Gå til innhold
Hundesonen.no

HD etter skade eller medfødt?


Raksha

Recommended Posts

Enkelt spørsmål: Stor tung hund har fått påvist HD. Denne store tunge hunden skadet seg om valp (før han var året) noe som senere har medførst at korsbåndet i et bein er røket, forkalkninger i begge knæra og oppover hoftebeinet. Feildiagnostiserin av første vet. gjorde at den ikke ble operert eller fulgt opp med tanke på korsbåndet.

Er det noen mulighet i det heletatt å vite om HD'en hunden har fått påvist kommer av skaden eller er medfødt når man ikke har røntgenbilder fra før skaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv tittet på ett kull hvor dette var situasjonen. Da valgte jeg å "se bort" fra den graden på bakgrunn av at alle andre var fri, men jeg ville alikavel ikke brukt det individet med hd.

Men nei, det er egentlig ikke mulig å si om det er skade e.l. Ifølge veterinære jeg snakket med er det bare noe man kan synse om, med mindre det fins bilder fra før skaden skjedde og hunden var ca utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt spørsmål: Stor tung hund har fått påvist HD. Denne store tunge hunden skadet seg om valp (før han var året) noe som senere har medførst at korsbåndet i et bein er røket, forkalkninger i begge knæra og oppover hoftebeinet. Feildiagnostiserin av første vet. gjorde at den ikke ble operert eller fulgt opp med tanke på korsbåndet.

Er det noen mulighet i det heletatt å vite om HD'en hunden har fått påvist kommer av skaden eller er medfødt når man ikke har røntgenbilder fra før skaden?

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner spørsmålet - det har vel egentlig ingen praktisk betydning for videre behandling?

Sånn i forhold til avl, så ville jeg jo uansett sett på søsken og foreldre og deres søsken i tillegg. Er det mye HD på linjene, ville jeg gått ut fra at det var medfødt, var det lite HD på linjene kunne jeg latt meg tro at det var pga skaden. At det finnes en hund i et kull som har HD - uansett årsak - er liksom ikke så viktig, det er summen som teller :D

Sorry, jeg svarte vel ikke på det du spurte om akkurat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv tittet på ett kull hvor dette var situasjonen. Da valgte jeg å "se bort" fra den graden på bakgrunn av at alle andre var fri, men jeg ville alikavel ikke brukt det individet med hd.

Men nei, det er egentlig ikke mulig å si om det er skade e.l. Ifølge veterinære jeg snakket med er det bare noe man kan synse om, med mindre det fins bilder fra før skaden skjedde og hunden var ca utvokst.

Okey. Tenkte meg det. Takk for svar. :D

Sorry, jeg svarte vel ikke på det du spurte om akkurat :)

*fnis* Ikke litt engang, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i en slik situasjon - en valp fra vårt siste kull røk korsbåndet som ung, men veterinær diagnostiserte det som vekstsmerter. Han fikk gå og halte i lang tid (måneder), før ny veterinær ble oppsøkt. De fant lett ut at dette var korsbåndet, og fikk operert ham.

Så kom tid for røntgen, og han kom ut med D på den friske hofta. Han var for øvrig den eneste i et kull på seks som fikk HD. Det er selvfølgelig nærliggende å tro at han fikk en alvorligere HD-grad på grunn av feilbelastning/overbelastning over lang tid i en kritisk alder.

Jeg har forsøkt å spørre litt, og det virker som om de fleste mener at hunden må ha vært født med en disposisjon for HD, men at denne skjeve belastningen kan ha forringet dysplasien. Altså at han kunne fått en C med normal oppvekst. Men noen få mente også at han kunne vært fri om han ikke hadde gått skadet.

Skikkelig presist svar... Vi undersøkte det ikke veldig nøye, men nysgjerrigheten har ført til at jeg har spurt noen veterinærer om det gjennom årene.

Og OT, men historien har en lykkelig slutt, i hvert fall - han var alltid helt fin i beina etter at operasjon og rekonvalesens var over (han fikk også E på albuene, for sikkerhets skyld, greit å samle mest mulig dritt på en valp i kullet...), og døde ti og et halvt år gammel etter et par drypp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...