og noen uker framover. Hun bor også med en hannhund, og han er kun over gjennomsnittet interessert fra ca slutten av andre uka og en uke framover. Etter det er det bare hun som smisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Våre tisper får ikke omgåes hannhunder så lenge de har løpetid.

Ei jeg kjenner hadde tyvparing på sin tispe, den var da på dag 5 i løpetiden... Og der kom det 4 valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder tisper vekk fra hannhunder i 4 uker fra første dag eg ser blod. Har alltid gjort det sånn for å vere sikker.

Okei, dette er jo en fin regel da. :icon_redface: Da går vi for den :innocent:

Da kan vi sannsynligvis tørre å leie oss inn på hytte sammen med Sheriffen om 2 uker (altså 4 uker etter jeg så blod) og ikke måtte ligge våkne hele natta for å passe på :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...