Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder

Anne

Recommended Posts

Ok, jeg skjønner at du mener at blandinger er mer friske enn renrasede, men kan du referere til noen teorier som støtter denne påstanden? Hva gjør en blandingshund så mye friskere enn en renraset?

Også lurer jeg litt på hvilke veterinærer som er støttende til avelen på Pomchi?

Siden jeg selv er fysioterapaut for hunder og kjenner til veldig mange veterinærer så hadde det vært litt gøy å vite hvem det er som støtter denne blandingen, da kan jeg heller ringe dem og få fakta enn å tvinge det ut av deg :ahappy:

Dersom du ikke vil legge ut navnene til veterinærene her så send meg gjerne en PM med navnene :barfy:

Ja selvfølgelig kan du få navnene, men ønsker helst ikke å legge de ut her nei. Hvis du sender meg en mail på suss.suss@hotmail.com så skal jeg svare deg med navn og mailadresse, siden de helst ikke ville ha mange telefoner (etter at jeg fortalte om diskusjonen her inne skjønte de at det fort kunne bli en del telefoner)

Har du forressten vært borti fysioterapi på hest før? Sliter litt med å finne en dyktig fysioterapaut på hest :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar
Ja selvfølgelig kan du få navnene, men ønsker helst ikke å legge de ut her nei. Hvis du sender meg en mail på suss.suss@hotmail.com så skal jeg svare deg med navn og mailadresse, siden de helst ikke ville ha mange telefoner (etter at jeg fortalte om diskusjonen her inne skjønte de at det fort kunne bli en del telefoner)

Har du forressten vært borti fysioterapi på hest før? Sliter litt med å finne en dyktig fysioterapaut på hest :ahappy:

Ok mail meg gjerne navnene på renate_arnesen@yahoo.no :ahappy:

Ja vært borti fysioterapi for hest, eller det heter vel equiterapauter.

Hvor i landet bor du og hvordan problemer har hesten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke påberoper deg annet enn interesse så er det ikke så lurt å uttale seg som du gjør, og "avfeie" hva andre skriver som faktisk har mer enn litt greie på det. Det er interessant og lærerikt å lese, og vi som ikke har så innmari god greie på genetikk bør vel heller prøve å lære av de som kan mer enn oss..

Nå må jeg innrømme at tråden har blitt så lang og med så mye hit og dit siden jeg var innom her sist (sånn er det å begynne på jobb igjen etter en lang sommerferie... :D ), men halloooo?? Hvor i svarte verden har du det fra at jeg avfeier hva andre skriver???? Og dessuten synes jeg vel kanskje at diskusjonene blir litt småtamme om det kun er folk med doktorgrad som får uttale seg om hva de tror og synes her inne... Jeg har vel i likhet med folk flest peiling på noe og ikke peiling på andre ting, men jeg beordrer da ikke alle som ikke har en perfekt oppfattelse av tingenes tilstand om å holde kjeft som du gjør her! Folk må vel få lov til å delta i diskusjoner og komme med egne teorier og tanker uten at man blir sablet ned og tilogmed kalt arrogant som du faktisk gjør her....?

Og ellers er det vel en god regel å ikke ta alt folk skriver for god fisk..... Mange som er gode til å snakke, men ikke dermed sagt innholdet er så bra likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg innrømme at tråden har blitt så lang og med så mye hit og dit siden jeg var innom her sist (sånn er det å begynne på jobb igjen etter en lang sommerferie... :D ), men halloooo?? Hvor i svarte verden har du det fra at jeg avfeier hva andre skriver???? Og dessuten synes jeg vel kanskje at diskusjonene blir litt småtamme om det kun er folk med doktorgrad som får uttale seg om hva de tror og synes her inne... Jeg har vel i likhet med folk flest peiling på noe og ikke peiling på andre ting, men jeg beordrer da ikke alle som ikke har en perfekt oppfattelse av tingenes tilstand om å holde kjeft som du gjør her! Folk må vel få lov til å delta i diskusjoner og komme med egne teorier og tanker uten at man blir sablet ned og tilogmed kalt arrogant som du faktisk gjør her....?

Og ellers er det vel en god regel å ikke ta alt folk skriver for god fisk..... Mange som er gode til å snakke, men ikke dermed sagt innholdet er så bra likevel...

Når du påstår ting som er direkte feil (se quote under), som andre har skrevet om tidligere så kaller jeg det å avfeie. Og nei, man trenger ikke doktorgrad, men det er vel greit å få påstandene sine rett? Jeg vil vel heller påstå at det er arrogant å komme med uriktige påstander jeg da..

Dominante gener er klart vanskeligere å avle bort enn recessive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel.. det er din holdning. Jeg står fremdeles på det jeg sa. Gener som "overdøver" andre gener vil være verre å få bort om man da vet hvilke gener det er snakk om (og jeg har dessuten sagt hele tatt at dette ikke er noe jeg har noen spesiell kompetanse i annet enn ting jeg husker fra skolen. Og som det har blitt sagt her tidligere er genelæren fra videregående etc (har litt mer enn det, men samme det) forenklet. Men noe rett må da lærebøkene ha likevel, tror du ikke?). Regner med at dette er noe du har god greie på siden du er så kategorisk i å bestemme hvem som har rett og ikke.

Arrogant å komme med feil påstander? Er vel ganske mange som har feil inntrykk av ting sånn generelt. Mener du at det er arrogant å ta feil? Tror du er arrogant ganske ofte jeg da isåfall........ Merkelig ting å diskutere. Hva med å holde seg til temaet istedenfor å nekte andre mennesker å mene det de mener? Har du argumenter selv som motbeviser det jeg eller andre sier så kom heller med de, du! Sorry, men dette blir bare dumt..

Edit:

Jeg har nå kikket gjennom hele tråden igjen og ser at ditt eneste bidrag til diskusjonen er å angripe meg for at jeg har åpnet kjeften.... Jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis man lar være å avle på det som er dominant så forsvinner det - ikke sant? Det er ganske enkelt forklart HER. Hvis "affected father" i det dominante oppsettet ikke hadde videreført gener, så hadde alle barna vært friske.

Når det gjelder recessive gener er saken derimot veldig mye vanskeligere, og noe jeg ikke kan spesielt mye om. Derfor driver jeg heller ikke å slenger ut bastante påstander jeg ikke har belegg for å si. Derfor er det mest interessant for meg og lese for å lære, heller enn å diskutere.

Jeg mener ikke det er arrogant å ta feil, det handler derimot om hvordan avfeier andre når det vises til at man har tatt feil. Kanskje det heller hadde vært på sin plass å sjekke sine påstander enn å sitte her og være hårsår? Google er en fin oppfinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok mail meg gjerne navnene på renate_arnesen@yahoo.no :whistle:

Ja vært borti fysioterapi for hest, eller det heter vel equiterapauter.

Hvor i landet bor du og hvordan problemer har hesten din?

Venter fortsatt på mail om de veterinærene :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...