Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste og hostesaft


Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg fikk beskjed om å kjøpe Tuxi til hund - er jo sånn barnehostesaft. Har forsøkt litt ymse uten at jeg synes det har virket. Det eneste som virket da Babs var riktig dårlig en gang, var hostesaft med morfin (husker jo ikke hva den heter) - men den er jo selvsagt reseptpliktig og sikkert ikke noe veterinærer skriver ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å kjøpe Tuxi til hund - er jo sånn barnehostesaft. Har forsøkt litt ymse uten at jeg synes det har virket. Det eneste som virket da Babs var riktig dårlig en gang, var hostesaft med morfin (husker jo ikke hva den heter) - men den er jo selvsagt reseptpliktig og sikkert ikke noe veterinærer skriver ut :)

Det er ikke den Cosylan det? Det var hvertfall den jeg fikk av vet'n når mine hadde kraftig hoste. Men den er reseptbelagt om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosylan ja, den bør ikke tas ved slimhoste pga. at den bremser hosterefleksen (eller noe fint fancy sånt noe) og det kan føre til lungebetennelse. :) Men til tørrhoste og begrenset bruk om natta ved slimhoste for å få sove så er den finfin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Tuxi å oppdrive nå for tiden da? :) Ser bare Tussin i butikkene jeg, men har ikke kikket nøye gjennom apoteket.

Jeg aner ikke om den finnes mer, jeg, jeg henger sikkert litt "atti ti'n" *ler*. Jeg bruker ikke hostesaft så fryktelig mye kan du si...

Det er ikke den Cosylan det? Det var hvertfall den jeg fikk av vet'n når mine hadde kraftig hoste. Men den er reseptbelagt om jeg ikke tar helt feil.

Ja, Cosylan var det selvsagt. Var det eneste som hjalp for å stille hosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noskapin (flytende) uten resept, og cosylan med resept er det vi har fått høre her.

Om du er i distriktet, Jeanette, så har jeg cosylan stående i kjøleskapet siden jeg selv var syk. Har ikke sjekket dato på den da, men ja... :)

Takk for tilbudet, men jeg leker ikke med morfin preparater helt uten videre. Det har jeg stor respekt for. Både pga allergiske reaksjoner og overdosering.

Vi får se om hosten roer seg til i morgen og evt kjøpe noe slimløsende. Hun hoster ikke konstant, men det er tydeligvis vondt å få det opp. Og jeg vet selv hvor ubehagelig det er når det "smeller" i hals/lunger med slim som ikke kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet, men jeg leker ikke med morfin preparater helt uten videre. Det har jeg stor respekt for. Både pga allergiske reaksjoner og overdosering.

Vi får se om hosten roer seg til i morgen og evt kjøpe noe slimløsende. Hun hoster ikke konstant, men det er tydeligvis vondt å få det opp. Og jeg vet selv hvor ubehagelig det er når det "smeller" i hals/lunger med slim som ikke kommer opp.

Forståelig. Tenkte bare jeg kunne nevne det om ting ble for ille :P

Men ja, var iallefall noskapin Sheriffen fikk når han hadde kennelhoste :) Flytende. Og den hjalp vel på en dag eller to på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forståelig. Tenkte bare jeg kunne nevne det om ting ble for ille :)

Men ja, var iallefall noskapin Sheriffen fikk når han hadde kennelhoste :P Flytende. Og den hjalp vel på en dag eller to på han.

Ikke missforstå, jeg er glad for tilbudet. Jeg er bare generellt veldig forsiktig med selvmedisinering av hund, spesiellt ting de ikke har fått før. (har vel jobbet for mye med medikamenter rundt meg).

Men Talli har nå fått Tussin og det hjalp ganske kjapt. Det kom masse slim opp halvtime etterpå når hun fikk hosteanfall, ikke bare skum liksom. Gav henne doseringen de bruker fra 1-5år. Tallis syns det smakte godt hun da :)

Ellers ligger hun bare oppå meg hele tiden som ett slakt og syns litt synd i seg selv.

De blir så stusselige når de er syk, de kan liksom ikke si hva man kan gi de for å hjelpe heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rådet har du sikkert fått.. men sier det allikevel... Bruk sele og ikke halsbånd. Her var halsbåndet "bannlyst" i 14 dager. Men jeg "slapp" hostedempende

Enig med Jeanette.. morfin preparater skal man ha STOR respekt for.

God bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rådet har du sikkert fått.. men sier det allikevel... Bruk sele og ikke halsbånd. Her var halsbåndet "bannlyst" i 14 dager. Men jeg "slapp" hostedempende

Enig med Jeanette.. morfin preparater skal man ha STOR respekt for.

God bedring

Takk :P

Jeg er heldigvis så heldig at Talli trenger ikke sele eller halsbånd på hjemme for å lufte seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...