Gå til innhold
Hundesonen.no

Lokalet til bryllupet mitt er dobbeltbooket!


Caroline&Lillemor

Recommended Posts

Jeg må bare få ut frustrasjonen min litt..

I fjor sommer hadde jeg kontakt med sjefen for utleie av et lokale jeg skulle leie til bryllupsfesten vår. Vi dro innom å snakket med de opp til flere ganger og vi hadde også møte der vi satt å diskuterte priser og jeg ble gitt telefonnummer til kokken så vi kunne diskutere meny. Vi ga hverandre en muntlig avtale på at jeg skulle få leie lokalet og jeg var fornøyd med dette. Etter dette møtet var vi tilbake tre ganger for å planlegge dekorering av lokalet osv..

Så skjedde det store! Jeg ringte til de idag for å høre hvilket klokkeslett middagen skulle bli servert på (holdt på å gjøre siste innspurt på invitasjoner) og da får jeg beskjed om at de ikke finner navnte mitt i papirene sine og at det faktisk står oppført et annet brudepar på den datoen! Det var som om bakken åpnet seg å borte ble jeg... bored2.gif

Nå var ikke sjefen tilstede, men damen jeg snakket med fikk tak i henne på tlf og hun skulle ringe meg når hun var tilbake på mandag.

Hva mener dere jeg bør gjøre her? En muntlig avtale burde telle like mye, men det gjør den selvfølgelig ikke. Det andre brudeparet har skrevet under kontrakt (noe de ikke sendte til meg) så.... huff, jeg vet ikke! Det er jo selvfølgelig de som har tabbet seg ut som har glemt å notere ned navnet mitt å sende meg kontrakten, men det hjelper meg lite.. bored2.gif

Jeg har bestilt båt transport til lokalet, laget hjemmelaget invitasjoner + + + +..

Er det noe jeg kan kreve av de?

ps: Lokalet var inkludert middag, bartender, servitører, duker, drikke + + + så og si alt så nå står jeg muligens på bar bakke igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er vond! Jeg skjønner veldig godt at du er frustrert og ikke helt vet hvilken vei du skal gå for å få dette fikset. Når det gjelder muntlige avtaler så er disse like gyldige som en skriftlig en. Problemet blir selvsagt å kunne bevise avtalen dersom hun du snakket med benekter dette (derav greien med at alt skriftlig er det beste). Men vent nå til mandag og hør hva damen sier.

Når det gjelder hva du kan kreve er det jo selvsagt vanskelig. Miraklenes tid er vel kanskje forbi siden problemet er at lokalet er utleid til to forskjellige selskap. Med mindre de klarer å dele dagen mellom parene (noe jeg nekter å tro at noen av dere vil gå med på, så må en av parene vike. Ideelt sett kan du jo tenke deg hva du kunne ha krevet dersom du hadde det skriftlig. Jeg vil tro at de som inngikk avtalen først (datomessig) ville være de som skulle ha tilgang til selve lokalet og at det andre paret måtte avfinne seg med en kompensasjon. Kanskje det er det dette du burde gå for? Hvis damen innrømmer på mandag at dere faktisk har avtalt den gitte datoen og at det dermed foreligger en dobbelbooking grunnet feil fra "hennes" side, ville jeg ha krevet å få lokalet til bruk dersom dere inngikk avtalen først. Dersom det var det andre paret som avtalte først må du nesten be om en kompensasjon som DU kan si deg fornøyd med og som er mulig for dem å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Du sier mye fornuftig her.

Vi var vel de første som booket lokalet, jeg har en email fra henne hvor hun bekrefter at lokalet er ledig den datoen. Det blir spennende å høre hva hun sier på mandag, om hum legger seg flat eller legger skylden på meg. Uansett så er situasjonen vanskelig, jeg vil jo ikke ødelegge dagen for det andre brudeparet heller...

Når det kommer til muntlig avtale så hjelper det om man har et vitne, men kan min mor være det vitnet siden hun var tilstede eller er hun inhabil pga at hun er min mor?

Hva slags kompensasjon skal jeg kreve da i tilfelle`? Hva er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg føler veldig, veldig med dere kjenner jeg! Vala kan ta seg av det dere har rett på og krav på, men sånn helt praktisk; tenker dere å finne et nytt sted, eller å bytte dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya: Det har vi ikke tenkt på enda.. Huff, har ikke lyst å begynne å tenke på det engang! Jeg skal ta noen ringe runder idag til diverse lokaler, men tror det blir et skudd i blinde, de fleste er vel booket nå. Vet jo ikke om det er vi som mister lokalet enda, men tror det kan være lurt å begynne å lete likevel.. dagene går jo..

Huff.. :ahappy: Kjenner jeg er i sytehumør..

Når det kommer til å bytte dato så er jo det en mulighet, men tror kirkene er temmelig fulle nå. I tillegg så har noen av gjestene allerde kjøpt flybilletter :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt din mor var til stede da dere faktisk avtale leie av lokalet (ikke snakket om løst og fast, hva som inngår osv, men faktisk ble enige i å anvende lokalet) så skal hun helt fint fungere som vitne. Om man skulle kunne påstå at hun er inhabil pga hennes relasjon til deg blir det igrunnen for sløvt. Det er uansett relativt normalt at en mor er involvert i en slik prosess så at hun var til stede er egentlig bare "normalt".

Du nevnte også at dere etter dette hadde tre (?) møter med vedkommende for å diskutere de praktiske tingene som pynt osv. Var vedkommende også tilstede på dette? Det støtter jo uansett oppunder det du sier om at dere inngikk avtale fordi slik det ser ut har du i ettertid operert som om avtalen er inngått (mtp planlegging av pynting osv). Det hele ser rimelig "bankers" ut fra mitt ståsted mtp å underbygge påstanden din om muntlig avtale.

Vedr. kompensasjon, ja- du kan jo bli fullstendig amerikansk og kreve gull og grønne skoger :ahappy: Eller holde det på et fornuftig nivå (noe som også leder best frem fordi hvis du er imøtekommende så vil de også gjøre sitt beste for å løse opp i situasjonen) hvor du respekterer at feil dessverre kan oppstå og heller få dekket dine faktiske utgifter (evt. andres, de som har bestilt fly som ikke kan bookes om o.l.). Undersøk f.eks. hvor mye det vil koste deg å få leiet et annet lokale og eventuelle andre endringer som må til for å få holdt festen på planlagt dag. Også tar du utgangspunkt i de utgiftene. Og selvsagt, kun ta utgangspunkt i de utgifter som er mer enn dersom du holdt det på det opprinnelige lokalet - du har jo ikke betalt noe til dem enda og dermed vil det jo kun bli det overskytende som er relevant etter min mening.

Når dette er sagt så kan jeg ikke si at jeg misunner deg. Dette er en fryktelig kjip situasjon på en dag som helst bør skli knirkefritt :whistle: Jeg er veldig glad for atvi kjørte "åpent hus" den gangen da for meg. Men så har jeg jo også muligheten til å gjøre det igjen senere, singel som jeg er *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vala: Takk for god hjelp :ahappy: Er ikke så amerikansk av meg så vi skal vel komme til en ordning, uansett hvilken kompensasjon jeg evt ender med så holder det ikke uansett.. Lokalet er fortsatt dobbelt booket og bryllupet må sikkert utsettes. Jeg skal ta en ringe runde idag til diverse lokaler for å høre hva som er ledig, et skudd i blinde i og med at kirkene så og si er fullbooket også .. Jaja, får holde motet oppe :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, du har min aller, aller største sympati. Jeg hadde friket ut hvis noe sånt hadde skjedd da jeg skulle gifte meg :ahappy:

Masse lykke til. Håper de som gjorde feilen får rettet den opp på en skikkelig måte; det er jo ikke du som har gjort noe feil liksom :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, du har min aller, aller største sympati. Jeg hadde friket ut hvis noe sånt hadde skjedd da jeg skulle gifte meg :whistle:

Masse lykke til. Håper de som gjorde feilen får rettet den opp på en skikkelig måte; det er jo ikke du som har gjort noe feil liksom :aww:

Takk for støtten :ahappy: Jeg friket en del ut igår, kom en liten tåre da :aww: ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det i dag frøken? Må innrømme jeg har tenkt på dere iløpet av dagen!

Det gikk vel egentlig ikke slik jeg ville... Det virker som om jeg ikke får lokalet og heller muligens får en kompensasjon. Hun ringte meg idag tidlig å fortalte hvor tragisk hun syntes dette var, for så vidt sant, men hun påstod også at lokalet hadde vært booket på den gitte datoen i 1 1/2år! Hehe.. nei for noe tull sier jeg! Heldigvis så hadde jeg en mail jeg hadde mottatt fra henne hvor jeg spør etter priser og om lokalet er ledig, hun svarer da:

Kjære Brudepar!

Takker for henvendelsen, og sender som avtalt menyer med priser for bryllup 19 juni -10.

Jeg gjør oppmerksom på at lokale ikke et booket

Når hun hadde fått sett mailen og ringt på igjen påstod hun at det hun mente var at jeg ikke hadde booket lokalet,ikke at det var ledig. Men hvorfor i all verden skal jeg liksom første gangen jeg tar kontakt med henne spørre om jeg har booket et lokale eller ikke!? det vet jo jeg vel selv isåfall.. Itillegg til det så er jo det rart hun gir meg priser og informasjon om er lokale som er opptatt! Jaja, uansett.. hun la seg mer "flat" etterhvert og skulle snakke med sjefen sin ang en evt kompensasjon. Det andre brudeparet hadde visst ikke pratet med henne, men booket lokalet via internett, men dette hadde ikke vært mulig hadde hun bare husket å notere våres avtale.. :rolleyes2: Hun får visst ikke tak i sjefen sin før en liten stund så nå må jeg vente på en ny telefonsamtale for å høre hva som skal bli gjort, men utifra denne telefonsamtalen så virker det ikke som det blir bryllup i juni.

Heldigvis var jeg snar med å hive meg rundt å ringe diverse lokaler og fikk booket et annet lokale jeg liker veldig godt og kirke 11 september. Er glad jeg ikke står uten noe, men kjedlig å måtte utsette bryllupet 3 mnd nå når det nærmet seg slik :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Brudepar!

Takker for henvendelsen, og sender som avtalt menyer med priser for bryllup 19 juni -10.

Jeg gjør oppmerksom på at lokale ikke et booket

*klippet*

Når hun hadde fått sett mailen og ringt på igjen påstod hun at det hun mente var at jeg ikke hadde booket lokalet,ikke at det var ledig. Men hvorfor i all verden skal jeg liksom første gangen jeg tar kontakt med henne spørre om jeg har booket et lokale eller ikke!?

Det en faktisk kan tolke den siste setningen i mailen hennes som er at de gjør oppmerksom at lokalet ikke har blitt booket utifra den forespørselen du har sendt, slik at booking må foretas senere dersom det skal være gjeldende. Det er en grusom formulering de har valgt og de burde strengt tatt endre den for å sørge for å ha ryggen fri både på egne og på kunders vegne.

MEN, det som også kan leses ut av den formuleringen er at lokalet er ledig på den tiden du fikk svar på mailen. Så det er ikke tale om at hun kan komme unna med at det var oppbooket, fordi da har de fremdeles gjort en dobbelbooking.

Jaja, uansett.. hun la seg mer "flat" etterhvert og skulle snakke med sjefen sin ang en evt kompensasjon. Det andre brudeparet hadde visst ikke pratet med henne, men booket lokalet via internett, men dette hadde ikke vært mulig hadde hun bare husket å notere våres avtale.. :icon_redface:

Det som er viktig å huske på er at det er menneskelig å gjøre feil til tider. og så lenge de på en ordentlig måte forsøker å gjøre opp for seg så må en nok ta til takke med det DERSOM dere bestilte sist.... Så jeg mener fremdeles at dersom dere bestilte lokalet før de andre (spiller ingen rolle om de bestilte via nett eller snakket med noen) så skal dere ha det.

Hun får visst ikke tak i sjefen sin før en liten stund så nå må jeg vente på en ny telefonsamtale for å høre hva som skal bli gjort, men utifra denne telefonsamtalen så virker det ikke som det blir bryllup i juni.

Det høres rimelig suspekt ut at det ikke er mulig å få tak i sjefen sin på en "liten stund"..... suspekt i den forstand at de forsøker å trekke det ut litt. Men igjen, kanskje hun bare har formulert seg dårlig siden hun vet at hun har gjort en feil. Så da er det bare til å mase på henne dersom det trekker for langt ut, fordi dere må få en avklaring NÅ. Og da ift HVEM som faktisk får lokalet (førstemann til mølla osv osv). Ift kompensasjon så kan de jo få lov til å leke litt med en løsning litt lengre, men ift lokalet må det tas en avgjørelse raskt. Jeg tror at jeg ville ha spurt henne om hun selv mener at det er korrekt at du som bestilte lokalet først må avlyse istedenfor de som kom sist. Kanskje hun selv klarer å tenke seg frem til at det faktisk er den mest urettferdige avgjørelsen. Det er jo klart at løsningen uansett vil bli dårlig for ett eller annet par, men det er fremdeles de som avtalte først som bør få fortrinnsretten.

Nå synes jeg igrunnen synd på tre parter kjenner jeg.. Dere og det andre paret fordi dette er en unødvendig komplikasjon rundt en begivenhet som skal være fantastisk og bookingsansvarlig fordi hun har klart å rote det så sinnsykt til! Tviler på at hun er særlig høy i hatten om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig med Vala ikke noe morro for noen :icon_redface:

Og ønsker man seg sommerbryllup er kanskje ikke høstbryllup det man hadde sett for seg. Selv hadde vi booket kirke den 11. september, vi har vært forlovet lenge og ville ha akkurat den datoen fordi den er spesiell for oss. Et halvt år etter ringer kirken og sier at vi ikke kan få datoen likevel .. de har glemt at de skal ha konfirmasjon hele den helgen...

Det ble til at vi måtte velge mellom kirken eller datoen.. og valgte da kirken..

Så hvis det blir den 11.9 får dere vår spesielle dato da, tjihi :icon_cry:

Selv skal jeg gifte meg den 18.9 i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig med Vala ikke noe morro for noen :blink:

Og ønsker man seg sommerbryllup er kanskje ikke høstbryllup det man hadde sett for seg. Selv hadde vi booket kirke den 11. september, vi har vært forlovet lenge og ville ha akkurat den datoen fordi den er spesiell for oss. Et halvt år etter ringer kirken og sier at vi ikke kan få datoen likevel .. de har glemt at de skal ha konfirmasjon hele den helgen...

Det ble til at vi måtte velge mellom kirken eller datoen.. og valgte da kirken..

Så hvis det blir den 11.9 får dere vår spesielle dato da, tjihi :blink:

Selv skal jeg gifte meg den 18.9 i år :blink:

Så koselig! :)

Og håper det ordner seg for dere Caroline&Lillemor! Utrolig kjipt situasjon.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...