Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder

Anne

Recommended Posts

Skrevet
Ok, jeg skjønner at du mener at blandinger er mer friske enn renrasede, men kan du referere til noen teorier som støtter denne påstanden? Hva gjør en blandingshund så mye friskere enn en renraset?

Også lurer jeg litt på hvilke veterinærer som er støttende til avelen på Pomchi?

Siden jeg selv er fysioterapaut for hunder og kjenner til veldig mange veterinærer så hadde det vært litt gøy å vite hvem det er som støtter denne blandingen, da kan jeg heller ringe dem og få fakta enn å tvinge det ut av deg :ahappy:

Dersom du ikke vil legge ut navnene til veterinærene her så send meg gjerne en PM med navnene :barfy:

Ja selvfølgelig kan du få navnene, men ønsker helst ikke å legge de ut her nei. Hvis du sender meg en mail på [email protected] så skal jeg svare deg med navn og mailadresse, siden de helst ikke ville ha mange telefoner (etter at jeg fortalte om diskusjonen her inne skjønte de at det fort kunne bli en del telefoner)

Har du forressten vært borti fysioterapi på hest før? Sliter litt med å finne en dyktig fysioterapaut på hest :ahappy:

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Ja selvfølgelig kan du få navnene, men ønsker helst ikke å legge de ut her nei. Hvis du sender meg en mail på [email protected] så skal jeg svare deg med navn og mailadresse, siden de helst ikke ville ha mange telefoner (etter at jeg fortalte om diskusjonen her inne skjønte de at det fort kunne bli en del telefoner)

Har du forressten vært borti fysioterapi på hest før? Sliter litt med å finne en dyktig fysioterapaut på hest :ahappy:

Ok mail meg gjerne navnene på [email protected] :ahappy:

Ja vært borti fysioterapi for hest, eller det heter vel equiterapauter.

Hvor i landet bor du og hvordan problemer har hesten din?

Skrevet
Når du ikke påberoper deg annet enn interesse så er det ikke så lurt å uttale seg som du gjør, og "avfeie" hva andre skriver som faktisk har mer enn litt greie på det. Det er interessant og lærerikt å lese, og vi som ikke har så innmari god greie på genetikk bør vel heller prøve å lære av de som kan mer enn oss..

Nå må jeg innrømme at tråden har blitt så lang og med så mye hit og dit siden jeg var innom her sist (sånn er det å begynne på jobb igjen etter en lang sommerferie... :D ), men halloooo?? Hvor i svarte verden har du det fra at jeg avfeier hva andre skriver???? Og dessuten synes jeg vel kanskje at diskusjonene blir litt småtamme om det kun er folk med doktorgrad som får uttale seg om hva de tror og synes her inne... Jeg har vel i likhet med folk flest peiling på noe og ikke peiling på andre ting, men jeg beordrer da ikke alle som ikke har en perfekt oppfattelse av tingenes tilstand om å holde kjeft som du gjør her! Folk må vel få lov til å delta i diskusjoner og komme med egne teorier og tanker uten at man blir sablet ned og tilogmed kalt arrogant som du faktisk gjør her....?

Og ellers er det vel en god regel å ikke ta alt folk skriver for god fisk..... Mange som er gode til å snakke, men ikke dermed sagt innholdet er så bra likevel...

Skrevet
Nå må jeg innrømme at tråden har blitt så lang og med så mye hit og dit siden jeg var innom her sist (sånn er det å begynne på jobb igjen etter en lang sommerferie... :D ), men halloooo?? Hvor i svarte verden har du det fra at jeg avfeier hva andre skriver???? Og dessuten synes jeg vel kanskje at diskusjonene blir litt småtamme om det kun er folk med doktorgrad som får uttale seg om hva de tror og synes her inne... Jeg har vel i likhet med folk flest peiling på noe og ikke peiling på andre ting, men jeg beordrer da ikke alle som ikke har en perfekt oppfattelse av tingenes tilstand om å holde kjeft som du gjør her! Folk må vel få lov til å delta i diskusjoner og komme med egne teorier og tanker uten at man blir sablet ned og tilogmed kalt arrogant som du faktisk gjør her....?

Og ellers er det vel en god regel å ikke ta alt folk skriver for god fisk..... Mange som er gode til å snakke, men ikke dermed sagt innholdet er så bra likevel...

Når du påstår ting som er direkte feil (se quote under), som andre har skrevet om tidligere så kaller jeg det å avfeie. Og nei, man trenger ikke doktorgrad, men det er vel greit å få påstandene sine rett? Jeg vil vel heller påstå at det er arrogant å komme med uriktige påstander jeg da..

Dominante gener er klart vanskeligere å avle bort enn recessive.

Skrevet

Javel.. det er din holdning. Jeg står fremdeles på det jeg sa. Gener som "overdøver" andre gener vil være verre å få bort om man da vet hvilke gener det er snakk om (og jeg har dessuten sagt hele tatt at dette ikke er noe jeg har noen spesiell kompetanse i annet enn ting jeg husker fra skolen. Og som det har blitt sagt her tidligere er genelæren fra videregående etc (har litt mer enn det, men samme det) forenklet. Men noe rett må da lærebøkene ha likevel, tror du ikke?). Regner med at dette er noe du har god greie på siden du er så kategorisk i å bestemme hvem som har rett og ikke.

Arrogant å komme med feil påstander? Er vel ganske mange som har feil inntrykk av ting sånn generelt. Mener du at det er arrogant å ta feil? Tror du er arrogant ganske ofte jeg da isåfall........ Merkelig ting å diskutere. Hva med å holde seg til temaet istedenfor å nekte andre mennesker å mene det de mener? Har du argumenter selv som motbeviser det jeg eller andre sier så kom heller med de, du! Sorry, men dette blir bare dumt..

Edit:

Jeg har nå kikket gjennom hele tråden igjen og ser at ditt eneste bidrag til diskusjonen er å angripe meg for at jeg har åpnet kjeften.... Jaja...

Skrevet

Altså, hvis man lar være å avle på det som er dominant så forsvinner det - ikke sant? Det er ganske enkelt forklart HER. Hvis "affected father" i det dominante oppsettet ikke hadde videreført gener, så hadde alle barna vært friske.

Når det gjelder recessive gener er saken derimot veldig mye vanskeligere, og noe jeg ikke kan spesielt mye om. Derfor driver jeg heller ikke å slenger ut bastante påstander jeg ikke har belegg for å si. Derfor er det mest interessant for meg og lese for å lære, heller enn å diskutere.

Jeg mener ikke det er arrogant å ta feil, det handler derimot om hvordan avfeier andre når det vises til at man har tatt feil. Kanskje det heller hadde vært på sin plass å sjekke sine påstander enn å sitte her og være hårsår? Google er en fin oppfinnelse.

Skrevet
Ok mail meg gjerne navnene på [email protected] :whistle:

Ja vært borti fysioterapi for hest, eller det heter vel equiterapauter.

Hvor i landet bor du og hvordan problemer har hesten din?

Venter fortsatt på mail om de veterinærene :ermm:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...