Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig av Vom og Hundemat ?

MonicaT

Recommended Posts

Hei

Jeg har siden desember foret 100% med Vom og Hundemat. Vært veldig fornøyd. De siste 3 dagene har lillegutt kastet opp gult slim ca 30 min etter middagen ... :icon_redface:

Har ei vennine som opplevde det samme med sin hund og hun hadde igjen 10kg VH som jeg kjøpte av henne.

Amigo har ikke fått noe annet som han kan reagere på ( han er litt sensitiv i magen ). Ikke merket noe på Toya - men hun tåler alt.

Så enten er disse kg jeg kjøpte ødelagt eller har Amigo begynt å reagere på VH. Andre som har opplevd noe sånt ?

Jeg har nå tatt opp nytt fra fryseren og tatt opp det jeg selv har handlet. Om Amigo ikke blir bedre i løpet av noen dager er det tilbake på tørrfor. Men jeg håper det bare er disse 10kg som ikke er bra.

Siden det er flere som forer med VH tenkte jeg det var greit å høre om andre har slike erfaringer. I dag kastet Amigo opp 4 ganger og gult slim alle gangene. Ikke noe morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at V&H oppbevart i fryser tilhørende kjøleskap eller som ikke holder -20 eller rundt der gjør jo at vommen holder mye kortere.

Vet ikke helt hvor lenge det er snakk om, men det er ikke så mange dagene altså.

Hvordan oppbevarte dine venninne det? Og du? Lå det lenge uten fryser når du kjøpte det av henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen ledetråder fra egne opplevelser:

Kjøpte en pølse av hvert slag på Dogs4all-messa. Siden dette var ny kost fikk hunden en ca 1/2 cm tykk skive. ca en halv time etter begynte hun å skjelve og fikk voldsomme oppkast som varte i ca 2 timer. Ikke gult slim, men tømte alt i voldsomme sprutoppkast. var slakk og elendig over natten og utpå neste dag.

Gjorde noen søk og kom over en tråd på -jeg tror det var rottweiler forumet - som beskrev en historie med en hund som var blitt syk etter å ha spist V+H tdligere på høsten, var sjekket av veterinær for e-coli, og det var det.

Saken var rapportert m forprøver sendt til mattilsynet, produsenten varslet osv. Alt ordnet som seg hør og bør. Hunden stod det så vidt over.

Poenget til trådstarter var at veterinæren minte om å være påpasselig med at hunder blir tatt prøver av for e-coli i slike tilfelle, dvs. dramatisk oppkast m apati osv. da dette ikke er rutine.

Jeg presiserer at jeg har ikke kontaktet produsenten for å få verifisert om de hadde hatt problemer me e-coli.

Et annet sted kom jeg over at V+H burde tilvennes forsiktig når det var nytt for hunden, siden det høye fettinnholdet kunne føre til reaksjoner med oppkast.

For egen del kastet jeg pølsene jeg hadde kjøpt - siden jeg ikke fikk lyst til å "eksperimentere" med ferdiglaget råforing etter dette. Men for den del - ting kan skje i all matproduksjon og vi kjøper og spiser fremdeles Gildeprodukter uten å bli syke, hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken V&H forer du med?

Nr. 33 kylling

nr. 25 laks

Sprint

Fordi laks og sprint er de eneste som er fullfor. Med nr. 33 kylling må du ha tilskudd av omega 3&6 :icon_redface:

Men jeg vil tro du har fått dårlig V&H...Md tanke på at din venninnes hund reagerte slik og din gjør det nå også. Men bruk det du har kjøpt selv og se hvordan det går, kanskje gi litt ris først så magen får stabilisert seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet 4 typer, i tillegg til valpefôret, og har kommet frem til at nr 33 og kylling fungerer utmerket. Laks er hun ikke spesielt begeistret for, men ser ingen negativ effekt på henne annet enn tapt matlyst. Vom ble for sterkt for henne, så den ble hun dårlig av, rett og slett.

Men om jeg holder meg til 33 og kylling er hun superfin i magen, lykkelig og full av energi, har stor matlyst og blir ikke dårlig på noe vis. Hun var fæl til å bli uggen og kaste opp med jevne mellomrom tidligere da hun bare fikk tørrfôr.

Så kanskje det var den typen du fikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nr 25 ( med laks ) og nr 33

Tilsetter omega 3 på begge to selv om man ikke trenger dette på nr 25

Bytter litt på hvem av de to typene jeg gir. Har brukt dette siden desember, så det er nesten 3 mnd.

Amigo var dårlig i natt også, så får se hvordan det går uttover dagen i dag. Han fikk kjøtt fra det jeg selv har handlet i dag. Håper at det bare er det jeg fikk av min vennine som var dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foret på V&H i noen år nå (3 eller 4, holder ikke nøye styr på det) og har aldri hatt slike problemer med mine.

Jeg tipper (hvis det da har noe med foret å gjøre i det hele tatt) at det dreier seg om for som ikke er oppbevart riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper (hvis det da har noe med foret å gjøre i det hele tatt) at det dreier seg om for som ikke er oppbevart riktig

Tja... om man tenker på alt drit og råtnende lort hundene kan greie å få i seg utendørs, så er neppe litt småsur V&H noe problem for hundene å fordøye. De har jo en helt annen syresammensetning i magesekken enn det vi har og er jo litt åtseletere, så jeg vil heller tro at det kan være et parti som er infisert med sykdomsframkallende bakterier.

Jeg hadde et parti i fjor som jeg brukte lang tid på å fryse inn - det var varmt og klamt i været, og de siste kiloene jeg fikk frosset inn lukta ikke direkte blomster kan man si... Det var såpass at jeg IKKE lot fôret tine før jeg ga det til hundene, men de ble overhodet ikke dårlige av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nr 25 ( med laks ) og nr 33

Tilsetter omega 3 på begge to selv om man ikke trenger dette på nr 25

Bytter litt på hvem av de to typene jeg gir. Har brukt dette siden desember, så det er nesten 3 mnd.

Amigo var dårlig i natt også, så får se hvordan det går uttover dagen i dag. Han fikk kjøtt fra det jeg selv har handlet i dag. Håper at det bare er det jeg fikk av min vennine som var dårlig.

Om Amigo er dårlig i magen, så ville jeg ikke gitt han mat som vanlig.. jeg ville gitt litt mere beroligende... ris, zoolac og kanskje litt mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fóret på VH i over et år nå, og Dina har aldri blitt dårlig av det. Det kan jo tyde på at det er noe galt med akkurat den siden venninnen din sin hund også ble dårlig... Jeg ville bare kastet det og gitt han det du selv har kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, i en periode rundt juletider, så kastet Bridie opp gult slim nesten hver natt. Hun fikk vom og hundemat BLANDT ANNET da. Jeg konkluderte da med at det var en reaksjon på nesemidd behandling. Men tja, kanskje det var noe dårlig mat. Merket ikke noe på Gry.

Det gikk over ca 2-3 uker etter siste tablett med nesemiddmedesin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten oppdatering så ble Amigo frisk igjen da han fikk "mitt" VH.

I tillegg gikk jeg ikke tur der jeg pleier, hvor jeg vet at de begge spise hestemøkk når jeg ikke ser dem ( typisk ). Så hva det var er umulig å si, men han er ihvertfall bra igjen nå og vi bruker VH fortsatt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, i en periode rundt juletider, så kastet Bridie opp gult slim nesten hver natt.

Jatzy også spyr gult slim/magesyre(?) av og til, sist gang var faktisk natt til Tirsdag. Hun har noen perioder hvor hun spyr gult slim nesten annen hver natt, for så å bli helt fin igjen. Hun er jo allertgisk, så jeg har liksom tenkt at det kanskje kan ha vært en reaksjon på noe hun kan ha fått i seg. Men siden hun fores på V&H (tidligere nr 33 med tilbehør, nå nr 25), så er jeg jammen meg ikke sikker .... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...