Gå til innhold
Hundesonen.no

Mental trening for valper


Monique

Recommended Posts

Jeg har en Gordon Setter valp på 10 uker. Han får jo ikke de lengste turene ennå, men er en del ute i hagen på dagtid og leker løs i snøen, det ELSKER han! Men tenkte å prøve med litt mental trening på han også, men er litt usikker på hva som egner seg.

Noen som har noen tips? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godbit leker er alltid en slager.

Nå er min valp noe eldre enn din siden hun nå er passert 5 mnd, men jeg har følgende leker for å aktivere henne:

-Tom dorullhylse med godis inni

-Ikea plaskopper og godbiter (2 kopper, 1 godbit, finn hvilken kopp godbiten er i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godbitsøk i snøen/på plena eller i huset. Korte enkle spor klarer den sikkert eks dra en taustump smurt inn i leverpostei bortover og la hunden finne den. Kong fylt med leverpostei eller peanøtt smør som har ligget i fryseren over natta. Tom brusflaske med mat/godbiter på så må hunden 'herje' med flasken får og få de ut. Sosialisering, ta med valpen for og se på en utstilling eller en trening, eller en hvilken som helst samling av masse folk og/eller hunder. Bare og være der uten og hilse eller være med på det som skjer er veldig psykisk anstrengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 uker? jeg ville latt hunden bare få utforske hagen, legg ut litt forskjellige ting den kan kikke på men jeg ville latt den være steder den er kjent og ikke utsatt den for for mye nytt for den er endel eldre. For mye stresser bare unghunden og vil mulig gi stress reaksjoner senener i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 uker? jeg ville latt hunden bare få utforske hagen, legg ut litt forskjellige ting den kan kikke på men jeg ville latt den være steder den er kjent og ikke utsatt den for for mye nytt for den er endel eldre. For mye stresser bare unghunden og vil mulig gi stress reaksjoner senener i livet.

Er ikke det litt å ta i?

Aussien min var med på sin første togtur og busstur 8 uker gammel. Mallevalpen jeg hadde var med rundt på Oslo S og Karl Johan, t-bane, buss og trikk når jeg hadde henne (hun var da rundt 12 uker).

Sålenge man vet litt hva man driver med og valpen er trygg på sin eier, så kan de være med på mye. Denne perioden og frem til 12 uker er tross alt den viktigste sosialiseringsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det litt å ta i?

Aussien min var med på sin første togtur og busstur 8 uker gammel. Mallevalpen jeg hadde var med rundt på Oslo S og Karl Johan, t-bane, buss og trikk når jeg hadde henne (hun var da rundt 12 uker).

Sålenge man vet litt hva man driver med og valpen er trygg på sin eier, så kan de være med på mye. Denne perioden og frem til 12 uker er tross alt den viktigste sosialiseringsperioden.

Nei jeg mener det jeg skriver. Men hvor gammel er din hund? hunden viser som regle ikke tegn til stress aller andre adferds problemer før den er nærmere 3 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mener det jeg skriver. Men hvor gammel er din hund? hunden viser som regle ikke tegn til stress aller andre adferds problemer før den er nærmere 3 år...

Aussien er 3 og har mye stress, men det kommer av helt andre årsaker. Har du noen dokumentasjon på at tidlig sosialisering (jeg vil ikke si at det er tidlig engang) fører til stress i 3års alder?

Den andre hunden min er 7 år og vet ikke hva stress betyr. Mallen er vel 10 mnd og eieren er veldig fornøyd med henne, ikke noe unødvendig stress der heller. Vi sosialiserer førerhundvalper tidlig og ser kun at dette lønner seg når hundene blir større og skal inn til test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mener det jeg skriver. Men hvor gammel er din hund? hunden viser som regle ikke tegn til stress aller andre adferds problemer før den er nærmere 3 år...

Hvor tar du det fra? Her kom en liten dame på åtte måneder i hus for snart fem år siden. Hun var i helspenn absolutt hele tiden hun var våken. Øynene gikk i svart og hun ble spik spenna gæærn flere ganger om dagen, som regel uten at vi forsto hvorfor. Vi måtte legge all gammel kunnskap om hundeoppdragelse på hylla og starte helt på nytt. Hun var ikke stressa sånn innimellom, livet hennes var stress. Det var litt prøving og feiling også med hensyn til hvor vi fant den hjelpen vi trengte. Det er mye snåle hundefolk rundt omkring. Den beste hjelpen fikk vi faktisk her på sonen og på et par gode kurs. Vi startet virkelig på bånn med henne. Vekk med alle leker som kunne "drepes", vekk med alt som innbefattet fart og jekttrigging. Inn med ro og bygging av selvtillitt. Doggie zen, rolige skogsturer med innslag av sportrening. Det var en lang og smertefull prossess. Jeg har hatt hund i snart tredve år, men makan hadde jeg aldri vært borti. Å "kurere" en stressa hund er ikke noe jeg vil anbefale noen. Hadde vi visst hva vi gikk til, hadde vi bedt oppdretter avlive henne framfor å gi henne til oss. Det kan jeg si nå når jeg vet hva det har kostet og fortsatt koster, men innen hun var tre, var hun på god vei til å få et levelig liv.

Nå ble jeg visst litt revet med her, men vi er altså flere her med både skolering og erfaring, så sånn er nå det.

La nå den valpen leve et lykkelig valpeliv og vær ikke så redd for å stresse den. Den skal jo lære å kjøre T- bane og buss, hilse på små og store hunder, kanskje leke litt med en kullsøster eller bror eller en annen hund i samme alder, hilse på en hest, snuse på en skinnkåpe, gå på ulikt underlag, tisse ute og ikke inne. I grunnen kan man jo bli stressa bare ved tanken :whistle: Ta dere et valpekurs hos Knut på Skullerud, Din Beste Venn, eller en annen annerkjent hundeskole. Der møter man kloke trenere med gode råd, god tid og stor tålmodighet. Dessuten treffer man kanskje noen fremtidige kompiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien er 3 og har mye stress, men det kommer av helt andre årsaker. Har du noen dokumentasjon på at tidlig sosialisering (jeg vil ikke si at det er tidlig engang) fører til stress i 3års alder?

Den andre hunden min er 7 år og vet ikke hva stress betyr. Mallen er vel 10 mnd og eieren er veldig fornøyd med henne, ikke noe unødvendig stress der heller. Vi sosialiserer førerhundvalper tidlig og ser kun at dette lønner seg når hundene blir større og skal inn til test.

Den hunden har jeg møtt. Den var symtomfri stressa, i beste fall. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 uker? jeg ville latt hunden bare få utforske hagen, legg ut litt forskjellige ting den kan kikke på men jeg ville latt den være steder den er kjent og ikke utsatt den for for mye nytt for den er endel eldre. For mye stresser bare unghunden og vil mulig gi stress reaksjoner senener i livet.

Jeg bruker en uke på og bli kjent med valpen og få den trygg på meg. Etter det(9 uker gammel) begynner jeg sosialiseringen for fullt og da er de med meg på omtrent allt. Min siste valp var på div utstillinger og ringtreninger som tilskuer og han såv seg stort sett igjennom det som var, hvordan soving kan gi senskader har jeg litt vanskelig for og forstå. Man kan skremme og stresse en hund, men det har mer med hvordan eier takler situasjoner og til en viss grad hvilke situasjoner man kommer ut for.

Jeg kan heller ikke forstå hvordan en valp kan ta skade av et enkelt spor eller lignende, så lenge man ikke setter spesielt store krav til valpen, og det bør man jo ikke gjøre. Valper skal ha det gøy! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det en del varierte svar gitt... :) Jeg har begynt på valpekurs med han og der storkoser han seg. Det tror jeg er vel så mye psykisk som fysisk aktivitet for han. Og så har jeg han med meg på jobb der han får treffe en del mennesker (alle vil jo hilse!). Men hjemme blir han fort rastløs synes jeg. Lekene er gøy i 5 minutter og så går han rundt og prøver å finne noe annet å leke med/tygge på. Derfor tenkte jeg at litt mental trening må være midt i blinken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det en del varierte svar gitt... :) Jeg har begynt på valpekurs med han og der storkoser han seg. Det tror jeg er vel så mye psykisk som fysisk aktivitet for han. Og så har jeg han med meg på jobb der han får treffe en del mennesker (alle vil jo hilse!). Men hjemme blir han fort rastløs synes jeg. Lekene er gøy i 5 minutter og så går han rundt og prøver å finne noe annet å leke med/tygge på. Derfor tenkte jeg at litt mental trening må være midt i blinken. :)

da må du lære ro :) evt. la han ha noe å tygge litt på? men en tomflaske med godbiter i og lignende. søk litt i forumet så finner du gamle tråder med slike tips. som du kan bruke. men ta det rolig. må jo lære seg litt ro også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen annen dokumentasjon enn et år utdannelse på oslo hundetrener skole og snart et år på Turid Rugaas hundetrener skole;)Har valgt to ganske forskjellige skoler for å kunne plukke ut hva som virker fornuftig fra begge ut og se hva som fungerer fra hund til hund. Det jeg skriver er utifra erfaringer me hund og trening, hve jeg har lært gjennom skoleårene og praksis.. men d er jo idivider og alle er forskjellige. Sier ikke at din hun vil bli stresset men at faktoren ofte kommer i 3 årsalder pga stress i bardommen. Men selvsagt dette gjelder ikke alle.. var ikke ment som kritikk men som veiledning.. men hva man tror på eller hva man ikke vil tro på må man jo bestemme selv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen annen dokumentasjon enn et år utdannelse på oslo hundetrener skole og snart et år på Turid Rugaas hundetrener skole;)Har valgt to ganske forskjellige skoler for å kunne plukke ut hva som virker fornuftig fra begge ut og se hva som fungerer fra hund til hund. Det jeg skriver er utifra erfaringer me hund og trening, hve jeg har lært gjennom skoleårene og praksis.. men d er jo idivider og alle er forskjellige. Sier ikke at din hun vil bli stresset men at faktoren ofte kommer i 3 årsalder pga stress i bardommen. Men selvsagt dette gjelder ikke alle.. var ikke ment som kritikk men som veiledning.. men hva man tror på eller hva man ikke vil tro på må man jo bestemme selv;)

Oslo hundeskolke praktiserer da en helt annen filosofi på akkurat det der med trim og sosialisering av hunder enn det Rugaas gjør?

Alt med måte eller noe sånt, men enig med labbis heller stress enn usosialisert om jeg må velge. Jeg har hatt det siste - det var ikke noe artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at det er større sannsynlighet for å at hunden får skade av å ikke bli sosialisert før 10 uker. Om man skulle ha fått en stressa hund, så foretrekker jeg faktisk det fremfor en dårlig sosialisert en :)

Og om den får lite fysisk mosjon er det vel større risk for hjerte og karsykdommer? Er værtfal det hos mennesker.. Det er jo et annet stort minus ved å gå lite tur!

Edit: Ooops, trodde plutselig dette var en annen tråd, den lignet på tråden "aktivitetsmengde hos valp" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...