Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste og hostesaft

Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg fikk beskjed om å kjøpe Tuxi til hund - er jo sånn barnehostesaft. Har forsøkt litt ymse uten at jeg synes det har virket. Det eneste som virket da Babs var riktig dårlig en gang, var hostesaft med morfin (husker jo ikke hva den heter) - men den er jo selvsagt reseptpliktig og sikkert ikke noe veterinærer skriver ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å kjøpe Tuxi til hund - er jo sånn barnehostesaft. Har forsøkt litt ymse uten at jeg synes det har virket. Det eneste som virket da Babs var riktig dårlig en gang, var hostesaft med morfin (husker jo ikke hva den heter) - men den er jo selvsagt reseptpliktig og sikkert ikke noe veterinærer skriver ut :)

Det er ikke den Cosylan det? Det var hvertfall den jeg fikk av vet'n når mine hadde kraftig hoste. Men den er reseptbelagt om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosylan ja, den bør ikke tas ved slimhoste pga. at den bremser hosterefleksen (eller noe fint fancy sånt noe) og det kan føre til lungebetennelse. :) Men til tørrhoste og begrenset bruk om natta ved slimhoste for å få sove så er den finfin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Tuxi å oppdrive nå for tiden da? :) Ser bare Tussin i butikkene jeg, men har ikke kikket nøye gjennom apoteket.

Jeg aner ikke om den finnes mer, jeg, jeg henger sikkert litt "atti ti'n" *ler*. Jeg bruker ikke hostesaft så fryktelig mye kan du si...

Det er ikke den Cosylan det? Det var hvertfall den jeg fikk av vet'n når mine hadde kraftig hoste. Men den er reseptbelagt om jeg ikke tar helt feil.

Ja, Cosylan var det selvsagt. Var det eneste som hjalp for å stille hosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noskapin (flytende) uten resept, og cosylan med resept er det vi har fått høre her.

Om du er i distriktet, Jeanette, så har jeg cosylan stående i kjøleskapet siden jeg selv var syk. Har ikke sjekket dato på den da, men ja... :)

Takk for tilbudet, men jeg leker ikke med morfin preparater helt uten videre. Det har jeg stor respekt for. Både pga allergiske reaksjoner og overdosering.

Vi får se om hosten roer seg til i morgen og evt kjøpe noe slimløsende. Hun hoster ikke konstant, men det er tydeligvis vondt å få det opp. Og jeg vet selv hvor ubehagelig det er når det "smeller" i hals/lunger med slim som ikke kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet, men jeg leker ikke med morfin preparater helt uten videre. Det har jeg stor respekt for. Både pga allergiske reaksjoner og overdosering.

Vi får se om hosten roer seg til i morgen og evt kjøpe noe slimløsende. Hun hoster ikke konstant, men det er tydeligvis vondt å få det opp. Og jeg vet selv hvor ubehagelig det er når det "smeller" i hals/lunger med slim som ikke kommer opp.

Forståelig. Tenkte bare jeg kunne nevne det om ting ble for ille :P

Men ja, var iallefall noskapin Sheriffen fikk når han hadde kennelhoste :) Flytende. Og den hjalp vel på en dag eller to på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forståelig. Tenkte bare jeg kunne nevne det om ting ble for ille :)

Men ja, var iallefall noskapin Sheriffen fikk når han hadde kennelhoste :P Flytende. Og den hjalp vel på en dag eller to på han.

Ikke missforstå, jeg er glad for tilbudet. Jeg er bare generellt veldig forsiktig med selvmedisinering av hund, spesiellt ting de ikke har fått før. (har vel jobbet for mye med medikamenter rundt meg).

Men Talli har nå fått Tussin og det hjalp ganske kjapt. Det kom masse slim opp halvtime etterpå når hun fikk hosteanfall, ikke bare skum liksom. Gav henne doseringen de bruker fra 1-5år. Tallis syns det smakte godt hun da :)

Ellers ligger hun bare oppå meg hele tiden som ett slakt og syns litt synd i seg selv.

De blir så stusselige når de er syk, de kan liksom ikke si hva man kan gi de for å hjelpe heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rådet har du sikkert fått.. men sier det allikevel... Bruk sele og ikke halsbånd. Her var halsbåndet "bannlyst" i 14 dager. Men jeg "slapp" hostedempende

Enig med Jeanette.. morfin preparater skal man ha STOR respekt for.

God bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rådet har du sikkert fått.. men sier det allikevel... Bruk sele og ikke halsbånd. Her var halsbåndet "bannlyst" i 14 dager. Men jeg "slapp" hostedempende

Enig med Jeanette.. morfin preparater skal man ha STOR respekt for.

God bedring

Takk :P

Jeg er heldigvis så heldig at Talli trenger ikke sele eller halsbånd på hjemme for å lufte seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...