Gå til innhold
Hundesonen.no

Pæreformet tispe-buk


Huldra

Recommended Posts

Kjapt spørsmål:

"Hvis man ikke er helt sikker på når valpingen skal skje, kan man se etter følgende tegn på tispa: Buken får pæreform, pga av at livmoren med store valper har falt helt ned mot bukveggen, kjønnsåpningen blir også stor og myk." (Link.)

Er den største delen av pæren i en pæreform bakerst (mot bekkenet), og den minste delen fremmerst (mot brystkassen)? Og en hund som tydelig har midje under drektigheten; vil midje-formen bli mer utydelig, slik at denne pæreformen vises godt på en sånn hund, det er jo logisk i så fall?

Har aldri tenkt på at de forandret form på den måten før, eller satt ord på det, men når jeg tenker meg om så ser de jo annerledes ut jo nærmere de er en fødsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke om jeg klarer å forklare dette så det blir forståelig, men du vil se det når det skjer, altså. Den pæreformen er vel på sidene av hunden når du ser den ovenfra, vil jeg tro, for det ser ut som at magen har "falt ned". Blir omtrent som når en person står på alle fire og holder inn magen, og så slipper den ut (føler jeg forklarer veldig dårlig nå). Det ser omtrent ut som magen hennes når hun ligger, men at den er sånn også når hun står - at det velter ut på sidene liksom.. Ble det forståelig? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det synes tydelig på mine i alle fall. Fra å være tykke-tykke (når man ser dem ovenfra) blir de plutselig tynne over lenden - mens magen faller nedover..

Hvia man hadde kappet over hunden vil hun klart ha en pæreform - med pærestilken stikker da opp av ryggraden.. :rolleyes2:

FOR en forklaring!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Ikke barebare å forklare, nei. Jeg forsøkte å finne et bilde, men det var ikke lett å finne et bilde hvor det vises noe tydelig.

Men magen faller ned og ryggraden blir vel mer synlig, hvertfall på den tispen jeg har sett det på. Hunden blir ikke jevnt rund over hele magen på en måte :rolleyes2:

*illustrasjonsfoto*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! :lol: Dere er dyktige på å forklare, hele gjengen! :lol: Trodde jeg skjønte hva 2ne mente, men så forstod jeg noe annet med det SusanneL skrev, men hvis dere er enige i bildet til labbis, så kan jeg gå ut i fra det. Stemmer alle for?

Men da, gulp og OT, ser det jo ut som om hun har fått pæreform.. :rolleyes2: Hvor mye før en fødsel får de pæreform da? I teorien kan hun føde i dag (dag 57), men jeg synes hun kan knipe igjen litt til jeg.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! :lol: Dere er dyktige på å forklare, hele gjengen! :lol: Trodde jeg skjønte hva 2ne mente, men så forstod jeg noe annet med det SusanneL skrev, men hvis dere er enige i bildet til labbis, så kan jeg gå ut i fra det. Stemmer alle for?

Jeg måtte le av labbis' bilde, men jeg synes at de alle tre forklarte det samme jeg da... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, ved nærmere ettertanke og ettertitting, så kan jeg vel si hun ikke har fått sånn pæreform enda. Har jeg forstått det rett, så skal pæren være stående. Tullas pæreform er liggende; den største delen er forøvrig i brystkasseområdet, og den minste over lenden. Der hun er minst tykk er på selve buken, og hvis jeg skjønner illustrasjonen riktig, så er det nettopp på buken hun skal bli gigantisk. :lol: Ryggraden er ikke så tydelig enda heller (den var verre da hun hadde kastet i seg to kg godis liksom).. Og når jeg leser 2nes svar en gang til, skjønner jeg hva hun også mener. :rolleyes2: *tungforståtte meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg kan jo slenge inn en liten bemerkning om at jeg ikke synes Tulla fikk noen veldig tydelig pæreform. Litt kanskje, men ikke sånn "oioioi - der var pæren!" :P Har sett formen mye mer tydelig på andre hunder. Synes nesten også at Tulla hadde mer pæreform da hun hadde spist noen kg godis, enn da hun skulle ha valper.. :wub:

Men tråden er fin for å få seg en god latter! Om ikke annet, kan man le av at jeg har problemer med å forstå enkle forklaringer! :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...